האדריכל
ישראל גודביץ', מהנדס העיר תל אביב לשעבר, הופיע (9.4.2010) בתוכנית האקטואליה "שישי בחמש" של ערוץ 1, בהנחיית אורי לוי וכנרת בראשי. הנושא - פרשת
"ארץ הקודש", ונורמות השוחד המקובלות.
בתשובה לשאלת אורי לוי סיפר גודוביץ', כי היו ניסיונות בעלי עניין להשפיע עליו בפרויקטי בנייה,
"מהיטלי השבחה... ועד לבנייה של מפלצות... שהן לרעת הציבור בכל קטגוריה". "אני מרגיש עצמי ממש עוף זר בכל הביצה הזאת". "היו, וזאת הסיבה שבגללה קמתי והלכתי מהתפקיד".
הצעות השוחד היו מפורשות מאוד:
"אני אסביר לך איך נעשות ההצעות: ...מגיע מישהו... ובארבע עיניים... ושואל אותי, למשל... אם יש לי חשבון בנק רק בארץ. ואז אני שואל: 'בשביל מה זה עניינך?', ואז הוא אומר: 'לא, כי אם יש לך בחוץ לארץ, זה יותר קל להעביר'. אמרתי לו: 'מה זה שייך לעניין, אנחנו לא מדברים על זה', אז הוא אומר: 'כן, אבל אם רוצים להעביר כסף...'. אמרתי לו: 'מצדי השיחה נגמרה, אתה יכול לקום וללכת'. בזה נגמר העניין".
"כשהדבר חוזר עשרים, שלושים, ארבעים פעם, לקחתי את המפתחות, שמתי על השולחן לראש העיר, ואמרתי לו: 'אתה יכול להישאר כאן, אני אלך הביתה".
יש בדברים אף רמז דק "כעובי הפיל" ביחס לטוהר-מידותיהם של ראש העיר, מהנדס העיר שהחליף אותו, ועובדי עירייה אחרים בתקופתו, וכנראה גם לפניה ואחריה, השקועים ב
"ביצה הזאת", מתוכה הם מטפלים בתוכניות הבנייה.
נשאלת השאלה: האם עובד ציבור שמוצע לו שוחד, אינו חייב לנקוט בצעד המתבקש במקרה זה - הגשת תלונה במשטרה? כאשר הוא נמנע מלעשות זאת, לא רק שהוא משתף פעולה ומחפה על המשחד, אלא גם, קרוב לוודאי, מבצע עבירה פלילית.
ישראל גודוביץ' סיפר, שהפסיק השיחה עם מציע השוחד, ו"בזה נגמר העניין". נראה שהוא לא נקט פעולה כלשהי, פרט ל"הנחת המפתחות על שולחן ראש העיר", למרות שהאירוע חזר על עצמו "עשרים, שלושים, ארבעים פעם". סביר להניח שאילו עשה זאת, היה מספר על כך לאומה.
מנחי התוכנית, לרבות עורכת-הדין
כנרת בראשי, לא נדרשו לעניין. כך גם עורכת-הדין
סוזי נבות, פרופסור למשפטים, ראש אשכול "משפט ציבורי וזכויות אדם" בבית הספר למשפטים במכללה למינהל, שהשתתפה בתוכנית ודיברה לפני גודוביץ' ואחריו.
אין להתפלא, שכאשר כאלה הן נורמות ההתנהגות של ה"טובים", הישרים והנורמטיביים שבציבור, השחיתות הפכה למכת המדינה.
האדריכל ישראל גודוביץ', מנחי התוכנית אורי לוי וכנרת בראשי, ועו"ד פרופ' סוזי נבות, מוזמנים להגיב.