|   15:07:40
  יחיאל (חיליק) רוזמן  
אנתרופולוג חברתי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מדף צף לסלון ולמטבח: הוסיפו אחסון דקורטיבי לבית
קבוצת ירדן
מחפשים כיצד לייעל את בית העסק? בחנו את מערך האריזה שלכם

התזמור המשפטי

עו"ד כמלחין, מנצח וכלי בתזמורת המשפטית
27/05/2009  |   יחיאל (חיליק) רוזמן   |   מאמרים   |   תגובות
למנצח שיר מזמור. עורכי דין

במאמר קודם פרסמתי את דעתי לגבי המסמך המשפטי הראשון (כתב הגנה, כתב תביעה) ואת הרעיון בו הצלחת המשפטן תלויה בעמידה עיקשת על האינטואיציה הראשונית. הפעם אציג את "כתב ההגנה" כמלודיה מוסיקלית, שהיא "לב היצירה המשפטית".

במלודיות המונופוניות מימי הביניים לא היה מקום למלודיה מתחרה. היצירה אופיינה כמלודיה חד-קווית, חד פאזית, אין בלתה. מוסיקאים סילקו רמצי מלודיות מתוך היצירה כמו משפטנים המתעלמים מעובדות לא רלוונטיות לקו ההגנה.

יותר מאוחר, תוך חיפוש אחר יופי, ייחוד, חן, הדר, צצו מלודיות פוליפוניות בימי הרנסאנס ותקופת הבארוק, מלודיות ארוגות זו בזו, מלודיות בעלות משקל זהה, מלודיות הטומנות בחובן את זרעֵי- ֶּשֶל הַתִּזמור ואי ניצול יכולותיהם של הכלים: בתדר, בעוצמה ובאורכי הצליל.

אל התקופה הקלאסית "גלשו" מלודיות מסוג כזה, תוך עידון ונסיונות שליטה בדרוג פנימי של המלודיות ההומופוניות, בהן ניתן משקל שונה לכל מלודיה: אחת ההופכת למוטיב המרכזי ואחרות פחותות ערך התומכות במלודיה המרכזית.

מלחינים שלטו במרחבי-הצליל, בצבעיו, בגון-גווניו, במזגו, בנשמתו של תו מוסיקלי בודד היוצא מתיבת התהודה של הוִיוֹלָה, מְחָרִירֵי האבּוּב ומלוֹעָהּ של הַטּוּבָּה. אמירה יחידה (תו) עובְּדָה דרך חלומו של הכותב, מחשבתו של המנצח, אצבעותיו של הנגן, אזניו של מאזין. עתים היו הסדרים הפוכים: צלילים החודרים אל חלומם של מאזינים, דרך פרשנותו של המבצע, או הגיונותיו של הכותב. אך מכל מקום ניתן היה לייצר כיוון בתוך היצירה. יצירת כיוון נעשתה באמצעות סימנים פשוטים: יש לנגן בגסות (bruscamente), במהירות (agile), בהתלהבות (agitato), אך לא יותר מדי (ma non troppo).

התזמור הפך למרכיב מכריע ביצירה המוסיקלית. יוצרים רבים נטלו יצירות קודמות ותזמרו אותן מחדש. הפרטיטורה נעשתה מורכבת ומרתקת גם כמוצר עצמאי מבלי שתנוגן כלל היצירה; פרטיטורה הפכה לנושא בו דנים, דשים, לומדים, מלמדים את הקשרים בין בחירת הכלים, חלוקת העבודה ביניהם, יצירת קשב פנימי בין המבצעים, התחשבות במגבלות הכלים, באופי האקורד המתקבל מריבוי צלילים, מקצבים ועוצמות. התזמור הפך ללב העניין. ניקולאי רימסקי קורסקוב בשחרזאדה ניצל כל כלי על צליליו ומנעדיו, ברליוז ב"קרנבל רומאי" הפגין יכולת שימוש פנומנאלית במרכיבים התזמורתיים, איגור סטרוינסקי הביא את הכלים לקצה המנעד ב"פולחן האביב", דביסי וראוול הדגימו בצורה נפלאה את השימוש בתכונות התחושתיות של כל כלי.

עורכי דין, כמו כותבי הפרטיטורות, השקיעו את מיטב מרצם לעבד כיוון ברור ליצירה המשפטית עליה הם גם אמורים לנצח ואולי אף להשתתף כנגנים מן השורה, כחיישני קהל, כמטרונום לקצב שאסור שיחמוק, כמכוון שפקודותיו חבויות בפרטיטורה המשפטית: האט (adagio), האט מאד (adagissimo), העצם (Crescendo). אין שום מקום למלודיה נוספת! המוזיקה נשלטת, מפוּקחת, מוּבלת, מוּנעת.

בעת האחרונה קיימת מגמה הולכת וגוברת לבחון פרטיטורות משפטיות כבעלות ישות עצמאית המנבאת את תוצאות הדיון המשפטי. ניתן לחוש בקצב המוסיקאלי של היצירה, בסטיכיות הזרימה, באמינותה, בהגיון הפנימי, בהרמוניה, בהשתלבותה עם מגמות מוסיקאליות/משפטיות הרווחות בתרבות, בחברה, באופיים של גיבורי הדיון המשפטי, בנוכחותו של שופט זה או אחר, בהתעמתות החוזרת ונשנית עם יוצרים אחרים (משפטנים), בתקשורת, בעדי ההגנה, בעדי האופי, עדויות שמיעה, כתבי אישום, שחזורים, האזנות סתר, כשלכל כלי כזה יתרונות וחסרונות, כשלכל כלי מנעד של עצמות ועוגני-תמך למוטיב המרכזי, למלודיה, לקו ההגנה ולאמת המשפטית המוצגת בתיאטרליות מרתקת.

פעם, בעבר הרחוק, נהגתי להשתעשע בנוטלי רשימה מסויימת מתחום חברתי תרבותי ומנסה להתאים לה רשימה מתחום אחר. כך מצאתי עצמי שואל מי הוא עורך הדין הכי דומה לרימסקי קורסקוב, ומי לסטרווינסקי, מי לראוול ומי לדבוז'אק. ברגע שמצאתי את הקשרים הללו פניתי לחברים אחרים כדי לבדוק האם תשובותינו זהות. בזהות הזו מצאתי הוכחה ניצחת שאכן יש קרבה בין התחומים. עורך הדין במקרה דנן, הוא המלחין, המתזמר, המלהק, המנצח, המנגן והמכתיב את קצב האירועים. עורכי דין שכאלה, המייצרים פרטיטורות משפטיות המנבאות את תוצאות הדיון המשפטי, מגיעים בטבעיות לבמות פריפריאליות של בוררים ומגשרים היודעים להעריך נכונה, מעבר לכל, את משקלה של הפרטיטורה.


מלה אחרונה על תהליך היצירה

תהליך היצירה הוא ארגון מחדש של קשרים בין מרכיבים מוכרים, אשר נותן להם את המשמעות החדשה. התזמור מחדש מתפקד כיצירת אומנות פרשנית. המלחין/עו"ד מפרש את העולם בכך שהוא מראה מה אפשר להפיק מחומריו, ובונה עולם חדש בעל משמעות חדשה. על-פי אריסטו, האמן מראה לא את מה שכבר התממש בחומרי ההתנסות, כי אם את מה שאפשר לעשות בהם.

תאריך:  27/05/2009   |   עודכן:  02/03/2010
יחיאל (חיליק) רוזמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על שלושה פרויקטים מדיניים השמאל מניח את הביצים של כולנו בסל של חוסיין אובמה: עקירת התנחלויות, חלוקת ירושלים, והקמת מדינה פלשתינית. המחיר לא חשוב. הם כמובן יגידו שזה הסיכוי היחיד של יהודים לשכון לבטח על אדמתם, אבל בסיכום ביניים ניתן לקבוע, שיכולת החיזוי של השמאל היא "לא-משו".
27/05/2009  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
במאמר מבולבל ונבוך - שלא לומר מביך – מתפתל עמוס הראל מ'הארץ' סביב עצמו בניסיון לולייני להסביר מדוע הניצחון המוחץ של צבא סרי-לנקה נגד המורדים הטמילים איננו רלוונטי למקרה הישראלי: "הכותרות [...] בדבר כניעתה ללא תנאי של מחתרת "הנמרים" הטמילית [...] בוודאי גרמו נחת לאנשי ימין רבים בישראל. [...] בסרי-לנקה האקסיומה השמאלנית הישנה, כאילו אין אפשרות להכריע מאבק נגד טרור וגרילה, בעיקר כשמדובר בעם הלוחם על חירותו, הופרכה אחת ולתמיד."
27/05/2009  |  אריה פרלמן  |   מאמרים
חלב העיזים מהווה מקור מצוין לחלבון בעל ערך ביולוגי גבוה, החשוב לבניית רקמות הגוף ולגדילה תקינה של ילדים ובני נוער. הוא גם מקור תזונתי טוב לרכיבי תזונה חיוניים כמו חלבון, סידן, ויטמין 2B, מגנזיום ועוד.
27/05/2009  |  מדלן גולדשטיין  |   מאמרים
שלוש מסיבות היא הצגה משעשעת והזויה, פרי דמיונו הקודח של אשף התיאטרון הבריטי סר אלן אייקבורן, מלוהקת בשחקנים מנוסים, המשתטים על הבמה הענקית של תיאטרון חיפה. אולם, לא כל ההצגה בנויה כמקשה אחת והיא כוללת סצנות מטורפות ואולם גם תמונות איטיות, סתמיות ומיותרות. קטע הריקוד הנועל את ההצגה, הוא לא לעניין, ארוך ואין לו שום ערך מוסף.
27/05/2009  |  חיים נוי  |   מאמרים
הניסיון שרכשו הבדואים מול החלטות הממשלה ומינהל מקרקעי ישראל, לימד אותם כי מי שנעתר להצעות "יצא וידו על התחתונה", ומי שמסרב לקבל פשרה מוצעת, מקבל בשלב מאוחר כספים או זכויות יותר ממי שפעל על-פי ההחלטות המקוריות.הבדואים יודעים היטב לזהות נחישות או רפיסות. כאשר הם קוראים בדוח ועדת גולדברג את ההצהרה, "שונים הדברים לחלוטין בכל הנוגע לאכיפת החוק בעתיד על מבנים בלתי חוקיים שנבנו לאחר הקמת הוועדה, מכאן ואילך חייבת להיות אכיפה נחושה ונמרצת שבלעדיה אין כל טעם להמלצותינו" - ברור להם לחלוטין כי גם הפעם מדובר במילים, הרבה מילים, וכי הרפיסות שנהגה בעבר לגבי אכיפת החוק תימשך גם בעתיד, ומי שממתין – רק מרוויח.
27/05/2009  |  שלמה בן אליהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
תשע הערות בעקבות פסק דינו של בג"ץ: שני נתונים בהם טמון הסיפור כולו, התגובה השקרית של החרדים, כמה באמת יתגייסו בשנים הקרובות, וכיצד הליכוד סותר את עצמו רק כדי לשרת את הישרדותו של נת...
אלי אלון
אלי אלון
ציר בוועידת המפד"ל שנערכה ביוני 1963 במלון שרתון בת"א הורשע בגניבת מכונת גילוח חשמלית מציר אחר בוועידה ונדון ל-6 חודשי מאסר על תנאי ולקנס בגובה 400 לירות ישראליות    התברר כי המורשע...
דן מרגלית
דן מרגלית
מה משקל ההפגנות? ההגדרה שניסחתי לעצמי היא זו: ההפגנות לא יפילו את נתניהו אך בלעדיהן נתניהו לא ייפול    הן אינן תנאי מספיק אך הן תנאי הכרחי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il