|   15:07:40
  יוסף אורן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שלא ידעת על הדפסה על חולצות
כתיבת המומחים
מדף צף לסלון ולמטבח: הוסיפו אחסון דקורטיבי לבית

יש מחשב - אפשר לכתוב רומן

תהליך המיסחור של הספרות הישראלית בעשור האחרון הביא להשתלטותם על המדף של טקסטים ממוסחרים ונחותים ועתה, גם סופרים אמיתיים נכנעים ל"רוח הזמן" ומתאימים את ספריהם לדרישות השוק
13/02/2010  |   יוסף אורן   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
הספרים הפכו למוצר צריכה לכל דבר ועניין, אשר איכותו משנית לרווחיותו [יח"צ]

: הספר העברי החדש יזכה לערבי השקה, שלכבודם תטרח ההוצאה לגייס את הדוברים בשבח הספר, אך המחבר יגלה בהם כי השחית את זמנו בחברת אנשים שלא קראו את ספרו ושספק אם יקראו בו גם לאחר שהאזינו לדבריו

מרבית "כותבי המחשב" האלה בוחרים משום מה דווקא בתבנית הרומן – סוגה בעלת היקף גדול, שנדרשות בשלות מיוחדת ומיומנות ניכרת כדי להתמודד עם אתגריה – ודוחסים לתוך "הרומן" סיפור מעשה חסר דמיון, הזרוע באירועים "מדהימים", רובם סנטימנטליים או מלודרמטיים – סיפור מעשה שהוא לרוב העתק פשטני של הביוגרפיה שלהם, עם שמות "גיבורים" מומצאים. בסיפורי מעשה מגושמים כאלה כמעט תמיד מתפענחים "תעלומות" מעברם של הגיבורים או "סודות" מעברה של המשפחה. וכל זה טובע בנופים מ"כאן" ו"משם", מתובל בפירורי "פנטסיה", מנומר בתיאורי מין "רכים" או ממש פורנוגרפיים, ומקושר היטב ל"מצב" – לסכסוך עם הפלשתינים, ל"כיבוש" ולשאר התוספות ברוח השאננות לציון.

בראיון שהתפרסם ב-22 בינואר השנה במוסף "שישבת" של העיתון "ישראל שלנו", אמרה עינת יקיר, מהמבטיחות בסופרי המשמרת החמישית בסיפורת הישראלית, את המשפט הבא: "אני חושבת שהייתי מחליפה את התארים והפרסים שקיבלתי עבור דירה בתל אביב". מובן מאליו שלא התכוונה לומר במשפט זה כי שכר הסופרים על רומן אמור להיות כמחיר דירה בתל אביב, אלא ביקשה לבטא באופן אירוני את אכזבתה מאי-יכולתה הכלכלית להתמסר לכתיבה רצופה בהיקף הדרוש להשלמת יצירה. עובדי ענפים אחרים, המאורגנים טוב יותר מהסופרים לניהול מאבקים להעלאת שכרם, היו ודאי מתרגמים את דברי הסופרת הצעירה באופן הבא: עם שבחי הביקורת והקוראים אי-אפשר לקנות במכולת.

ראיון זה - מהנדירים שמקיימת העיתונות שלנו עם סופר עברי - מפריך את האשליה של ציבור הקוראים, כי מעולם לא היה מצבה של הספרות הישראלית כה טוב וכה יציב כמו בעשור הראשון של המאה הנוכחית, שזה מקרוב נחתם. ציבור זה ודאי הופתע לקרוא במשבצת שנלוותה לראיון עם עינת יקיר, כי סופר ישראלי צריך לקוות שיימכרו מספרו 50,000 עותקים כדי לכסות את ההשקעה בכתיבתו - 3 שנים לפחות. אך כיוון שלתפוצת ספרים כזו מגיעים רק קומץ סופרים, אלה מוגדרים כ"כוכבים", והם בלבד זוכים לקבל 12 שקלים ממחירו של כל עותק. לסופר מהשורה משלם המו"ל רק 6-3 שקלים ממחירו של ספר, שהוא כיום כ-90 שקל, ולפיכך לעולם לא יכסו הכנסותיו מהכתיבה את השנים שהשקיע בהשלמת יצירותיו.

המידע במשבצת כלל גם שתי עובדות מרנינות לכאורה: מדי יום נדפסים בישראל כ-20 ספרים חדשים, ומחזור ההכנסות ממכירת ספרים בישראל מסתכם ב-1.5 מיליארד שקלים בשנה. אך את שתי העובדות הסטטיסטיות האלה יש לפרש כראוי: מרבית הספרים המופיעים מדי יום הינם ספרים מתורגמים, והם הגורם העיקרי להצלחת תעשיית הספר שלנו להגיע למחזור הכנסות שנתי כה מרשים.

חלקה של ספרות המקור בהכנסה הזו הוא מועט, והסופר העברי לא רק שאינו נהנה כמעט ממחזור המכירות הזה, אלא שבדרך כלל הוא נדרש גם לשלם למו"ל כדי שייאות להדפיס את יצירתו.

מצבה של הספרות העברית עגום אף יותר: מדי שנה מופיעים 100-50 כרכים של כותבים חדשים, אך רק מיעוטם שורד בשדה הספרות אחרי הופעת הספר הראשון. מדי פעם גם צצות הוצאת ספרים חדשות, ושלא במקרה מבטיחות לטפח את "ספרות המקור" באמצעות סדרת סיפורת חדשה - כי כבר ידועה להם העובדה המרה, שהסיפורת היא סוגת הספרות היחידה שיש לה עדיין ביקוש אצל הקוראים. מו"לים חדשים אלה, שהם לרוב תקוותם היחידה של הכותבים בארץ בעודם אלמונים, שורדים רק אם הם זונחים הבטחה זו ועוברים במועד להדפסת ספרים מתורגמים.

ויש עוד עובדות שנוטים לפרש באופן מוטעה: אומנם במקום חנויות הספרים המקומיות וצנועות הגודל והמראה, צמחו רשתות ארציות למכירת ספרים, שלהן חנויות גדולות ומפוארות בכל הערים וברוב הקניונים, אך אלה מתחרות זו בזו במבצעים, השוחקים את שכרו המגוחך של הסופר וגם רומסים את כבוד ספריו. אחת לשנה גם מתקיים שבוע הספר העברי, אך הוא הפך זה מכבר לחגם של המו"לים, המותחים את החג הרבה מעבר לשבוע, כדי לשפר את תזרים המזומנים לעסקם המקרטע.

באופן מפוכח זה יש לפרש גם את מצב העיתונות הספרותית: אומנם שום עיתון עוד לא החליט לבטל לחלוטין את המוסף הספרותי, שכמעט אינו מביא לעיתון רווחים מפרסומות, אך כולם כבר ביטאו את היות המוסף הזה מיותר בעיניהם. תחילה, צומצם היקפו ואחר כך הוא הודח לחלק המוקדש ל"תרבות", שתבניתו וצביונו הם מגזיניים-ז'ורנליסטיים ורובו עוסק בבידור, שהוא פעילות הפוכה מזו שעליה שוקדת הספרות. וכך, בעשור האחרון שונו מראהו ותוכנו של המוסף הספרותי בעיתוני סוף השבוע: רוב שטחו מנוצל ל"פינות" מידע ולרכילות, המובלטות בתוך משבצות, וביניהן נדפס משהו דמוי ביקורת על ספרים - מעין מכתמי תגובה של סוקרי ספרים על כל מה שנדפס באות העברית, ולאו-דווקא על מה שמשתייך לספרות העברית.

אין, כמובן, לשכוח, שעדיין מחולקים פרסים ספרותיים אחדים, אך גם הם העכירו את שמיה של הספרות הישראלית בעשור שנחתם, שכן בהגיע מועד חלוקתם מתחוללת סביבם איזו שערורייה, המשביתה לזוכה את שמחת הזכייה וממאיסה על הציבור את סופריו.

משיקים ומשווקים

כיום, בתקופתה הישראלית של הספרות העברית, ממעטים המו"לים לדבר על הספרות כעל אגף הבונה את התרבות הלאומית בדור הזה, ורואים בה בעיקר פעילות האמורה להניב הכנסות גבוהות ל"תעשיית הספר" המקומית. לכן הם משקיעים יותר בחיצוניותו המושכת של הספר מאשר בבדיקה קפדנית של תוכנו. העטיפות המכוערות והשמות הצעקניים שנבחרו לרבים מהכותרים, שנוספו בעשור האחרון למדף ספרי המקור, מלמדים על המאמץ להגביר את סיכוייהם להימכר.

כמו-כן שינו המו"לים בעשור שנחתם את הסדר ההגיוני בהשקת יצירה חדשה של סופר עברי. אין הם ממתינים עוד לפסקי הטעם של מבקרי הספרות ולשיפוטם של הקוראים, אלא מקדימים להפעיל מערך שיווק אגרסיבי שמְיַתֵר לחלוטין את ההערכה הבלתי משוחדת של אלה. משום כך, גם ספר בינוני ואפילו דל ערך המופיע אצלנו בשנים האחרונות, אינו צריך לחשוש שמא יידחה בשל איכותו הספרותית הירודה, שהרי גורלו נקבע לא על-פי טיבו העצמי, אלא על-ידי המאמץ השיווקי שמשקיע בו בית ההוצאה שלו.

מאמץ זה כולל הבטחה להבליטו ברשתות להפצת ספרים, על-ידי הגדלת שיעור הכנסותיה של הרשת ממחיר הספר, גיוס המוכרים בסניפי הרשתות להמליץ עליו בתמורה לבּוֹנוּסים, והכללתו החפוזה במבצעים שונים. כל הפעולות הללו נוגסות, כמובן, משכרם של הסופרים. מול תעלולי שיווק אלה וההפרזה בכמות הספרים חסרי הערך והמיותרים שנדפסים אצלנו תחת המותג "ספרות מקור", שום ספר מקור איכותי לא יצליח לשרוד בחנויות הספרים.

יתר על כן: כבר ביום הופעתו של הספר – שהתמזל מזלו להופיע במסגרת סדרת פרוזה של בית הוצאה גדול, מרופד ומוגן כמו אתרוג – הוא מגיע לקורא כשהוא מאובזר ברשימה המגוננת של כל מכריו וידידיו של המחבר, שקראו-העירו-יעצו-עודדו-תמכו-עזרו, ובכך לא רק תרמו להבקעתו לאוויר העולם, אלא גם סייעו לו להפוך, כבר ביום הופעתו, ל"אירוע" המתרחש רק אחת לעשור בספרות הישראלית. כמו-כן מלווה הספר בהמלצה חמה של עורכו ובדברי הלל של סופרי הבית האחרים של ההוצאה. ולבסוף תושלם מעטפת ההגנה עליו בעזרת רשימת ביקורת קצרה ומתפעלת על העמוד האחורי של העטיפה, מטעם בית ההוצאה.

וכך, החל מיום הופעתו, מובטח לספר המסלול המצפה לכל "ספר מקור" ב"רפובליקת הספרות הישראלית", שאין מקפידה ממנה על ערך השוויוניות. ההוצאה תקיים לספר ערבי השקה בשלוש הערים הגדולות, בעיר מגוריו של המחבר (או לחילופין באוניברסיטה או במכללה שבה הוא עובד) ובמספר רשויות מרוחקות, שעדיין מתאמצות לקיים ערבי ספרות אחדים במשך השנה בתקציביהן הדלים. לערבי השקה אלה היא תטרח, כמובן, לגייס מקרב אנשיה או ממקורביו של הסופר את הדוברים בשבח הספר, וגם המחבר מצידו יתאמץ להבטיח שכל בני משפחתו, ידידיו ומכריו יוזמנו וגם יתייצבו לערבים אלה, כדי למנוע את חרפת מיעוט המשתתפים. שם יתברר לסופר, שהשחית את זמנו בחברת אנשים שלא קראו את ספרו ושספק אם יקראו בו גם לאחר שהאזינו לדבריו.

במקביל, תפזר ההוצאה עותקי חינם לבעלי ההשפעה באמצעי התקשורת, כדי להבטיח שמוספי הספרות ומדורי התרבות שלהם יציינו את הופעת הספר. ספר שסיכוייו מעטים להגיע לתפוצה סבירה כבר בשבועות הראשונים להופעתו, גם ייתמך מיום הופעתו בתשדירי רדיו במימון המו"ל שלו, ואל התשדירים יתווספו מודעות אחדות במוסף "ספרים" של העיתון לאנשים חושבים, ובהן משפטי שבח שנתלשו-נלקטו מתוך רשימות ביקורת קצרצרות עליו, שרובן התפרסמו במדורים זניחים של מקומונים או באתרי אינטרנט פטפטניים.

בפעולות אלה תמצה ההוצאה את השקת הספר בחודשים הראשונים, שהם המכריעים, כי בהם יתברר גורלו – אם יימכרו עותקיו, או שרוב כרכיו יישארו במחסני ההוצאה ורק הסופר יגיע מדי פעם בצנעה אליהם – כל עוד לא נשלחו ספריו לגריסה – לרכוש שם בהנחה כמות עותקים כלשהי, כדי להעניק את ספרו כמתנות לקרוביו ולידידיו.
אחרי כל מסע התלאות הזה, אם ישלים הסופר כרך סיפורת נוסף ואם תיאות ההוצאה להסתכן פעם נוספת בהפקתו – היא גם תתעקש הפעם לקבל ממנו את תרומתו הכספית להסתכנות הזו, והפעם כבר תדפיס על העטיפה בהבלטה שהספר החדש ממשיך את ההצלחה שרשם לזכותו ספרו הקודם של המחבר, אשר מיד עם הופעתו נחקק כאירוע בתולדות הספרות הישראלית, זכה להערכת הקוראים והיה רב-מכר בולט.

משפצים ביוגרפיה וממציאים שמות

מסע תלאות זה שאיפיין בעשור האחרון את דרכו של ספר מקור חדש, מבטא את תהליך המיסחור המוגבר ששטף את הספרות הישראלית באותה תקופה. רבים צפו זאת כאשר התהליך היה עדיין בתחילתו, אי שם במחצית הראשונה של שנות ה-80', אך אז לא היטו אוזן לאזהרתם. עכשיו כבר קשה למנוע את הצטרפותם של טקסטים ממוסחרים ונחותים, שבעבר היו נפסלים על-ידי המו"לים – והם הולכים ומשתלטים על המדף ספרי המקור באמצעות שיטות השיווק האגרסיביות המתוארות.


לטקסט הממוסחר שלוש תכונות בולטות:

  • עלילה טריוויאלית, עלילה "מן החיים" המוכרים היטב לקוראים, להבדיל מעלילה תובענית, שמחייבת את הקוראים להתמודד עם "עולם" זר. אין הכוונה דווקא לגיבורים ממדינות זרות, אלא לישראלים שחוו חוויות גופניות, רגשיות, מוסריות ומחשבתיות הזרות למרבית הקוראים.

  • דרך סיפר פשוטה וידידותית, ועלילה המסופרת באופן ליניארי וכרונולוגי, להבדיל מעלילה מתוחכמת, המערבת זמנים, מקיימת פערים, מסתייעת במספר "מספרים" ומזרימה נקודות תצפית ותודעות של הגיבורים.

  • שפה דיבורית, מילים מוכרות ומשפטי חיווי קצרים וברורים, להבדיל מלשון עשירה, שמבעיה הם אירוניים, מטפוריים ורב-משמעיים.

לכן, אין להשתומם על כך, שאחרי הפצתם של כרכים כאלה – במיוחד אם חתומים על הכתוב בהם סופרים הנחשבים ל"בכירים" או ל"מצליחים"– מרגיש כל מי שמחשב בביתו, כי כדי לכתוב ספר פרוזה אין צורך בכישרון מיוחד, ניסיון חיים עשיר וחוכמה טבעית, ואפילו לא שליטה מספקת בשפה או התמצאות בתאוריה של הספרות ובנבכי "המספר", "הדמות", "העלילה" ו"המבנה".

מרבית "כותבי המחשב" האלה בוחרים משום מה דווקא בתבנית הרומן – סוגה בעלת היקף גדול, שנדרשות בשלות מיוחדת ומיומנות ניכרת כדי להתמודד עם אתגריה – ודוחסים לתוך "הרומן" סיפור מעשה חסר דמיון, הזרוע באירועים "מדהימים", רובם סנטימנטליים או מלודרמטיים – סיפור מעשה שהוא לרוב העתק פשטני של הביוגרפיה שלהם, עם שמות "גיבורים" מומצאים. בסיפורי מעשה מגושמים כאלה כמעט תמיד מתפענחים "תעלומות" מעברם של הגיבורים או "סודות" מעברה של המשפחה. וכל זה טובע בנופים מ"כאן" ו"משם", מתובל בפירורי "פנטסיה", מנומר בתיאורי מין "רכים" או ממש פורנוגרפיים, ומקושר היטב ל"מצב" – לסכסוך עם הפלשתינים, ל"כיבוש" ולשאר התוספות ברוח השאננות לציון.

כיוון ש"סופרי המחשב" הם למעשה חקיינים ברמות שונות, השואבים את השראתם מספריהם של סופרים מוכרים ומצליחים – מתאים מיפרט התוכן הזה לספרים, שמהם הסיקו מה אמור לכלול רומן מצליח.

ולכן, האסון שפקד את הספרות הישראלית בעשור שזה עתה נחתם הוא, שגם הסופרים האמיתיים, שבעבר הקפידו על רמת יצירותיהם, נכנעו ל"רוח הזמן" והתאימו את ספריהם המאוחרים לדרישות השוק, שהמיסחור כילה בו כל חלקה בריאה.

במצב דברים זה אין להלין על הקוראים שאיבדו עניין בספרי המקור, זנחו את הסופרים הוותיקים והפסיקו לצפות להצטרפותם של סופרים חדשים. אחרי שאבד להם האמון ב"תעשיית הספר העברי", הם מעדיפים לקרוא את ספריהם המתורגמים של כותבי הניכר. עובדה זו מתבטאת בעובדה, שמספר הכותרים המתורגמים הנוספים מדי שנה למדף הקריאה של הקורא העברי, עולה זה מכבר על מספר כותרי המקור החדשים המוצעים לו באותו פרק זמן. כך ירד לטמיון מאמץ של שנים, מאמץ שהצליח, לשכנע את הקורא בארץ להעדיף את ספרי המקור על הספרים המתורגמים.

לאתר מגזין מראה
יוסף אורן הוא חוקר, מבקר ומרצה לספרות. זכה ב "פרס היצירה" מטעם ראש הממשלה ופעמיים ב"פרס הביקורת" ע"ש ברנשטיין.
תאריך:  13/02/2010   |   עודכן:  13/02/2010
יוסף אורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יש מחשב - אפשר לכתוב רומן
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מעניין
13/02/10 20:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איך כסף צומח ומוסיף לעצמו ערך ("תשואה")? הבה נבצע ניסוי: ניקח 10 אלפים שקל בשטרות, נחתום אותם במעטפה; נניח אותה, לעיני מנהל הבנק, על מדף הכספת הגדולה שבמרתף הבנק. כעבור 5 שנים נפתח בלב פועם את הכספת, וליתר ביטחון, כאשר מנהל הבנק לצידנו. נפתח את המעטפה החתומה, ונספור את הכסף. למרבה הצער ניווכח שהכסף לא צמח, לא הניב דבר - השטרות נותרו אותם השטרות - 10 אלפים שקל. כדי שנקבל "תשואה" - מישהו אחר צריך לדעת ליצור עושר. למשל, הבנק.
13/02/2010  |  מוטי היינריך  |   מאמרים
ההצעה לאפשר לישראלים השוהים בחו"ל להצביע לכנסת, המועלית עתה שוב לאחר כשמונה חודשים על-ידי בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן, חוזרת ומלמדת עד כמה הפוליטי מכתיב לעתים את הערכי, וכיצד מחנה פוליטי מסוים משמיש ללא בושה כמעט את כל מערכת ההנמקות הפטריוטיות "הרשומות בטאבו" על שם המחנה האחר, כדי לבלום יוזמה הנתפסת כמזיקה לו פוליטית.
13/02/2010  |  ד"ר שאול רוזנפלד  |   מאמרים
מסקר של ה-BBC מסוף השבוע שעבר עולה, כי מאז נובמבר האחרון חל סחף בדעת הקהל האנגלית באשר להתחממות הגלובלית. אם בעבר סברו 41 אחוזים מן הנשאלים כי הגורמים המיוחסים לשינוי אקלים "מבוססים היטב", כיום רק 26 אחוזים עדיין סבורים כך.
13/02/2010  |  בועז ארד  |   מאמרים
מלחמת העיתונים הולכת וצוברת תאוצה. מיום ליום מתחוור כי הכוחות הגדולים נערכים לקרב הגדול באמת, שבו יוכרע מי מבין המו"לים יאלץ לסגת, ויותר מכך: אלו כוחות חדשים ייכנסו למערכה ויביאו לשינוי מהותי במפת התקשורת בישראל. נציג להלן כמה מהאופציות העומדות על הפרק - גם אלה בפניהם ניצב עתה שלדון אדלסון, וכן כמה מהתסריטים הבאים בחשבון.
13/02/2010  |  יואב יצחק  |   מאמרים
"בתום שנה לכהונתו של בנימין נתניהו כראש הממשלה נרשמו לממשלתו כמה הישגים בתחומים שונים אך בסה"כ הממשלה תקועה וחסרת יוזמות" (מן העיתונות).
13/02/2010  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
בדלתיים זגורות  /  עמוס גורן
הצעה צנועה ליועץ הנכנס  /  בועז סנג'רו
השמדת ישראל? קטן עליהם  /  מרדכי קידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
עכשיו זה הזמן להפסיק עם האסטרטגיה של "כניסה-יציאה" שהמטכ"ל מציע, לזנוח את התוכנית של הרמטכ"ל לעבור ל"לשלב ג'", ולהורות לצבא לכבוש את הרצועה ולהקים בה ממשל צבאי זמני כדי להשיג את מט...
אלי אלון
אלי אלון
באירוע יום ההולדת המרגש שוחח-ראיין נועם סמל, את עמוס חורב שנולד לפני 100 שנה, איש צלול וחד שסיפר על פרקי חייו השזורים בתולדות תקומת המדינה
דרור אידר
דרור אידר
"בקש שלום ורודפהו" נאמר למען אחי ורעיי, לא לאויבים ברברים שעילת קיומם היא רצח יהודים והחרבתם    נגדם צריך להילחם
חנינא פורת
חנינא פורת
לינה משותפת - פוליטיקה וזיכרון    עוד ספר על החינוך המשותף והלינה המשותפת    בין שיח "הקורבן" לבין שיח כולנו ואנו "המתרונן", מתוודה חלפין בפני הקורא כי רוב הזמן היא מעדיפה לשתוק
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
אם לכל מדינה אחרת בעולם היו עושים מה שנעשה לנו, היא הייתה עושה פי כמה וכמה מול אותם מחבלים - ושמה פס אחד גדול על כל המצקצקים בלשונם. צפוף להם? פעם הבאה שיחשבו פעמיים לפני שהם יוצאי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il