בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
השריפה בכרמל, מחשבה מראש - והקשר ביניהן
|
השריפה האחרונה בכרמל ממחישה היטב את החוק האוניברסאלי "פי עשר" לאיתור התקלה מוקדם למניעת נזק גדול יותר ● במהלך השריפה אמר ראש מועצת דליית אלכרמל שלפעמים כוס מים אחת יכולה למנוע שריפה גדולה. אם הייתה כבאית צמודה ליישוב יכול להיות שכל האסון הנורא היה נמנע
|
לפעמים כל מה שצריך הוא כוס מים אחת [צילום: AP]
|
|
|
|
|
יש חוק אוניברסאלי שנקרא "חוק פי עשר". זהו אינו חוק מתמטי או חוק של המדינה אלא חוק המצביע על התנהגות אנושית מול תקלות בתהליכים שונים. החוק הזה קובע כי כאשר נכנסת תקלה למערכת - אזי ככל שהיא מתקדמת בתהליך, מבלי שמבחינים בה ומסלקים אותה, כך הנזק שהיא גורמת במעבר משלב אחד למשנהו יוצר נזק גדול פי עשר אם לא אותרה וסולקה בתחנה הקודמת. לשם המחשת הרעיון חשבו, למשל, על הכנת עוגה. אם בתחילת התהליך טועה המכין ולוקח מלח במקום סוכר. ככל שמתקדם תהליך ייצור העוגה כך מושקעים יותר זמן ומשאבים שגורמים לבזבוז מיותר. עלות הבזבוז הזה גדלה וגדלה כל זמן שלא אותרה הבעיה וסולקה. בסופו של יום, ייתכן מצב שהעוגה תהיה מוכנה ומישהו יאכל ממנה, יקבל קלקול קיבה, יאושפז וחלילה יקרה לו משהו יותר חמור. אם התקלה הייתה מאותרת בשלב הראשון כל הבעיה הייתה נמנעת. השריפה האחרונה בכרמל ממחישה היטב את הרעיון הזה. ראש מועצת דליית אלכרמל שהתראיין בטלוויזיה במהלך השריפה אמר שלפעמים כוס מים אחת יכולה למנוע שריפה גדולה. אם הייתה כבאית צמודה ליישוב זה שהייתה מגיעה תוך דקות לשריפה יכול להיות שכל האסון הנורא היה נמנע. על-פי המיתולוגיה היוונית מי שנתן את האש לבני האדם היה פרומתאוס ענק טיטני. משמעות השם פרומתאוס היא "החושב מראש" כלומר מי שמביט קדימה ומתכנן היטב את צעדיו. אחיו של פרומתאוס היה אפימתאוס שמשמעותו "החושב בדיעבד" כלומר אדם שרואה את הבעיות רק אחרי שהן קרו ובדיוק היפוכו של פרומתאוס. על-פי המיתולוגיה היוונית ביקש זאוס, מלך האלים, מפרומתאוס ואפימתאוס ליצור את החיים עלי אדמות וניתנו להם מתנות רבות לשם כך כמו - פרווה, כנפיים, מהירות, טלפיים ועוד. אפימתאוס שהיה מגושם יצר את החיות השונות במהרה וחילק להם את כל המתנות שקבלו. לעומתו, פרומתאוס יצר ועיצב את האדם בדמות האלים ממים ואדמה ואולם עד שסיים ליצור אותו לא נותרה שום מתנה והאדם היה חסר ישע. לכן, נתן פרומתאוס את האש לאדם כדי שיוכל להגן על עצמו. בשלב מסויים כעס זאוס על פרומתאוס והחליט לקחת את האש מהאדם. פרומתאוס הצליח בכל זאת להחזיר את האש לאדם ולכן זאוס כעס עליו וציווה לכבול אותו להר גבוה. בכל יום הגיע עייט שאכל את הכבד שלו. הכבד היה מגליד בלילה והעייט היא אוכל אותו ביום. אכן עונש נוראי. בכעסו הרב של זאוס הוא גם ביקש מהייפיסטוס ליצור אישה בשם פנדורה - האישה הראשונה בעולם. האלים לימדו את פנדורה את רזי היופי והאומנות אולם גם את הכישרון להוליך שולל ואת חוסר הבושה. פנדורה קבלה מהאלים תיבה סגורה ובה כל מיני חוליים ופגעים והם הורו לה לא לפתוח את התיבה הזו. זאוס ידע שאפימתאוס ובני האדם לא יעמדו בפיתוי של פנדורה ותיבתה וכך תכנן את נקמתו. אפימתאוס, בניגוד לעצתו של פרומתאוס, התאהב בפנדורה ונשא אותה לאישה. למרות האזהרה פתחה פנדורה את התיבה וכך הביאה לאנושות את כל הסבל האנושי והאסונות. בתיבה נותרה רק התקווה שגם היא שוחררה יותר מאוחר. בסיפור הזה יש סימבוליות רבה לימינו. האדם שמתכנן את צעדיו ומקדם את פני הרעה (פרומתאוס) נידון לסבל רב ולעונשים. הוא המתריע בשער ומבקש לתקן את העולם לטובת עתיד טוב יותר. בהרבה מקרים זעקתו לא נשמעת והוא מוקע מן החברה או שמתייחסים אליו באדישות. דוגמה טובה לכך מן התנ"ך הם הנביאים. לעומתו קיים האדם "החושב בדיעבד" (אפימתאוס). זוהי בעצם התכונה הבסיסית של אדם הרוצה בפתרונות של כאן ועכשיו, שנתון לפיתויים של מראית העיין (פנדורה) ואינו חושב על משמעות המעשים שלו לגבי העתיד. האופי הזה בהכרח מביא גם לכל הרעות החולות והאסונות של האנושות (תיבת פנדורה). האם זה לא מה שמאפיין את המין האנושי? ואם נחזור מן הסיפור הזה לתנ"ך שלנו אז אפשר בהחלט להשוות את יוסף בעל החלומות לפרומתאוס. הוא היה האדם שחזה את העתיד, ראה עשרה צעדים קדימה את מה שאף אחד לא ראה בסביבתו. בהיותו שר האוצר של מצריים תכנן הא כל ההיערכות לבצורת העתידית, יצר מלאי של מזון ומנע אסון כלכלי כבד. ואם בענייני כבד עסקינן אז גם לו "אכלו את הכבד" - אחיו זרקו אותו לבור מים, מכרו אותו לישמעאלים, הוא נעשה עבד לשר מצרי ואשת השר (אולי פנדורה) שהוא לא נענה לפיתוי שלה גרמה להשלכתו לבית האסורים באשמת שווא. ברמה הפרקטית, אנו זקוקים להרבה פרומתאוסים כדי למנוע את האסונות שמביאים עלינו אפימתאוסים והפנדורות. זה נכון גם לרמה הבינלאומית, הלאומית והפרטית אישית של כל אחד מאיתנו. זהו מקור התקווה שלנו. האם המנהיגים שלנו הם פרומתאוסים או אפימתאוסים? כל אחד שיחליט לעצמו. חשבו על זה
|
תאריך:
|
27/12/2010
|
|
|
עודכן:
|
27/12/2010
|
|
חיים מנור
|
השריפה בכרמל, מחשבה מראש - והקשר ביניהן
|
|
נראה שהדיבור והרעש סביב מכתב הרבנים מסרב לגווע, ורק מתרחב בקרב אוכלוסיות נוספות. עתה נראה כי גם אנשי הימין תומכים במכתב הרבנים, הקורא לאסור מכירה או השכרה של דירות לערבים, ולא - חרם מלא כנגד אלו המעזים לעשות זאת. אך עתה, כך נראה, עולה טיעון נוסף בעניין: אין מדובר בשנאה עיוורת, אין מדובר בגעזנות טהורה, כי אם בדאגה לאותן שכונות בהן גוברת הפשיעה עקב ריבוי של האוכלוסיה הערבית. ואני אומר שבוויכוח הנ"ל עלינו לדעת לעשות את ההפרדה הברורה, אחרת לא רק שנהיה גזענים, נהיה גם בורים.
|
|
|
גורמים מדיניים בכירים הבקיאים בתמונת המשא-ומתן עם הפלשתינים וברזי הדיפלומטיה האמריקנית מעריכים כי הפעילות המדינית המשמעותית תתחדש רק בתום תקופת החגים הנוצריים. הפלשתינים יודעים זאת ובחודש הבא הם מתכוונים להעלות לדיון במועצת הביטחון את נושא ההתנחלויות והבניה במזרח ירושלים.
|
|
|
בהסכמי השקעה של קרנות הון סיכון בחברות טכנולוגיה, נהוג למצוא מנגנון הגנת אנטי דילול, הבא לפצות את הקרן במקרה בו משקיע מאוחר יותר רוכש את מניות החברה במחיר למניה נמוך יותר מזה ששילמה הקרן. מקובל לומר כי הצידוק הכלכלי העיקרי הנו פיצוי הקרן על ירידת שווי החברה, שמקורה בהחלטות שגויות של הנהלת החברה שנתקבלו לאחר השקעת הקרן. במאמר זה, אסקור בקצרה את המנגנונים הקיימים כיום ואנסה להציע מנגנון חדש, אשר קושר את רכיב הזמן לזכותו של המשקיע לקבלת פיצוי מאת החברה.
|
|
|
הבוקר קיבלתי שיחה מפתיעה ממשטרת ישראל. השוטרת על הקו ביקשה לשאול לי האם נכחתי בזירת האירוע עליו דיווחתי אמש, וראיתי את פעילות המשטרה. היא סיפרה לי באדיבות על פעילות השוטרים שפינו כמה כלי רכב שחנו שלא כחוק ברחוב חיים עוזר בפתח תקוה. הנהגים החצופים החליטו להחנות את מכוניותיהם במפרצוני התחבורה הציבורית. אחד מהם אף הגדיל לעשות, והחנה את הרכב בתוך מעגל תנועה.
|
|
|
ברשת מתפרסמות אלפי עצומות, ובכללן גם כאלה המציפות מחאה של אזרחים החשים נפגעים מגזירות שונות המוטלות על-ידי השלטונות. בין אלה בולטות העצומה נגד הקיצוץ שהאוצר תכנן לבצע בקצבאות הביטוח הלאומי, ובכללן גם קיצוץ בקצבאות הזיקנה, מחאה נגד ייקור מחירי המים, ובאחרונה גם התוכנית להקפיץ באופן תלול את המיסוי על מחירי הדלק, כך שיחד עם ההעלאות התקופתיות יחצה מחירו את רף שבעה שקלים לליטר. על העצומה נגד הקיצוץ בקצבאות הזיקנה (ביוזמת ארגון הגמלאים בחיפה) חתמו יותר מ-68,000 אזרחים, על העצומה נגד ייקור מחירי המים חתמו יותר מ-350,000 תושבים.
|
|
|
|