|   15:07:40
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה

סופה במדבר

בעקבות אסון השיטפונות בג'דה והביקורת החריפה כלפי השלטון בסעודיה, הורה המלך להקים ועדת חקירה - חידוש גדול בחיים הציבוריים בממלכה, גם אם נועד רק כדי לשמש שכפ"ץ להנהגה המושחתת
11/12/2009  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
ההמונים בסעודיה יוצאים נגד השחיתות, שמסתבר שהורגת, פשוטו כמשמעו [AP]

ביום רביעי לפני שבועיים, בעיצומם של ימי החג', תקפה את מערב סעודיה סערת גשמים אדירה, וכמות הגשם שירד על החיג'אז במשך שעתיים הייתה גדולה פי כמה מהממוצע השנתי. זקני סעודיה אינם זוכרים גשם כזה, שירד על ההרים וזרם בנחלי המדבר הסעודי אל החוף בשצף קצף נדיר בעוצמתו.

במורד אחד העמקים שהפכו ל"אפיקים בנגב" שוכנת העיר ג'דה, הנמל העיקרי של סעודיה בים האדום, עיר מסחר ותעשיה, ומושב כל השגרירויות הזרות. מספר תושבי העיר הוא כארבעה מיליונים.

הגשם תפס את העיר בלתי מוכנה. אין בה תשתית ביוב, ואין מסלול מוגן, שבו יזרמו מי השיטפונות מבלי להזיק לסביבתם. אומנם הייתה פעם תוכנית להקים באזור הנמוך של העיר פארק פתוח, שדרכו אמורים לזרום מי שיטפונות, אך לאורך השנים אנשים רבים בנו בו את בתיהם באופן בלתי חוקי, לאחר ששילמו שלמונים לפקידי עירייה וממשלה, כדי שיעלימו עין מהבנייה הבלתי חוקית. ואכן, כתוצאה מכך פקידים רבים התעשרו, תוך שהם בונים לעצמם בתים מפוארים בפאתי העיר וברבעיה העשירים.

השיטפון האחרון תפס אלפי אנשים במכוניותיהם ובבתיהם בלא אפשרות לברוח. אלפי מכוניות נסחפו בזרם האדיר, התהפכו וטבעו, ורבים מנוסעיהן קיפחו את חייהם. המניין הרשמי מגיע ל-130 הרוגים, אך עדיין רבים הנעדרים, שספק רב אם נותרו בחיים.

בתים רבים הוצפו עד תקרותיהם, ואנשים, נשים וילדים ששהו בהם לא הספיקו להימלט וטבעו במים הגואים בתוך בתיהם. גורל דומה השיג אנשים ששהו במרתפים ובחניונים תת-קרקעיים ולא הספיקו לברוח החוצה. ההפתעה הייתה נוראה, והתוצאות מזוויעות. ערימות של מכוניות, בתים שקרסו והרס רב, הציפו את התקשורת, שהביאה סרטים רבים, שצילמו אנשים במצלמות ביתיות ובטלפונים סלולריים. האירוע התרחש בשידור חי, ואמצעי התקשורת הראו תמונות זוועה של הרוגים ופצועים, מבצעי הצלה פרטיים והרס תשתיות. כוחות ההצלה הממשלתיים לא נראו בשטח.

השאלה העיקרית שריחפה מעל האירוע הייתה: איך יכול להיות, שכל כך הרבה אנשים מקפחים את חייהם רק כי יורד גשם? אנשים ניסחו שאלה זו באופנים שונים, אך משמעותה הייתה אחת: מי אשם במותם ההמוני של גברים, נשים, ילדים וילדות תמימים? והרי סעודיה אינה מדינת עולם שלישי, והכנסותיה מנפט יכולות היו לממן הקמת תשתיות, שיעמדו בכל פגעי הטבע האפשריים. מי - אם כן - האחראי למצב שהוביל לאסון הנורא? במדינה כמו סעודיה מופנית השאלה בראש ובראשונה לראש הפירמידה השלטונית, המלך עבדאללה בן עבד אלעזיז, ואחריו - לשורה ארוכה של אמירים, פקידים וממונים, ולמערכת שלטונית, שהזניחה את התשתיות של ג'דה, ושניצלה את תושביה לקבלת שלמונים.

על-רקע תמונות האסון ששודרו בכל אמצעי התקשורת, שאלו אנשי ג'דה בקול רם את השאלות המביכות ביותר לשלטון ולעומד בראשו, כשפניהם אל המצלמה ופיהם מדבר על שוחד ושלמונים. תמונות הזוועה השכיחו את כל הפחדים מהשלטון ומידו הארוכה, וניכר היה שהדוברים זעקו ממעמקי סבל ארוך שנים - פרי שחיתות שלטונית של הזנחת תשתיות, העלמת עין מבנייה בלתי חוקית במקומות מסוכנים וגביית שוחד על כל צעד ושעל.

האסון שפקד את ג'דה הוציא מהבקבוק את כל אותם שדים שהשלטון מנסה להחניקם זה עשרות שנים, ובראשם - העדפת אנשי משפחת השלטון במינויים למשרות ולתפקידים, המאפשרים להם למרר את חיי האזרחים, לנצל את מעמדם לעשיית רווחים, לגבות שוחד ולדרוש שלמונים. הזעם הציבורי הופנה נגד המערכת השלטונית המושחתת והרקובה, הבנויה על משפחות מקורבות ועל היררכיה חברתית שקשה לפרוץ אותה, אשר קובעת את עתידו של הפרט לא על-פי כישוריו והשכלתו, אלא על-פי קשריו המשפחתיים והשבטיים.

הביקורת הציבורית בג'דה קיבלה תגבורת מהעיר מכה, הסמוכה לה. ביום השיטפונות שהו במכה במסגרת החג' שני מיליון אנשים, שגם עליהם ירד הגשם, אך לא הביא לאסון, וזאת הן בשל תצורתה הטופוגרפית של העיר, אך בעיקר בשל התשתיות המסודרות והמאורגנות שלהן זכתה, בהבדל מג'דה, מתוקף רצונו של המלך - המכנה עצמו "שומר המקומות הקדושים" - בלגיטימציה איסלאמית דתית. כמו אחיו שקדמו לו, הוא השקיע מיליארדים רבים כדי לאפשר לעולי הרגל לעבור את טקסי החג' בבטחה ובשלווה. נסללו מאות קילומטרים של כבישים רחבים, נבנו עשרות גשרים ומחלפים, הוכשרו מקומות שהייה ולינה למיליוני אנשים והוקמו מאות נקודות סיוע לעולי רגל הזקוקים להם. ללא ספק, מכה ערוכה הרבה יותר לאירועים חריגים מאשר ג'דה, והדבר מעורר בקרב אזרחי סעודיה קנאה וכעס, שכן מי שנהנה מתשתיות מכה הם הזרים, ולא אזרחי המדינה ותושביה.

אלג'זירה נגד סעודיה
תחנה אוהדת טרוריסטים [AP]

השיטפונות בסעודיה הולידו גל של תעמולה נגד המלך, ובאתרים הקשורים עם גורמי אופוזיציה לשלטון – השוהים מחוץ לסעודיה כמובן – הוא כונה "טרוריסט", "מוצץ דם" (ערפד), "מושחת המפיץ שחיתות בעולם", "קובר בנות בחיים" ועוד כהנה וכהנה ביטויי גנאי והשפלה. ביקורת מקומית וערבית זו עלולה לערער את הלגיטימציה של המלך ולסכן את יציבות משטרו.

גל הביקורת הציבורית נגד השלטון הסעודי שפרץ בעקבות השיטפון קיבל חיזוק ממקום אחר: מערוץ אלג'זירה, שבעליו הם האמיר של נסיכות קטר. ערוץ זה מותח ביקורת ללא מעצורים נגד המשטרים הערביים, ולכן הוא כל כך פופולרי בעולם הערבי. מיליוני ערבים צופים בו רק כדי לראות מי מהמנהיגים המושחתים יזכה בו היום לחשיפה מביכה. המסר השני העומד בבסיס האג'נדה של אלג'זירה הוא אנטי-ישראלי, אנטי-מערבי, של תמיכה בחמאס, בחיזבאללה, באלקאעדה ובכל ארגוני האיסלאם הקיצוני.

מאז נוסד ערוץ זה לפני 13 שנה, לא דרכה כף רגלו של איש מצוותו על אדמת סעודיה (למעט בחג'), שכן שלטונות הממלכה הבינו מתחילת דרכו של הערוץ מהי האג'נדה שלו, ומהי הסכנה הנשקפת ממנו למשטר משפחתי, סגור ומושחת כמו זה שבסעודיה. הערוץ לא נשאר חייב, ובמרבית הדיווחים העוסקים בסעודיה הנימה היא שלילית והגישה ביקורתית.

השיטפונות בג'דה העניקו לאלג'זירה הזדמנות נוספת להפנות חיצי ביקורת נגד השלטון בממלכה, והערוץ שפך שמן על מדורת הזעם, שבערה בקרבם של סעודים רבים נגד השלטון בארצם. אלא שהדברים אינם מצטמצמים בסעודיה: הצופה הערבי של אלג'זירה יודע שהמצב אצלו – כמו במרבית מדינות ערב – אינו טוב יותר: אכזריות המשטר, השחיתות השלטונית, ההזנחה האדמיניסטרטיבית, השוחד, הפרוטקציה, קירוב המקורבים ודחיקת המרוחקים, הן מכות מדינה בכל ארצות ערב, והזעם הציבורי הסעודי על הרוגי השיטפונות ונזקיהם דומה לזה של מרבית הצופים הערבים אם לא כולם. בכל מדינה ערבית יושב דיקטטור, גדול או קטן, ועושה לאוכלוסיה בדיוק את מה שעושה מלך סעודיה לאזרחיו, נתיניו.

גם התוצאות הקטלניות אינן נחלת סעודיה בלבד: בשנים האחרונות אירעו מספר אסונות המוניים בעולם הערבי, שכולם פרי שחיתות שלטונית והזנחה מנהלית. הר שהתמוטט על שכונת עוני לא מתוכננת במצרים, סמוך לקהיר, הותיר כ-500 איש קבורים תחת סלעי ענק, וסכר על נחל זיזון שבסוריה, אשר נבנה ללא ברזל בבטון, קרס תחת לחץ המים ששטפו את הנחל וגרם להטבעתם בשנתם של מרבית תושבי כפר סורי, תחת גל מים אדיר.

מצב התברואה בשכונות העוני ברחבי העולם הערבי גובה קורבנות אדם רבים מידי יום ביומו. האבטלה, העוני, הבורות, וההזנחה – כל אלה הם נחלת ציבורים רחבים וגדולים ברחבי העולם הערבי, הנעדרים אפשרות למתוח ביקורת נגד שלטונות הדיכוי. תחושות הזעם המתמשכות נגד "החתולים השמנים", המושחתים ומדושני העונג, מוצאות פורקן בעת אסון, ופותחות לרווחה את חרצובות לשונם של אנשים, שבדרך כלל סובלים בשקט ובהכנעה את הצרות שהשלטון מביא עליהם.

השיטפונות בסעודיה הולידו גל של תעמולה נגד המלך, ובאתרים הקשורים עם גורמי אופוזיציה לשלטון – השוהים מחוץ לסעודיה כמובן – הוא כונה "טרוריסט", "מוצץ דם" (ערפד), "מושחת המפיץ שחיתות בעולם", "קובר בנות בחיים" ועוד כהנה וכהנה ביטויי גנאי והשפלה. ביקורת מקומית וערבית זו עלולה לערער את הלגיטימציה של המלך ולסכן את יציבות משטרו.

ייתכן שחלק מהביקורת נגד מלך סעודיה הסונית מקורו באירן השיעית, על-רקע המאבק על ההגמוניה באזור המפרץ. מתח זה גבר בעת החג', בשל המגבלות שמטיל המשטר הסעודי על עולי רגל שיעים בעריכת טקסים שאינם מקובלים על הסונים, ובשל הקריאות וההסתה של עולי הרגל האירנים נגד הסונים.

גורם נוסף המגביר את המתח בין שתי המדינות הוא המלחמה המתגברת בתוך תימן בין השלטון לבין קבוצת נאמני השיח' אלחות'י המתבצרת בעיר הצפונית צעדה, אשר בחודש האחרון החלה לתקוף את סעודיה. זו לא נשארה חייבת, ומטוסיה תקפו מספר פעמים את המקומות שבהם מתבצרים חיילי אלחות'י. הכל יודעים, שאירן מלבה את הלהבות במלחמה, שהפילה עד היום מאות חללים וגרמה לעשרות אלפי תושבים בחבל צעדה לעזוב את בתיהם מפחד הקרבות, ולחיות במאהלים מאולתרים ובתנאים קיום קשים.

לאחרונה לכדה ממשלת תימן ספינה שהובילה נשק אירני למורדים בצעדה (נשמע מוכר?), ומזה שנים שארגוני המודיעין של סעודיה ותימן עוקבים אחר הפעילות האירנית באזורי הספר של צפון תימן.

אירן מממנת, מאמנת, מחמשת ומציידת את המורדים אנשי אלחות'י, שהוא במקרה גם שיעי. מלחמתה של סעודיה נגד מורדי צעדה היא בעצם מלחמה נגד הזרוע התימנית של אירן, בדיוק כפי שמלחמתה של ישראל נגד חיזבאללה היא מלחמה נגד הזרוע הלבנונית של התמנון האירני.

הלחץ הרב-כיווני – מהאוכלוסיה, מהתקשורת ומבחוץ – חייב את מלך סעודיה לנקוט סדרת צעדים, שטרם היו כמותם בממלכה הסעודית: ראשית, הוא הורה לפצות באופן מיידי כל משפחה שמי מבניה אבד, בסכום של מיליון ריאל סעודי, שהם כרבע מיליון דולר אמריקני. שנית, הוא הורה להקים ועדת חקירה לנסיבות האסון, אשר "כל אדם, יהיה מעמדו רם ככל שיהיה" יחויב להופיע בפניה ולתת דין וחשבון על מעשיו ועל מחדליו. ניסוח זה רומז על כך, שלא רק פקידים זוטרים יחוייבו להופיע ולהעיד, אלא גם בכירים, בני משפחת השלטון. איש אינו מצפה שהמלך יחויב על-ידי הוועדה לעמוד (או אף לשבת) בפניה ולהיחקר, אבל עצם הקמת ועדת חקירה כזו הוא חידוש גדול בחיים הציבוריים בסעודיה.

רבים בסעודיה מצפים לחקירת הוועדה, לחשיפת השחיתויות ולהענשת האחראים להן. הם רואים בוועדה משב רוח מרענן, שיזעזע את המושחתים וישים קץ להתעמרותם בפשוטי העם. רבים אחרים אינם כה אופטימיים, וחושדים שהוועדה הוקמה רק כדי להיות שכפ"ץ, שיספוג את הזעם הציבורי ויגן על המלך והאמירים, וכדי למשוך זמן, עד שהציבור ישכח את השיטפונות ואת נזקיהם וישוב לחיי השגרה שהסכין להם במהלך השנים.

אבל השד שיצא מהבקבוק לא ישוב אליו במהרה. סעודים, שלקחו לעצמם את החופש למתוח ביקורת, לא יסכימו לחזור למנזר השתקנים.

מנציחי אלחוסיין נגד השלטון האירני

השבוע, לרגל יום הסטודנט, יצאו שוב המוני צעירים אירנים לרחובות הערים הגדולות, והפעם לא בקריאת תגר על אופן ניהול הבחירות, אלא על עצם קיומו של משטר האיאתוללות. הקריאה שאיפיינה את המפגינים הייתה "מות לדיקטטור", כלומר לעלי ח'אמינאי, המנהיג העליון של אירן, מי שהחליט כי הניצחון בבחירות שהיו לפני חמישה חודשים שייך לאחמדינג'אד.

גם הפעם השתמש השלטון באש חיה לפיזור ההפגנות, שתמו לאחר יומיים, וגם הפעם נותרו ברחובות פצועים ואף הרוגים. הכל בטוחים שאין זה הגל האחרון של מחאה נגד השלטון, ושהגל הבא צפוי בעוד עשרים יום, עת יציינו השיעים את יום הירצחו של אלחוסיין בן עלי בשנת 680 לספירה בידי שליחי השלטון של בית אומייה בדמשק. ללא ספק, הסטודנטים של אירן יציירו את עצמם כאלחוסיין המסכן והמדוכא, שהוצא להורג על-ידי שליחי הח'ליף העריץ והאכזר, והשלטון האירני יוצג כתליין, שהוציא להורג את קורבנו העשוק.

הבעיה של השלטון האירני היא שטקסים אלה הם מסורת שיעית מוכרת ומכובדת, ולכאורה אין לשלטון שום סיבה לאסור על קיומם בציבור. לפיכך, אם יחליט לאסור על הציבור האירני לצאת לרחובות לטקסי הזיכרון, בשל החשש כי טקסים המוניים אלה יהפכו להפגנות מחאה גדולות וקשות נגדו, יהיה על השלטון למצוא סיבות טובות מאוד לצעד כזה.

אם גל ההפגנות הבא יהיה גדול מבחינת מספר המשתתפים, רחב בפריסתו הגיאוגרפית ועמוק מבחינת הצטרפות מגזרי אוכלוסיה שונים להפגנות הסטודנטים, הוא יעמיד אתגר ליציבות וללגיטימיות של שלטון האייתוללות. יש משקיפים המדברים על קיצו של השלטון באירן בתוך שנה, אבל העניין כלל אינו ודאי.

ההתפתחויות במזרח התיכון אינן צפויות, ובכל רגע עלולה להתפתח פרשה חדשה, או שעלול להתרחש אסון טבע, שתוצאותיהם עשויים להביא לאזורנו את השינוי המיוחל. יש רק לקוות שגלי ההדף או הפיצוץ לא יגיעו אלינו.

לאתר מגזין מראה
ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן
תאריך:  11/12/2009   |   עודכן:  12/12/2009
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סופה במדבר
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מדינה ערבית נוספת
12/12/09 13:25
2
רן
12/12/09 18:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האם קרה לכם שנכנסתם לבית, והרגשתם מייד נינוחים ושמחים, או שביקרתם בבית אחר וכל שרציתם היה לברוח ממנו?
11/12/2009  |  דניאל גליקר  |   מאמרים
עולם התקשורת, חרף המשברים הפוקדים אותו, מתפתח בקצב מסחרר. המדיה החדשה מתחזקת על חשבון המדיה המסורתית (האומנם?). עכשיו זה עידן האינטרנט, הבלוגים, הרשתות החברתיות, הלוויינים. את ה"איפון" כבר הזכרנו? כל אלה -הפכו אותנו מזמן לכפר עולמי קטן. המהפכה התקשורתית יוצרת מציאות חדשה שאי-אפשר להתעלם ממנה, כי מי שלא שם או אינו מכיר את כללי המשחק-אינו קיים.
11/12/2009  |  אמיר רוזנבליט  |   מאמרים
עובדה- התביעה של סרן ר נגד אילנה דיין הוגשה במאי 2006 לאחר זיכויו המוחלט בבית הדין הצבאי. היה ברור לכל שקבלת התביעה עלולה לגרום לטלעד ולדיין נזק כבד מאד ובמיוחד לאמינותה של דיין. היה גם ברור וצפוי מראש כי ערעור על פסק הדין יוגש לבית המשפט העליון והוא שיכריע בסופו של יום במחלוקת. אכן לאחר פסק הדין המחייב את דיין בעוולת לשון הרע יש התובעים את הדחתה והיא מצידה אכן הבטיחה שתערער לעליון.
11/12/2009  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
כה אמר לפיד במפגש עם תלמידי הישיבה התיכונית בפתח תקוה:
11/12/2009  |  יוסי בלום הלוי  |   מאמרים
למען הגילוי הנאות, ולמען השקיפות וההגינות, לא ציפיתי מהממשלה הנוכחית ליותר מידי. הרי אתם מבינים שבין השורות הממשלה הזאת היא ממשלת ה-הישרדות. ובין לפעול למען העם לבין לפעול למען עצמם, מעדיפים הקברניטים של הממשלה הזאת לפעול למען עצמם והישרדותם האישית.
11/12/2009  |  רועי גולדשלגר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק ליסק
רבקה שפק ליסק
ההתעלמות של הרבנים החרדים מקורבנם של הלא-חרדים במלחמה, בני משפחותיהם, ההורים, האלמנות והיתומים היא מנוגדת לערך חשוב ביהדות: "ישראל ערבין זה לזה"
דן מרגלית
דן מרגלית
היא רצתה להיות בתו של משה דיין, שהיה אישיות מקרינה ושנויה במחלוקת ובעייתית, ובעיקר מיוחדת במינה, כה מקורית
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על אף מידת הרגישות המתחייבת בהתייחס לשימור וטיפוח היחסים המיוחדים שבין ארה"ב לבין ישראל, הרי שהדעת נותנת כי למרכיב האינטרסים הלאומיים הישראלים תהיה תשומה עודפת במערכת זו, גם במחיר ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il