|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
הצעה שאי אפשר לסרב לה: כך לתכנן הצעת נישואין מקורית
קבוצת ירדן
כל מה שלא ידעת על הדפסה על חולצות

בשלח תשע

קיבעון חשיבתי - העבר חונק את העתיד

העבר הוא בן-לוויה חיוני לעתיד, שבלי עבר - גם עתיד לא יהיה. רק יש עבר שחיוני לשמר ויש עבר שחייבים להיפטר ממנו
29/01/2010  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
הנפלאות שחוו, הניעו את בני ישראל לומר שירה המכונה "שירת הים". ואת אותה שירה אנחנו אומרים בכל יום בתפילת שחרית כדי להזכיר לעצמנו שאותו עבר נשגב קיים גם בהווה, שזה לא משהו שהיה פעם אבל עכשיו העולם השתנה ח"ו. להזכיר לעצמנו שכוחו האינסופי של הבורא יתברך חופף עלינו תמיד, גם היום

אלה שהקימו את המדינה, לא העלו בדמיונם המסויט ביותר את האפשרות כי שנאת היהודים, מה שמכונה אנטישמיות, תמשיך להתקיים ואף תגבר בעת שיש ליהודים מדינה משלהם. חשבו שנהיה מדינה ככל המדינות, עם ככל העמים וממילא, לגויים לא תהיה עוד סיבה לשנוא אותנו. איזו תמימות, חשבו ששונאים אותנו כי אנחנו שונים מהם וגם כי אין לנו ארץ משלנו. לכן, כאשר תהיה לנו מדינה כמו זו שיש להם - יפסיקו לשנוא אותנו. חשבו גם שמה שמבין השכל האנושי, כלומר מה שהם מבינים ומשערים, זו תכלית ההבנה ולפיכך לא יכול להיות שהתחזיות שלהם יכזיבו. אלא שהמציאות אינה מתיישרת בהתאם להשערות אנושיות, אפילו אם המשערים מכונים אבות הציונות.

המציאות היא שהאנטישמיות פורחת לה בכל רחבי העולם המערבי כולל, ואפילו בעיקר, במדינה שעצם קיומה אמור היה להדביר את התופעה, מדינת ישראל. נכון, במדינת ישראל מדובר בשנאה עצמית, מה שמכנים 'אוטו אנטישמיות' וגם טוענים שזו לא אנטישמיות, כי איך שֵמי יכול להיות אנטישמי?! טוענים שזו רק שנאה למתנחלים, לחרדים, לימניים - מחק את המיותר והוסף מניסיונך. גם בחוץ לארץ טוענים שלא שונאים יהודים אלא את ההתנהלות של מדינת היהודים. אלא ששנאה היא שנאה ולא משנה באלו מחלצות מלבישים אותה. שורשה של שנאת היהודים על-ידי גויים וגם שנאת היהודיוּת על-ידי יהודים - ימיו כימי ההיסטוריה של עם ישראל, פחות או יותר.

לכל עם יש את המאפיינים שלו ובסך-הכל, ברמת הבסיס, הם די דומים זה לזה, העמים השונים. בנוף הדי אחיד הזה של העמים, בולט עם ישראל בחריגותו. הדברים נאמרים בצורה מפורשת בפרשת השבוע הבא, פרשת יִתְרוֹ, שם נאמר לנו בפירוש כי עלינו להיות סְגֻלָּה מִכָּל-הָעַמִּים, מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים, וְגוֹי קָדוֹשׁ, אבל כבר בפרשת השבוע שלנו, פרשת בְּשַׁלַּח, אנחנו מתחילים להתוודע להתנהלות הנדרשת מאתנו, פשוט דרך הפרטים שהתורה טורחת לספר לנו בנוגע לקורות אותנו בשלב שאחרי יציאת מצרים. הנה למשל (שמות י"ג): [יט] וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת-עַצְמוֹת יוֹסֵף, עִמּוֹ: כִּי הַשְׁבֵּעַ הִשְׁבִּיעַ אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר, פָּקֹד יִפְקֹד אֱלֹקִים אֶתְכֶם, וְהַעֲלִיתֶם אֶת-עַצְמֹתַי מִזֶּה אִתְּכֶם. הכוונה היא למה שקראנו בסוף ספר בראשית (פרק נ'): [כה] וַיַּשְׁבַּע יוֹסֵף, אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר: פָּקֹד יִפְקֹד אֱלֹקִים אֶתְכֶם, וְהַעֲלִתֶם אֶת-עַצְמֹתַי מִזֶּה. יוסף חי את ההווה בשלמות, אבל עיניו היו נשואות אל העתיד וזה מה שהוא ציווה את אחיו בטרם ימות.

משה הוא היחיד שיש לו "ראש פנוי" להתעסק בקיום הצוואה של יוסף. הוא, המנהיג הדגול שלוקח אחריות על כל עם ישראל להוציאם מארץ מצרים וכו', מוצא זמן גם לחפש את ארונו של יוסף בין כל ארונות הקבורה של המלכים ולקחת אותו עימו בהתאם לצוואה. בני ישראל - עד עתה, במשך עשרות שנים, הם היו משועבדים למצרים. רובם נולדו אל תוך השיעבוד ולא הכירו מציאות אחרת. היו להם כמה מסורות, סיפורים פולקלוריסטיים, אתם יודעים, בדבר גאולה שתתחולל מתישהו ואפילו הסיסמה עברה מפה לאוזן, פָּקֹד יִפְקֹד, אבל במציאות הם היו משועבדים ולא ראו בדמיונם שום דרך ושום תהליך שיביא לשיחרורם מהשיעבוד הנורא. הם היו שקועים בהווה הקשה ובאופן טבעי לגמרי האופק שלהם הצטמצם למרחק הזמן שנותר עד המנוחה לה יזכו - כן או לא.

והנה מופיע לו מאי-שם אדם שמציג את עצמו בשם משה, ואומר להם (פרק ג'): (...) ה' אֱלֹקֵי אֲבֹתֵיכֶם נִרְאָה אֵלַי, אֱלֹקֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, לֵאמֹר: פָּקֹד פָּקַדְתִּי אֶתְכֶם, וְאֶת-הֶעָשׂוּי לָכֶם בְּמִצְרָיִם. העם שומעים את הדברים ונדמה להם כי הם חולמים; האמנם נכון מה ששמענו מזקנינו, הסיפורים על העבר המפואר ועל העתיד שצפוי להיות מפואר עוד יותר? [לא] וַיַּאֲמֵן, הָעָם; וַיִּשְׁמְעוּ כִּי-פָקַד ה' אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְכִי רָאָה אֶת-עָנְיָם, וַיִּקְּדוּ, וַיִּשְׁתַּחֲווּ. כעת, בפרשת השבוע שלנו, בני ישראל משוחררים כבר מעבדות מצרים, לאחר שהמצרים דרשו מהם בתוקף לעזוב את ארצם מהר ככל האפשר, כי חששו שימותו כולם כמו הבכורים. בני ישראל בדרך אל החופש, עיניהם נשואות קדימה, אל החירות, אבל רק משה מבין שהעבר הוא בן-לוויה חיוני לעתיד, שבלי עבר - גם עתיד לא יהיה.

האמנם? כל עבר הוא חיוני לעתיד? ומה על פתיחת דף חדש ואפילו החלפת ספר? אכן, מהפרשה שלנו - מהצעדים הראשונים של עם ישראל בדרך החירות, עולה כי כל עבר הוא חיוני לעתיד. רק יש עבר שחיוני לשמר ויש עבר שחייבים להיפטר ממנו, כדלקמן בעה"י.

פתיחות מחשבתית - קשר בין עבר לעתיד

בני ישראל יוצאים ממצרים, ויש להם כל הפינוקים, לא צריכים gps וגם לא מפות: [כא] וַה' הֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם יוֹמָם בְּעַמּוּד עָנָן, לַנְחֹתָם הַדֶּרֶךְ, וְלַיְלָה בְּעַמּוּד אֵשׁ, לְהָאִיר לָהֶם--לָלֶכֶת, יוֹמָם וָלָיְלָה. סביר להניח שהם מרגישים מצוין, ממש בעננים, אבל האם השתחררו באמת משיעבוד מצרים? מההוראות שהקב"ה נותן למשה ניתן להבין שברור לו כי תהליך השחרור עדיין לא הושלם. אמנם, בגופם הם כבר לא במצרים, אבל נפשם עדיין לא השתחררה משם. לכן מצווה ה' את משה (פרק י"ד): [ב] דַּבֵּר, אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיָשֻׁבוּ וְיַחֲנוּ לִפְנֵי פִּי הַחִירֹת, בֵּין מִגְדֹּל וּבֵין הַיָּם: לִפְנֵי בַּעַל צְפֹן, נִכְחוֹ תַחֲנוּ עַל-הַיָּם. המהלך הזה נראה כמו טעות בניווט, כי במקום להתקדם אל המדבר, אל החירות, הם נעים בקשת שמחזירה אותם למצרים. וזו אכן המטרה: [ג] וְאָמַר פַּרְעֹה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, נְבֻכִים הֵם בָּאָרֶץ; סָגַר עֲלֵיהֶם, הַמִּדְבָּר. [ד] וְחִזַּקְתִּי אֶת-לֵב-פַּרְעֹה, וְרָדַף אַחֲרֵיהֶם, וְאִכָּבְדָה בְּפַרְעֹה וּבְכָל-חֵילוֹ, וְיָדְעוּ מִצְרַיִם כִּי-אֲנִי ה'; וַיַּעֲשׂוּ-כֵן.

והתרגיל הזה מצליח כמובן: [ה] וַיֻּגַּד לְמֶלֶךְ מִצְרַיִם, כִּי בָרַח הָעָם; וַיֵּהָפֵךְ לְבַב פַּרְעֹה וַעֲבָדָיו, אֶל-הָעָם, וַיֹּאמְרוּ מַה-זֹּאת עָשִׂינוּ, כִּי-שִׁלַּחְנוּ אֶת-יִשְׂרָאֵל מֵעָבְדֵנוּ. זה אותו פרעה שאחרי מכת בכורות התחנן לפני משה ואהרון שייצאו כבר ממצרים. עד אז, אחרי כל מכה מתשע המכות, חשב שכאן נגמר הכוח של ה' אלוקי ישראל, שיותר הוא לא יכול להזיק לו. מכת בכורות שיכנעה אותו שלא מדובר בתחרות כיפוף ידים והוא מיהר להיכנע. כעת, כתוצאה ממה שנראה לו כטעות של בני ישראל בניווט, הוא שוב חושב שאותו כוח עליון הגיע לקצה גבול יכולתו וממהר להשיב אליו את העבדים. לא עלה בדעתו שזהו תרגיל שעושה לו ה' יתברך ששולט במחשבותיו ויודע את נטיותיו, כדי להשפיל אותו עד תום: [ח] וַיְחַזֵּק ה', אֶת-לֵב פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרַיִם, וַיִּרְדֹּף, אַחֲרֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל, יֹצְאִים בְּיָד רָמָה.

אמנם יצאו בְּיָד רָמָה אבל נכנסו ללחץ נוראי כשהבחינו במצרים הרודפים. לא מבקרים אותם על כך, כי נכון שעד עתה הספיקו לראות הרבה נסים ונפלאות, אבל עדיין לא הייתה להם הזדמנות להפנים את העובדה שמי שחופף עליהם הוא האין-סוף בכבודו ובעצמו, ושאין שום כוח בעולם שיכול להזיק להם כל עוד הם חוסים תחת כנפיו. עדיין טרי בזכרונם שיעבודם לפרעה מלך מצרים והפחד שלהם מפניו מובן. להפך, נראה שהמכה הצפויה לבוא על המצרים, נועדה גם להעמיק אצל בני ישראל את ההכרה בכוחו האין-סופי של ה' יתברך: [יג] וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-הָעָם, אַל-תִּירָאוּ--הִתְיַצְּבוּ וּרְאוּ אֶת-יְשׁוּעַת ה', אֲשֶׁר-יַעֲשֶׂה לָכֶם הַיּוֹם: כִּי, אֲשֶׁר רְאִיתֶם אֶת-מִצְרַיִם הַיּוֹם--לֹא תֹסִפוּ לִרְאֹתָם עוֹד, עַד-עוֹלָם. [יד] ה', יִלָּחֵם לָכֶם; וְאַתֶּם, תַּחֲרִשׁוּן.

ואכן, בקיעת ים סוף בפני בני ישראל שהלכו בתוכו בחרבה והטבעת המצרים מיד אחר כך, חוללו שינוי תודעתי מהותי אצל בני ישראל: [לא] וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת-הַיָּד הַגְּדֹלָה, אֲשֶׁר עָשָׂה ה' בְּמִצְרַיִם, וַיִּירְאוּ הָעָם, אֶת-ה'; וַיַּאֲמִינוּ, בַּה', וּבְמֹשֶׁה, עַבְדּוֹ. הנפלאות שחוו, הניעו את בני ישראל לומר שירה המכונה "שירת הים". ואת אותה שירה אנחנו אומרים בכל יום בתפילת שחרית כדי להזכיר לעצמנו שאותו עבר נשגב קיים גם בהווה, שזה לא משהו שהיה פעם אבל עכשיו העולם השתנה ח"ו. להזכיר לעצמנו שכוחו האינסופי של הבורא יתברך חופף עלינו תמיד, גם היום, וכל שנדרש מאתנו הוא להקפיד שלא לחרוג אל מחוץ למוטת כנפיו כביכול. שאת אותו עבר רחוק כביכול, נחווה כאילו הוא מתחולל היום, ממש כעת. בדיוק כמו משה שלקח את ארונו של יוסף שחי עשרות שנים לפניו, מתוך מודעות שיוסף והוא, זה המשך אחד.

הפסוק השלישי בשירת הים הוא (פרק ט"ו): [ג] הוי'ה, אִישׁ מִלְחָמָה; הוי'ה, שְׁמוֹ. הפסוק הזה, אומר הרב גינזבורג שליט"א, עולה בגימטריא "וכתתו" שזה = ארץ ישראל (832). לאחר הנס הגדול של קריעת ים סוף, בו כביכול ראו בעיניים והורו באצבע: זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ, אֱלֹקֵי אָבִי וַאֲרֹמְמֶנְהוּ. בני ישראל הכריזו שאכן אין להם כל ספק שכל הייעודים העתידיים יתקיימו כלשונם. שהם אכן יירשו את ארץ ישראל ובסופו של תהליך ארוך יותר או פחות, יתקיים גם הפסוק (ישעיהו ב'): וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת, והכל מכוחו של הוי'ה, אִישׁ מִלְחָמָה; הוי'ה, שְׁמוֹ. זהו העבר שאנחנו אמורים לקחת עמנו כדי לזכות לעתיד מזהיר. מרגע שוויתרנו עליו, בהכרח נפלנו בשביו של עבר אחר, של שיעבוד מצרים, השיעבוד למֵצָרֵי החשיבה האנושית המוגבלת, החשיבה הפרעונית, זו המבוססת על ההנחה שגבולותיה של המציאות נקבעות על-ידי הגבולות השכל האנושי. על ים סוף הכרזנו כי [יח] ה' יִמְלֹךְ, לְעֹלָם וָעֶד. והוא אכן המלך, למרות שיש כאלה שמעדיפים לחשוב אחרת.

תאריך:  29/01/2010   |   עודכן:  29/01/2010
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קיבעון חשיבתי - העבר חונק את העתיד
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
30/01/10 19:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נשיא ארה"ב אובמה, טוען כי נתניהו מתקשה להתקדם במשא-ומתן המדיני עם אבו מאזן, שכן הוא חייב להתחשב בקואליציה הממשלתית שלו.
29/01/2010  |  ד"ר דויד שוורץ  |   מאמרים
בכל פעם שהמצב בעם ישראל הופך ללא פשוט, כשהוא עומד בפני משבר, הוא מגיב על-פי רוב בצורה זהה: הוא מתחלק למפלגות שמתחילות להתווכח אחת עם השנייה. זה לא חדש, זה כבר התחיל מהיום הראשון שלו בתור עם. מיד אחר לידתו ביציאת מצרים, הוא נקלע לסכנה קיומית כזו, שבכלל לא היה ברור שהוא ישרוד. מצד אחד הים ואי-אפשר להתקדם, מצד שני המצרים רודפים, האפשרות לברוח למדבר לא נראית קוסמת כל כך, אז מה נשאר לעשות? לריב. אגב, גם אצל אומות העולם אין חדש, כמו המצרים בזמנו, מיד אחרי שהם מכירים בעצמאותנו, הם מתחרטים ועושים כל שביכולתם כדי שניעלם מהמפה (ב-1948 הבטיחו לאמריקנים שמדובר בעניין של חודש-חודשיים עד שהערבים ימחקו אותנו. האמריקנים בתגובה הטילו אמברגו על הנשק).
29/01/2010  |  אריה יואלי  |   מאמרים
הקדמה
29/01/2010  |  אריה פרי  |   מאמרים
דברים יפים מתחוללים בשירה העברית. אי-אפשר שלא להתרגש מהתופעה של משוררים צעירים הפותחים לבם להתרחשויות חברתיות ומקַיְמים איתן דיאלוג .
28/01/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
הצעת החוק למניעת ההסתננות עולה לדיון בוועדת הפנים של הכנסת ביום ד', ה- 3.2.10 בהכנות לקריאה שנייה ושלישית.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
הגרמנים נדהמו, הם נראו מבולבלים, תופעה כזאת לא הייתה כתובה בספרי ההדרכה שלהם, אולי גם בהם נגע קול הטנור האדיר    הגרמנים קפאו על מקומם, היהודים רעדו והתייפחו
יוסף אליעז
יוסף אליעז
שר הביטחון יואב גלאנט איים כי יחזיר את לבנון לתקופת האבן, אלא שבינתיים חיזבאללה כותש את בתינו במטולה, בקריית שמונה ובכל הישובים הסמוכים והופך את בתינו למצבורי אבנים
איתמר לוין
איתמר לוין
תשע הערות בעקבות פסק דינו של בג"ץ: שני נתונים בהם טמון הסיפור כולו, התגובה השקרית של החרדים, כמה באמת יתגייסו בשנים הקרובות, וכיצד הליכוד סותר את עצמו רק כדי לשרת את הישרדותו של נת...
לפיד. מבזה [צילום: ג'קלין מרטין/AP]
שי גולדשטיין
כשלפיד מדבר לראש ממשלה נבחר כמו שהוא מדבר מי שנפגעת זו מדינת ישראל שמנסה בכול כוחה לייצר כאן תרבות ביטוי ואחווה בין השבטים השונים שמרכיבים את החברה הישראלית
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
עיקרי נאום נשיא המדינה יצחק הרצוג בטקס השבעת 109 השופטים בבית הנשיא, הגדול ביותר אי-פעם [יז בסיוון תשפד, 23.06.24]
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il