|   15:07:40
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מחפשים כיצד לייעל את בית העסק? בחנו את מערך האריזה שלכם
כתיבת המומחים
שירותי אחסנה: זה הזמן לפנות מקום בבית למה שחשוב באמת

דה-לגיטימציה למדינה יהודית

כאשר בעיני הערבים והמוסלמים היהדות אינה דת לגיטימית, הלאום היהודי אינו קיים ופלשתין כולה היא ארץ איסלאמית, איך אפשר שיכירו בישראל כמדינת הלאום היהודי?
03/07/2009  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
הסכסוך אינו טריטוריאלי, אלא דתי. האיסלאם אינו יכול להכיר בקיומה של מדינת לאום יהודית

המאבק על שרידותה של ישראל הוא בבסיסו דתי, גם אם מבחינה חיצונית הוא לובש צורה של מאבק טריטוריאלי. אפילו תישאר מדינת ישראל על מילימטר מרובע, היא לא תזכה להכרה של העולם הערבי והמוסלמי כמדינה לגיטימית

אחרונה בא ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, בדרישה מן הערבים להכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית, או כמדינת העם היהודי, כפתיח למשא-ומתן עתידי. דוברים בעולם הערבי והאיסלאמי קיבלו דרישה "חדשה" זו בביטול ובסירוב, בנותנם שלל הסברים הן לדרישה והן לסירוב. ההסבר הנפוץ היה, שהדרישה נועדה למנוע את זכות השיבה של הפליטים לתוך מדינת ישראל, ולכך איש אינו מסכים. הסבר נוסף שנשמע שוב ושוב לאי-יכולתו של העולם הערבי להיענות לדרישת נתניהו הוא, שבהכרה בישראל כמדינת העם היהודי היא תקבל רשות לבצע טרנספר המוני ותסלק מתוכה את כל הערבים אזרחיה. היו עוד הסברים "טכניים", אך האמת נמצאת בשלושת מרכיבי הדה-לגיטימציה של ישראל שיפורטו להלן.

אי הכרה במשנים ובמסלפים
היהודים ככופרים [צילום: AP]

על-פי האיסלאם, הדת היהודית בָּטלה מן העולם כאשר נולדה הדת הנוצרית, והנצרות בָּטלה כאשר האיסלאם הגיע לעולם. תפיסה זו ש"הדת אצל אללה היא האיסלאם", כלומר אללה אינו מכיר בשום דת מלבד האיסלאם, נקבעה בקוראן (פרק 3 פסוק 19). על-פי תפיסתו את עצמו , האיסלאם בא לעולם כבשורת האמת, אחרי שהיהודים והנוצרים, כל אחד בתורו, "עַ'יַּרוּ ובַּדַּלוּ" – שינו וסילפו – את דבר אללה שניתן להם; ומאחר שכך עשו, נטל מהם אללה את התפקיד הדתי ואת המסר התיאולוגי ומסרם למוסלמים, שהם ורק הם "המאמינים". דת האיסלאם על-פי גישתו הבסיסית לא באה לעולם על-מנת לחיות לצד הדתות הקודמות כשווה בין שוות – אלא כדי להחליף אותן.

המסקנה אם כן היא, שאם היהדות כדת איבדה את משמעותה ואת תפקידה בעולם, כיצד ניתן להקים מדינה יהודית? ואיך ניתן לומר שלאחר שבוטלה היהדות, יש לה ארץ קדושה? וממתי יש ליהודים – בני דת שאין לה משמעות – זכות למדינה על ארץ כלשהי, לאחר שבגדו באללה ולא קיבלו את דת האמת – האיסלאם? בפועל, קיבל האיסלאם את היהודים כ"עם הספר" ולא ככופרים, אבל בתנאי שיחיו תחת שלטון האיסלאם כ"אהל ד'מה" – בני חסות – ו"ישלמו מס גולגולת מהיד כשהם מושפלים" (קוראן פרק 9 פסוק 29). אך מאז שהשתלטו על הארץ, הרגו והִגלו מוסלמים, איבדו היהודים את הזכויות שהקנה להם "חוזה עומר".

לכן דרישתה של ישראל, שהאיסלאם יכיר בה כמדינה יהודית או כמדינת העם היהודי, מנוגדת לתפיסה הבסיסית ביותר של האיסלאם, ולמעשה היא דרישה שהאיסלאם יכיר ביהדות כדת לגיטימית, לאחר שהאל בכבודו ובעצמו קבע בקוראן ש"מי שבוחר בדת מלבד האיסלאם אינו מקובל" (פרק 3 פסוק 85).

ישראל - מדינת העם שאינו קיים
באיסלאם היהודים הם קהילה [פלאש 90]

יהדות על-פי תפיסת האיסלאם היא דת של קהילה, שהיא חלק מעם שעל אדמתו היא נמצאת, ואינה מהווה יחידה אתנית או לאומית.

לדוגמה, העם העירקי מורכב מעדות דתיות רבות – מוסלמים, נוצרים, צבאא'ים, מנדאים, יזידים ויהודים – שכולם בני האומה הערבית, כולם בני העם העירקי והמקום של כולם הוא על אדמת עירק. כך יש ערבים עירקים מוסלמים, ערבים עירקים נוצרים וערבים עירקים יהודים, וכולם בני קהילות דתיות שהן חלק מהעם העירקי. כך המצב בתימן, שבה יש ערבים תימנים מוסלמים וערבים תימנים יהודים. במרוקו ובשאר מדינות האיסלאם המצב דומה, ויש בעמיהן קהילות יהודיות כמו שיש קהילות מוסלמיות ונוצריות.

יתר על כן, על-פי התפיסה האיסלאמית, זהו המצב גם בשאר מדינות העולם: היהודי בפולניה הוא פולני מבחינה אתנית ויהודי מבחינה דתית. היהודי הצרפתי הוא בן העם הצרפתי שדתו יהודית, ולכן אין בעולם עם אתני יהודי כמו שאין עם אתני נוצרי או מוסלמי.

לפתע מחליטות הקהילות היהודיות שהן עם אחד, שהן ממוצא אתני אחד, כאילו היהודים בעולם דומים במראם, מדברים אותה שפה, נוהגים אותם המנהגים, אוכלים אותם המאכלים ולובשים אותם בגדים. לדידם, זה השקר הגדול של התנועה הציונית, שיצרה עַם יהודי יש מאין, והיא מנסה לשכנע את העולם בקיומו. חמור יותר הוא, שהקהילות היהודיות הללו מחליטות לעבור לפלשתין, לסלק ממנה את תושביה המקוריים ולהקים בה מדינה, ששמה כלל אף אינו מזכיר את העם היהודי, אלא את בני ישראל. אז איך ניתן להכיר במדינה זו כמדינתו של "עם יהודי" שבכלל אינו קיים?

אפילו לא מילימטר
"לא בעוד מליון שנה" [AP]

פלשתין קודשה כאדמה מוסלמית בשני אקטים: האקט הראשון היה עצם כיבושה בימי הח'ליף עומר בן אלח'טאב בשנות ה-30 של המאה השביעית, וכך נמצאת פלשתין בקבוצת ארצות, שהיו בעבר תחת שלטון האיסלאם, כמו ספרד, סיציליה וחלקים בבלקן, החייבות לחזור אל חיק האיסלאם. האקט השני הוא המסורת האיסלאמית, הגורסת שהח'ליף עומר הכריז על פלשתין, מן הים עד הירדן, כאדמת ווקף – כלומר הקדש איסלאמי, השייך לכל המוסלמים לעולמי עולמים. אם כן, איך מעיזים היהודים – שדתם אינה לגיטימית והם אינם עם אתני – לדרוש מן המוסלמים שיכירו בכיבוש ארץ פלשתין המקודשת למוסלמים בלבד?

כך, על-פי האיסלאם, מדינת ישראל אינה לגיטימית, הן בשל בטלות הדת היהודית, הן בשל העדר לאום יהודי, שרק הומצא על-ידי התנועה הציונית, והן כי אדמתה היא אדמת הקדש מוסלמי. לפיכך, דרישתו של נתניהו להכיר במדינה כמדינה יהודית או כמדינת העם היהודי מנוגדת לאמונה האיסלאמית, ומתריסה כלפי עצם הבסיס של האיסלאם, שבנה את זכות קיומו על בטלותה של היהדות.

לכן אין מנוס מן המסקנה, שהמאבק על שרידותה של ישראל הוא בבסיסו דתי, גם אם מבחינה חיצונית הוא לובש צורה של מאבק טריטוריאלי. אפילו תישאר מדינת ישראל על מילימטר מרובע, היא לא תזכה להכרה של העולם הערבי והמוסלמי כמדינה לגיטימית.

רבים טוענים נגדי, שאני הופך את הסכסוך הטריטוריאלי לסכסוך דתי, כשכוונתם בכך לומר, כי פשרה טריטוריאלית תביא להכרת הערבים והמוסלמים בלגיטימיות של מדינת ישראל. אמירה כזו יוצאת מתוך נקודת הנחה, שהעולם הערבי והאיסלאמי הוא חילוני כמו שלנו, עולם המושגים והערכים שלו זהה לשלנו ושיש לנו אותו סולם עדיפויות. תפיסה זו היא תוצאה של הבורות הישראלית בכל הקשור לאיסלאם ולעולם הערבי, הנובעת מן העובדה שאנו לא מבינים, לא שומעים ולא קוראים ערבית. לפיכך, אין אנו חשופים לאמת המרה הנאמרת בלשונות האזור, והמוסתרת היטב על-ידי דוברי "הדיאלוג הבין דתי", שאין לו שום תוחלת ותקווה, כל עוד האיסלאם רואה את עצמו – ורק את עצמו – כ"דת אצל אללה".

זהו גם ההסבר לכך, שלמרות הסכסוך העמוק בין אש"ף וחמאס על כל נושא, בדבר אחד הם מאוחדים: באי-יכולתם להכיר בישראל כמדינה יהודית או כמדינת העם היהודי. סאאיב עריקאת, כמו גם נשיא מצרים, חוסני מבארק, שניהם בני שיח ותיקים של ישראל, אמרו לאחרונה, שגם בעוד אלף שנה הם לא יכירו בישראל כמדינה יהודית. כאשר בעיניהם היהדות אינה דת לגיטימית, הלאום היהודי אינו קיים ופלשתין כולה היא ארץ איסלאמית, איך אפשר שיכירו בישראל כמדינת הלאום היהודי?

לאתר מגזין מראה
ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן
תאריך:  03/07/2009   |   עודכן:  05/07/2009
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דה-לגיטימציה למדינה יהודית
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מרק טווין
4/07/09 03:52
2
מרדכי קידר החכם..
4/07/09 09:08
3
הניה
4/07/09 19:43
4
ser3
4/07/09 19:54
5
גדעון אמיר
5/07/09 00:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עיון בספרות המחקר העדכנית מלמד, כי חוקרים ומדינאים חלוקים בשאלת התארגנותה של החברה האנושית על סף המאה ה-21. חלק מן המדינאים סבורים כי יסודות עיקריים השתנו במציאות, וכי עובדה זו מחייבת התארגנות מחודשת וחשיבה מחודשת, פוסט-לאומית בעיקרה. תפיסה זו עומדת בבסיס איחודה של אירופה, והיא אשר עמדה בבסיס ההסכמים המדיניים במזרח התיכון, בין ישראל לשכנותיה. נראה, כי לדעת חוקרים ומדינאים המחזיקים בעמדה זו, העולם עובר תהליכי אינטגרציה, והסדר העולמי הישן של מדינות הלאום מפנה את מקומו להתגבשות גושית, ניאו-אימפריאלית.
03/07/2009  |  ד"ר אלון דהן  |   מאמרים
המחויבות למשטר דמוקרטי אין פירושה הסכם התאבדות. היא אינה מציינת הסכמה להכחדה עצמית. תנאי הכרחי ליישומם של עקרונות בדמוקרטיה הוא היענות לתכתיבי השכל הישר והבחנה בין ידיד ליריב, בין אוהד לאויב.
03/07/2009  |  מרטין שרמן  |   מאמרים
אובמה, סרקוזי, ברלוסקוני ואחרים הביאו להצפת השיח הציבורי ביחס לישראל בסוגיית "שתי מדינות לשני עמים" - נכונותה של ישראל לוותר על שטחי יהודה ושומרון ולהבטיח, כך טוענים דוברי השמאל הישראלי, את אחיזתה במדינה יהודית בטוחה בגבולות הקו הירוק.
03/07/2009  |  אודי לבל  |   מאמרים
השר גלעד ארדן, חבר בוועדה למינוי שופטים, החליט השבוע להסיר את תמיכתו במועמדותו של השופט משה דרורי לבית המשפט העליון. דרורי, חובש כיפה ובוגר ישיבה תיכונית "נתיב מאיר", היה אחד מארבעה המועמדים שאת שמותיהם הגישו בשבוע שעבר חברי הוועדה למינוי שופטים - השר ארדן והח"כים דודו רותם ואורי אריאל. להחלטתו של ארדן מהשבוע קדם קמפיין מתוזמן בתקשורת נגד המועמד, בגלל פסק דין שנתן בשנת 2008.
03/07/2009  |  סופיה רון-מוריה  |   מאמרים
אירעה תאונה מדינית בארצות הברית של אמריקה, ונבחר לכהונת נשיא - אשר המדינות החופשיות רואות בו (בנשיא ארה"ב, לא באובמה) מנהיג בינלאומי – אדם משכמו ומטה, שאינו מתאים להנהיג את העולם החופשי וגם אינו מתאים לתפקיד של נשיא ארה"ב.
03/07/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה חוזרת לעסוק במלוא הקיטור בנושאים המפלגים והאנוכיים של 6 באוקטובר - אז כנראה המלחמה נגמרה. אבל אם כך, אזי הגיע הזמן להקים ועדת חקירה ממלכתית
חיים רמון
חיים רמון
עכשיו זה הזמן להפסיק עם האסטרטגיה של "כניסה-יציאה" שהמטכ"ל מציע, לזנוח את התוכנית של הרמטכ"ל לעבור ל"לשלב ג'", ולהורות לצבא לכבוש את הרצועה ולהקים בה ממשל צבאי זמני כדי להשיג את מט...
רבקה שפק ליסק
רבקה שפק ליסק
החרדים חיים בעולם המושגים של הגלות ומתייחסים למדינה היהודית כמו שהם התייחסו בעבר לשלטון הצאר הרוסי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il