|   15:07:40
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

ממעמקים אנו משדרים אליכם

רשמי ביקור באולפן טלוויזיה
28/01/2011  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   תגובות

הטלוויזיה קשורה בדימוי של זוהר, באור יקרות של פנסי ספוטים למיניהם, פנסי שטיפה, דימֶרים, פנסי אפקטים, מחליפי צבע ועוד - פסטיבל של צבעים, חג לעיניים. הטלוויזיה אומרת אולפנים מרווחים, תפאורה מרהיבה, חדרי איפור מבושמים, מרחבים גדולים, שפע של אמצעים, כולל חדרי מנוחה וספורט, ומן הסתם איזו מסעדת גורמה צמודה. כל אלה מצויים, אפילו כאן בארץ, אבל הם חריג ולא הכלל. הכלל הוא ככל הנראה אולפנים פרטיים, אי שם בפרוורים, מתחת לפני הקרקע, בכל מיני מחסנים, וגומחות שהמיסים עליהן נמוכים יחסית, השכר לא מן הגבוהים, וממבט ראשון הם אפילו מדכדכים. זה לא בשל אנשי מקצוע, שעושים את מלאכתם נאמנה. זאת ההפרטה שמתחרה על ה"זול".

כאשר למדתי בשעתו טלוויזיה בארה"ב, החוג היה משותף לפקולטה לעסקים ולבית הספר לחינוך, באוניברסיטת ניו-יורק. הוא נקרא TMR - Television ,Motion-Pictures, Radio. הטלוויזיה נחשבה לענף תעשייתי. הדבר קצת הדהים אותי, שכן אני ביקשתי לראות במדיום הזה אָמנות ומסתבר שאני שייך לתעשיה. האמת היא שיש בטלוויזיה יצירה, כשם שיש באוּמנות יצירה. אין בעל מלאכה שאינו יוצר. אלא שאנו מתייחסים אל הטלוויזיה כאל אמנות. ויש תחומים בטלוויזיה שהם גם אמנות. יצירת סרט היא אמנות. אולי יש עוד. פה ושם הפקות שהן אמנותיות או על גבול האמנות. אבל כיום, הרוב זאת לא רק תעשיה, אלא לפי הרושם שקבלתי, כאשר באתי לאולפנים לשיחה של כמה דקות, מדובר באיזה מפעל הזעה מודרני, לא של צ'ארלס דיקנס, אלא של המאה ה-21.

בפתח דבר לספרי "בית היהלומים" - סיפור הטלוויזיה הישראלית (ספריית הפועלים, 1986) כתבתי: "הטלוויזיה שוכנת במפעל ליהלומים לשעבר. כמו במפעל הזה, גם כאן המוצר נוצץ או דהוי בהתאם למידת הליטוש ולמיומנות של האומן. כמו במפעל יהלומים גם בטלוויזיה - המוצר בדרך כלל זוהר, אך המוסד המייצר אותו אינו זוהר כלל ועיקר. על כך סיפורנו."

אך מסתבר שאותו "בית היהלומים" - בית הטלוויזיה - ערוץ 1, ברוממה בירושלים, הוא ארמון באקינגהאם לעומת האולפן שבו ביקרתי בפאתי הכרך הגדול, ומן הסתם יש עוד כאלה שבהם לא ביקרתי.

"זמן זה כסף"- הזמן של האולפן, לא שלך

זומנתי לשיח לאולפנים אשר מספקים הפקות לערוצי הטלוויזיה שלנו. ההפתעה הראשונה התחילה בכניסה. אם מישהו לא הבחין באיזה שילוט זעיר בפתח הוא יכול לחשוב שהוא נכנס לחניון ישן ללא מחסום. ואם הסתבר שזה לא חניון אז אולי זה בכלל מוסך, או למצער איזה מחסן. אבל היה שומר שישב בפתח מטעמי ביטחון והוא אמר לנו לרדת. ירדנו. ואנו מחפשים. לאחר התרוצצות גילינו את ה"תחקירן". זה האיש שדלה מאיתנו ערימה גדולה של אינפורמציה, המסכן. מכל העמל שלו, המראיין העיר איזו הערה שאפשר והוא ידע אותה בלא עזרת ה"תחקירן". כל השאר, אם אפשר לדבר על השאר, היו שאלות שבלוניות. אבל לא בכך העניין, שכן לעתים גם אלו עשויות להניב תשובות מעניינות. אך כנראה בשל לחץ או העדר כוח אדם ה"תחקירן" שלנו מילא מקום של עוזר הפקה, או "תורן", כלומר שומר תור, ורץ אץ כמו הארנב ב"עליזה בארץ הפלאות", ובידו פנקס קטן שבו הוא העיף עין מדי פעם כדי לראות מי הבא בתור. ובין לבין הוא מוסר לי אלו שאלות ישאלו אותי, וכאמור אלה לא נשאלו. ניחא. אך הזמן.

התור הראשון הוא למאפרות. כל העמדות תפוסות וצריך להסתכל היטב כמו בתור לאחיות במרפאה מי התפנתה ולתפוס אותה. לאחר שזאת סיימה, אתה, או את, מאופרים. אלא שעד שמגיע התור לאולפן כל האיפור דוהה ואם מישהו מזיע זה מתקבל כמו דמות של פסל שהזמן והטבע עשו בו חריצים. בדרך כלל אחרי זמן מה המאפרת מתקנת, אבל, גם אם האיפור יתוקן, עדיין יש מספיק זמן כדי שהאיפור המתוקן יעלה בועה. זה לא עניין פשוט. אנשים מעוצבנים. האיחור כבר מגיע לשעתיים ומעלה .ויש לחץ. הזמן, הזמן של האולפן, יקר מפז, הזמן של המוזמן נושק לאפס. תכונה ישראלית רווחת. וכי מי זה מוכן בגלל איחור של כמה שעות לוותר על חשיפה בטלוויזיה. "אני". אמרתי לעורכת, אישה סימפטית מאוד שהתנצלה וביקשה סליחה. הבהרתי לה שאני אומנם לא בוחל בהופעה בטלוויזיה בייחוד אם יש לי מסר, אבל אני כעוס. ראשית, על עצם הזלזול של זמן הזולת ושנית על ההמתנה הממושכת, ואני מוכן ללכת אם לא תזרזו את התהליך. ובאמת ובתמים שהייתי מוכן ללכת. לא הלכתי משתי סיבות. העורכת כה הפצירה בי, היא הייתה במצוקה, והבנתי שזה לא תלוי בה. ישנה איזו צנרת, מערכת שינוע, כמו ב"זמנים מודרניים" של צ'רלי צ'פלין ובאיזה מקום המוצר תקוע מרוב לחץ. סיבה נוספת, ידידה שלוותה אותי, הציעה שנצא לאיזה בית קפה בסביבה ונשתה קפה טוב ונגלגל שיחה.

אבל ככה אני יכולתי לומר ולנהוג כי הופעתי כמתנדב בהעלאת נושא מסוים, וללא תמורה ובכך לא הייתה תלויה פרנסתי. אבל יש כאלה שפרנסתם תלויה בהופעה, או בעיסוק שלהם. הם יחכו גם ארבע שעות. באיזה אולם-מרתף עם כיסאות פלסטיים, ובצד איזה מזנון עלוב. כל זאת כדי להופיע, ואם אתה מופיע אתה קיים, ולהיפך.

זה הסוד של "כדאיות כלכלית": מה שפחות הוצאות, הן על מקום, הן על אביזרים ואמצעים והן על אנשים. אני מזכיר עובדה זאת בהקשר של הרפורמה העתידה ברשות השידור, שכה הרבה מדובר בה ואשר אמורה לחסוך לרשות כסף רב וגם ליעל אותה. על-פי הנקבע ברפורמה, כ-30% מכלל ההפקות יועברו לחברות פרטיות. לאחר הביקור באותו אולפן אני מבין את הסיבה. הכמות. בשיטת ה"קונפקציה" של האולפנים הפרטיים אפשר לרכוש לפחות שתי הפקות במקום אחד באולפני הערוץ. אשר לטיב, את מי זה מעניין בכלל.

לפני כמה שבועות התלונן יו"ר איגוד במאי הטלוויזיה רני בלייר כי הזכייניות רוצות רק ריאליטי ולא עומדות במכסות המקור. הדברים נאמרו בהקשר של זכויות, אגב הסוגיה של הצטרפות להסתדרות הכללית, במגמה להשוות את התנאים של היוצרים כאן ובאירופה. לדבריו "היצירה הישראלית מתבגרת, אנחנו כבר מגיעים לגיל הפנסיה ויש אנשים שאין להם מה לאכול".

מרוויחים על העובד ותנאים ירודים

ובכך עסקינן. האמצעים של הערוצים הם ללא ספק משופרים יותר, והערוץ הציבורי מן הסתם לוקה פה ושם בבזבזנות ובחוסר יעילות וכבול בחסמים שלא מאפשרים גמישות. אך אם מחיר הרפורמה ברשות השידור יהיה כמות במקום איכות מי צריך רפורמה כזאת בשרות שממומן על-ידי הציבור. אינני יודע מי הבעלים של אולפנים אלה. בימינו, אלה יכולים להיות רשת של מזון, חברה לכלי מטבח, או סתם משקיע שרוצה בהחזר מהיר של ההשקעה או אפילו מישהו שקשור בעקיפין לשוק האפור. העיקר לעמוד בתחרות על הכמות. קרל מרקס בספרו "הקפיטל" טען בתזה שלו, ובמידה רבה של צדק , כי התעשיין אינו מרוויח על המוצר אלא על גבו של העובד שאותו הוא מקפח בשכרו. במערכת ההפרטה לא מדובר רק באנשים שמזיעים קשה כדי להרוויח את לחמם אלא גם באמצעים ובתנאים ירודים גם על גבם של אלה שעוסקים בענף וגם על חשבון אלה שנזקקים למדיום, בצורה כזאת או אחרת.

בדוח של מכון ון ליר שמפרסם השבוע מגזין דה-מרקר נקבע כי הליכי ההפרטה בישראל אינם שקופים ולא זוכים לדיון משמעותי ציבורי. אשר לפיקוח צוין בדוח כי "הנטל המושם על כתפי מבצע הפיקוח (בכל הנוגע להפרטה) לא בא לידי ביטוי במשאבים ובמומחיות הנדרשים. יתר על כן נרשמה מגמה חדשה של הפרטת הפיקוח". הדוח לא עוסק בענף התקשורת, וחבל. מכל מקום, לשמחתי רשות השידור אינה מופרטת, ולצערי המינויים הראשיים של היו"ר והמנכ"ל הם בידי הממשלה - בדיוק כמו בחוק הישן. יחד עם זאת, טוב יעשה ח"כ כרמל שָמאה-הכהן, שיעמוד בראש הוועדה ליישום הרפורמה ברשות השידור, אם יבדוק את הסוגיה של הפקות החוץ, לרבות התנאים שבהם הן מבוצעות.

כלל ידוע הוא שסועדים במסעדות, גם אם יוקרתיות, לא מוזמנים למטבח. יש מסעדות שבהם גם במטבח מקפידים על האסטטיקה. מישהו אף יעץ לי, שאם אני נכנס למסעדה, שאציץ קודם לשירותים. הם אינדיקאטור למסעדה טובה. במוצר הטלוויזיוני זה לא שייך. כאן המוצר מדבר. אם הוא טוב, אין זה מעניין באלה תנאים הוא הופק. אם הוא רע, גם זה לא מעניין. אבל בכל מקרה, הוצאת הפקות מבתי השידור, כלומר מן הערוצים לחברות פרטיות, נובע לא רק מן הצורך הלאומי לספק לאלה תעסוקה, שכן בכל הנוגע לרשות השידור הציבורית, מחיר הרפורמה הוא בין היתר פיטורים רבים, אלא מן הנימוק הכלכלי של היותן זולות יותר. לעיתים זולות במלוא משמעות המונח הזה.

והתוצאה. לאחר הופעת בזק של דקתיים תטייל ברחוב ועיניים ינעצו בך. "ראיתי אותך אמש בטלוויזיה. מה לומר לך היית....חבל על הזמן. אבל נראית צעיר יותר." לך וספר שההפקה הייתה מונחת זמן מה בפריזֶר.

תאריך:  28/01/2011   |   עודכן:  30/01/2011
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ממעמקים אנו משדרים אליכם
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לא לשחרר את שליט
29/01/11 18:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המגלומן התורן במדינה שופעת מגלומנים הוא הפעם יואב גלנט. שיקר, חתם על מסמכים שקריים, זלזל בחוק ועוד. בין השאר תרץ יואב גלנט משנשאל מדוע ניכס לעצמו עוד 28 דונם מלבד 35 הדונם שקיבל לנטיעת עצים ולא החזיר. כאשר התברר ש"טעה" ענה:"זה האדם שנטע את העצים, נטע בטעות עוד עשרים ושמונה דונם ולא רציתי לעקור עצים (בבחינת "אל תעקור נטוע"). היינו חושבים שאלה בדיחות של הרשל'ה מאוסטרופולי אלמלא עמדנו לפרוץ בבכי ששקרן עלוב ומגלומן גדול, הוא כמעט הרמטכ"ל שלנו.
28/01/2011  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
פעם היו כאלו שאספו הזמנות. אני מתכוון ממש אוספים. ועוד הזמנות של חתונה. טוב, פעם היה עוד מה לאסוף. ההזמנות היו גדולות ככל שניתן עם תבליטים מפוארים של חתן וכלה ולפעמים אפילו עוגה. היו שם ציורים וצבעים, ציפורים ופרחים, שהזכירו את הטפטים באולם האירועים כך, שלא היה צריך לסמן למוזמנים על גבי מפה איך להגיע לאולם, אלא רק מגיעה ההזמנה וכבר תדע איך להגיע לאולם, כי ככה הוא גם נראה מבפנים- וילונות בצבעים וציורי קיר.
28/01/2011  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
רמטכ"ל של שלום ומצביא של מלחמה
28/01/2011  |  חנן וייס  |   מאמרים
המורה מזיכרון יעקב נרצחה לפני כשנה ורק עתה פוענח הרצח. הרצח בוצע ללא אבחנה בין יהודי ליהודי, ובלבד שיהיה יהודי כשר לרצח על-רקע לאומני. המשימה של הרוצחים במקרה זה הייתה קלה, שכן המנוחה שיחקה לידיהם ברוב תמימותה וחברה לכל מקום ואתר שבשליטת אויביה - ללא סייג, מתוך תחושה של שלימות למען השלום ולמען דו קיום בהם האמינה בתום ליבה, אותו הלב שסכין רוצחיה חדרה אליו ברשעות.
28/01/2011  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
"מהפכת היסמין" בתוניסיה שהתרחשה לפני כעשרה ימים, עוררה ציפיות רבות בקרב רבים, ואף זכתה בחלק מעיתוני העולם לכינויים מליציים ורומנטיים כדוגמת "המהפכה העממית הראשונה בתולדות המזרח התיכון".
28/01/2011  |  רואי בר שדה  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
"לקחי השואה חייבים להיות לקוד תרבותי של חינוך לערכים הומניים, לדמוקרטיה, לזכויות אדם, לסובלנות וסבלנות, ונגד גזענות ואידיאולוגיות טוטליטריות" - מתוך מנשר ניצולי השואה
המנהיגות עדיין נעדרת [צילום: אורי פרקש]
יואב שורק
אחרי 7 באוקטובר היה ברור לכולנו שמה שהיה לא יהיה עוד - שהמנהיגות תתחלף ושנתפכח מרעיונות מסוכנים שהובילו לאסון    כל זה התכרסם לאיטו בחודשים הארוכים שעברו    ההצעה הישראלית לעסקה מלמד...
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 232/55, היועץ המשפטי נגד מלכיאל גרינוולד. השופטים שמעון אגרנט, יצחק אולשן, שניאור זלמן חשין, דוד גויטיין ומשה זילברג. 17 בינואר 1958
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il