בהיותו האזור היחיד בעולם, היכן שירי טילים מתבצע ומאיים על אוכלוסיה אזרחית, הצגת הסיפור האנושי של שדרות, ישראל והנגב המערבי, ייראה כבלתי מזיק. לאנשים בדרום ישראל יש סיפור ייחודי להשמיע להביע ולשתף.
לאחר ביקורי מחוף אל חוף בקמפוסים הפזורים בקנדה, ביקור שנמשך 13 ימים וארגן ארגון "הלל קנדה" והמועצה הקנדית למען ישראל (CIJA), מצאתי ששדרות חייבת להילחם על הלגיטימציה לחיים בביטחון ובשלום במדינת ישראל.
מטרת הסיור הנוכחי, הייתה לאזן את האפטר-אפקט התקשורתי של מלחמת עזה, בדיוק לאחר שנה לסוף המבצע הצבאי "
עופרת יצוקה", שנמשך 21 יום.
האתגר בקמפוסים הקנדים היה להצדיק את עצם קיומה של העיר שדרות.
ניתן היה להבחין זאת בכתבה שקראתי שהתפרסמה בעיתון הסטודנטיאלי של ווינאפג הנכתב על-ידי עיתונאי פלשתיני-קנדי, סטודנט לדוקטורט בסוציולוגיה. הסטודנט תקף את אמינותה של סטודנטית יהודייה שביקרה בשדרות וכתבה על חווית הביקור שלה בעיר שכללה אזעקת "צבע אדום" וריצה בת 15 שניות לתפיסת מחסה כדי להתגונן מהקסאם שעשה דרכו בשמי העיר במטרה לפגוע.
העיתונאי/סטודנט התייחס לעיר שדרות, הנמצאת תחת אש זו השנה התשיעית ברציפות, באלו המילים: "שדרות היא בעצם התנחלות הנמצאת על אדמה פלשתינית הנקראת נאג'יד, שטח כבוש ובלתי חוקי שנגנב מהפלשתינים. זוהי עיירה שנוצרה על אפר של כפר פלשתיני שהושחת ושטוהר אתנית".
הוא המשיך בדבריו ופנה לסטודנטית: "את רוצה לדבר על 'טרור'? הפלסשתינים מהכפר נאג'יד סולקו מביתם ב-13 למאי 1948 בידי כוחות ישראלים לפני שישראל הוכרה כמדינה".
סטודנט משכיל, אשר נולד בקנדה, עם שייכות פלשתינית, קורא לעיר הישראלית שדרות התנחלות בלתי חוקית, אשר נבנתה על חורבות כפר ערבי שננטש בתקופת מלחמת העצמאות בשנת 1948.
אותו סטודנט אינו מכיר בעובדה ההיסטורית, שבזמן ששדרות הוקמה בין השנים 1951 ל-1953, היהודים שהתיישבו בה היו חלק מתוך כ-850 אלף יהודים מהקהילות היהודיות שסולקו בהמוניהם ממדינות ערב במזרח התיכון. באותה תקופה של מלחמת 1948, היו כ-670 אלף פליטים פלשתינים ערבים, אשר עזבו או הועזבו מביתם.
הסטודנט הפלשתיני-קנדי אינו היחיד שמצדיק את אלפי התקפות הטרור על שדרות ודרום מדינת ישראל.
כתב BBC ראיין אותי במשרדי Sderot Media Center, הוא ניסה למצוא תירוץ או הסבר הגיוני להצדקת ירי אש רקטות לעבר אוכלוסיה אזרחית ושאל "אתה יודע למה שדרות נמצאת תחת ירי רקטות? מכיוון שהיה שם פעם כפר ערבי בשם נאג'יד".
אירוני הדבר, שרוב רובם של הישראלים/יהודים אינם יודעים שהפלשתינים והנהגתם מגדירים את שדרות כהתנחלות בלתי חוקית. שדרות נחשבת עיר הנמצאת בריבונותה של מדינת ישראל והיא מוגדרת כך על-פי החוק הבינלאומי.
מתוך כך, השאלה הראשונה אותה שאלתי את הקהל הסטודנטיאלי בזמן ההרצאה היא: "האם העיר שדרות נחשבת התנחלות, ובאמת 3 ק"מ צפונית מערבית ממנה שוכנים חורבות הכפר הערבי נאג'יד, היכן שהפלשתינים מציינים אוכלוסיה של 30 משפחות, אשר חיות וגרות היום במחנות פליטים של האו"ם בעזה, מהי ההצדקה שלי, או של יהודים לחיות בשדרות, או בכול מקום אחר בישראל?"
האתגר האמיתי היום הוא קודם כל לשאול את השאלות הבסיסיות הללו: כיהודים וכישראלים מהם זכויותינו לחיות היום במדינה, בארץ המולדת. האם יש לנו בכלל זכויות כאלו? בצורה הזאת ניתן "לעבור מסך" ולהציג את הפרספקטיבה הישראלית למוסלמים, לפרו-פלשתינים, למבקרי ישראל ולתקשורת הבינלאומית. בשאילת שאלות בסיסיות אלו, אנו מכריחים את כולם להבחין שישראל הינה המדינה העצמאית היחידה בעולם אשר לגיטימיות הלאום שלה מוטלת בספק.
ההנהגה הפלשתינית איננה מכירה בקיומה של העיר שדרות בראשות מדינה יהודית עצמאית, גם לא כאשר רוב הישראלים/יהודים קיבלו את פתרון שתי המדינות לשני עמים.
סטודנט פלשתיני-קנדי נוסף ביטא עצמו בזמן הרצאה שהעברתי באוניברסיטת קרלטון באוטוווה, כבדרך אגב: "אתם היהודים חלמתם לחזור לארץ מולדתכם לאחר 2,000 שנה... למה נראה לך שאנחנו נפסיק ללמד את ילדינו לחלום יום אחד לחזור לביתנו בעל-מאג'דל(היום אשקלון) רק אחרי 60 שנה?"
במילים אחרות, שוב, סטודנטים פלשתינים-קנדים, שנולדו בקנדה, גרים בנוחות של חו"ל, רואים את שדרות כהתנחלות בלתי חוקית ולא מכירים במדינה היהודית של ישראל ולא מכירים בעצם קיומי כישראלי, אז האם פלשתיני שגדל במחנה פליטים של האו"ם, אשר לא קיבל שום פתרון או תקווה ב-60 השנים האחרונות (למרות שהאו"ם שיקם למעלה מ-50 מיליון פליטים ברחבי העולם מאז מלחמת העולם השנייה) יכיר פתאום את עצם קיומי כישראלי?
החינוך הפלשתיני מתמקד על הכנת הפלשתינים ל"זכות השיבה", לבתים ולכפרים מ-1948 בישראל, בתים וכפרים שהיו סביב לשדרות, אשקלון, אשדוד ובאר שבע - ערים ישראליות שנמצאות כולם, כדרך אגב, תחת התקפות טרור ואיום מתמיד של אש טילים.