בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה (?)
|
שירי "עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה" עדיין מהדהדים, גם לאחר חמש שנים מאז ההינתקות. במלאת 5 שנים יש לעצור ולשאול: מדוע 'מתנחל' הפך גנאי? היכן הימין הלא-דתי? ● ערב פרשת עקב, הוויכוח אינו על ההתיישבות, אם כי על מקום הציבור הדתי בארץ ואופייה של ישראל
לעיתים נדמה כי הציונות הדתית מהווה איום בעיני החברה הישראלית, אך תחילה יש להבין כמה תהליכים עמוקים ותמורות המתחוללות בקרב החברה הישראלית במאה ה-21. אם נביט מהפריזמה הצרה של מהלך ההינתקות נאמר, במידה מסוימת, כי ציבור המתיישבים הדתי משלם את מחיר ההינתקות של הציבור החילוני מאידיאולוגיה. דבר זה עומד בקנה אחד עם הדיסקט החדש של המדינה; דיסקט מעשי ולא אידיאולוגי, מדינה במקום ארץ - חוק במקום מוסר1. מפלגת קדימה זכתה לרוב גדול בערי המרכז ולא לחינם: זוהי מפלגה הניגשת לבעיה הפלשתינית בכלים מעשיים ולא אידיאולוגיים. הימין החילוני השאיר את הימין הדתי בודד במערכה, ולכן היה קל יותר לצייר אותו כדתי-משיחי ואף הזוי. מהלך ההינתקות חשף את העימות - לא עוד ימין חילוני, אם כן, אלא ימין-דתי שנתפס זר, גם בזכות הצהרות כמו "תסביך המשיחיות של ה מתנחלים" של ראש הממשלה דאז אריאל שרון ומעצבי דעת-קהל שהפכו את המילה מתנחל לגנאי. למרבה האירוניה, דווקא שרון המוקע נתן את המחסה שביקש הימין החילוני שנטש את האידיאולוגיה; בית חם, בדמות מפלגת מרכז השועטת לעבר הינתקות והתכנסות תוך אילוזיה נוחה ובלתי מבוססת. שרון עשה למתנחלים את מה ש' שלום עכשיו' עשו לו: הוקעה שיטתית, וזה כבר פחות חשוב אם היו ארבע-מאות אלף או ארבעת-אלפים בהפגנת השמאל בזמן מלחמת לבנון הראשונה.
|
בפרשת השבוע, פרשת עקב, עולה שאלת זכותנו על הארץ. בפרשה זו ישנו תנאי: אומנם, זכותנו ההיסטורית קיימת, אך השנייה קשורה לקוד מוסרי ולכללי התנהגות. ההבטחה לארץ ישראל קושרת את יסודות עם ישראל למורשת, אך התנאי עולה רק בחיי המוסר והמופת שיתקיימו בה ולא בזכות ההיסטורית. משה מכין את העם לקראת כניסה לארץ ובנאומו מדגיש את חשיבות ישראל כעם ישראל, את החיבור של עם לארץ, ואת חשיבות הניצחון על הפחד. משה רבינו לא מפחד מדרך ארוכה. הקשר בין הזכות על הארץ ואופן החיים בה, עולה גם ביחזקאל ל"ג, כ"ו: "עֲמַדְתֶּם עַל חַרְבְּכֶם עֲשִׂיתֶן תּוֹעֵבָה וְאִישׁ אֶת אֵשֶׁת רֵעֵהוּ טִמֵּאתֶם וְהָאָרֶץ תִּירָשׁוּ"?
|
הגדרת שני ה"ציבורים", הדתי מחד-גיסא והחילוני מאידך-גיסא, באה לידי ביטוי במאבקים על דמותה של ישראל, מסוג זה שחווינו בעשרה באב תשס"ה. כעת, חמש שנים אחרי, אין מנוס מלהביט למציאות בעיניים: הציבור הדתי כבר אינו פרטי, "הולאם" על-ידי תנועה ממוסדת; והציבור החילוני הופרט והפך ליחידים מנותקים, ה"אני" החופשי, הנסחף בזרמים שונים מזה של הציבור הדתי, אך גם הוא בעצם "הולאם" על-ידי כוחות אינטרסנטיים פסדו-חופשיים, והפך "מסה חסרת צורה של יחידים - ההמון" (ד"ר שליט דניאל). שני ציבורים אלו עברו תהליכים מקבילים של הקצנה מסוימת, הקצנה לאומנית: מחד-גיסא התחרדות הציבור הדתי-לאומי ומאידך-גיסא התערטלות הציבור החילוני מערכי היהדות. מהלך ההינתקות חשף את שהיה ידוע - מתרחשת מלחמת תרבות בעלת אופי קוטבי. בולט בהיעדרו חוסר הסולידאריות של מפוני 2005, שכן דומה היה כי ה'סופרמנים' עם הכיפה יכולים להסתדר עם אוהל ומקל, אך הסתבר שאלו בני-אדם כמו היושבים בכפר סבא ובראשון לציון; אמירות כמו "יש הרבה אנשים שעוברים דירה", רק המחישו את הניכור למתיישבים ופחות להתיישבות, ל מתנחלים ולא להתנחלויות. לשאלה "האם עיתון הארץ ייתן ביטוי למצוקות של מפונים בהינתקות?" ענה עמוס שוקן מ'הארץ': "מצוקות של מפונים?! קצת פרופורציה. בואי לא ניגרר לקלישאות, מדובר בפינוי בתנאי דה-לוקס". בל נטעה, דעת שוקן לא הייתה קיצונית הפעם וביטאה את הניכור והזרות כלפי המתנחלים, שהיו מנת חלקם של "מרכזניקים" קוראי ידיעות אחרונות, מעריב, לא רק של ציבור קוראי 'הארץ'. בניכור הזה בדרך-כלל מאשימים את הציבור הדתי, שלא "התנחל בלבבות" - סיסמה ריקה. נדמה שהאחריות על אופייה היהודי, הרעיוני, המורשתי של ישראל מונח על כתפי מתנחלים-דתיים בלבד, אצלם ממד האמונה בצדקת דרכנו אינו תלוי-זמן, חלון או "הזדמנות בלתי חוזרת לשלום ", בה יש לוותר על חלקי ארץ חד-צדדית - אלא בדרך ארוכה. אך יש גם להביט ב"צד השני" המתגונן מפני המורשת שלו-עצמו, שנגרר ו"מתפשר" למען פשרה ריקה ובלתי מבוססת, שלא הכין את עצמו לתקופה המודרנית בה קל "לפרוש" אל תשתית מערבית, אנטי-יהודית הקיימת ממילא. הניכור למתנחלים מתבטא גם, באופן מסוים, בניכור למורשת ישראל וליהדות.
|
לעיתים נדמה גם, כי הוויכוח ניטש על עניין אחד בלבד: גבולות 67' ומפעל ההתיישבות בשטחי יו"ש. אך העניין הינו רחב יותר; רעיוני-תרבותי. כבר לא ברורות פניה של המדינה היהודית - עניינים "יהודיים" גרידא הפכו נחלתם של יהודים-דתיים בלבד, כמו ממכר חזיר, נושא הכשרות, גמ"ח, ולכן העייפות היא מן המאבק בנוגע לזהותה של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית, יש שיאמרו זאת בסדר הפוך, ולא רק הנושא ההתיישבותי על דיוניו (או סיסמאותיו) הידועים: 'כסף לחינוך ולא להתנחלויות'. מנחם בגין, ניצול שואה בעצמו שאיבד את הוריו ואחיו בשואה, סיפר בכנסת (19.2.1962, חוק איסור גידול חזיר) על ניסיון של תלמידים בבית ספר גויי "להאכילני את הבשר הזה, או למרוח שפתותיי בשומן שלו... אני זוכר את המלחמה, את ההיאבקות... בן עשר הייתי". ברגש רב, בגין חיבר את העניין למסורת ישראל: "באנו מבתים יהודיים. קיבלנו חינוך מסוים. בתים אלה נחרבו. אנו למדנו צו נצחי: כבד את אביך ואת אמך... ואבותינו אינם. הצו חל על אב ואם חיים. לפי הכרתי, צו זה חל במידה גדולה עוד יותר על אב ואם שאינם". בגין אומנם נטש חבלי ארץ, אך נטישת חבלי ארץ אצל הציבור הישראלי כיום, מבטאת זרמים עמוקים של נטישת הציונות כאידיאל ורעיון, כ'נרטיב' אם תרצו, מן היהדות של בית סבא. הרצון להתנתק מחבלי ארץ, או לחלופין חוסר העניין בהם, ניכר באובדן זהות לאומי ומסורתי, וניסיון לצקת תוכן מודרני עכשווי - כלומר להשתמש בקידמה כחוויה ממשית וכתחליף לצלם אלוהים שהוא בעצם האדם על כל רבדיו. פרופ' יהודה ליבס טוען כי "השאיפה להמיר את הזהות הלאומית והטריטוריאלית באינטרנציונאליות אקדמית, הפכה לאחרונה לזרם סוחף ודומיננטי שהופך למנותקים דווקא אל אלו שפועלים למען חיבור לאומי".
|
|
|
1. כשם מאמרו של פרופסור יוסף בן שלמה ז"ל, בו כתב: "חששו של אלתרמן שמדינת ישראל תחליף את ארץ ישראל היה למציאות, ולכן במקום לדבר על הבסיס המוסרי-ציוני לעצם ישיבתנו בארץ ישראל, מנפנפים בחוקי המדינה שהם חזות הכל".
|
|
תאריך:
|
29/07/2010
|
|
|
עודכן:
|
29/07/2010
|
|
אורן קאשי
|
עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה (?)
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
צייקן
|
30/07/10 16:45
|
|
2
|
|
יוסי פלס
|
1/08/10 00:57
|
|
3
|
|
יוסי פלס
|
1/08/10 21:58
|
|
במחוזותינו נהוג לומר שחלוקת הגיוס על פני השנה, היא על-פי שלושה מועדים: במרס, ביולי ובנובמבר. החלוקה היא רק לפי הגיוסים הקרביים כמובן, כי גיוסים לא-קרביים לא נספרים על פני השנה. לכל מועד גיוס יש את החשיבות שלו. למתגייסי מרס מובטח ליל-סדר אי שם באזור חיוג תפוס. למתגייסי יולי מובטח שלא יהיו חגים בבית, זאת לאחר שרק אתמול הם סיימו את הבגרות האחרונה. ולמתגייסי נובמבר מובטח חורף טוב וקר שיציף את חנויות הציוד לחיילים בהורים היסטריים שחושבים שתרסיס להזעה מוגברת זה בדיוק מה שיהיה חסר לילד במדבר שכוח-אבק.
|
|
|
הנה שוב הצליחה התקשורת להכות את ראש הממשלה על מחדליו. כלי התקשורת חוגגים: "שוב תפסנו אותו". מסיבת יום-ההולדת של בנו יאיר לא הופסקה. ראש הממשלה המשיך במשתה היין ללא רגשות ובלי להתייחס לאסון המסוק ברומניה, והגדילו מומחים משפטיים וציינו כי זו עבירה על החוק להגיש כיבוד לחברים בבית ראש הממשלה הממומן על-ידי הציבור.
|
|
|
נשים יקרות, אני חושבת שכל אחת מאיתנו מכירה את ההסכם הבלתי רשום בין הקונות והמוכרות בחנויות בגדים ותכשיטים. לפי ההסכם הזה המוכרת שהבחינה בקונה שמודדת בגד עושה מספר צעדים דרמטיים אחורה, מגלגלת עיניים ובקול נלהב ומלא בקנאה אומרת "אלוהים! כמה זה מתאים לך, כל כך יפה לך!"
|
|
|
|
|
|
לכתובתם של אלו שהחליטו להרוס את הכפר הבדואי אל-עראקיב אני מבקש שיעיינו במאמר של אחד העם, אחד מהוגי הדעות הגדולים שקמו לתנועה הציונית:
|
|
|
|