|   15:07:40
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

קצת אור שמש, בבקשה!

בסיקור פרשת "מסמך גלנט", שרק מסתעפת, נחשפת מדינת ישראל כמדינה מושחתת ביותר – כיאות לרפובליקת בננות בתחתית העולם השלישי כיוון שהליך מינוי הרמטכ"ל העשרים לא היה שקוף לביקורת ציבורית – הרי כל אחד יכול להשליך מיחסו לשחקנים השונים על תקינותו
31/08/2010  |   אביתר בן-צדף   |   מאמרים   |   פרשת הרפז   |   תגובות
הרמטכ"ל המיועד הבא. יואב גלנט [צילום: דובר צה"ל]

הצורך למנות רמטכ"ל לצה"ל פתח תיבת פנדורה, והראה קבל עם ועדה, כי גם במקומות שהציבור בטיפשותו חשב שהם טהורים - רבות הזוהמה והפוליטיזציה - כמו באורוות של המלך אוגיאס, שרק הרקולס היה יכול לנקותן בעזרת שני נהרות שהיטה.

בסיקור הפרשה, שרק מסתעפת, נחשפת מדינת ישראל כמדינה מושחתת ביותר - כיאות למדינה בעולם השלישי. הניסיון העז של כמה פרשנים לסטות מן הנושא העיקרי ולהסיט את תשומת-לב הציבור לזוטות נראה כמו פספוס גדול, שכוונתו לחסל חשבונות עם אמנון אברמוביץ' ועם חבר מרעיו, במקום לבדוק את תקינות התהליכים למינוי הרמטכ"ל.

המשטרה אומנם הזדרזה, כהרגלה, לנקות את כל החשודים הבכירים, אך הדבר לא הוסיף לה יותר מדי יוקרה מקצועית. אדרבה, הודעתה החפוזה ערערה את מעט האמון, שעוד נותר כלפי הגוף החולה בשייח' ג'ראח. עכשיו יחפשו ש"ג, שעל שכמו יוטל העוון.

בתוך כך, עולה השאלה - האם מינוי הרמטכ"ל העשרים היה תקין? כיוון שאין שקיפות בהליכי המינוי, הרי כל אחד יכול להשליך מיחסו לשחקנים השונים. האם יאמין לשר הביטחון? אישית, איני מאמין לשום מילה היוצאת מפי אהוד ברק כבר עשרות שנים, וממליץ לכל ללכת בדרכיי. האם להאמין לטוהר המידות של הדיון בממשלה? יש המציעים להעביר את הדיון לוועדת חוץ וביטחון של הכנסת. כרגע עומד בראשה עבריין, שהורשע בעדות שקר, ואולי יוטל עליו קלון. האם נוכל להאמין לו בעתיד?

יתר על כן, ועדת חוץ וביטחון היא חותמת-גומי לכל גחמות מערכת הביטחון, ואינה עושה את עבודתה - לבקר את מערכת הביטחון - נאמנה. זה, בין השאר, עקב הריכוז הגבוה של בכירים לשעבר במערכת הביטחון, המצוי בה. וכידוע, כלב אינו נושך כלב... אין פלא, שיצא לה שם של בית-קברות להצעות, שמערכת הביטחון אינה רוצה ביקרן.

נזכרים תמיד באימרתו החשובה של השופט היהודי-אמריקני לואיס ברנדייס בדבר חשיבות השקיפות לטוהר המידות של ההליכים הציבוריים: "אור השמש הוא חומר החיטוי הטוב ביותר". אני נוהג לצטט הרבה את תומאס ג'פרסון, שכתב ב-26 בינואר 1799 - כמזכיר המדינה של ארצות-הברית הצעירה - לאלברידג' ג'רי, אחד מנציגי ארצו לשיחות מתוחות מאוד עם צרפת (ארצות-הברית הייתה על סף מלחמה עם צרפת באותה העת): "אחיך האזרחים חושבים, שיש להם הזכות לקבל מידע מלא בשעת סכנה גדולה להם. בזיעתם ישלמו על תלאות המלחמה, ודמם יזרום לכפר על תוצאותיה".

בארצות-הברית נהוג לזמן מועמדים למינויים בכירים בשירות המדינה לשימוע (hearing) בפני הסנאט. שם משפדים את המועמד וחופרים בעברו, בהווה שלו ובעתידו. הרבה מועמדים בטוחים לתפקידי שרים, שגרירים, פקידים בכירים, שופטים בבית המשפט וכיו"ב סיימו את הקריירה שלהם בשימוע הסנאט, כיוון שעוזרים חרוצים של סנאטורים גילו עליהם מידע מביך (למשל, הרגלי שתייה, מין פרוע, אי-דיווח אמת לשלטונות מס הכנסה, או העסקת עובדים זרים ללא אישור). זה כלי חשוב, שמחזק את שיטת את האיזונים והבלמים (checks & balances), המבטיחים את הפרדת הרשויות.

אטילה שומלפבי דיווח ב-ynet, כי ח"כ מירי רגב (ליכוד) הציעה להקים ועדה שתבחן מינויים החל בדרגת תא"ל, ואסור שהכנסת תהיה מעורבת בבחירת הרמטכ"ל הבא. רגב הציעה להקים ועדה מקצועית בראשות רמטכ"ל בדימוס ושר ביטחון לשעבר, שתבחן מינויים החל בדרגת תת-אלוף. הצעת רגב פסולה מיסודה. אם רוצים לבחון את תקינות המינוי - שתעשה זאת הוועדה לבדיקת מינוי בכירים (ועדת טירקל) ולא אנשים מתוך מערכת הביטחון, שרק החליפו כתובת. הסתכלו מי היו שרי הביטחון והרמטכ"לים הקודמים. האם הייתם סומכים עליהם? לא הייתי סומך על-אף אחד מהם - פרט למשה ארנס, שאני חולק על רבות מהחלטותיו, אך איני מטיל דופי ביושרו וביושרתו.

ובעניין השקיפות - עדיין אנחנו ממתינים להסברים מי קיבל את המסמך, מתי, ולמה החריש וניסה להעלימו? ואם דבריי אינם נהירים - הרי כוונתי לכל 'אבני-הדרך' במסלול נדודיו של המסמך במטכ"ל ומחוצה לו. בסערת האירועים נשכח, שקצינים במטכ"ל הדליפו את המסמך, והשתמשו בחלקים ממנו בראיונות בתקשורת עוד בטרם פרצה הסערה. וכפי שקבע פעם העיתונאי אלי אבל - בספרו המבריק על הדלפות - הדלפות אינן נעשות מעצמן, ולכל הדלפה יש מניע ויש עלות.

יום שחור לעיתונות הישראלית
העיתונאי אמנון אברמוביץ' [מן הטלוויזיה]

"קל מאוד להשתתף בעליהום על אמנון אברמוביץ ורוני דניאל על ה'ברווז העיתונאי', שלכאורה הפריחו" - כתב שרגא עילם, ידידי. "זה אבל לא אומר שכל עדר המתחסדים והצבועים כולל גם אנשים המבינים בעיתונות חוקרת. אפילו עיתונאי ותיק ולכאורה ביקורתי - כמו עוזי בנזימן - זורם עם הגל, וקורא אפילו להגברת הצנזורה העצמית של עיתונאים ושל עיתונים. כאילו שכבר כעת אין התקשורת המיינסטרים סובלת מיתר סינון עצמי וגם לכן מפסידה באופן מתמיד מול שובבי האינטרנט.

"כעיתונאי חוקר ותיק, אני מודע לבעיות שונות בקשירת קשרים עם מקורות אמינים בתוך מערכת מסוימת, אימות מידע תוך הבאה בחשבון שלכל מקור יש סדר-יום (אג'נדה) ואינטרסים משלו ועוד ועוד קשיים, שזיוף מסמכים הוא רק אחד מהם. 'תאונת העבודה' שקרתה, אם בכלל, לאמנון אברמוביץ ולרוני דניאל מחווירה לעומת הערך החשוב של חשיפת המסמך עצמו. ומה הייתה החלופה? שמישהו ימשיך לטייח את הרפש במטכ"ל? שהמסמך ייקבר?

"פתאום מסתבר שכולם ידעו כמה מושחתים האלופים לדורותיהם, ובעצם כבר היו דברים מעולם - למשל, 'פרשת לבון', וכל העיתונאים המומחים בעצם ידעו הרבה פרטים, אך מילאו את פיהם מים עד רוויה, או לפחות חלקית. אז רגע, למיטב ידיעתי, 'הפרשה' היוותה רעידת אדמה פוליטית, ומה שקורה עכשיו הוא בינתיים בהשוואה אפילו לא נענוע קל בנדנדה - למרות שמדובר בדברים לא פחות חמורים. הרי נחשפו בפומבי תככים ולכלוכים בקרב כת, השולטת ברוב תחומי החיים בישראל ובמזרח התיכון כולו ולא נראה שיש שבסדום זו יש ולו צדיק אחד.

"אברמוביץ ודניאל חשפו סיפור אדיר ומי שטוען שהם לכאורה רצו לספר לחברה' לפני שגמרו, מקשקש מתוך צרות-עין ו/או אי-יושר. ברור, כל עיתונאי רציני צריך להצליב מקורות ולנסות לאמת מידע, אך יש מקרים שזה ממש לא פשוט, ואם יש מקור אמין בדרך כלל, הרי יש אפשרות ללכת על הסיפור. ואין לשכוח שאפילו אם 'מסמך גלנט' מזויף, הרי הפרשה חשובה בהחלט, והחשיפה בערוץ 2 הוליכה למהלכים משטרתיים, שאינם זמינים לעיתונאים. עיתונאי הרי לא יכול לזמן מישהו לחקירה תחת שבועה וגם לא יכול לבצע חיפוש בבתי חשודים וכו'.

"אין לי שום כוונה לקדש את עשיית הטעויות, אלא להצביע על מגבלות המקצוע העיתונאי ועל כך שבשורה התחתונה החשיפה של אברמוביץ/דניאל חשובה מאוד. ולכל מיני מצקצקי לשון אזכיר, שמי שגר בבית זכוכית עדיף שיחליף את בגדיו במרתף".

תאריך:  31/08/2010   |   עודכן:  31/08/2010
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קצת אור שמש, בבקשה!
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
1/09/10 01:51
2
חשדנית
1/09/10 02:13
 
ה_שגריר
1/09/10 16:33
3
צבי גלברד
1/09/10 14:46
4
ספינר
1/09/10 16:30
 
דויד פיזאנטי
4/09/10 20:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ובכן, החלטתי לקחת חופשה קצרה ולבלות בחו"ל, לא לפני שכתבתי מאמר אשר פורסם תחת הכותרת "ההפיכה הצבאית נכשלה" (NRG, 19.8.10). ידוע-ידעתי שהמאמר יקפיץ כמה וכמה "פטריוטים" הידועים בהשמצותיהם, אף על-פי עוד שניים-שלושה "הזויים", וקבעו שהיה זה ניסיון הפיכה מן הסוג היותר מטופש, אך בכל-זאת ניסיון הפיכה. שלחתי את המאמר למערכת, משוכנע שדבריי אינם משוללי יסוד, ונסעתי. כלל בל יעבור לפיו אני נוהג בחו"ל, שלא במסגרת עבודה, הוא ליהנות במלוא מובן המילה, משמע להתנתק מכל החדשות. כך היה גם הפעם. אלא שבחזרתי, מתוך סקרנות של ילד קטן, בלתי מוסברת, העליתי את המאמר והתחלתי לקרוא את התגובות. לא הופתעתי. "מקהלת" המשמיצים רק הגדילה את הרפרטואר.
31/08/2010  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
מה יותר קטלני - הקיץ או החזרה ללימודים? תלוי את מי שואלים. עבור כל אחד מאיתנו הקיץ קשור לחויות אחרות, עבור גרג הפלי היה הקיץ האחרון קיץ קטלני במיוחד. "קיץ קטלני" - הספר הרביעי בסדרת הספרים "יומנו של חנון" שנכתבה על-ידי ג'ף קיני - ראה אור בעברית וזו הזדמנות לסכם דרכו את הקיץ שמסתיים (לפחות עבור התלמידים) ביום רביעי (מחר) וגם לומר כמה מילים על חנונים.
31/08/2010  |  יעל בן-שלמה  |   מאמרים
קבוצת אנשי תיאטרון מובילים הודיעו בשבוע שעבר על כוונתם להחרים את היכל התרבות החדש העומד להיפתח בעיר אריאל. במכתב ששיגרו השחקנים ואנשי התיאטרון אל מנהלי כל התיאטראות הזוכים למימון ממשלתי הם מציינים:
31/08/2010  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
כידוע, סעיף 197 לחוק התכנון והבניה תשכ"ה – 1965 (להלן:"החוק") קובע כי הנפגע על-ידי תוכנית בניין עיר זכאי ככלל בפיצוי בגין הפגיעה. ההלכה קבעה כי קיימים שני סוגים עיקריים של פגיעות, פגיעה ישירה - בה ככלל נפגעו תכונות ישירות של המקרקעין הנפגעים, כדוגמת גריעת זכויות שהוקנו בתוכנית בניין עיר קודמת או שינויי ייעוד של זכויות מגורים לייעוד ציבורי זה או אחר, או פגיעה עקיפה שהינה - פגיעה של המקרקעין על-ידי שינוי ייעוד במקרקעין אחרים סמוכים שהינם מחוץ למקרקעין הנפגעים, כגון אישור תוכנית היוצרת אפשרות להקמת מפגע או מגדל בצמוד לנכס המיועד לבנייה וכדומה.
31/08/2010  |  עו"ד צבי שוב  |   מאמרים
אין ספק שאריאל תפסיד אם לא יערכו שם ההצגות. אין ספק שהיכל התרבות שם יהיה חסר.
31/08/2010  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרשת הרפז  /  מי ומי  
הרמטכ"ל: וינר הפיץ המסמך ללא ידיעתי  /  איציק וולף
"אישיות ביטחונית בכירה הדליפה את המסמך"   /  עידן יוסף
"בועז הרפז נשבר מלחץ החקירה והודה"  /  איציק וולף
מדינת היועצים  /  עדי שטרנברג
גלנט כדוגמה  /  קיריל הדר
דימוי ומציאות  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il