בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
דוח המבקר ל-2008 מותח ביקורת חריפה על הפערים החמורים בעלויות ובלוחות הזמנים של מיזם הרכבת "המהירה" לירושלים. במקום להעמיק אל בטן האדמה כדי להתחמק מן הפתרון המצוי בהישג יד, ראוי שהממשלה תנטוש את התכנון שנעשה משיקולים שאינם תחבורתיים-ענייניים ותפנה אל הפתרון הזול והבטיחותי
|
חריגות של מיליונים - גשר המיתרים [צילום: אתר עיריית ירושלים]
|
|
|
|
|
|
|
|
קילומטרים בודדים צפונה משם משתרע מעלה בית חורון, המעלה הטבעי, הבטוח והנוח מן השפלה לירושלים... מדובר בתוואי כביש 443, שללא המגבלות הפוליטיות שישראל כובלת את עצמה בהן היה הופך מזמן לדרך המלך המהירה והבטיחותית לירושלים, ומותיר את כביש 1 כחלופה נופית | |
|
|
|
|
|
דוח מבקר המדינה לשנת 2008 מותח ביקורת חריפה על הפערים החמורים בעלויות ובלוחות הזמנים של מיזם הרכבת "המהירה" לירושלים, בין התכנון לבין המציאות שאינה צריכה להפתיע איש. כבר היום מדובר בפיגור של 8 שנים לעומת התכנון, ובהוצאות גדולות בהרבה בהשוואה לתקציב המקורי. ספק אם הביצוע יושלם אי-פעם. בשלהי כהונתם של אהוד ברק כראש ממשלה ושלמה בן-עמי כשר החוץ, המציאו השניים חלוקה הזויה של ירושלים, חלוקה אנכית, לפיה מה שמעל פני הקרקע יהיה למוסלמים, ומה שמתחת לפני הקרקע - במעבה האדמה בלשונם - יהיה ליהודים. במילים אחרות, זה המקום היאה ליהודים. הרכבת "המהירה" לירושלים היא היבט אחר של הסתכלות היהודים על מקומם. תוואים אחדים נבחנו למסילה לירושלים, ובלבד שזו לא תחרוג מן "הקו הירוק" הזכור לרע. בסופו של דבר נבחרה החלופה הכוללת קילומטרים תת-קרקעיים רבים מאוד בין מודיעין לירושלים והמסתיימת אי-שם במעבה האדמה, עשרות מטרים מתחת לאזור בנייני האומה, שמשום מה איבדו את שמם לטובת הצירוף הלועזי ICC, (International Conventions Center). אין בעולם בירה שמגיעים אליה מן המעמקים, בבחינת "ממעמקים קראתיך יה" (תהלים ק"ל). מדובר בתוואי עתיר מנהרות וגשרים, יקר לאין שיעור, שהבסיס היחיד לבחירתו הוא הנצחת מיטת סדום של פרוזדור ירושלים. חשיבה ירוקה-כתומה קילומטרים בודדים צפונה משם משתרע מעלה בית חורון, המעלה הטבעי, הבטוח והנוח מן השפלה לירושלים, שבו נעו יהושע בן-נון, המכבים ועוד לא מעט יהודים ולא יהודים שהגיעו ופעלו בארץ ישראל, שבחרו בנתיב הטבעי לעלות אל הבירה. מדובר בתוואי עם שיפועים מתונים ונוחים המוזילים את הנחת המסילה ומגבירים את בטיחותה. מדובר בתוואי כביש 443, שללא המגבלות הפוליטיות שישראל כובלת את עצמה בהן היה הופך מזמן לדרך המלך המהירה והבטיחותית לירושלים, ומותיר את כביש 1 כחלופה נופית. כבר היום, מי שרוצה להגיע לעיר הבירה ללא פקקים וללא פיתולים מסוכנים, בוחר בכביש 443. הגברת השימוש בו תמנע גם את הצורך להרחיב את כביש 1 ולפגוע בנוף המרהיב שבו הוא עובר. למרבה הצער, הארגונים הירוקים למיניהם עוצרים ב"קו הירוק". הם מוחים נגד כל פגיעה נופית בתוך קו זה, ומוכנים לגרור את המדינה להשקעות עתק רק כדי לא לחרוג ממנו, אבל מתעלמים מפתרונות שהם ירוקים באופיים, רק בגלל שהם חורגים במעט מן "הקו הירוק". יש מקום לחשיבה ירוקה-כתומה במקום ירוקה-צרה. במקום להעמיק אל בטן האדמה כדי להתחמק מן הפתרון המצוי בהישג יד, ראוי שהממשלה החדשה תנטוש את התכנון שנעשה משיקולים שאינם תחבורתיים-ענייניים ותפנה אל הפתרון הזול והבטיחותי, וגם המהיר יותר. הגיעה העת ששתי עריה המרכזיות של ישראל תהיינה מקושרות ביניהן באמצעות רכבת מהירה, וראוי גם שהנוסעים יוכלו להתרשם מן הנוף במהלך הנסיעה. גם זה שיקול ירוק.
|
|
הכותב הוא יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי בשנים 2001-2005.
|
|
תאריך:
|
21/05/2009
|
|
|
עודכן:
|
21/05/2009
|
|
ד"ר רון בריימן
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
גלילית
|
21/05/09 11:23
|
|
|
|
ד"ר רון בריימן
|
21/05/09 23:08
|
|
|
|
מוטי צביאלי
|
22/05/09 05:31
|
|
|
|
גלילית
|
23/05/09 07:38
|
|
|
|
נה
|
28/05/09 21:12
|
|
2
|
|
צבי גלברד
|
21/05/09 19:17
|
|
|
|
ירון זכאי
|
21/05/09 21:18
|
|
|
|
ד"ר רון בריימן
|
22/05/09 00:08
|
|
3
|
|
הניה
|
21/05/09 21:14
|
|
4
|
|
משה לבל
|
21/05/09 23:24
|
|
5
|
|
ימין מוטרף והזוי
|
22/05/09 07:08
|
|
|
|
בתיה
|
22/05/09 19:41
|
|
6
|
|
ד"ר שלום פליסר
|
23/05/09 21:06
|
|
7
|
|
אברהם זנגביל
|
24/05/09 20:52
|
|
ידוע כי הרמב"ם חולק על המדברים [הפילוסופים הערבים בני זמנו], וכאן המקום לפירוט יתר בנושא זה, ומחלוקת זו קשורה לפרשת במדבר כפי שיובהר בהמשך.
|
|
|
אין כמו "יום ירושלים" כדי להתרפק על עברה המפואר של העיר שחוברה לה יחדיו, ובד בבד גם לקונן על שאיבדה את אווירתה הקסומה וצביונה המיוחד. ירושלים של היום איננה, למרבה הצער, זו של ימי תהילתה, ולא בשל חלוף השנים. רוח רעה מנשבת בה, ובמקום שתמשוך אליה המונים, הם שומרים ממנה מרחק.
|
|
|
במסגרת עבודתי נזקקתי לנתונים סטטיסטיים בעניין מסויים. על כן, ניגשתי לאתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לחפש את הדרוש.
|
|
|
שוב חולם הממשל האמריקני על "היחסים המיוחדים" בין ארצות הברית לישראל. הסימנים מעידים כי ארה"ב נסחפת שוב לטעות מדינית נוראה אשר מלווה במקהלה תקשורתית מעודדת של מכוני מחקר, עיתונאים, ושאר "מעריצים" המשבחים את בגדי המלך החדשים של המלך העירום. בעיקר נשמע קול "החייטים המופלאים" שתפרו למלך חליפה בלתי נראית, אשר אותה "לבש" למצעד בחוצות העיר. "החייטים" משתוקקים לקבל שכר על תפירת החליפה ש"רק יחידי סגולה מסוגלים לראות". בקרוב תתקבל שיחת השכמה. ילד קטן נטול אינטרסים יצעק; "המלך הוא עירום!"
|
|
|
איי הפנינה הפכו להיות המעבדה הלאומית לניתוחי אישיות. לא, לאו דווקא רק של המתמודדים השונים, אלא גם שלך ושלי. תאמר לי מי המועמד שלך לגמר ואומר לך מי אתה. אני כבר רואה את האפליקציה בפייסבוק שלי: מלא את השאלון - ושלח לחברים - איזה מתמודד אתה? האם אתה אריק (תחמן, מניפולטור), או יואב (שונא סיכון, שנכונותו לוויתורים גוררת אי-מימוש הפוטנציאל), נטע-לי (סוליסטית, שמקדמת את האינטרסים שלה בלי לחפש אהדה) או אולי מירית (שהפגינה יושרה, כנות ויכולת לשתף פעולה).
|
|
|
|