|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

רואים עולם

מה בין חומש במדבר לחומש דברים? על דיבור ומסעות והמנהיגות שביניהם מיהו מנהיג? פני הדור כפני הכלב? תוכנית חוֹמש - לא מה שחשבתם וגם על אֵיכָה וחזון: בין צדק לצדקה עם הפנים לשלום
16/07/2010  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות

פרשת דברים פותחת את החמישי בסדרת החומשים, הנקרא גם 'מִשְׁנֶה תורה'. החומש אינו מתאפיין בסיפורי דרמות גדולות, או באירועים היסטוריים, דוגמת ספרי בראשית, שמות ובמדבר, ובעיקרו הוא חזרה על הספרים הקודמים. מכאן שמו. אכן, גם פרשתנו מתארת ב'פלאשבק' את מסעות ישראל במדבר, כחזרה גנרלית טרם כניסתם לארץ.

מבחינה זאת, הפרשה היא המשך מובהק לספר במדבר, שחתם אף הוא בפרשת מסעי בחזרה על מסעות המדבר. כמו שם, כפי שראינו, גם כאן אין מדובר בשיעור בגיאוגרפיה או בהיסטוריה. המטרה של איזכור המסעות היא הלקחים הטמונים בהם. עם זאת, בפרשתנו אין איזכור מפורט של המסעות, כמו בפרשת מסעי, אלא תקציר שלהם בלבד. המסעות מתמקדים בעיקר בהכנה לכניסת היהודים לארץ, מבחינה היסטורית ובמסרים הנלמדים מהם.

דַבֵּר אלי בסמלים

בפרשות מטות-מסעי עמדנו על הקשר האולטימטיבי בין כוח הדיבור לסמלֵי המסעות. קשר הדוק זה משתקף כבר בפתיח של הפרשה. "אלה הדברים אשר דיבר משה אל כל ישראל". המילה 'דברים' מצביעה לא רק על הנושאים הנידונים בפרשה, אלא בראש ובראשונה היא מלשון דיבור. משה רבנו מלמד את העם לשמור על טוהר הלשון וניצולה כמכשיר בלעדי ללימוד תורה ולעשיית מצוות, משה מוכיח את ישראל על השימוש הלא נכון והבלתי מבוקר בכלי הדיבור, שהוביל לתלונות חסרות-שחר של העם במדבר, לחטא העגל ולחטא המרגלים. לא לשווא פרשה זו, שעיקרה דברי תוכחה, נקראת ב'שבת חזון' (על שם ההפטרה "חזון ישעיהו") שלפני תשעה באב.

כבר ציינו ששמות הערים בפרשת מסעי אמורים לשמש תמרור אזהרה מפני החטאים הגלומים בהן. לעומת זאת, הפסוק שלנו, הפותח את ספר דברים, מדבר כולו בסמלים, שמאחוריהם מסתתרים חטאי ישראל במדבר, חלק משמות המקומות אף אינם ריאליים, אלא כאמור סמליים בלבד. כל החטאים מסתתרים בפסוק אחד, המהווה את תמציתם. כך למשל, 'במדבר', ו'מול סוף' מייצגים את מסֶכֶת הקיטורים של העם שאמרו 'מי יתן מותנו במדבר' וכן 'המִבְּלִי אין קברים במצריים'. 'בערבה' מזכירה את ערבות מואב, ששם חטא העם בחטא בעל פעור. במדבר פארן מזכיר את חטא המרגלים. ומהו 'תופל' ו'לבן'? אומר רש"י זה המן הלבן שתפלו עליו ישראל טענות שונות ומשוּנות.

מדוע אפוא משה מדבר בסמלים, ולא בתוכחה ישירה לעם? לשאלה זו נדרש גם רש"י. תשובתו היא כי משה דיבר ברמזים מפני כבודם של ישראל. תשובה אפשרית נוספת, שנראית לי, היא שאיש אינו אוהב לקבל דברי תוכחה. לכן לא פעם הם נאמרים בדרכים עקיפות, ולא בצורה גלויה וישירה. בסמלים, כמו בפסוק זה, וגם במשלים, שהנביאים הרבו להשתמש בהם, כדי שהעם או היחיד יזהו את עצמם בתוכם, ויתקנו את חטאיהם.

אפשר גם לראות בפסוק זה סוג של כותרת, או ראשי פרקים. מתוכם יפרט משה את החטא הרלוונטי ביותר לפני כניסת העם לארץ, והוא חטא המרגלים, כדי שהעם ילמד להעריך את ארץ ישראל ומעלת קדושתה ויחזק את ביטחונו ואמונתו בהקב"ה. ומי לא היה בכלל החטאים? ניחשתם, הנשים כמובן.

תוכנית חומש

קשר נוסף, שניתן להצביע עליו בין שתי הפרשות הנזכרות לפרשתנו, הוא דומני כוחה של מנהיגות, שתפקידה הוא בראש ובראשונה לשמש מודל התנהגות לעם. יהושע בן נון וכלב בן יפונה היו המנהיגים היחידים מבין המרגלים, נשיאי השבטים, שלא מעדו, ומשה אכן מעניק להם ציון לשבח, כמי שעתידים גם להיכנס לארץ.

אך מעבר לכך, בתוך הסקירה הקצרה של משה ממסעות חורב ועד מואב, חוזר משה על עצת יתרו לגבי ביזור סמכויות מדורג, שהיא תוכנית אב, כדי להתמודד עם המעמסה האישית, החברתית והמשפטית של העם.

כזכור, הציע יתרו מֵעֵין תוכנית חוֹמֶש (חמישה מעמדות). משה עומד בראש ההיררכיה הדתית והמשפטית. הוא המתווך בין העם להקב"ה בשאלות הלכתיות. מתחתיו יש שרי אלפים, מאות, חמישים ועשרות, כדי להתמודד עם עומס הפניות המשפטיות של הציבור. הפעם נוספה גם רשות האכיפה - השוטרים. אולם ראוי להתבונן בתכונות הנדרשות מהמנהיגים. בנושא זה מעניין לערוך השוואה בין פרשת יתרו לפרשתנו.

בפרשת יתרו נדרשים השופטים להיות עשירים, אך גם שונאי בצע, כדי שלא ינצלו את הקופה הציבורית להטבות אישיות. נשמע מוּכר? מבחינה אישית עליהם להיות אנשי אמת ויראת שמים. בפרשת דברים, לאור הניסיון העשיר של משה עִם עַם טרחן, חשדני ונרגן, כפי שמעיד משה מתוך ניסיונו האישי, הוא אינו נזקק הפעם ליועץ חוץ, בדמות יתרו, שיעמוד על כך.

כדי להתמודד עם סיטואציה מורכבת זו, נדרשים השופטים להיות אנשים (בתורה אנשים, בדומה לאדם, זהו תואר לצדיקים) גם חכמים ונבונים (פיקחים המבינים דבר מתוך דבר). כדי למנוע רינונים וחשדות סביבם, עליהם להיות גם שקוּפים, הידועים לשבטיהם. וכמובן הם צריכים לעמוד בראש העם ולהפגין מנהיגוּת.

איכה המשולש

למרבה הצער, חז"ל הצביעו על ירידת הדורות, שהיעדר הנהגה הוא אחד המאפיינים המובהקים שלה. מבחינה ציורית הם תיארו את המצב: "פני הדור כפני הכלב". המנהיג, שנראה המוביל, הוא המוּבל על-ידי העם. בדומה לכלב, הפוסע לפני אדונו, אך בסיבוב - בצומת קבלת ההחלטות - מסתכל אחורה לעֵבר אדונו, לראות לאן פניו מוּעדות, כך המנהיגים. הם רואים לאן נושבות רוחות העם והתקשורת,ׁומחליטים - לא פעם הכרעות גורליות על פיהם.

על השופטים לעשות משפט צדק, ללא משוא-פנים. כדאי לשים לב כי ההפטרה "חזון ישעיהו" מתמקדת בסוגייה חשובה זו כתנאי לגאולה, ביחד עם שמירת מצוות אמיתית, העובדה שהשופטים מעלו בתפקידם, והיהודים לא קיימו מצוות מעשיות, אלא התמקדו בסממנים פולחניים בלבד, כהקרבת קורבנות, הייתה מגורמי החורבן. דברי הנביא ישעיהו, שנכתבו לפני כאלפיים שנה, נראים כה אקטואליים, כאילו נלקחו ממציאות ימינו אנו: "שריִך סוררים וחברי גנבים, כולו אוהב שוחד ורודף שלמונים. יתום לא ישפוטו, וריב אלמנה לא יבוא אליהם". זוהי בדיוק הרלוונטיות של האבל על החורבן גם בימינו - העובדה שהגורמים לחורבן, השחיתות והזלזול במצוות, לא תוקנו עדיין, וממשיכים לשלוט בחיינו האישיים והציבוריים ללא רסן. על כך כבר אמרו חז"ל: "דור שלא נבנה בית המקדש בימיו, כאילו חרב בימיו".

מבחינה לשונית המילה 'איכה' היא המגשרת בין הפרשה וההפטרה למגילת איכה. בפרשה, כפי שראינו, משה קובל על העם: אֵיכָה אשא טורחכם ומשאכם וריבכם". בהפטרה קובל הנביא, איכה הייתה לפרוּצה "קריה נאמנה...צדק ילין בה, ועתה מרצחים".

השלום בתורה צריך להיות בין איש לרעהו, ובין איש לבוראו. אך אנו רואים, כי השלום הוא גם בין ישראל לעמים. ישראל פותחת בשלום עם אויביה. היא נקראת לא לפתוח במלחמה עם עמון ומואב, ומנסה לקרוא לשלום גם לסיחון ולעוג, שלא נענו לקריאה, ופתחו עליה במלחמה. התורה תמיד עם הפנים לשלום. האויבים, כמה מוּכר, פניהם למלחמה. והשאר היסטוריה. גם בנקודה זו טמון הקשר בין חומש במדבר לחומש דברים.

תאריך:  16/07/2010   |   עודכן:  16/07/2010
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחרונה הוחלף מפקד הכוחות האמריקניים באפגניסטן, הגנרל סטנלי מקריסטל, אשר מתח ביקורת פומבית על מפקדו העליון - הנשיא ברק אובמה, עורר סקנדל ושילם את המחיר. במקומו נכנס לתפקיד הגנרל דייוויד פטראוס אך השערוריה האמיתית הרבה יותר גדולה מאשר חילוקי הדעות בין אובמה למפקדי הצבא בשטח. הניו-יורק טיימס מספר על האסטרטגיה של המלחמה באפגניסטן ומציין כי מקריסטל "העביר את הסיכונים מאזרחים לחיילים מערביים". יורשו בתפקיד הצהיר כי אין בכוונתו לשנות את העקרונות הללו של המלחמה באפגניסטן. בלשון פשוטה, משמעותה של אסטרטגיה זאת הינה ניהול מלחמה המציב את חייהם של האפגנים, ובכלל זאת של הג'יהאדיסטים נגדם מתנהלת המלחמה, לפני ערך חייהם של חיילי ארה"ב ובנות-בריתה המערביות. אסטרטגיה זאת כוללת הזרמת משאבים עצומים בשווי מיליארדי דולרים מכספי משלמי המיסים בארה"ב לשיפור איכות חייה של האוכלוסיה העוינת, סלילת כבישים, ופעילות סעד במטרה לרכוש את ליבה ואת הכרתה של האוכלוסיה בנדיבות המערבית.
16/07/2010  |  בועז ארד  |   מאמרים
בית המשפט בפתח תקוה פסק ביום רביעי (14.7.10), שהוא מקפיא את צווי ההריסה בכפר דהמש שבין לוד לרמלה. כן הורה בית המשפט לוועדה המחוזית לתכנון ערים להבהיר בדיון, שנקבע לעוד שלושה חודשים, ב-12.10.10, מספר לא מבוטל של סוגיות תכנוניות, שבגינן הוגשה הבקשה לבצע צווי הריסה. כך נדחתה ההחלטה להתחיל בביצוע צווי ההריסה.
16/07/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בימים אלה, בהם מתקרב יום-השנה החמישי לַגירוש מֵעזה וּמצפון השומרון, הוא יום-השנה החמישי של "כּן יְגָרֵשׁ יהודי יהודי!", עברתי שוב על השיר שכתבתי אז - בַּיּמים הטרופים של לפנֵי... בְּימים מלאֵי תקווה, אך נודפֵי יאוּש...
16/07/2010  |  ד"ר נילי שריון  |   מאמרים
זה עתה חשכו שתי שְמָשות שהאירו את שמי היהדות הדתית-לאומית בדור האחרון; הרבנים מרדכי אליהו ויהודה עמיטל, זכותם תגן עלינו. לא הרי זה כהרי זה. איני יודע אם קרב זה אל זה ואמר, והאם טורא בטורא פגע, או שמא מסילותיהם נעו במקביל או בחציית קווים הדדית. לי אישית חשכו שני המאורות הגדולים, ושכמותי רבים במחננו.
16/07/2010  |  הרב ישראל רוזן  |   מאמרים
כמו כל גבר מצוי, אני מאוד אוהב לצפות בשידורי המונדיאל. גם אשתי. ליתר דיוק, היא מתעניינת יותר בבגדים שלובשים המגישים, ופחות במשחקים. אות הפתיחה לשידורים מעורר אצל אשתי את הרצון לחזור לטבע, כלומר להשקות את העציצים המוצבים בצידי מכשיר הטלוויזיה "כי שם הם מקבלים את השמש בזוית הכי טובה". וכך במקום לצפות בדשא הירוק של המגרשים בדרום אפריקה, אני מקבל שיעור בגינון ביתי מפיה של אשתי. אך זו אינה הבעיה היחידה.
16/07/2010  |  ברוך שקד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
נאום שנשא הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי בכנס בארה"ב כולל בדיות ומעשיות    כוכבי הוא אחד הבכירים שהפיץ שחמאס מורתע - "חמאס לא מגיב לתקיפות שלנו ואפילו לא שוקל להגיב"    בתקופת כהונתו של נפ...
איתמר לוין
איתמר לוין
בקיאות מרשימה, תשומת לב לכל פרט, אנושיות שופעת ומחשבה רחבה - כל אלו מאפיינים את טיפולה של אורלי מור-אל בתיקי חדלות פרעון. לצד זאת, שוב ניכרת הבעיה של ניהול מו"מ כאן ועכשיו
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il