|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

ריאליזם כמסווה

לאחר שאיבדו את "הלב האמיץ" של נעוריהם, מבקשים "מורי הדרך" שלנו להציג את מרד בר-כוכבא כ"חוסר מציאותיות", לעומת ה"מציאותיות הערכית" של התנגדות הנביא ירמיהו למרד המלך צדקיהו
10/10/2009  |     |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
יאללה להכנע. לרצות את ארצות הברית ולקבל הגנה (משוערת) מפני האיום האיראני? [צילום: יוסף אבי יאיר אנגל]

   רשימות קודמות
  הגיע הזמן לחשוב אסטרטגיה

דומה כי בדורנו השפיעה ההשגחה רוב הצלחה וישועה על עמה במאבקיו לתקומה, לקיום ולביטחון. על כן מפליא הדבר, כי שוב נשמעים בקרבנו, בקולות גוברים והולכים, טיעונים שחשבנו כי כבר אבד עליהם כלח: לעם ישראל יאה ההסתגלות לרצון זרים וההכנעה בפני דינן של מעצמות ושליחיהן, אף אם התנהגות זו כרוכה בהשלמה עם השפלה ובכניעה לעריצות. קרובים הדברים לשלילת הזכות להשיב מלחמה שערה למבקשי נפשנו.

בראשית הציונות כתבנו ויצרנו יצירות אמנות בזמר ובשיר, שהביעו הערצה לגיבורי מופת, מיהושע בן-נון ושמשון הגיבור דרך המכבים ועד טרומפלדור הגיבור ש"טוב למות בעד ארצנו" על שפתיו. בין הגיבורים בלטה במיוחד דמותו של בר-כוכבא. כל אבות הציונות - המעשית של חובבי ציון, המדינית של הרצל, "יהדות השרירים" של נורדאו, הרוחנית של אחד-העם, הדתית של הראי"ה קוק, הסוציאליסטית של בורוכוב ועד "הציונות הרוממה" של ז'בוטינסקי - אימצו את כושר הלחימה ואת העמידה על הנפש כערכים עקרוניים,ושעליהם הושתת החינוך מגן הילדים עד הפלמ"ח.

בהדרגה ובעיקר אחרי הניצחון של מלחמת ששת הימים וכריאקציה לניצחון, החלה גם ריאקציה למיתוס הגיבורים הלאומיים. הפולמוס עבר מליצנות על חשבון דמותו של טרומפלדור לכירסום בהילת דמותו של בר-כוכבא.

אנשי אקדמיה וגנרלים בדימוס הביעו ביקורת וחרטה, על כי בשלהי ימי בית שני מרדו אבותינו בקיסרות רומי האדירה, במקום להיכנע לה, ועל כי עקב מרידותיהם חרב הבית וגלה עם ישראל מארצנו. מאז, שמעון בר-כוכבא, ראש המרד בביתר, ושאר גיבורינו הקדמונים מושמצים ומוצגים כהרפתקנים פוחזים וכקנאים פנאטיים חסרי תבונה ואחריות. מסר זה קיבל גושפנקה אינטלקטואלית במטרה להשפיע על המחשבה הפוליטית בקרב צמרת ההנהגה בארץ, הנוער והעם בכלל.

עיקר הוויכוח הערכי החינוכי מגולם בדמותו של בר-כוכבא דווקא משום שמקרב דמויות המופת בהיסטוריה שלנו זו במיוחד התחבבה על העם ועל הנוער. בדמותו של בר-כוכבא ראה האלוף (מיל.) יהושפט הרכבי המנוח את חוסר המציאותיות, ואפילו חוסר האחריות, שבמגמות האסטרטגיות-פוליטיות הרווחות; הוא התריס שהמרד של בר-כוכבא היה חסר סיכוי וחסר טעם מלכתחילה, וכי החורבן שבסופו לא היה אלא תוצאתו הטבעית והצפויה. כן הדגיש, כי הוא רואה דמיון מחריד בין עמדת המורדים דאז לבין עמדות חוגים אקטיביסטיים בימינו, כגון המתנחלים.

לעומת זאת הרכבי העלה על נס את תורתו של ירמיהו הנביא, שהתנגד בשעתו למרידת צדקיהו מלך יהודה במלכות בבל. בעמדתו זו של ירמיהו הוא ראה מִשנה מדינית ותחילתה של מסורת בחשיבה פוליטית שאותה כינה "מציאותיות ערכית", אשר ברבות הימים הפכה מרכיב ערכי אופייני, לדעתו, לגישתה העקרונית של היהדות ליחסיה עם אומות העולם, ואשר מצאה כביכול את ביטויה הבולט ביותר בפרישתו של רבן יוחנן בן-זכאי מירושלים הנצורה ערב החורבן.

המנעות מהסתכנות ותחושת סיפוק בלתי מודעת
ה'מערב' של אז

הפועל היוצא של הרעיון המובע בצירוף המונחים "מציאותית ערכית" אינו שהדרך המציאותית היא גם בעלת ערך מוסרי, אלא שאיזו מזיגה מוזרה בין אופורטוניזם של הימנעות מהסתכנות, לבין תחושת ספק בלתי מודעת של "מוגבלות גורלית", מחייבת להשלים אפילו עם השפלה כה קיצונית כהעמדת צלם בהיכל. "המציאותיות" כערך אינה אפוא פשרה פרגמטית בין הרצוי ובין האפשרי, כי אם העלאתו של עצם רעיון ההשלמה, הכניעה, לדרגת ערך בפני עצמו.

ההשוואה בין ירמיהו ובין כביכול ניגודו, בר-כוכבא, מנתקת אותם מרקע המציאות של זמנם, והופכת אותם לצללים שטוחים, "דו-מימדיים". שכן, קיטובו של ירמיהו בזמן ההיסטורי לא היה כלל בר-כוכבא (אשר חי כ-700 שנה אחריו), כי אם המלך צדקיהו, ורק על-רקע המחלוקת שלו עם המלך ניתן להבין את פשר הנבואה של ירמיהו.

ההיסטוריוגרפיה המקראית רואה באחרון מלכי יהודה מלך "רע" (מלכים ב' כ"ד, י"ט; דבה"י ב' ל"ו י"ב), אך ורק מפני שלא שמע בקולו של נביא האל, שהזהירו והִתרה בו מפני התמרדות במלכות בבל; לא מוזכרות למלך זה שחיתות מידות או בגידה בדת, ומוקדי השחיתות אותרו דווקא בקרב שרי הכוהנים והעם (דברי הימים ל"ז י"ד).

מדוע אם כן בחר מלך כזה, עם פוטנציאל לטוב, להמרות את פי הנביא ולמרוד במלך הבבלי? ומצד שני, מדוע דרש הנביא "להיכנע" לקיסר ההוא? הרי לא ייתכן שירמיהו היה מונע משיקולים של "מציאותיות", כפי שמטיפים לה בחוגים מסוימים, וספק אם היה מודע לשכאלה. באותה מידה אין לייחס למלך מניעים של "רהב" פנאטי או קנאות עיוורת, לאומית או דתית, כפי שכה אוהבים להאשים כל מי שלא מתכופף למול "המציאותיות".

מכל הידוע – והוא, כאמור, מועט – עולה כי מרידתו של צדקיהו לא הייתה מעשה מבודד של טירוף או של ייאוש, כי אם דווקא פועל יוצא של מדיניות פרגמטית, משולבת במאבק בין-גושי, בין מה שיכול להיחשב כ"גוש המערבי" או "העולם החופשי" של אז, בהנהגת מצרים, לבין האימפריאליזם המשעבד של נבוכדנאצר (ירמיהו כ"ז).

מאומה מן הידוע היום (להבדיל מניחושים וספקולציות), ומן הסתם גם ממה שיכול היה להיות ידוע בזמן ההוא, בדבר יחסי הכוחות הגלובליים, או אפילו רק בדבר מאזן הכוחות המקומי בזירת ארץ ישראל, אינו מצדיק את המסקנה, כי מרד זה היה אבוד מראש.

אדרבה, מן הכתובים עולה שהיה אפילו כעין קונסנזוס בקהילייה המודיעינית בעולם "המערבי" וביהודה, כי סיכוייהם של מצרים ושל בעלי בריתה עדיפים. הערכת מצב זו גם הוכחה כמציאותית, באשר הבבלים אכן נהדפו בפעם הראשונה על-ידי מתקפת נגד מצרית, ולבסוף גם נאלצו לצור על ירושלים למעלה משנתיים, בטרם הוכרעה המערכה. במשך שנים אחדות לא היה זה אפוא ברור כלל וכלל, מהי ה"מציאות" בשטח לאמיתה.

במצב זה הייתה זו חובתו של צדקיהו, כמלך, להכריע בין שני קווי פעולה אפשריים ומנוגדים: להצטרף למחנה מצרים, שהייתה השכנה היותר קרובה, והמעצמה המבוססת ביותר, המתועשת והעשירה, ובנוסף לכך גם "ידידה" היסטורית של יהודה זה דורות רבים; או – להיכנע ולהסתפח למעצמה המזרחית, המרוחקת, הצעירה, הדלה יחסית, וגם המרושעת, העריצה והמדכאה. הערכת מצב "מציאותית", חייבה לכאורה הצטרפות לצד המצרי, וממילא מרידה בבבל. ניתן לשער, כי גם הופעלו "אילוצים" מדיניים של ממש בכיוון זה.

ירמיהו, לעומת זאת, לא יכול היה לבסס את תחזיותיו על מידע מדיני או צבאי מסוים ומוגדר, או לנמק אותן במיומנות ביטחונית מדינית בדוקה, לפי אמת מידה ריאליסטית ורציונלית כלשהי, זולת השראתו הנבואית. בניגוד להערכתו של הרכבי, לא מתוך ראייה "מציאותית" התנגד אפוא ירמיהו למדיניות המרד של צדקיהו: הוא חזה את אשר חזה דווקא מתוך ראייה נבואית, מיסטית וערכית. ראייה כזאת היא ההיפך מראייה "מציאותית", וצירוף המונחים "מציאותית ערכית" מהווה, בסופו של דבר, סתירה פנימית.

הפועל היוצא של הרעיון המובע בצירוף המונחים "מציאותית ערכית" אינו שהדרך המציאותית היא גם בעלת ערך מוסרי, אלא שאיזו מזיגה מוזרה בין אופורטוניזם של הימנעות מהסתכנות, לבין תחושת ספק בלתי מודעת של "מוגבלות גורלית", מחייבת להשלים אפילו עם השפלה כה קיצונית כהעמדת צלם בהיכל. "המציאותיות" כערך אינה אפוא פשרה פרגמטית בין הרצוי ובין האפשרי, כי אם העלאתו של עצם רעיון ההשלמה, הכניעה, לדרגת ערך בפני עצמו.

כיוון שמציאות סתם, במובנה הפשוט כתופעות הנתפסות בחושים, היא חסרת פניות מבחינה ערכית ומעצם טבעה אינה יכולה להיות ערך – גישה מציאותית אינה יכולה להיות ערכית. אם בכלל, הרי שמבחינת הגיון הלשון דווקא ההיפך ייתכן: איש הרוח והמוסר, או הנביא, יכול שיראה דווקא בערכים את המציאות האמיתית והיחידה.

לפיכך יכול היה ירמיהו לצפות בעת ובעונה אחת גם את החורבן וגם את הגאולה שלאחריו, למרות שבתחילה נראו שניהם, כל אחד בתורו, כ"בלתי מציאותיים" באותה מידה (ירמיהו ל"ב מ"ג); הוא גם מסביר את גורמי החורבן הצפוי לא במונחים של "מציאותיות", כי אם במושגים של ערכיות נבואית (ירמיהו כ"ה ז'-ט').

עשייה ערכית לעומת הכרעה תועלתית
ואולי האמרפיה מתפוררת?

חרף כל אֵימותיו, על אף רבבות חללי החרב ונחלי הדם, שיממת הרי יהודה, גזירות אדריינוס והרג המלכות בגדולי ישראל ובתלמידיהם – המשיך היישוב היהודי בארץ ישראל להיות בית לאומי ומרכז רוחני לעם לתקופה של עוד כ-500 שנים, שבהן נחתמו המשנה והתלמוד הירושלמי ונקבעה המסורה, עד אשר הכיבוש הערבי שם קץ לכל אלה.

ההיגיון הפנימי הנבואי והמיסטי של ירמיהו קשה לתפיסה. לאדם מודרני, המורגל בחשיבה חילונית ורציונלית, קל יותר, לכאורה, להתמודד עם תופעת מלחמת החירות של היהודים בקיסרות רומי כעבור 700 שנים, אשר המקורות עליה גם רבים ומפורטים יותר. רומי הייתה בימי בר-כוכבא אימפריה אדירה, שהשתרעה מסקוטלנד בצפון עד הסהרה בדרום, ומן האוקיינוס האטלנטי עד נהר פרת. היא הייתה עשירה, מתוחכמת ומיומנת מאין כמותה באומנויות השררה והמלחמה. ארץ ישראל לא הייתה אלא אחד ממחוזותיה היותר קטנים (אם כי מן המאוכלסים והמפותחים). יחסי הכוחות היו על כן לכאורה כשל גוליית מול דוד.

אך ייתכן שצודקים דווקא אותם היסטוריונים הגורסים, כי סיכויי הניצחון של בר-כוכבא היו לא פחותים מסיכויי דוד בשעתו; כלומר, ייתכן שכבר אז התפרסה האימפריה יותר מכפי כוחה האמיתי, וכי היו בה תורפות, שהעניקו למורדים סיכויים "מציאותיים" לנצח. ואכן, במרד שנמשך קרוב לשלוש שנים השמיד עם ישראל שני ליגיונות של הקיסרות הרומית, שהיוו אז כ-7 אחוזים ממצבת הצבא הרומי בכל הקיסרות!

חרף כל אֵימותיו, על-אף רבבות חללי החרב ונחלי הדם, שיממת הרי יהודה, גזירות אדריינוס והרג המלכות בגדולי ישראל ובתלמידיהם – המשיך היישוב היהודי בארץ ישראל להיות בית לאומי ומרכז רוחני לעם לתקופה של עוד כ-500 שנים, שבהן נחתמו המשנה והתלמוד הירושלמי ונקבעה המסורה, עד אשר הכיבוש הערבי שם קץ לכל אלה.

ניתן גם לקבוע, כי על-אף החורבן היו למרד תוצאות חיוביות וחשובות להמשך ההיסטוריה היהודית, ואולי אף העולמית, שהרי אז נשבר חוד העוצמה האימפריאלית של רומי הרְשעה ונבלמה התקדמותה לארם נהריים, ואלמלא אותו מרד עלול היה גורלו של המרכז היהודי המתחדש בבבל לדמות לגורלן של קהילות ירושלים, אלכסנדריה ואתונה.

אבל גם אם גישת "המציאותיות", הדוגלת בהתאמת ההתנגדות המדינית למציאות המוחשית, כ"ערך רם ומנחה", מבקשת לאמץ את ההשקפה, כאילו מלכתחילה היה אותו מרד באמת נטול סיכוי ונעדר משמעות בדיעבד – השאלה העיקרית היא השאלה הערכית: אילו שיקולים ראויים להנחות את העומד בפני הברירה, אם להתקומם נגד העריצות ולעמוד על נפשו, או להיכנע לגורלו.

התמרדויות היסטוריות מן הסוג הנדון – מעצם טבען – אין לבחון על-פי "המציאותיות" שבהן, אלא על-פי ערכיותן הפנימית. מציאות של יחסי כוחות פוליטיים לא רק שעשויה להשתנות במהרה, כי אם – וזה העיקר – היא מתגלית רק במבחן ועקב המבחן – או אז מתגלה, כי רבים הענקים לכאורה, שהיו חלולים ואלילי חימר, וכי דווקא מי שנחשבו כחלשים וכמעטים התעלו וגברו ושינו את מהלך ההיסטוריה; עצם הנכונות להתייצב למבחן כזה היא ערך.

הארעיות של המציאות הגשמית, לעומת היציבות והקיום של ערכי רוח מופשטים כביכול, אינן סתם מושא להרהור מטפיזי. זוהי אמת המוכרת כעיקרון מנחה ומחייב גם על-ידי מורי מוסר, המתיימרים להדריך את הבריות בהתנהגותם, כמו שמצינו אצל פרופ' ישעיהו לייבוביץ' ב"שיחות על פרקי אבות ועל הרמב"ם": "הכרעתו של האדם לעשייה ערכית, כלומר למעשה המכוון למטרה שבה האדם רואה ערך עליון – להבדיל מהכרעה תועלתית – אינה כפופה לאמונה באפשרות השגת המטרה ההיא. יש שגב רב בסיסמתם של ההוגנוטים הצרפתים במאה ה-16: Point n'est necessaire d'espoir pour entreprendre ni de succes pour perseverer" (עמ' 116).

עת מלחמה ועת שלום
לא מרדנו, ובכל זאת... [יח"צ]

ראשית, מרידות אחרות, שנראו מלכתחילה לא פחות נואשות, הביאו בדיעבד ישועה לעמנו ולעולם – החל ממרד אברהם באור-כשדים, מרד יעקב בלבן ומלחמתו באדום, מרד משה בפרעה, ההתנחלות בימי יהושע ומלחמות השופטים והמלכים הראשונים, עד מרד החשמונאים ומלחמותיהם, ובזמן הזה – מרד היישוב בבריטים, מלחמת הקוממיות שלו ומלחמת ששת הימים. גם אלה התנהלו בנסיבות כה בלתי מציאותיות, עד שראוי ליחס להם את פסוק המזמור: "בשוב ה' את שיבת ציון היינו כחולמים" (תהילים קכ"ו א').

יתר על כן, אמיתה זו מקובלת כעיקרון מנחה מעשי אפילו במלחמה, על-ידי לא אחר מאשר קלאוזוביץ בספרו "עקרונות המלחמה": "בין אם נסתמך על יתרונות פיזיים ובין אם על יתרונות מוראליים, עלינו לשאוף תמיד בעת מלחמה, כי סיכויי הניצחון יהיו לצידנו. אבל דבר זה לא תמיד ניתן. לעתים תכופות עלינו לפעול בניגוד להסתברות זו, כאשר אין בידינו לעשות דבר טוב יותר".

במציאות של תולדות עמנו באה אמת זו לידי ביטוי בהזדמנויות רבות – הן לחיוב והן לשלילה, בנצחונות ובישועות, כבתבוסות ובאסונות. המרידות בבבל וברומי אכן הסתיימו בשואות טראומטיות, אבל כדי לפסול או להצדיק אותן בדיעבד, יש לשפוט אותן על-פי שלוש אמות מידה, שהן "ערכיות" ולא "מציאותיות":
ראשית, מרידות אחרות, שנראו מלכתחילה לא פחות נואשות, הביאו בדיעבד ישועה לעמנו ולעולם – החל ממרד אברהם באור-כשדים, מרד יעקב בלבן ומלחמתו באדום, מרד משה בפרעה, ההתנחלות בימי יהושע ומלחמות השופטים והמלכים הראשונים, עד מרד החשמונאים ומלחמותיהם, ובזמן הזה – מרד היישוב בבריטים, מלחמת הקוממיות שלו ומלחמת ששת הימים. גם אלה התנהלו בנסיבות כה בלתי מציאותיות, עד שראוי ליחס להם את פסוק המזמור: "בשוב ה' את שיבת ציון היינו כחולמים" (תהילים קכ"ו א').

שנית, יש לשאול: מהי הברירה שעמדה בפני המורדים? האם לא ראה ר' עקיבא שהמצב נואש בלאו הכי, במיוחד לאור גזירת הצלם בהיכל, וכי אין עוד מה להפסיד?

שלישית, יש להשוות את השוֹאוֹת שקרו עקב מרידות-נפל עם שוֹאוֹת לא פחות קשות, אשר פקדו אותנו חרף היותנו נכנעים ונחבאים, דורשי שלום ורודפי שלום כתלמידיו של אהרון. שמענו בקול הנביא, והבאנו את צווארנו בעול מלכי כל הבבלאות שבעולם ועבדנו אותם וקיווינו לחיות; "את שלום הערים אשר הוגלינו שמה אכן דרשנו" (ירמיהו כ"ז י"ב; כ"ט ז') אך בשלומם לא היה לנו שלום. מספרד גורשנו ובעיר ההריגה הורגנו, ובמאה ה-20 הזאת נחנקנו בגזים ונשרפנו באש, וכל אלה דווקא כאשר הושגו שיאים בהסתגלותנו: השכלה ואמנסיפציה, התבוללות ושמד, הכל כמצוות "המציאותיות הערכית", אשר לה מטיפים בשמם של ירמיהו הנביא ושל יוחנן בן-זכאי התנא.

אודי השואות הללו עדיין מעשנים בקרבנו, והמספרים החרותים במקום רצועות תפילין עדיין צורבים; הנרהיב עוז לדבר אל העם הזה בדברי "שפיות" ויישוב הדעת, דברי "חשיבה מציאותית" ו"ריאליזם פוליטי"? הלא בכל ענני החושך וצל המוות האירו לנו את הדרך רק עמודי האש של להבות גטו ורשה, אשר מרד בגרמנים בניגוד לכל חשיבה "מציאותית". אדרבה, האם לא עולה הרהור, שמא אפשר היה להציל יותר, אילו העזנו יותר?

מה שנחשב בעולמנו למציאות, לעתים אינו אלא חזיון תעתוע חולף, ואילו הערכיות היא האמת הקבועה, העשויה להנחות עם במבוך הנסיבות המשתנות. עדיין, התכונות של אומץ לב, העזה ואמונה הן ערכים נכבדים יותר מאשר מורך לב, הססנות ומבוכה, גם אם הללו מתחפשים ומתחזים לריאליזם ול"מציאותיות".

החכם באדם, אשר אמר: "לכל זמן ועת לכל חפץ תחת השמים", גם אמר: "עת מלחמה ועת שלום". אך לא האדם "משנה עתים ומחליף את הזמנים"; וכדי להבחין בין העתים בתהפוכותיהן דרוש לא רק ראש מפוכח, כי אם גם לב אמיץ. ומי אשר, מרוב מאבקים או מפאת מכות גורל, איבד את הלב האמיץ של נעוריו, שוב אינו יכול להיות לנו מורה דרך, גם אם צבר רוב ידע וחוכמה.

לאתר מגזין מראה
דן פון וייזל הוא עורך-דין. פרסם סדרת מאמרים בנושאי אסטרטגיה ומדיניות.
תאריך:  10/10/2009   |   עודכן:  10/10/2009
דן פון וייזל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ריאליזם כמסווה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הרשלה
10/10/09 20:21
2
הניה
10/10/09 23:40
3
חוסיין
11/10/09 02:20
4
צפיחית בדבש
15/10/09 11:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בליל ה-10 בנובמבר 2002 חדרה חוליית מחבלים לקיבוץ מצר ופתחה באש לעבר קבוצת חברים בכניסה לחדר האוכל. גבר ואישה נהרגו במקום. משם פנו המחבלים לבית מגורים, שבו ישנו אם ושני ילדיה בני ארבע וחמש. השלושה נורו למוות במיטתם. היה זה פגוע מזוויע נוסף בשרשרת פיגועים שבוצעו על-ידי תשתיות פח"ע מאיו"ש.
10/10/2009  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
פרשן החצר של אהוד אולמרט, נחום ברנע - שזכה בתמורה לפרס ישראל מידיו של אולמרט - מפנה בחודשים האחרונים את חיציו לעברו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. כל אשר עושה נתניהו גורר דברי גנאי ותעמולה ארסית ממקלדתו של ברנע.
10/10/2009  |  יואב יצחק  |   מאמרים
יש חגים שהם בבחינת שלוחות, המעורות באילן הגדול ומקבלות את יניקתן מאותה הקרקע, אבל צצו ופרחו בפני עצמן לאחר זמן מה וגם הניבו פירות. חג כזה הוא שמחת תורה. החג התפרסם, לראשונה, במאה ה-14, ומאז חוגגים אותו כיום סיום התורה והתחלתה, בהקפות, בהילולה וחינגא, בסעודות ובמשתאות. ההקפות והריקודים, כמו כל שאר הטקסים הקשורים בחג, הם פרי התפתחותם של דורות.
10/10/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
אין זה סוד כי נפשו של הציבור נקעה מהתנהלות פרטים מסוימים בקהילה האקדמית הישראלית העושים משרותיהם ותגמוליהם הנדיבים קרדום לחפור בו ביוצאם כנגד מדינתם, מוסדותיה וערכיה בשם רעיונות אוניברסלים תלושים. אין זה גם סוד כי לבידודה הבינלאומי של מדינת ישראל במקומות מסוימים בעולם אחראים אנשי אקדמיה ישראלית הנדים בעולם ומוציאים דיבתה של מדינתם רעה ועד כדי הטפה נחרצת לבידודה והחרמתה.
10/10/2009  |  אהרון רול  |   מאמרים
המשימה שהוטלה עלי הוגדרה תחת הכותרת, "מקומם של מינהל מקרקעי ישראל ושל מועצתו במערך המשפטי". אבל כיוון שאני יודע מניסיוני שלא תמיד צריך להתחשב בטקסט המדויק של הכותרת, אני רוצה לספר לכם סיפור שמתקשר לדילמות של מי שבא לדבר בפני קהל. הסיפור הוא כזה: ג'ון סמית היה יושב-ראש, או mayor, של מועצה מקומית בשם "זיון פנסילבניה". בתחומי המועצה התרחש שיטפון. אחד התושבים של סמית' צעק לו:help, help" ." סמית קפץ למים הסוערים והציל את הטובע. אבל מה, סמית עצמו טבע. עלה סמית לשמים והגיע לגן עדן. שם, לידיעתכם, קיים נוהל של 'נאום בתולין' בערב הראשון. היושב-ראש של הפורום שבו היה סמית אמור להשמיע את דבריו היה מתושלח. כדרכם של יושבי ראש שאל מתושלח את ג'ון סמית שאלה פשוטה. "אני היום היושב-ראש שלך," אמר מתושלח, "האם אתה יכול להגיד לי על מה אתה מתכוון לדבר?" סמית' השיב ללא היסוס, "אני כמובן אדבר על השיטפון." "בסדר," מתושלח השיב, "רק קח בחשבון שנוח נמצא בקהל."
09/10/2009  |  פרופ' שמעון שטרית  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
מבצע "המן" - יומן אירועים  /  קובי קמין
דמוקרטית - כן, יהודית - לא  /  אודי לבל
להשאיר את המוסר ב"מכבסה"  /  יואב גלבר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
פעמיים הודעת בשבת - וכפחדן עלוב בשם "גורם מדיני בכיר" במקום להתייצב מול המצלמות - כי צה"ל יתקוף את רפיח גם אם תהיה עסקה    כמובן, כדי שלא תהיה
יצחק בריק
יצחק בריק
הרצי הלוי הוא אחד מהרמטכ"לים המאכזבים ביותר מאז קום המדינה. כישלונו של כרמטכ"ל ניכר הן בהכנת הצבא למלחמה, הן בניהול המלחמה והן בפגיעה אנושה בערכיות ובמוסר ובקוד האתי של הצבא שעליו ...
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 264/65, יוסף שיוביץ ויוסף ראש נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים שמעון אגרנט, יואל זוסמן ואלפרד ויתקון. 29 באוקטובר 1965
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il