בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
הפרעת קשב וריכוז - נקודות מבט
|
קשה לי להתחבר לדעה, שההפרעה היא רק תולדה של בעיה נוירולוגית ● בעזרת חיזוקם של "מישורי הקיום", ניצור שני משולשים המהווים יחדיו תבנית של מגן דוד, הבונה את הבסיס לאיזונו ולעוצמתו של האדם
|
חזקו את הילד [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]
|
|
|
|
|
ההגדרה של הפרעת קשב וריכוז, הפכה למותג נפוץ מאוד בשנים האחרונות, בעיקר כאשר המערכת החינוכית בתא המשפחתי, המערכת החברתית והמערכת ההשכלתית (שמשום מה, נקראת "מערכת החינוך"...), כולן או מקצתן, לא מצאו כלים נאותים, כדי להתמודד עם ההתנהגות החריגה, המאפיינת הגדרה זו. לצערי, הצורך הראשוני של המערכות הללו, הוא למגר את התופעה, כדי שהילד "יהיה בסדר" ולא יפריע להרמוניה הסביבתית. קשה לי להתחבר לדעה, שההפרעה היא תולדה של בעיה נוירולוגית בלבד. אינני מתעלם ממנה, אך נדמה לי, שהפריזו בהכללתה הגורפת. בשנות ה-50 וה-60 של המאה שעברה, היו ילדים שובבים, חצופים, חולמניים ועצלנים. ילדים כאלה בחלקם הגדול, יוגדרו בימינו, כבעיתיים עם הפרעת קשב וריכוז. מה קרה? הילדים השתנו? או שאולי אנחנו השתנינו? ובעצם, מה לא השתנה? והאם השינויים מחייבים החמרה ביכולת הקשב והריכוז? הבה נבדוק את "הרוחות הנושבות" בחיינו העכשוויים בארץ ובעולם - האם אין בהן סממנים מובהקים של הפרעות - בקשב, בריכוז, ברוגע, במתינות, בחמלה, בסבלנות ובסובלנות? האם האמירות - "חייב", "מוכרח", "צריך", המנחות את חיינו, לא קברו תחתן את המונחים - "בוחר", "אוהב", "רוצה"? ההוויה משפיעה אני מאמין שהוויה זו משפיעה גם עלינו, גם על הילד, גם על סביבת חייו וכמובן גם על התנהגותו. משיחותיי עם הורים, מורים, מטפלים ומטופלים, במהלך השנים שאני מתעניין בהפרעה זו, התברר לי, שבמקומות, במצבים ובזמנים מסוימים, הילד מתנהג בסדר, הוא קשוב, רגוע ומרוכז. אם אכן כך הדבר, מה קרה לבעיה הנוירולוגית? האם לפתע היא נעלמה? או שאולי תובנות כגון: "חנוך לנער על-פי דרכו"... "כל אחד, הוא אחד יחיד ומיוחד"... ו"ילד מועסק לא מעסיק", אכן מיושמות במצבים אלה כראוי!?
|
אני ממשיך לחפש פתרונים במישורים נוספים, שבמהלכם שאלתי את עצמי - מה יכולה להיות הסיבה שהילד "יבחר" לפעול בדרכים חריגות, של הפרעת קשב וריכוז? בחיפושי מצאתי, שחוויה מסוימת, אותה חווה הילד בעבר, חווה בהווה, ו/או מדמיין לעתיד והפרשנויות שהוא נותן לעצמו בהקשר לחוויה זו, יוצרות אצלו ועבורו מציאות אמיתית! מציאות זו מאיימת עליו ב"מישורי הקיום" שלו ולכן הוא "בוחר" את הפרעת הקשב והריכוז, (ולא רק אותה...), ככלי מלחמה, או ככלי התגוננות, שייתן לו את האפשרות, לשרוד את האיום, או להרוויח ממנו רווח סמוי כלשהו. כדי לפתח אצל הילד את היכולות ואת הכלים להתמודדות עם מצבו, להרגיע את האיום ולהסכים לוותר על הרווח הסמוי, אני מציע לכוון את "סביבת חייו של הילד", ואת הילד עצמו, לבדיקת החוויה באור אחר ובהתאם לכך, לשנות את הפרשנות שלו כלפיה, או בשפה אחרת - "להפוך את הלימון ללימונדה". בעזרת חיזוקם של "מישורי הקיום", המכילים שישה ערכים עיקריים: ערך עצמי - דימוי עצמי - וכבוד עצמי (ההיפך מבושה) - במשולש אחד ו"חוויות ה-ק.ש.ר.", כלומר ראשי התיבות של ההרגשות - "קיים" - "שייך" - "רצוי" במשולש השני, ניצור שני משולשים המהווים יחדיו תבנית של "מגן דוד", הבונה לדעתי, את הבסיס לאיזונו ולעוצמתו של כל אדם. ברצוני להדגיש במיוחד את ההגדרה "סביבת חייו של הילד". הגדרה זו מכוונת בעיקר להוריו ולכל מי שהם משמעותיים עבורו במהלך חייו. מכאן שהטיפול המערכתי, הכרחי להתאמת הסביבה לאופיו ולמצבו של הילד ולהתאמת הילד לסביבתו, כמו גם לשינוי הגישה של ההורים. בעזרת כישורינו הטיפוליים ובעזרת תורתו ותמציותיו של ד"ר באך, נדריך וננחה את המערכת לשיתוף פעולה ולהזנת הילד בהסברים, בהתחשבות, בעידוד, בתמיכה, בהכוונה, בגבולות, בזכויות, בחובות, בשיתוף, בהערכה, בהתנסויות, בביטחון, בשמחה, בדוגמה אישית, ובהרבה הרבה סבלנות, חום ואהבה.
|
|
|
בתקציר זה המילה "ילד" מתייחסת לכל מטופל או מטופלת הקשורים לנושא
|
|
|
מחבר המאמר הינו יועץ, מטפל ומרצה בכיר לפרחי באך במכללת רידמן ובמכללת וינגייט ומנהל הפורום של פרחי באך באתר פרמה גור
|
|
תאריך:
|
07/09/2009
|
|
|
עודכן:
|
07/09/2009
|
|
רון גילעם
|
הפרעת קשב וריכוז - נקודות מבט
|
|
בישראל עומדת צריכת הירקות לנפש על 180 ק"ג בשנה. ייצור הירקות בארץ מגיע ל-2 מיליון טון וערך הייצור לשוק המקומי מכמות זו מוערך ב-2.26 מיליארד שקל. ללא ספק, ירקות הינם מרכיב דומיננטי בסל הקניות של הצרכן הישראלי. אם כן, כיצד נדע שהירק שאנו רוכשים טרי ואיכותי? להלן מספר טיפים.
|
|
|
ברוב המקרים עסקים עמלים קשה, תוך כדי השקעה רבה של כסף, על-מנת לגרום לאנשים להיות מודעים לעסק, לבוא אליו או לפנות בדרך כלשהי. אם לאחר מכן מצליחים למכור להם, מה טוב. אבל בהתחלה, הפנייה למסות של אנשים כדי לגרום להם לפחות להתעניין תהיה צעד מקדים וחיוני לכל מכירה. לאחר מכן, כאשר הם כבר מכירים את העסק ובנוסף ניתן להם שירות טוב, ביססנו אצלם דעה טובה והם אפילו יביאו חברים.
|
|
|
"פרו היא ביתי, אני אוהב את פרו" הצהיר השופט דן כהן בעברית, במבטא צברי מובהק, במהלך דיון שהתקיים בבית המשפט בלימה בעניין בקשת ישראל להסגירו לידיה.
|
|
|
בואו נודה על האמת: אין אף פעם גיל מתאים לדבר עם הילד על מין. זה מביך, זה חושף את בורותנו בתחום ובעיקר מנתץ את הפוזה שאימצנו לעצמנו כהורים "פתוחים וליברליים". האבא מצפה שהאימא תדבר על זה, האימא בטוחה שזה התפקיד של האבא ובינתיים הילד רוכש השכלה מינית באינטרנט. לא הייתם רוצים שהילד שלכם ילמד דרך ארץ מהטלוויזיה, אז למה אתם מסכימים שילמד את רזי המין מאתרי פורנו מפוקפקים?
|
|
|
האם יש קשר ביני לבין לבייב? - לא. ובכל זאת במהלך השבוע הקודם, כצרכנית מדיה כפייתית, עסקתי במחשבותי, באופן אינטנסיבי, בגורלו של לבייב. קראתי כתבות ענק שעסקו בקריירה שלו. האזנתי לפרשנים בטלוויזיה וצפיתי במסיבת העיתונאים שקיים הטייקון, עד שהתחלתי לחוש קשר בינינו, אותו אפרט בהמשך.
|
|
|
|