|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

היש כלכלה תורנית?

המסר התורני בסוגיות כלכליות-חברתיות מסתכם במילה אחת: מוסריות!
14/05/2009  |   ישראל רוזן   |   מאמרים   |   תקציב המדינה   |   תגובות
היש אמירה על-פי התורה? [צילום: AP]

פרשת בהר היא פרשה 'כלכלית', מן היותר חברתיות-כלכליות שיש בתורתנו; הלכות שמיטה ויובל, איסור ריבית, דיני מסחר בעבדים והיחס אליהם ועוד. גם פרשת בחוקותי פותחת בכלכלה "אם בחוקותי תלכו": ברכת הארץ, חקלאות משגשגת ובשורת ביטחון, שהיא תנאי הכרחי להישגים כלכליים.

כלכלה תורנית?

היש לתורה מדיניות כלכלית? ואם יש - מהי? לא מעט מאמרים והגיגים נכתבו על כך. שאלה אפקטיבית יותר היא האם יש אמירה כלכלית בת-זמננו על-פי התורה? ואם יש - האם היא חד-משמעית, או זריקת כיוון בלבד? ומהו? ניתן להתווכח כנסים על גבי כנסים האם התורה סוציאליסטית או קפיטליסטית? האם ההלכה מחייבת מדינת רווחה או איש לגורלו? האם המדינה צריכה לממן שירותים ציבוריים והשכלה שוויונית או שמא הצרכן בר-היכולת?

אי-בהירות שוררת גם בתחום החברתי. אומנם מוסכם על הכל כי יש לתורה מה לומר בסוגיות חברתיות המשיקות לחיובי חסד ולמצוַת "רעך כמוך". פסוק סופֶּר-חברתי בולט מצוי בפרשתנו: "וכי ימוך אחיך ומטה ידו והחזקת בו, גר ותושב וחי עמך" (כה, לה). אך האם יש לגזור הנחיות תורניות פרטניות לעדיפות חברתית בחלוקת משאבי התקציב, למשל? לְמה נקצה חלק גדול יותר בעוגה; לחינוך מיוחד, לסל התרופות, לקצבאות נכים, ללוחמה בפשע או לקליטת עולי אתיופיה? ובאיזה מינון? הדילמה מסתבכת הרבה יותר כאשר שמיכת התקציב נקרעת בין ביטחון, חינוך, תשתיות, יצירת תעסוקה, בריאות ועוד ועוד. מהו המידרג התורני ביניהם? היש בכלל דבר כזה?

הנחיית-על: מוסריות

עמדתי תומכת בדעה שהתורה השאירה גם בתחום זה פתח רחב ל'דינא דמלכותא' ולפרנסי הציבור, ואיננה יורדת לפרטים סוציו-אקונומיים ברזולוציה גבוהה. לדעתי, המסר התורני בסוגיות אלו מסתכם במילה אחת: מוסריות! זו מילת המפתח למדיניות הלכתית כלכלית, לאורה הכל יקום ויפול. ההגדרה למוסריות ולצדק חברתי לא נמצאת תמיד בסעיפי השולחן-ערוך. היא מצויה בעיקר על לוח לבנו...

התורה הנחילה לעולם כולו את השבת, המאוד חברתית-כלכלית. התורה גם הנחילה לעולם התרבותי את היחס המאוד הומניטרי לעבדות. צאו ולימדו מפסקי הרמב"ם ביחס לעבד עברי (עבדים א, ט): "חייב האדון להשוותן לו במאכל ובמשקה בכסות ובמדור... שלא תהא אתה אוכל פת נקי והוא אוכל פת קיבר, אתה שותה יין ישן והוא שותה יין חדש, אתה ישן על גבי מוכין והוא ישן על גבי התבן, אתה דר בכרך והוא דר בכפר, או אתה דר בכפר והוא יושב בכרך. שנאמר 'ויצא מעמך' (בפרשתנו! כה, מא). מכאן אמרו כל הקונה עבד עברי כקונה אדון לעצמו". היחס כלפי עבד נוכרי ("כנעני") מופיע בהלכה החותמת ברמב"ם את הל' עבדים (ט, ח): "מידת חסידות ודרכי חכמה... שלא יכביד עולו על עבדו (=הנוכרי) ולא יצר לו. ויאכילהו וישקהו מכל מאכל ומכל משתה... וכן לא יבזהו, לעבדות מסרן הכתוב לא לבושה. ולא ירבה עליו צעקה וכעס, אלא ידבר עמו בנחת וישמע טענותיו".

מוסריות נדרשת זו איננה רק כלפי עבדים; יש בה כדי לשדר השראה למדיניות חברתית וכלכלית גם בדור שהעבדות השחורה נהפכה ל'עובדי קבלן', או אפילו ל'עבדי היי-טק'. ובכלל, בכל מרחבי המדיניות הכלכלית הציבורית. קיימות תופעות אי-מוסריות רבות בתחום הכלכלי אשר צריך להילחם בהן ולדכא אותן, גם מכוח היותנו מדינה יהודית, השואבת השראה ממקורותינו ומרוח התורה.

מציאות כלכלית בלתי מוסרית

להלן מספר נושאים אשר צפו בקצה מקלדתי תוך כדי כתיבה:

א) משכורות עתק במיגזר הציבורי, כולל בחברות ממשלתיות ובעמותות שונות. אין שום צידוק לתופעה זו של גריפת-שכר פי עשר ויותר מן הממוצע במשק. כולה אנטי-מוסרית הנוגדת את מגמת התורה והמסורת היהודית.

ב) בזבוז משאבים לאומיים על ממסד מנופח וביורוקרטי, ובראשו - כדוגמא שלילית בוטה - ממשלת-ענק תמנונית עם 31 שרים וכחצי תריסר סגני שרים! (האם לפחות ראש הממשלה יודע מי הוא מה?) למעלה ממחצית גלריה זו מיותרת, וממילא היא בלתי-מוסרית בעליל מבחינה חברתית-כלכלית.

ג) ועדי עובדים ה'מחזיקים את המשק בגרון', ובראשם עובדי חברת החשמל. ידועים לשימצה מבחינת הסבת נזקים למשק, לפחות בעבר, היו גם עובדי רשויות הנמלים - ים ותעופה. גם אם מדובר בענפי משק יצרניים או עסקיים - עדיין הדרישה להתנהלות מוסרית קיימת.

ד) למיגזר האי-מוסרי ניתן לשייך גם את הרפואה האי-שוויונית, למרות חוק ביטוח הבריאות הממלכתי הקיים בישראל. אם כי בשטח זה לא ניתן למנוע - חוקית וכלכלית - את המציאות ה'טבעית' לפיה בעל אמצעים יכול לרכוש רמת רפואה גבוהה יותר, או לרכוש פוליסת ביטוח מקיפה יותר.

מקוצר היריעה אני משאיר לקוראים להשלים את הרשימה, כהנה וכהנה...

תאריך:  14/05/2009   |   עודכן:  14/05/2009
הרב ישראל רוזן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
היש כלכלה תורנית?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירון זכאי
14/05/09 20:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בארץ ישראל קם פעם העם היהודי ואחת מן התקנות הראשונות שתיקן היא שהוא עם מזן חדש, נבדל ברוחו ובאונו מן הזן שהצמיחו אלפיים שנות גלות מנוונת, עם היודע ליטול את גורלו בידו, שלא יכרע ולא ישתחווה לא לפריצים ולא לשועים, עם שיעמוד על נפשו ולא יתחנן עליה תחינה של קינות ונהי. מיד מלאה הארץ דברים ברורים וגאים על היהודי הגלותי שהיה ואיננו עוד ועד לעצם היום הזה, ימי זקופי הקומה וזקופי הר חומה וזקופי כל מהומה ומהומה, מתקיימת החלוקה בין יהודי גלותי נרפה ומעורר חמלה אם לא יותר מזה, ויהודי איתן, המעורר יראת כבוד ודרך ארץ אפילו בעיניו הוא.
14/05/2009  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
"פורום שופינג" - קרוי התרגיל של בעלי דין ונאשמים המנסים לתמרן את מערכת המשפט ולמצוא לעצמם בית משפט שלדעתם יהיה יותר נוח ל'קייס' שלהם.
14/05/2009  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
יש מצוות וכללי התנהגות הולמת, שבהם לא ראוי ללכת בדרך האמצעית אלא כל המרבה הרי זה משובח.
14/05/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
אף אחד לא אוהב להיות תקוע בפקק, אבל יש אירועים שאתה אומר לעצמך: נכון שזה מעצבן לי אישית להיות תקוע בפקק אבל זה שווה את זה. שווה לשבש את התנועה בשביל חגיגות המאה לתל אביב. שווה בשביל צעדת ירושלים.
14/05/2009  |  ידידיה ארגמן  |   מאמרים
ויכוח עתיק יומין הוא מהי תפיסתה הכלכלית-חברתית של היהדות: קפיטליסטית, סוציאליסטית או שמא סוציאל-דמוקרטית. יש שתי בעיות עיקריות בוויכוח הזה. האחת: האנכרוניזם, הבא לידי ביטוי בשימוש במונחים בני המאות ה-19 וה-20 לגבי תפיסות בנות אלפי שנים. השנייה: ראיית היהדות במשקפיים צרות של משטר חברתי/מדיני, במקום כמערכת כוללת של חיי האדם המבוססת על עקרונות של אמונה ומוסר.
14/05/2009  |  איתמר לוין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   תקציב המדינה  /  מי ומי  
הוחלט: הרפורמה בשוק התקשורת תצא לדרך  /  עופר וולפסון
מיטב: "אישור התקציב יגדיל האינפלציה ב-1.6%"  /  איריס בר-טל
למרות הקיצוץ השרים מרוצים  /  עופר וולפסון
יש ממשלה בירושלים  /  אהרון רול
שיעור באזרחות ליובל שטייניץ  /  ד"ר יובל ברנדשטטר
ביבי בישל דייסה  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
חקירה שהתקיימה בישראל נגד גרטלר במחלקה לחקירות שוטרים בחשד שנתן שוחד לדנינו ולגורמים נוספים, הסתיימה בלא כלום, לאחר שלא נמצאו ראיות; כך גם חקירה שהתקיימה ע"י FBI בחשד לשוחד בקונגו ...
איתמר לוין
איתמר לוין  |  
המסר של יום העצמאות תשפ"ד הוא שביום העצמאות תשפ"ה חייבת להיות פה ממשלה אחרת, שתתחיל במלאכת השיקום הגדולה ביותר בתולדות המדינה    אירועי השבוע האחרון רק מחדדים את הצורך הקיומי הזה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אנשים בבזל לא בדיוק מבינים את פשר מלחמתנו בטרור    הם, כמו בית הדין האנטישמי בהאג ניזונים בערוצי הטלוויזיה ממראות ההרג וההרס בארץ החמאס
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il