|   15:07:40
משה גולדבלט עורך דין   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

טהרנות מיותרת

לא הצלחתי להביא עצמי לכתוב עד כה על פרשת גלנט והסיבה לכך היא אמביוולנטיות ביחסי לכל הפרשה אני מתקשה לתמוך במינוי מהטעמים עליהם מצביע עמיתי, שהנם טעמים כבדי משקל, למרות שעל מסקנותיו אני חולק תשובה לעו"ד משה מכנס
04/02/2011  |     |   מאמרים   |   פרשת קרקעות גלנט   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

גלנט, אם נדבר גלויות...
משה מכנס
גם ללא התוצאות המשפטיות של מעשיו, שאולי ידונו בבג"ץ, יש נימוקים כבדי-משקל הפוסלים את יואב גלנט מלכהן כקצין בכיר בצה"ל, קל וחומר כרמטכ"ל * מכתב גלוי ליואב גלנט
לרשימה המלאה

לא הצלחתי להביא עצמי לכתוב עד כה על פרשת גלנט והסיבה לכך היא אמביוולנטיות ביחסי לכל הפרשה. אני מתקשה לתמוך במינוי מהטעמים עליהם מצביע עמיתי עו"ד משה מכנס שהנם טעמים כבדי משקל, למרות שעל מסקנותיו אני חולק. עלילותיו של גלנט בשירות הצבאי אינן מוכרות לי ולא ברורה לי עדיפותו על מועמדים אחרים. מבצע "עופרת יצוקה" בכל הכבוד לא היה מלחמה והפיקוד עליו אינו מעיד על כישורים צבאיים עודפים.

במאמר מוסגר - הואיל וכל המועמדים לכהונת רמטכ"ל התגייסו לאחר מלחמת יום הכיפורים וגם בלבנון 1982 הם היו עדיין קצינים זוטרים, אין לנו דרך אמיתית לבחון כישורי המצביאות שלהם ואני לא מציע לפתוח במלחמה כוללת על-מנת לעשות זאת.

הווילה של גלנט צורמת מאד ולא רק בגלל התכנון האדריכלי המגלומני. יש בה משהו כוחני, מתבדל ומתנשא על בתי שכניו, שאף הם חלילה אינם מופת לסגפנות. מי שמפקד על חיילים הנדרשים לשהות לא אחת בתנאי מגורים קשים, אינו צריך לעשות זאת מטירה. בצה"ל, להבדיל אולי מצבאות אחרים, יש להתנהלות כזאת השפעה שלילית.

הפריעו לי לא פחות התירוצים העלובים בקשר לסיפוח 28 דונם של שטח שהוכשר כמטע זיתים-טענת "המרווחים הכפולים" שנלקחו בטעות בנטיעה היא באמת משהו שלא הייתי מצפה לשמוע מקצין בדרגתו. כפי שכתב פרופ' אסא כשר הייתי מצפה מגלנט לומר שברור לו שהתנהגותו לא הייתה כמצופה והוא יפיק מכך לקחים - משום מה הוא לא נקט בקו פעולה כזה למרות הזדמנויות רבות לעשות זאת ועובדה זאת מלמדת על משהו לא טוב.לכן אין לראות ברשימה זו תמיכה במועמדותו של גלנט עצמו לתפקיד הרמטכ"ל או הסתייגות ממנה.

כאמור, איני יודע אם גלנט הוא המועמד הטוב ביותר לתפקיד הרמטכ"ל. יש להניח שלא אלמן ישראל ויש עוד כמה מועמדים מתאימים יותר או פחות. ברור שיש מי שסבור שהוא עולה בכישוריו על האחרים. כאן, בניגוד לעמדת עו"ד מכנס אני מבקש לומר שמינוי המפקד הטוב ביותר מבחינה מקצועית ופיקודית, מבין המתאימים לכהונה הבכירה, הוא בעיניי הצו המוסרי העליון העשוי לגבור על שיקולים אחרים.

הבעיה הראשונית נעוצה באמות המידה המחמירות [הרבה מעבר לנדרש להכרעה באותו עניין] שקבע בג"ץ בפרשת תא"ל ניר גלילי, שקידומו נעצר עקב קיום יחסי מין עם חיילת שהייתה נתונה לפיקודו. הנורמות המוסריות הכלליות שבהן חויבו קציני צה"ל הבכירים הן מהמחמירות ביותר ומהוות בעצם את השיקול המרכזי. בית המשפט העליון קבע לקציני צה"ל נורמות שספק אם הן נתבעות משופטים בכבודם ובעצמם וכך קבע"

"חוסנו ועוצמתו של צה"ל שואבים משני מקורות: האחד, חוסנו המוסרי, על הנורמות, הערכים ודפוסי ההתנהגות המונחים בבסיסו, והשני, חוסנו הצבאי, הסומך בין השאר על המשאב האנושי והמקצועי. כל אחד מעמודי תווך אלו נסמך על מרכיבים שונים שיש בהם כדי להשליך על השיקולים הרלוונטיים לענייננו, וביניהם הנסיבות האישיות של המפקד ושל החיילת. מכאן, שהשיקולים שאותם יש לשקול לשם קבלת החלטה כפי זו שנתקבלה בענייננו, כוללים בין השאר את חשיבותו העליונה של טוהר המידות בצה"ל; את הצורך לבער את התופעה של ניצול מיני על-רקע יחסי מרות בין מפקדים וחיילות; את הצורך לחזק את אמון הציבור בצה"ל לא רק כגוף יעיל מהבחינה המקצועית, אלא כגוף בעל אמינות, הגינות, רמת מוסר גבוהה בכלל ובמסגרת יחסי מרות בין מפקד לפקודה בפרט; "

אני כופר בקביעות הגורפות של בית המשפט העליון, על-אף שאיני חולק כלל על כך שיש לשרש את תופעת הניצול המיני בצבא- שהיא מהווה גם יחס אסור לפקוד ועקב כך הפרה של המשמעת הצבאית עצמה. בניגוד לנטען אני סבור שיכול קצין לתפקד כנדרש ממנו בצדק, באופן המושלם ביותר והערכי ביותר במערכת הצבאית ולא לשמור בהכרח על רמה נורמטיבית דומה מחוץ למערכת הצבאית, מאחר שהנורמות הנדרשות בצבא הן חלק מפקודת השגרה ומרמת האמינות המקצועית הנדרשת מכל קצין בתוך המערכת וכביטוי ללויאליות שלו למערכת ולכלליה. פרשת תא"ל ניר גלילי התייחסה להתנהלות מפקד בתוך המערכת הצבאית ואין לגזור ממנה אנלוגיה פשטנית להתנהלות מחוץ למערכת הצבאית.

העדפת קצין בינוני על קצין מעולה בגלל השיקולים נורמטיביים שנקבעו על-ידי בית המשפט העליון ואשר גם עו"ד מכנס עומד על אכיפתם, משמעה עלול להיות סיכון והפקרת חיי אדם חיילים ואזרחים בשעת מבחן אמיתית ועל כן היא בלתי מוסרית במהותה. ככול הנראה לו בג"ץ היה נדרש לדון בקידומו של האדמירל נלסון המפורסם, לאור מעלליו הפוליטיים והאחרים במלכות נפולי וניאופיו עם ליידי המילטון, היה אדמירל אנגלי אחר מנהיג את הצי הבריטי בקרב טרפלגר ואולי ההיסטוריה כולה הייתה משתנה ובריטניה לא הייתה שליטת הימים למשך יותר ממאה שנים.

אם היינו נדרשים להחלטה אם להיות מנותחים על-ידי רופא מעולה שמרמה את מס הכנסה ואפילו מכה את אשתו, או על-ידי רופא בינוני מאד, שהוא כליל השלמות מבחינה מוסרית, ברור לי במה כל אחד מאיתנו היה בוחר. אף אחד מאיתנו אינו סובר ברצינות שאיכותו של רופא כרופא נמדדת בהכרח ברמתו המוסרית הכללית. אין ספק-ישנן פגימות מוסריות שדי בהן כדי לפסול רופא מבחינה מקצועית-אלו ימדדו בראש ובראשונה בהשפעתן על תפקודו המקצועי. לדוגמא,רופא שנוטש מנותח ומשאיר מלאכת הניתוח למנתח לא מיומן על-מנת לנתח ניתוח מכניס בבית חולים פרטי-מועל באמון הניתן לו כרופא.

הצדקנים והטהרנים יצעקו כעת בכל פה שמוסר אינו ניתן כלל לחלוקה - אין לי תשובה פילוסופית לשאלה- יש לי תשובה הנובעת מניסיון חיים והתבוננות ותשובתי היא שמדובר בטענה לא מבוססת. אנו נתקלים כל העת באנשים שמתנהגים למופת במערכת אחת ופחות במערכת אחרת וזאת מאחר שהתנהגות ערכית היא במידה רבה תוצאה של חיקוי ואימוץ נורמות נהוגות בחברה הרלוונטית ובהפנמת דרישות המערכת בה אתה מתפקד.

כאשר אנו מדיחים צוער מקורס קצינים עקב "סיבון" בניווט אנו עושים זאת לא בגלל רמתו המוסרית הכללית הלקויה, אלא שתנאי לתפקוד במערכת צבאית הוא דיווח נכון כלפי הדרג הפיקודי.לו היה הצוער האמור מתמנה לסוכן מכירות ושומר על אותה רמת דיווח אמין הנדרשת בצבא ללקוחות הפוטנציאליים הוא לא היה מגיע רחוק. כל מערכת רצינית דורשת אמינות ולויאליות מהכפופים לה ודרישה זו היא דרישה מערכתית ולא נורמה מוסרית כללית הנכונה ומחייבת בכל מצב.

לו היה בג"ץ מתנהל במגבלות שלטעמי חייבות להיות מושתות עליו. לו מבקר המדינה לא היה חורג מגבולות סמכותו [הערה-איני מקבל באופן עקרוני את תפיסת מבקר המדינה כיום את תפקידו וסמכויותיו - אבל זה נושא לדיון אחר] ולו היה היועץ המשפטי לממשלה מגלה מנהיגות ועוסק במהות ולא מונע מרצונו להעביר את תפוח האדמה הלוהט למקום אחר, פרשה זו לא הייתה מתנהלת כפי שהתנהלה.

לאחר שמערכות הבחירה והניפוי פעלו, ביסודיות או לא, אסור להפוך את בג"ץ לערכאת ערעור על וועדת המינויים ועל הדרג הממנה. לצערי לא נקבע גבול להתערבות בג"ץ בסוגיות אלו.כזכור היה זה אהוד ברק עצמו שהתהדר לא פעם שהוא מהווה צוק סלע הבולם את יזמותיו של שר המשפטים לשעבר,דניאל פרידמן. כעת טועם ברק את מטעמי שלטון החוק והטהרנות המשפטית הצדקנית ודומה שהטעם אינו ערב לו במיוחד-צדק פואטי.

הגענו לכך שכל מינוי לתפקיד בכיר טעון אישור מראש של בג"ץ גם ללא האשמה קונקרטית כלשהי וללא כוונה לייחס למועמד אחריות פלילית והכול בשמה של טהרנות מוסרית שהפכה בהוראת בית המשפט העליון לנורמה משפטית מחייבת .מינויו של גלנט נפסל למרות שאיש לא טען שיש כוונה כלשהי להמשיך בחקירה נגדו ולא כלשכן להעמידו לדין פלילי. אכן בהחלט יש לתבוע ממפקדי הצבא קיום נורמות אתיות ומוסריות אולם אין להפקיד את בג"ץ על אכיפתן. אין גם להציב רף פסילה שיאפשר מינוי קדושים בלבד לתפקידים הבכירים. אם לא נלמד לשים סייג ממשי להתערבות המערכת המשפטית בניהול המדינה נגיע למצב בו לא ניתן יהיה כלל להנהיגה מאימת בג"ץ וועדות חקירה. אומרים ששחיתות מסכנת את קיומה של כל חברה-לדעתי גם טהרנות יתר יכולה לגרום לאותה התוצאה.

תאריך:  04/02/2011   |   עודכן:  04/02/2011
עו"ד משה גולדבלט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פרשת יואב גלנט 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טהרנות מיותרת
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
וסי שפניר
4/02/11 17:56
2
איש עצוב
4/02/11 21:06
3
משה מכנס, עו"ד
4/02/11 21:45
 
גולדבלט משה
4/02/11 22:03
 
ע_הראל
5/02/11 22:52
4
דומה לנמשל.
5/02/11 09:46
5
אליהו חיים
5/02/11 10:51
 
איש עצוב
5/02/11 13:52
 
אליהו חיים
5/02/11 18:36
 
איש עצוב
5/02/11 18:47
 
איש עצוב
5/02/11 18:41
 
אליהו חיים
5/02/11 20:12
6
ירדנה
5/02/11 12:21
7
גולדבלט משה
5/02/11 20:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעלת הטור הבריטית, מלני פילפס, הזהירה בראיון טלוויזיוני אצל יעקוב אחימאיר מן הערוץ הראשון מפני התוצאות ההרסניות של שתיקת ישראל מול המתקפה הפלשתינית העולמית. כאשר נשאלה - ומה בדבר 'ההסברה' הישראלית? השיבה: "הסברה? It is a joke - זו בדיחה!"
04/02/2011  |  אליקים העצני  |   מאמרים
פסק הדין שניתן השבוע בתביעתו של המילואימניק קובי דנה ותנועת "אם תרצו" נגד מסעדת "אזאד" בחיפה, שסירבה לשרת חיילים במדים, מצביע על כך שניתן וחובה על אזרחים, תנועות וחיילים בישראל לא להבליג נוכח ביזוי והשפלה של חיילים וסמלי לאומיים.
04/02/2011  |  עמית ברק  |   מאמרים
ביום שבת האחרון, בעת מפגש חברים פנו אלי (מ.א.ד.מ) ובקשו ממני לכתוב כמה מילים על תחום הנדל"ן.
04/02/2011  |  יובל לובנשטיין  |   מאמרים
בעת הגשת תוכנית להיתר בנייה, שעניינה תוספת או שינוי לבניין קיים, התקנות הקובעות הן התקנות אשר חלות במועד הגשת ההיתר- לרבות תקנות הג"א ותקנות חישוב השטחים, ולא התקנות אשר היו בתוקף בעבר.
04/02/2011  |  יואל בן עזרא  |   מאמרים
"הרבה יותר קל להכפיל מחזור הרכישות באתר שלך על-ידי הכפלת שיעור ההמרות באתרך מאשר הכפלת התנועה בו" - ג'ף אייזנברג, מחלוצי השיווק באינטרנט.
04/02/2011  |  אסף פז  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
קובי ברדה
קובי ברדה  |  
המוסדות (הנהלת קמפוס, משטרה וכו) מבועתים ובוחרים להתמודד בסגירת הקמפוס מוקדם מהרגיל או עיטוף הפסל ו/או שמירה עליו עם כוחות שיטור, אבל השינוי לא יוכל להגיע מפלסטרים שכאלה
גיל לימון. עדיין פקיד [צילום: גדעון שרון]
מיכאל דבורין
מי הסמיך את מר לימון לעשות לימונדה מתפקידו ולציין את הרפורמה של הממשלה בצורה נגטיבית?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il