|   15:07:40
  יובל ברנדשטטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מדף צף לסלון ולמטבח: הוסיפו אחסון דקורטיבי לבית
קבוצת ירדן
כל מה שלא ידעת על הדפסה על חולצות

תגידו שלום לנפט

המכונית החשמלית כבר אינה מדע בדיוני בשנה הבאה - חברת מוניות חשמליות בטוקיו החזון - ישראלי, הרווח - אקולוגי, ההפסד - ערבי
17/10/2009  |   יובל ברנדשטטר   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
רודני המזרח התיכון מחזיקים את המערב בביצים וגורמים לאובמה לקוד להם? לא עוד!

עולם נקי מופלא
עם צניחת מחיר הנפט, תצטמצם הדרישה לחיפושי נפט, וקדחת הקידוח והשחתת הימים תיבלם. הנפט ייהפך לסוג של מפגע, כמו סיגריות, שבגינו ניתן יהיה להטיל מיסים, כדי לשמר את מחירו הגבוה לצרכן גם כאשר עלותו תצלול

בלי קידוחים ובלי קידות
החזון של אגסי הוא פשוט: עולם ללא נפט; עולם שבו כל המערך העצום של כלכלה הנסמכת על נפט נעלם; עולם ללא קידוחים, אסדות קידוח, מיכליות ענק, זיהום הים, הכחדת הדגה, צנרת חובקת יבשות, מפעלי זיקוק, מיכליות אספקה, זיהום אוויר, זיהום קרקע, רעש נורא של מנועים; עולם ללא מלחמות על שליטה בשדות נפט ובצינורות נפט כפי שאירע לאורך המאה ה-20'; עולם שבו ערכם הכלכלי של אדם, חברה ומדינה נקבע על-פי שאר-רוח וטכנולוגיה ולא על-פי הימצאותם של שיירי שומן של דינוזאורים; עולם שבו נשיא ארה"ב אינו משתחווה בפני שייח' סעודי.

יש מי שיזכור את פרנקפורט כמרכז האגדי של יהדות גרמניה, ביתם של הרוטשילדים. יש מי שיזכור את העיר "בזכות" ליל הבדולח של 1938, שבו התנפצה סופית האשליה של גלות נאורה, אבל ב-15 בספטמבר 2009 העניקה לנו העיר הזו ציון היסטורי נוסף: בה הוכרזה מפלתם הניצחת של הערבים ותומכיהם במזרח ובמערב.

מרבית אלה שמתחילים עכשיו לחכוך בדעתם ולחטט בזיכרונם ולנסות לדלות ממנו את האירוע מרעיש העולמות שהתחולל בפרנקפורט ב-15בספטמבר השנה - רוב הסיכויים שיעלו חרס. אבל חובבי הרכב שביניהם יידעו מייד, כי מדובר בתערוכת המכוניות השנתית של פרנקפורט, שבה מציגים היצרנים את מרכולתם העכשווית והעתידית ובמהפכה הבאה בעולם הרכב, ואם תרצו ב"חזרה לעתיד" של המכונית החשמלית - באנגלית Zero Emission Electric Vehicle (ובקיצור ZE-EV) ובעברית "רכב חשמלי ללא גזי פליטה".

שניים עומדים מאחורי החידוש הזה: שי אגסי, ישראלי שנראה כמו איש עסקים קליפורני מגוהץ ושנון, דובר אנגלית של החוף המערבי, וקרלוס גויין, מגוהץ וקשיח, שהאנגלית שבפיו מקוטעת כשיני מסור.

החזון של אגסי הוא פשוט: עולם ללא נפט; עולם שבו כל המערך העצום של כלכלה הנסמכת על נפט נעלם; עולם ללא קידוחים, אסדות קידוח, מיכליות ענק, זיהום הים, הכחדת הדגה, צנרת חובקת יבשות, מפעלי זיקוק, מיכליות אספקה, זיהום אוויר, זיהום קרקע, רעש נורא של מנועים; עולם ללא מלחמות על שליטה בשדות נפט ובצינורות נפט כפי שאירע לאורך המאה ה-20'; עולם שבו ערכם הכלכלי של אדם, חברה ומדינה נקבע על-פי שאר-רוח וטכנולוגיה ולא על-פי הימצאותם של שיירי שומן של דינוזאורים; עולם שבו נשיא ארה"ב אינו משתחווה בפני שייח' סעודי.

גם החזון של קרלוס גויין הוא פשוט: הצבת החברה שבניהולו, ניסאן-רנו, במקום הראשון בעולם בייצור הדור הבא של כלי הרכב, כקטר המוביל את השינוי הגדול ביותר בתעשיית המכוניות חובקת העולם מאז המודל T של הנרי פורד. עד ייצורו של מודל T, השתמשו מחצית מכלי הרכב במנוע חשמלי, שכבר היה די משוכלל. פורד פיתח את הייצור ההמוני של המכונית, תוך שימוש במנוע בעירה פנימית. מאז, מזה 100 שנה, לא חל שום שינוי משמעותי במנוע המכונית מלבד קוסמטיקה. מנוע של מודל T פורד או של לקסוס שנת 2010, נראים פחות או יותר אותו הדבר: בוכנות, שסתומים ותזמון.

יתרונותיו של המנוע החשמלי על מנוע הבעירה הפנימית לא ייספרו מרוב, אבל אחד מהם חשוב במיוחד: נצילותו של מנוע חשמלי היא 85 עד 90 אחוזים (כלומר, מרבית האנרגיה החשמלית המגיעה למנוע הופכת לתנועה), ואילו נצילותו של מנוע בעירה היא 5 עד 25 אחוזים, כאשר בתאוצה הנצילות נמוכה ביותר. וכך, מרבית האנרגיה האצורה בשומן הדינוזאורים המעובד מתבזבזת כחום, המיתוסף לאטמוספירה שסביבנו.

השאלה מדוע זכה מנוע הבעירה הפנימית בבכורה היא מסוג שאלת הביצה והתרנגולת. זניחת ההנעה החשמלית עיכבה את פיתוח המצבר לדורות. תחילתו של השינוי המיוחל הייתה עם הופעת הטלפונים הניידים. אלו חייבו פיתוח מואץ של מצברים דחוסי אנרגיה, ובשוק הופיעו ערכות מצברים, שיכולות להניע מכוניות בעוצמה זהה לזו של מנוע הבעירה הפנימית. ובכל זאת, עוצמתו של ממסד הנפט גברה על ההיגיון, ומכונית הEV- שהייתה כבר בפיתוח בחברת GM נקברה קבורת חמור, עד שהופיעו התנועות הירוקות והוכח בוודאות ששריפת הפחמימנים מרעילה את הסביבה.

לא קונים מצבר אלא קילומטרים
תחנת הטענה חשמלית [AP]

מהפכת המינוע בחשמל היא גזר דין מוות לכלכלת הנפט. גם ירידה שולית בצריכת הנפט תוביל לנפילת מחירו, לצמצום העושר העובר מן המערב היצרני והטכנולוגי למדינות הרודנות האיסלאמית. עם צמצום העברת העושר החד-כיוונית וביטולה, תצטמצם עד מאוד השפעתם של שייח'ים, נסיכים ורודנים למיניהם דוגמת הוגו צ'אבז, יחד עם ברוני חברות הנפט, המשמשים כזרועם הארוכה במרכזי השלטון של מדינות המערב.

מהפכות אפשר לעשות בשתי דרכים: בשקט ובזהירות או בהסתערות רבתי. אגסי וגויין בחרו בדרך השנייה. במחצית הראשונה של שנת 2011, שנת המודל הבאה, ישווקו עשרות אלפי מכוניות חשמליות בשתי מדינות, ישראל ודנמרק, ובהמשך – באוסטרליה, ביפן, בחוף המערבי של ארה"ב ובקנדה. כבר ב-2010 תפעל בטוקיו, בהתחייבות משרד המסחר היפני הכל-יכול, חברת המוניות הראשונה בעולם שמכוניותיה יונעו בחשמל בלבד.

אלא שהמכונית עצמה היא רק מחצית הפיתרון. החלק השני הוא התשתית לטעינה. וכאן מגיע ניצוץ הגאוניות של רב-משווק ואיש עסקים מליגת העל העולמית. המכשול העיקרי בהפצת המכונית החשמלית הוא מחיר המצבר, המייקר מאוד את המכוניות ההיברידיות, המשולבות דלק-חשמל, שהחלו להופיע כפתרון חלקי למצוקת האנרגיה. אגסי לקח את משל הטלפון הסלולרי לרמה הבאה: בעל המכונית לא יקנה כלל את המצבר, אלא קילומטרים, כפי שצרכן הטלפון קונה דקות שידור. המצבר לא יהיה קבוע במכונית, אלא מתקן פריק, שניתן לשחלפו, כמו שמטוס קרב טוען ופורק תחמושת. המכונית עצמה תימכר ללא מצבר במחיר שווה לכל נפש.

בכל אותן מדינות, שהחליטו החלטה אסטרטגית לעבור למכונית חשמלית של אפס פליטה, שי אגסי פורש מערך טעינה ושחלוף כלל ארצי, הפועל בשיתוף פעולה עם ספק האנרגיה – חברת החשמל. התשתית הזו כבר פרושה בחלקה ולקראת השקתן של עשרות אלפי מכוניות בישראל ובדנמרק – בעיקר בבעלות חברות כמו אינטל, IBM ופרטנר – התשתית תהיה מוכנה. כיוון שמכונית הדור הבא היא מחשב עם גלגלים, המתחבר לתשתית לאומית של ניהול אנרגיה, מועסקים עתה בפרויקט זה מאות מהנדסים בישראל ובמדינות היעד.

ההתחייבות הפומבית של אגסי וגויין היא להספקת 100 אלף מכוניות עד שנת 2016. נוכחות כזו על הכביש לא תותיר ליצרנים האחרים ברירה אלא להצטרף, או להישאר מאחור. במקביל, נערכת חברת ניסאן להציע כלי עבודה ממונעים בחשמל, כגון מלגזות, ובהם ערכות מצברים תקניות. את המצברים הללו אפשר יהיה להתקין בכל כלי עבודה או רכב ממונעים – ממשאיות, דרך קרונות מתנייעים, ואולי עד טנקים.

מהפכת המינוע בחשמל היא גזר דין מוות לכלכלת הנפט. גם ירידה שולית בצריכת הנפט תוביל לנפילת מחירו, לצמצום העושר העובר מן המערב היצרני והטכנולוגי למדינות הרודנות האיסלאמית. עם צניחת מחיר הנפט, תצטמצם הדרישה לחיפושי נפט, וקדחת הקידוח והשחתת הימים תיבלם. הנפט ייהפך לסוג של מפגע, כמו סיגריות, שבגינו ניתן יהיה להטיל מיסים לשימור מחירו הגבוה לצרכן גם כאשר עלותו תצלול. עם צמצום העברת העושר החד-כיוונית וביטולה, תצטמצם עד מאוד השפעתם של שייח'ים, נסיכים ורודנים למיניהם דוגמת הוגו צ'אבז, יחד עם ברוני חברות הנפט, המשמשים כזרועם הארוכה במרכזי השלטון של מדינות המערב. מדיניות המערב, שעד עתה הייתה מורעלת נפט, תתאזן. המימון המאפשר התחמשות והתעצמות גרעינית יתפוגג: ללא הנפט כמקור הכנסה לא יהיה לאירן המימון לרכישת טכנולוגיית הגרעין ו"לצפצוף" על המערב. הכסף שבו נרכשים קתדראות אקדמיות, עיתונים, רשתות טלוויזיה וחזיתות מהוגנות אחרות של רשתות טרור – יתאדה אף הוא.

עם נפט בלתי רצוי, תרד קרנם של הערבים, ואילו קרנה של ישראל – העוגן הטכנולוגי של מהפכת המינוע והאנרגיה המתחדשת, תעלה מעלה. לפני כמאה שנים נתן כימאי בשם ד"ר חיים ויצמן בידיה של האימפריה בריטית כלי חיוני לניצחונה במלחמת העולם הראשונה – האצטון. בתמורה, התחייבה הממשלה הבריטית לסייע ליהודים לקומם את הבית היהודי. לפני 60 שנה נתנו מדענים יהודים בידיו של נשיא ארה"ב הארי טרומן את הכלי שהציל מיליוני חיילים אמריקנים ממוות המוני על חופיה של יפן האימפריאלית במלחמת העולם השנייה – הפצצה הגרעינית. בתמורה, הכיר הנשיא במדינה היהודית מייד עם הכרזתה, על אפם ועל חמתם של ברוני הנפט ושל שדולתם הענקית בוושינגטון. היום, כאשר גאונות כלכלית חשובה לא פחות מזו המדעית, מגייס שי אגסי את המוח היהודי להבסת נשק הנפט, ובכך – לסיום השפעתם המכרעת של הערבים בעולם.

לאתר מגזין מראה
תאריך:  17/10/2009   |   עודכן:  17/10/2009
ד"ר יובל ברנדשטטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תגידו שלום לנפט
תגובות  [ 19 ] מוצגות   [ 19 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קוזק
17/10/09 06:57
2
חיים טובים
17/10/09 08:01
 
humanape
17/10/09 08:51
3
דוידי
17/10/09 08:17
4
זה כלום
17/10/09 08:53
5
הניה
17/10/09 09:05
 
המצבר כבד מדי
17/10/09 14:54
6
בן רו
17/10/09 10:32
7
יש מיש
17/10/09 10:35
 
ירון זכאי
17/10/09 19:52
8
אמרנו שלום לגז
17/10/09 10:47
9
סער
17/10/09 10:51
10
מטאטא
17/10/09 11:11
11
לפיתוח מצבר העתיד
17/10/09 12:16
12
שלומי -כלכלן
17/10/09 13:50
13
@ בנצי - א @
17/10/09 15:40
14
ג.ל.
17/10/09 17:02
15
העלם מחכה לבטריה
17/10/09 21:20
 
דר יובל
18/10/09 19:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום חמישי ה-24 בספטמבר, אחרי יום פורה בבית הספר התיכון "פנגלר" בשיקאגו, דריון אלברט - תלמיד שחור מצטיין בן 16 - נחבט בראשו במטיל ברזל, לאחר מכן הוכה באגרופים, נבעט ונרמס. מי שנחלצו לעזרתו איחרו את המועד.
17/10/2009  |  אי.וו. ג'קסון  |   מאמרים
ההידרדרות של נחום ברנע, נמשכת. עכשיו הוא מתלבש על שר הביטחון אהוד ברק, כן-כן - על אותו אהוד שהצטרף, אומנם באיחור ניכר, לאותם כוחות שהביאו לסילוקו של אהוד אולמרט מראשות הממשלה. השטח הגדול שתופס/מקבל ברנע בידיעות אחרונות בטורו השבועי עומד בסתירה לגודלו האמיתי. כמה קטן הוא איש זה, שכותב מהפוזיציה עד כדי-כך שנפגמה יכולת השיפוט שלו.
16/10/2009  |  יואב יצחק  |   מאמרים
חוקרי פרשת ווטרגייט האמריקנית מספרים שהמקור העיקרי שלהם למידע, שנקרא בספרם "גרון עמוק", הדגיש בכל פגישה עמם את המנטרה: לכו בעקבות הכסף! בלי משפט-מפתח זה קשה להבין למה אירן מוכנה להסדר עם העולם, ולאפשר לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית פיקוח קבוע במתקניה. פרשן 'הארץ', עקיבא אלדר, כתב השבוע כי בתקופת הנשיא בוש הציעה אירן פעמיים אותן הצעות, אולם הממשל סירב לשמוע.
16/10/2009  |  יגאל לביב  |   מאמרים
את מה שהיה בג'יסר א-זרקא ביום חמישי בסוכות לא תראו בטלוויזיה, גם לא בעיתונים. הדברים היחידים הקשורים לערביי ישראל שהתקשורת תראה ותכתוב הם מהומות, אלימות וגזענות. שיתוף פעולה? חזון לעתיד משותף? מדינה שכולם ירצו לחיות בה? זה לא חדשות.
16/10/2009  |  יפעת סולל  |   מאמרים
ספר בראשית, כפי שמעיד עליו שמו, הוא לא רק ספר של התחלה חדשה שמסמלת בריאת העולם, אלא גם ספר של בניית זהויות חדשות ועיצובן, הכרוכות זו בזו. השאלות הרטוריות הראשונות המופיעות בתורה, קשורות לסוגייה מהותית זו. הן משמשות לא רק כאמצעי ליצירת קשר ופתיחת דיאלוג בין הבורא לאדם החוטא, אלא טעונות משמעות סמלית עמוקה.
16/10/2009  |  ציפי לידר   |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
שגריר טורקיה נקרא לבירור  /  מאיה שני
תומכת במאמצי נתניהו לסיים המשבר עם טורקיה  /  איציק וולף
פעיל חיזבאללה נהרג בפיצוץ  /  עידן יוסף
המצפון של העם הטורקי  /  יוני בן-מנחם
פנטזיה טורקית  /  עמוס שריג
טורקיה, ישראל, והגוש האיסלאמי החדש  /  אלכס לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
1,000 שקל אגרה על כל פועל למינימום 350 פועלים [צילום: שימוש לפי סעיף 27א]
איציק וולף
מדינת ישראל חייבה תאגידי בניין לשלם אגרה של 350,000 שקל עבור 350 עובדים זרים, אך לא הצליחה להביא את הכמות המובטחת    רבים מהפועלים שהגיעו מהודו ומסרי לנקה לא היו פועלי בניין בהכשרתם...
צבי גיל
צבי גיל
הגרמנים נדהמו, הם נראו מבולבלים, תופעה כזאת לא הייתה כתובה בספרי ההדרכה שלהם, אולי גם בהם נגע קול הטנור האדיר    הגרמנים קפאו על מקומם, היהודים רעדו והתייפחו
יצחק בריק
יצחק בריק
מדובר בתרבות שקר של זריית חול בעיני הבריות - הכל כדי לרומם את תדמית הצבא גם במקומות שהוא כשל. גנבת דעת זו חומרתה היא חרב פיפיות משום שהיא גם מטעה את אזרחי ישראל וגם הצבא מתחיל להאמ...
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
עיקרי נאום נשיא המדינה יצחק הרצוג בטקס השבעת 109 השופטים בבית הנשיא, הגדול ביותר אי-פעם [י"ז בסיוון תשפ"ד, 23.06.2024]
לפיד. מבזה [צילום: ג'קלין מרטין/AP]
שי גולדשטיין
כשלפיד מדבר לראש ממשלה נבחר כמו שהוא מדבר מי שנפגעת זו מדינת ישראל שמנסה בכול כוחה לייצר כאן תרבות ביטוי ואחווה בין השבטים השונים שמרכיבים את החברה הישראלית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il