|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

רעידת-האדמה בעולם הערבי: חשיבה מדינית - הכרחית

מכבש הלחצים הן מכיוון השמאל בישראל והן ממוקדים שונים במערב ובעיקר מצד ממשל אובמה, עלול בסופו של יום, לחלחל גם לצמרת המדינית הישראלית ולפעול כמנוף לחץ שידחק את ישראל להעלאת רעיונות מדיניים חפוזים, שיתחוורו ככאלה שייצא שכרם בהפסדם
06/03/2011  |     |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
מורד בלוב [צילום: AP]

רעשי המשנה בהמשך ל"רעידת האדמה" שפקדה את תוניס ומצרים טרם מיצו את עצמם, ומירב הסימנים מבשרים גל נוסף של זעזועים גם מעבר למלחמת האזרחים המתחוללת בלוב.

נוכח המצב הדינמי המתמשך, גם במדינות שכבר חוו הפיכה, מתבקשת נקיטת גישה מדינית הגיונית, זהירה ומפוכחת מצד ארה"ב והמערב, ויותר מכך מצידה של ישראל .

דומה כי אין לפי שעה הערכה או תחזית מעוגנות דיין כדי להנחות מהלכים גלויים ו/או חשאיים חיצוניים, שתכליתם לסייע לעיצוב דמותם של המשטרים החדשים שבדרך, על אחת כמה וכמה שמוקדם לקבוע כי העולם הערבי חווה בעצם ימים אלה, תהליכים דמוקרטיים, בבחינת תיקון דרך היסטורי, שבסוף הדרך נהייה עדים למזרח תיכון אשר ישמש דוגמה ומופת לעולם החופשי.

מבט בפרספקטיבה היסטורית יש בו כדי להוביל, כמו בהכרח, לתחזית פסימית, כזו המעלה את סבירותם של תרחישי קיצון, שביסודם, עליית כוחן של התנועות האיסלאמיות במדינות ערביות מובילות ובכלל זה קבוצת המדינות שסווגו כ-פרגמטיות, על כל המשתמע מכך בהתייחס לגישה העתידית כלפי ישראל .

המהפך הדרמטי המתחולל עתה באזורנו ואפקט הדומינו המצוי בעיצומו, מבשרים אפוא, את קריסתה של הדוקטרינה המעצמתית המסורתית אשר זיהתה את המשטר/השליט עם המדינה, באופן שביטל כמעט לחלוטין את משקלם של זרמים ותנועות חברתיים באותן מדינות. הגישה הקונספטואלית המערבית, כמו גם הישראלית, נטתה להקנות משקל יתר לביטחון העצמי שהקרינו השליטים הערביים באשר לאיתנות אחיזתם ברסן השלטון, ובעיקר להסתמכות על נאמנות הצבא ושירותי הביטחון למשטר ו/או לבית המלוכה.

מימד יציבות המשטרים הערביים נחשב מסורתית לנושא זניח יחסית על שולחנן של קהילות מודיעין מערביות, למעט בהתייחס למצב הפנימי בלבנון, שב-3 העשורים האחרונים חדלה למעשה להיות מדינה עצמאית במובן המלא של המילה. השאננות בהקשר זה היה בה כדי לדרבן את ההערכות האסטרטגיות של ארה"ב ושל ישראל במזה"ת, לפחות מאז הסכמי קיימפ דיוויד ב-1977, ובהתאם לתפיסת עולם זו עוצבו מתווים למו"מ הישראלי ערבי והישראלי-פלשתיני , כמו גם נבחרו העוגנים העיקריים של המערך הצבאי האמריקני במזה"ת, קרי, מצרים וסעודיה.

אין תימה כי המתחולל עתה בזירה המזרח תיכונית מזעזע את אמות הסיפים בכל קנה מידה, ומציב אתגרי חשיבה בלתי רגילים לגורמי ההערכה ברמה הלאומית במערב, שכן נקיטת מהלכים נמהרים ו/או בלתי מושכלים בעיתוי הנוכחי, עלולה להיות הרת אסון בהתייחס לזיקות של המשטרים החדשים שבדרך כלפי ארה"ב, ישראל והמערב. ניכר בהקשר זה כי פרשנים מובילים בתקשורת המערבית, טורחים במפגיע לתת משקל יתר לסממנים אופטימיים המבצבצים לכאורה מהתהליכים המהפכניים בעולם הערבי.

דווקא לנוכח ה"הוריקאן" הפוקד את אזורנו ומצוות הזהירות והבחינה המדוקדקת של המגמות ומרחב האפשרויות, ראוי להעלות תמיהות בהינתן הניסיונות המחודשים של "הקווארטט" בתמיכת גורמים פוליטיים בישראל וכן יוזמות של מדינות באירופה ובדרום אמריקה, להאיץ את תהליך המו"מ בערוץ הישראלי פלשתיני ובעיתוי מיידי! היכן שיקול הדעת? אנה נעלמו הראייה המרחבית והתובנות הההכרחיות מן המצב ההולך ומתהווה?

זאת ועוד, לא זו בלבד שנשמעת בציבוריות ובקרב פובליציסטים נחשבים בישראל הדרישה הנוקבת לוויתורים מפליגים מול הרשות הפלשתינית, אלא אף מועלית תביעה מחוגי האופוזיציה כלפי ממשלת נתניהו, למהר ולחדש את המו"מ המדיני עם סוריה. לשמוע ולמאן להאמין!

מכנה משותף רחב מקשר בין הרקע והנסיבות שהוציאו את ההמונים לרחובות הערים במדינות ערב, עובדה המתבטאת בראש וראשונה במצרף של שחיתות ההנהגה לצד מצוקת עוני ודלות של רוב רובה של האוכלוסיה. הזירה הפלשתינית אינה יוצאת דופן בהקשר זה, ונראה כי מה שפורסם עד כה, אודות רמת השחיתות שפשתה בקרב בכירי הרשות הפלשתינית אינו אלא קצה קרחון של תמונת המצב לאשורה.

הנהנתנות של הצמרת הפלשתינית לעומת מצוקתם של המוני הנתינים ובפרט תושבי מחנות הפליטים היא בגדר סוד גלוי, הגם שלפי שעה טרם תורגמה המחאה הלטנטית של ההמונים למעשים של ממש. האין בכך בבחינת איתות אזהרה של ממש?

זאת אף זאת ; הפיצול בזירה הפלשתינית התקבע כמציאות שיש להביאה בחשבון בכל היערכות לתהליך מדיני עתידי , מה גם שנתוני היסוד של התהליכים הדינאמיים בעולם הערבי אינם מבשרים טוב בהתייחס למגמות כלפי ישראל והמערב, בהינתן סממני ההתחזקות של הגורמים האיסלאמיים בזירת המזרח התיכון .

בפעם המי יודע כמה, מזמנים האירועים בזירה הערבית מעין "הרמה להנחתה" להסברה הישראלית, כאשר מתקיימים ארגומנטים איתנים המקנים תחמושת הסברתית אסטרטגית לשיקום תדמיתה של ישראל, כאשר המציאות הוכיחה את אשר לא עלה בידינו למנף, כי הסוגיה הפלשתינית אינה אלא עוד מימד בעל משמעות במזרח התיכון, ובכל מקרה זו מתגמדת לעומת הסיכון האמיננטי לאינטרסים של המערב בעולם הערבי, בדגש לתלות במקורות אנרגיה ולעתיד קשרי הכלכלה והביטחון עם מדינות ערביות שונות.

הדעת נותנת כי צמרת הרשות הפלשתינית קוראת היטב את המפה ומכאן נובע הלהט היצירתי מצידה, לחולל דווקא עתה, רעש דיפלומטי ותקשורתי בזירה הבינ"ל כדי לדחוק את ישראל לפינה תוך כדי "נפנוף" בתרחישי "אימים" של ההזדמנות האחרונה להגיע להסכם עם "הנהגה שפויה".

במילים אחרות, הצד הפלשתיני מצוי בלחץ על סף היסטריה של ממש, ועקב כך מנסה בכל דרך, להעביר את ה"אונוס" למגרש הישראלי. הרושם המתקבל כי עולה בידיו של מחמוד עבאס לגייס אהדה למהלכיו, הן בקרב השמאל בישראל והן ברחבי העולם המערבי ובמסדרונות האו"ם, עלול בסופו של יום, לחלחל גם לצמרת המדינית הישראלית ולפעול כמנוף לחץ שידחק את ישראל להעלאת רעיונות מדיניים חפוזים, שיתחוורו ככאלה שייצא שכרם בהפסדם.

הנאמר לעיל, כוחו יפה גם במסכת הטיעונים הנוגעת להיגיון הטמון בקידום מו"מ מדיני עם סוריה של בשאר אסד בעיתוי הנוכחי. שומה שגורמי ההערכה ומקבלי ההחלטות בישראל ישקללו את היתרונות והמגבלות של עיסוק בחידוש המגעים עם דמשק , בהכרה כי הסערה בעולם הערבי מצויה עדיין בעיצומה וכי איש לא יתקע לידינו כף כי גל זה יפסח על סוריה.

יודגש כי נתוני היסוד במדינה זו משקפים שלטון מדכא של המיעוט העלאווי (כ-15% מהאוכלוסיה), לעומת הרוב המוחלט של בני העדה הסונית (כ-75% מהאוכלוסיה); במשתמע, אין לשלול את ההיתכנות להתקוממות עממית גם בסוריה, כנדבך ויראלי נוסף של רעידת האדמה הפוקדת את העולם הערבי. בנסיבות כאלה , עלולה ישראל למצוא עצמה מול שלטון עתידי של תנועת "האחים המוסלמים" בדמשק! תרחיש כזה אינו דמיוני כלל ועיקר, ומשמעויותיו אינן זקוקות להסבר של מומחים.

הכותב הוא אל"מ בדימוס, שירת בעבר באמ"ן.
תאריך:  06/03/2011   |   עודכן:  06/03/2011
רפאל בוכניק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רעידת-האדמה בעולם הערבי: חשיבה מדינית - הכרחית
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
magshim
6/03/11 22:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נראה שהעמים הערביים הקשיבו יותר מכפי שהיה נדמה בזמן אמת. בשבועות האחרונים הם קפצו קפיצה נחשונית מהצד הלא-נכון של ההיסטוריה לצד הנכון. ואיזו קפיצה! ממשלת ישראל, לעומת זאת, נעה בכיוון ההפוך. נראה שמנוי וגמור עימה להתרחק עוד ועוד מהצד הנכון. אנחנו נמצאים במבוי סתום. וטבעו של מבוי סתום הוא שככל שאדם מתקדם בו במרץ, כן תתארך בבוא העת הדרך בחזרה.
06/03/2011  |  אורי אבנרי  |   מאמרים
בעבר שודרו בטלוויזיה מספר תוכניות בנושאים אקטואליים בשם "על השולחן", "משעל חם", "פופוליטיקה" ו"הנאשם". את התוכניות האלה הנחו דן מרגלית, דן שילון ונִסים משעל. הם חשפו, קטלו, ביקרו, עקצו, פסלו ושפטו את כולם.
06/03/2011  |  מתי דוד  |   מאמרים
בשבועות האחרונים עסקה התקשורת בשכר המופרז של הבכירים במשק הישראלי, לאחר שוועדת נאמן המליצה לא לקבל את היוזמה לחוקק חוק שיגביל את השכר הזה. הנושא עלה לסדר היום כאשר חברת-הכנסת שלי יחימוביץ', שהעלתה לסדר היום את הנושא, ביקשה לחוקק חוק שיגביל את הפער בין שכרם של מנהלים לשכרם של עובדים פשוטים בחברות הישראליות. רוב הציבור מסכים עם עמדתה של חברת-הכנסת, אבל צריך גם לומר ביושר שהחוק שמציעה יחימוביץ' לא יפתור את הבעיה, ויימצאו הרבה דרכים לעקוף אותו, אך לא דרך לאכוף אותו. אם רוצים למצוא פתרון אמיתי ולא פתרון פופוליסטי, צריך להפסיק לנסות להעניש את הבכירים, ובמקום זאת למצוא דרכים שימריצו אותם לאחריות חברתית.
06/03/2011  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
ביום ו' (25.2.11) בצהריים הופיעו מומחי עמותת "מגן לעורף", שהוקמה במטרה להילחם למען שילוב מערכות יירוט מבוססות לייזר בהגנת המדינה, ב"פרלמנט העמק" ביפעת. לאנשי העמק (יזרעאל) נמסר תיאור מפורט של איומי הרקטות והטילים מכל הסוגים והמינים - כמויות, גודל, טווחים, דיוק וראשי הקרב. איומים עליהם אין מחלוקת בין המומחים ופורטו על-ידי ראש אמ"ן והרמטכ"ל היוצאים, מתן וילנאי - השר להגנת העורף, ואחרים.
06/03/2011  |  אורי גנני  |   מאמרים
לנו מה שנקרא "הסכם שביתת-נשק משופר". בהקשר לכך, נקרא נכון את התמונה הבאה: המוסלמים בארצות העולם בכלל, ובמזרח התיכון בפרט רואים בנו פולשים ל"אדמה הערבית הקדושה" - וכופרים שמותר להרגם, לא כל שכן, מותר לשקר להם בעריכת הסכמים (כמו שנהג לעשות מוחמד...)
06/03/2011  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   הפיכה במצרים (2011)  /  מי ומי  
"אנחנו המייצגים של לוב"  /  איציק וולף
כוחותיו של קדאפי נהדפו לאחר הרג עשרות מפגינים  /  יואב יצחק
אובמה: קדאפי איבד את הלגיטימיות  /  איציק וולף, עידן יוסף
אונס אינו מוליד דמוקרטיה  /  רפאל ישראלי
מי הבא בתור?  /  מרדכי קידר
כיכר תחריר והכיבוש  /  אליקים העצני
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
בקיאות מרשימה, תשומת לב לכל פרט, אנושיות שופעת ומחשבה רחבה - כל אלו מאפיינים את טיפולה של אורלי מור-אל בתיקי חדלות פרעון. לצד זאת, שוב ניכרת הבעיה של ניהול מו"מ כאן ועכשיו
דן מרגלית
דן מרגלית
אם בסיומה יעלה בידי ארצות הברית לכונן ברית הגנה מפני האימפריאליזם האירני שייצור שותפות של ממש בין אמריקה, ישראל, סעודיה, מצרים, ירדן והמפרציות המלחמה הייתה כדאית
הרצל חקק
הרצל חקק
ככל שאנו נסחפים אחר העלילה הקסומה בספרה של רבקה רז אנו מפליגים אל ים נעלם, מבינים שלפנינו דרמה של חיים ושירה, חיים ושפה, חיים והשראה. דף אחר דף נקרעים מסכים, והסודות משמעם - הבנת נ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il