אחרי פרסום
תוצאות המשאל בשווייצריה בנוגע לאיסור בניית מגדלי המואזין במסגדים, ארגונים רבים הוציאו הודעות גינוי, אבל ארגונים ומוסדות רבים הביעו תמיכה בהחלטה. כאדם שמגדיר עצמו כמוסלמי מאמין ודתי, אני לא מופתע וההחלטה אפילו לא הרגיזה אותי - היא מייצגת את החברה השווייצרית, שאיננה בראש מעייניי. יותר מעניין אותי לדון בתגובות היהודיות הישראליות להחלטה!
במסגרת הפעילות הבינלאומית שלי, אני פוגש הרבה התארגנויות ושיתופי-פעולה בין ארגונים איסלאמיים וארגונים יהודיים נגד אפליות המיעוטים הדתיים והאתניים במערב, שמהן סובלים בני שתי הדתות. אחדות של "אחים לאפליה". ראיה לכך - גינויים מקבוצות של רבנים אירופיים להחלטת השווייצרים. לעומת זאת, מצאתי מאמרים רבים בתקשורת הישראלית שתמכו בהחלטה השווייצרית, וגילו הבנה לפחד השווייצרי מהשתלטות האיסלאם. רוב הישראלים המצדדים בהחלטה השווייצרית מתייחסים לאיסלאם כדת פונדמנטליסטית, המוסלמים - אנשים קיצוניים, והמסגדים - מקומות של התססה והפצת שנאה ואלימות.
המסגד, בעיני השווייצרים המצדדים באיסור ותומכיהם בישראל, יותר מסוכן מנשק גרעיני להשמדה המונית! לדעתם, המוסלמים באו לכבוש את אירופה ולאסלם אותה, צריח המסגד בא להרגיז את הנוצרים, תרבות האיסלאם היא תרבות החושך, ואירופה והנצרות יצרו את הנאורות. גישה זו מגדירה שונות ואי-הסכמות בין קבוצות - כמלחמת תרבויות. לפיה, הסכסוך ייפתר רק כאשר תרבות אחת תנצח, והתרבות האחרת תפסיד ותחדל להתקיים. מלחמת הטוב ברע והאור בחושך, אין מקום לקיום שניהם ביחד.
אני לא יודע אם אנשים בעלי דעות כאלה נכחו בדרשות במסגדים, צפו בתפילה מוסלמית במסגד. אני תוהה אם הם מצדיקים את טבח היהודים באירופה - לפי הטענה שאירופה היא יבשת נוצרית וצריך למנוע קיום סמלים מוסלמיים בה, האם גם צריך למנוע סמלים יהודיים בה? האם המהגרים המוסלמים באירופה שונים מהמהגרים האחרים - סינים, רוסים, דרום אסייתים, מזרח אירופיים, אפריקניים? האם המהגרים היהודים שבאים לאמריקה מתכוונים לכבוש אותה ולהשתלט על העולם?
אני מקבל שיש פונדמנטליסטים מוסלמים, אבל לפונדמנטליזם אין דת, הוא נמצא בכל הדתות והאידיאולוגיות, ויש גם פונדמנטליסטים חילוניים!
לפי דעתי, בתודעה של כל אלה המצדדים בהחלטה השווייצרית יש "אזורים שחורים" שפוגעים ביכולת שלהם לחיות עם האחר, השונה מהם. לכן, המצדדים - שווייצרים וישראלים - הם "אחים לפחד", "אחים לשנאה".
אלה מצדדים בהפרדה, "פה שלנו - ושם שלכם". ומה יהיה בין פה ושם? איזה מין יחסים יהיו בין שני צדי ההפרדה? כל הפרדה, כדי שתתקיים, צריך לשמור עליה. אנחנו משקיעים כדי לשמור על ההפרדה, מציבים מחסומים וכוחות ("משמר גבול"). הגבול, שהוא השוליים, הופך להיות הדבר העיקרי בחיינו, כי יש לנו רצון עז להיבדל "מהם"! רוב מחשבתנו מושקעת באזור ההפרדה, שחס וחלילה לא יפרצו למחוזותינו. אנחנו פה - והם שם, אנחנו טובים - והם רעים, תרבותנו אור - ותרבותם חושך.
דעתי על האחר תלויה יותר במה שמשתקף מתוכי ביחס אליו. קיומנו תלוי בקיום האחר. אם אין אחר - אין אני, לכן האחר - הוא אני. אני לא חושב שצריך לבנות מסגד וצריח בכל מקום, אבל היכן שחיים מוסלמים - יש להם הזכות למקום תפילה משלהם. לדת אין ארץ בלעדית משלה, כדור הארץ הוא המקום של כל העמים בעלי הדתות השונות. בשבילי, האחר, השונה, יכול להיות איום, אבל הוא יכול להיות מעשיר ומפרה. רק אני יכול להחליט מה יהיה עבורי האחר. אני מעדיף את הצבעוניות.