מיליוני בני-אדם ברחבי העולם יחגגו הערב, ליל הסילבסטר, את סיומה של השנה האזרחית. עימם יהיו גם ישראלים לא מעטים בארץ, התופסים מדי שנה טרמפ על ההילולה הקתולית הגדולה.
על אפם וחמתם של החוגים הדתיים, חוגגים בישראל, כבר שנים רבות, את ה-31 בדצמבר, הקרוי על שמו של אפיפיור מן המאה הרביעית. אלה טוענים, בעקשנות רבה, כי לא מדובר אלא בהידור שמו של אפיפיור רודף-יהודים מובהק.
כך או אחרת, סילבסטר הראשון היה כומר, תושב רומא, שנבחר במאה הרביעית לספירה לכהן כאפיפיור. בשמו נקשרו מיתוסים רבים, שעל אמיתותם ניתן רק חלוק. שמו, בכל אופן, זכה לעטר את חגיגות סוף השנה האזרחית באורח מקרי לחלוטין, וככל הנראה גם ללא כל סיבה מיוחדת. השם סילבסטר מוכר באותן מדינות שבהן יש רוב קתולי, בעיקר באירופה, בעוד שבארה"ב, למשל, בעלת הרוב הפרוטסטנטי, אין השם סילבסטר אומר דבר.
אכול ושתו עדיין נותרה השאלה הגדולה, האם סילבסטר אומנם רדף יהודים, כטענת החוגים הדתיים בארץ. אלה עומדים על כך שהאנטישמיות בערה כאש בעצמותיו, אלא שהמקורות ההיסטוריים אינם מספקים עדויות מוצקות. ככל הידוע, סילבסטר עסק, אומנם, בדיכוי כופרים באחדותו של השילוש הקדוש, אולם אין ראיות לכך שפעל במיוחד נגד יהודים. בכל מקרה, לא ידוע על מקרים של רדיפתם או הוצאתם להורג ביוזמתו. אף ששמה של הכנסייה הקתולית נקשר לרדיפת יהודים, הרי שביחסו האישי של האפיפיור אליהם אין כל הוכחה לכך.
ובכל זאת, מי ששולל עמדה זו מכל וכל הוא הרב ישראל מאיר לאו, לשעבר רבה הראשי של ישראל והיום רבה של תל אביב.
הרב לאו, שמבטא את עמדת היהדות האורתודוכסית, משוכנע, למעלה מכל ספק, שסילבסטר היה אכן אפיפיור אנטישמי.
דבר אחד נעלה מכל ספק: כל הרבים, שיחגגו הערב בארץ את פרוס השנה האזרחית החדשה, שמים פס אחד ארוך על הממד ההיסטורי של סילבסטר; בראש מעייניהם עומדים, בסך-הכל, האכול-ושתו ונשיקת החצות.