|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

להתמודד נכון עם חבלה בשיני הילדים

בכל מקרה של פגיעה בשן חלבית או קבועה, שמירה על קור רוח ותגובה נכונה, יכולים לתרום לסיכויי הצלחת שימור השן פנייה לרופא השיניים סמוך למקרה ולעיתים אף במיידי, יכולים לקבוע האם ילדכם יהיה עם שן או בלעדיה מורה נבוכים
13/07/2009  |     |   מאמרים   |   תגובות
מדריך להורים [צילום: פלאש 90]

חופשת הקיץ כבר כאן - הילדים מבלים בבית, קייטנה, חוגים, רצים, משתוללים, קופצים ושמחים. אך לצד השמחה לעיתים תאונות קורות, לא עלינו. הזאטוט הקטן בן ה-3 רץ לו בבית ופתאום נופל על פניו, דם ושן בחוץ. כיצד להתמודד עם מקרי חבלה בשיניים, כיצד ההורים יכולים לסייע ומדוע חשוב להגיע לאבחון וטיפול מוקדם? מורה נבוכים.

מחקרים מראים, כי 30% מהילדים חוו חבלה דנטלית: שבר שן, שבר שורש, שינוי במיקום השן, ניידות ועד כדי יציאת השן ממקומה. החבלות יכולות להיות הן בשיני חלב והן בשיניים הקבועות.

שיא הפגיעה בשיני חלב נמצא בגיל 40-18 חודשים - גילאים בהם הקטנטנים רק למדו ללכת ולרוץ ומגלים את העולם בלי הרבה שיווי משקל. הפגיעות הן בגיל זה כתוצאה מנפילה או התנגשות.

לגבי השיניים הקבועות, בנים בגיל בית ספר סובלים פי 2 יותר מבנות מחבלה בשיניהם הקבועות, לרוב כתוצאה מנפילה, פגיעות ספורט ומריבות. ברוב המקרים השיניים הנפגעות הן השיניים החותכות המרכזיות בלסת העליונה. למבנה הלסת ומיקום השיניים השפעה על סיכויי הפגיעה - שיניים חותכות מרכזיות הבולטות 4מ"מ הן פי 3-2 יותר מועדות לפגיעה מאשר שיניים העומדות במיקום הנכון.

החבלות האופייניות בשיני חלב

1. שן חלב יצאה ממקומה

סימנים: השן יצאה בשלמותה ממקומה.

כיצד להגיב? תחילה יש לעצור את הדימום על-ידי הפעלת לחץ מקומי עם גזה או מטלית. יש לאתר את השן כדי שנוכל לאמת שאכן השן יצאה במלואה. אל תנסו להחזיר שן חלב למקומה - פעולה זו עלולה לפגוע בנבט מתחת, אם לא בטוחים כי זו שן חלב שימרו אותה בחלב והגיעו במהירות למרפאת השיניים.

יש להגיע למרפאת שיניים לצורך בדיקה וצילומים שהשן יצאה ממקומה ואין פגיעות נוספות או חלקי שן שחדרו לרקמות הרכות כמו השפתיים. כמו-כן, לוודא שאין פגיעה בשינים נוספות. הרופא ירשום לרוב מרשם לאנטיביוטיקה למניעת זיהום. יש לשמור על כלכלה רכה למשך שבוע וכמו-כן הגיינה. אם לילד כואב ולא מאפשר לצחצח שיניים, צריך לקחת מקל אוזניים, לטבול במי פה המכילים כלורהקסידין (קיים בתכשירים כמו: קורסודיל, תרו-דנט, מדי-דנט, לייסר ועוד) ואיתם לנקות היטב את השיניים מכל צדדיהן.

2. שן חלבית שינתה את צבעה לחום/אפור

סימנים: השן נראית כהה יותר עם הזמן. לעיתים שינוי הצבע הוא סמוך לפגיעה ולפעמים יגיע כעבור מספר חודשים. עד ל-70% משיני החלב שעברו חבלה יופיע שינוי צבע.

כיצד להגיב? שינוי צבע לכשעצמו אינו מהווה אינדיקציה לטיפול, אולם שיניים אלו מועדות יותר לפתח זיהומים. שינוי הצבע יכול לנבוע ממספר גורמים: תגובה תקינה של השן לחבלה, שטף דם פנימי, נמק של עצב השן. יש צורך במעקב אצל רופא השיניים קלינית ורנטגנית לבדוק כי אין התפתחות זיהום וטיפול בהתאם. בבית מומלץ להפשיל מדי פעם את השפה העליונה ולראות האם מוגלה יוצאת מעל השן (פיסטולה - נראה כמו "חצ'קון").

3. שן חלבית נפגעה אך שלמה ולא ניידת

סימנים: השן שלמה במקומה, לא ניידת, לעיתים דימום בקו החניכיים.

כיצד להגיב? ברוב המקרים לשיניים אלו פרוגנוזה טובה השן בסך-הכל עברה "זעזוע", תכאב 3-1 ימים ולעיתים אף יותר והבעיה תחלוף. שינוי צבע עלול להתרחש בעתיד. יש להקפיד על כלכלה רכה למשך שבוע, היגיינה, היגיינה ושוב פעם היגיינה, שימוש במשככי כאבים בהתאם לצורך ומעקב אצל רופא השיניים.

4. שן חלבית נפגעה, נשארה במקומה אך ניידת

סימנים: השן שלמה ובמקומה, ניידת במקומה ויש דימום.

כיצד להגיב? תחילה לעצור דימום, להימנע מהזזת השן ממקומה. שיניים יכאבו מספר ימים ולרוב יתייצבו מחדש במקומן כעבור שבוע-שבועיים. חייבים להגיע לרופא השיניים לבדוק: האם ניידות השן גדולה והשן תלויה על בלימה ועלולה לצאת ממקומה ולסכן את הילד? האם ניידות השן מונעת לסגור את הפה כמו שצריך? במקרים אלו ישקול הרופא עקירת השן. אם השן תושאר יש לשמור על כלכלה רכה, הגיינה ושיכוך כאבים. שיניים אלו צפויות לשנות את צבען.

5. שן חלבית נפגעה והוסטה ממקומה

סימנים: השן שלמה אך בולטת החוצה לכיוון השפה, מוטה פנימה, או נראית ארוכה/קצרה יותר ממקודם, דימום.

כיצד להגיב? תחילה לעצור דימום. לרוב השן במצב זה אינה ניידת. כל שינוי בתנוחת השן עלול לפגוע בנבט השן מתחת או לפגוע ביכולת הילד לסגור את הפה. שיניים אלו בדרך-כלל כואבות לתקופה ארוכה ועלולות לשנות את צבען. עליכם להגיע בהקדם לרופא השיניים. הרופא יעריך האם ניתן להחזיר את השן למקומה ולקבע או שהסיכון גדול יותר מסיכויי ההצלחה ואז ימליץ על עקירה.

6. שן חלבית נפגעה ונשברה

סימנים: השן תראה שבורה, הילד עלול להתלונן על רגישות לקור. דימום מתוך השן או שרואים נקודה ורודה/אדומה בשן יעידו על פגיעה בעצב וסיכויי החלמה נמוכים.

כיצד להגיב? למנוע חשיפה לגירוי חם/קר, משככי כאבים, כלכלה רכה, שמירה על הגיינה, להגיע לרופא השיניים לצורך הערכה. ניתן לתקן את השבר על-ידי סתימה לעיתים יהיה צורך בטיפול שורש.

לסיכום

בכל מקרה של פגיעה בשן חלבית או קבועה, שמירה על קור רוח ותגובה נכונה, יכולים לתרום לסיכויי הצלחת שימור השן. פנייה לרופא השיניים סמוך למקרה ולעיתים אף במיידי, יכולים לקבוע האם ילדכם יהיה עם שן או בלעדיה.

רופא השיניים בדרך-כלל יבצע מעקב ביום המקרה, שבוע לאחריו, חודש, שלושה חודשים, חצי שנה ואז כל חצי שנה במסגרת הביקורת הרגילה. שיני חלב שנפגעו מאוד, מועדות לפורענות גם שנה ויותר לאחר המקרה ולכן חשוב מלבד הביקורת אצל הרופא גם מעקב מצדכם בבית (האם הילד מתלונן על כאב, שינוי צבע, הפשלת השפה לחיפוש פיסטולה...).

קריטי להצלחת הטיפול, שמירה על הגיינה: צחצוח ובמידה ואי-אפשר ניקוי באמצעות מי פה המכילים כלורהקסידין - אם הילד קטן, על-ידי מקלון אוזניים טבול בחומר ואם גדול על-ידי גרגור החומר פעמיים ביום למשך שבוע.

הרפואה הכי טובה היא הרפואה המונעת: אם לילדכם שיניים בולטות, היוועצו עם רופא שיניים/אורתודנט. אם הילד ספורטאי מחונן בדקו את האפשרות להשתמש בסד הגנה.

זכרו ידע זה כוח - אבל הלוואי ולא נצטרך להשתמש בו.

מה לעשות כאשר יש פגיעה בשן קבועה?

ראשית, כמו במקרה של ילדים קטנים, גם כאן אם הפגיעה היא חלק מפגיעת ראש מסוכנת יותר, יש קודם לטפל בבעיה זו ולאחר-מכן בשיניים.

במקרה של שיניים קבועות, אין תחליף ולכן נשתדל יותר להציל את השן ולא להגיע לעקירתה. בכל מקרה של פגיעה בשן קבועה, חשוב לבדוק את מידת התפתחות השורש - יש לכך השפעה רצינית על הטיפול וסיכויי הצלחתו. שן בוקעת בדרך-כלל כאשר רק כמחצית מהשורש סיים להתפתח ורק כעבור 4-3 שנים השורש מסיים את התפתחותו. החבלות האופייניות:

1. השן יצאה ממקומה בשלמותה:

במקרה זה לזמן התגובה תפקיד קריטי בסיכויים להציל את השן. עליכם לעקוב אחר ההוראות הבאות בקפידה:

א. אתרו את השן.

ב. החזיקו את השן רק באזור הכותרת ולא בשורש.

ג. אל תנסו לנקות השן מלכלוך, רק שיטפו בעדינות תחת מים זורמים ולא לשפשף.

ד. אם ניתן, החזירו את השן למקומה והחזיקו אותה שם.

ה. אם לא ניתן להחזיר את השן למקומה, שימרו את השן בתוך חלב קר או בתוך הפה בכיס הלחי בסביבת הרוק - אסור שהשן תתייבש.

ו. התקשרו למרפאת השיניים הודיעו על המצב ותאמרו שאתם בדרך כדי שיערכו והגיעו במהירות האפשרית.

2. השן נפגעה נשארה במקומה ושלמה

השן הכואבת עברה "זעזוע". שמרו על כלכלה רכה, משככי כאבים במידת הצורך. לרוב אין השפעה לטווח ארוך, אולם חשוב להגיע לבדיקה קלינית ורנטגנית אצל רופא השיניים.

3. השן נפגעה נשארה במקומה וניידת

הימנעו מלהזיז את השן. הגיעו למרפאת שיניים. אם השן ניידת מאוד, רופא השיניים יקבע אותה על-ידי חיבורה לשיניים אחרות למניעת תזוזה למשך של עד שבועיים.

4. השן נפגעה והוסטה ממקומה

נסו בעדינות להחזיר את השן למקומה. הגיעו למרפאת השיניים בהקדם. רופא השיניים ינסה להחזיר את השן למקומה ולאחר-מכן יקבעה למספר שבועות. חשוב להגיע בהקדם למרפאה. כל עיכוב בטיפול לא יאפשר החזרת השן למקומה עקב היווצרות קריש דם ורקמה צלקתית.

5. השן נפגעה ונשברה

השן תכאב ותהיה רגישה לגירויים חמים/קרים. אם מצאתם את החתיכה שנשברה הביאו אותה למרפאה הרופא יחליט האם להשתמש בה או לא. שיניים שנשברו זו הבעיה הנפוצה ביותר וניתן לשחזרן על-ידי חומרים מרוכבים ("סתימה לבנה").

במקרים חמורים יותר ובהתאם לגיל, ניתן לשקול שחזור על-ידי חרסינה או כתר חרסינה. חשוב שהרופא יבדוק את השן סמוך למקרה בכדי: להניח חומר חבישה על דנטין השן החשוף ולוודא כי אין פגיעה/חשיפה של עצב השן - במקרים אלו יש צורך בטיפול שורש.

מה לעשות כאשר שיני החלב נפגעות?

ראשית, לעיתים החבלה בשיני החלב היא רק חלק מחבלה מסוכנת יותר ויש לטפל בה קודם, אם לא ניתן לתת מענה מיידי לפגיעה בשיניים, יש צורך להיות מודעים לכך ולטפל בבעיה בהמשך.

המטרה העיקרית בטיפול בחבלות בשיני חלב היא שמירה על הנבטים של השיניים הקבועות מתחת. כמו-כן, צריך למנוע כאב, להחזיר פונקציה ולחשוב על אסתטיקה. כל זה במידת שיתוף הפעולה של הילד.

חבלה בשיני חלב עלולה, כאמור, לפגוע בשיניים הקבועות מתחת. ברוב המקרים אין לנו דרך לחזות כיצד זה יבוא לידי ביטוי כאשר השן הקבועה תצמח. בחלק מהמקרים יתפתח זיהום כתוצאה מהחבלה והזיהום יפגע בהתפתחות נבט השן הקבועה, ולעיתים תזוזת השן החלבית ממקומה עלול לפגוע פיזית בנבט השן מתחת. הפגיעה בשן הקבועה עלולה להתבטא בהפרעה בבקיעה, שינוי צבע וצורה לדוגמה כתם חום/לבן על-גבי השן וכו' - מטרתנו להקטין ככל האפשר את הפגיעה.

כאשר ילד קטן נחבל בשיניו, קודם כל יש להרגיעו (ואותנו ההורים...), יש לשטוף את הפה ופניו ולבדוק מה אופי הפגיעה, אם יש דימום לנסות לעצור על-ידי הפעלת לחץ מקומי. ניתן להניח משהו קר למניעת נפיחות. אפשרי לתת סירופ משכך כאבים כדי להרגיע. ויש ליצור קשר עם רופא השיניים לקבלת הוראות.

מחבר המאמר הינו רופא שיניים, ממרפאת ד"ר ג'רי כהן
תאריך:  13/07/2009   |   עודכן:  14/07/2009
ד"ר מאיר אנג'י
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
להתמודד נכון עם חבלה בשיני הילדים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמותיהם של שלושה קצינים בכירים עלו לאחרונה לכותרות:
13/07/2009  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
מידיעות שהגיעו, ממקורות מוסמכים, אבו-מאזן משקיע מאמצים רבים על-מנת לשים יד על פצצת אטום. מאמציה של אירן לייצר את יכולות הגרעין שלה גרמו לפרץ של תחרותיות בינה לבין הפלשתינים. אמירותיו של אבו מאזן, על כך שלנשיא אירן אין מנדט לדבר בשמם של הפלשתינים, נובעת בעיקר מרצונו לשמור על המשך התחרות.
13/07/2009  |  יואב לוי  |   מאמרים
מה שלא נאמר על אהרן ברק יישמע כקלישאה, ובמיוחד אם נתייחס ל"יציאותיו" האחרונות כפי שבאו לידי ביטוי בכינוס לציון 25 שנה לכינון תוכנית "משפטנים לזכויות אדם" שהתקיים במרכז רבין בתל אביב. "יציאות" כתבנו? פליטת קולמוס שאינה במקומה. לא ביציאות מדובר, אלא באג'נדה סדורה אליה הוליכו כל נחליו, משנתו, פלפוליו ופתלתלותו של אבי אבות האג'נדה הדמוהומנבירלית שלו.
12/07/2009  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
נאומו של אהרן ברק, נשיא בית המשפט העליון לשעבר, ב-25.6.09, בכינוס של הקרן החדשה לישראל, מעיד רבות על השקפותיו ודעותיו של האיש, היום וגם בעבר, בעת שכיהן במשרה הרמה. אפילו האכסניה שבה בחר לשאת את דבריו יש בה טעם לפגם. מדובר בתרגום לקוי (מגמתי?) של New Israel Fund, כלומר הקרן לישראל חדשה. התרגום המדויק מצביע על מטרת הקרן: ישראל שונה, אחרת. השקפותיו של ברק כפי שנחשפו בנאומו אכן תומכות בכיוון זה. לא מיותר לציין שהקרן מממנת ארגוני "שלום" ו"זכויות אדם" שונים, ובלבד שאין מדובר בזכויות האדם של יהודים בארצם.
12/07/2009  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
לפני שנה פרסמתי מאמר, שם ציינתי את פנייתי לראש הממשלה ביום הראשון למלחמה לעצור את האש. וכתחליף, להורות על כל גורמי החירום (לרבות צה"ל, שב"כ, מוסד, מד"א, מ"י, מ"לח, ויתר אלה המשתתפים במעשה המלחמה) - להתכונן תוך זמן סביר, להכות ולחסל את החיזבאללה ולשחרר את חטופי צה"ל. ההגיון למהלך שכזה התבסס על היתרון האדיר של זה שיוזם (במקום, בעוצמה ובזמן) וגם ואולי בעיקר משום בקיאותי בחוסר מיומנותו של צה"ל. ידע שאותו רכשתי לאחר ניתוח מעמיק של מלחמת שלום הגליל הראשונה (1982), שם עלה בבירור כי שיטת הכנתו של הצבא באימונים היוותה "גורם על" בהרס המקצוענות והמיומנות המבצעית של צה"ל. בכל כוחי ניסיתי לשנות את השיטה האווילית מורשת הפלמ"ח, וכשלתי. אחד מתוך מאמצי להביא לשינוי, היה ספר ובשמו "שיטה אחרת לאימוני הצבא" (ינואר 1982) וככזה, נמסר לכל קצין קבע מדרגת אלוף משנה בואכה ראש המטה הכללי. מצאתי לנכון לפרסם מקצת מתוך הספר, בקטע המנמק את הצורך בשינוי על סמך טיב של ביצועי העוצבות.
12/07/2009  |  אמציה חן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il