|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

אירועי "יום הנכבה" בדרך ל"ספטמבר השחור"

אירועי "יום הנכבה" מהווים שלב חדש במאבק הפלשתיני בישראל וכמותם עלולים להתרחש לקראת חודש ספטמבר, בו תתכנס העצרת הכללית של האו"ם לאשר הכרה במדינה פלשתינית בקווי 67' הפלשתינים ידחו כל הצעה מדינית חדשה של ממשלת נתניהו אך ישראל חייבת ליטול את היוזמה המדינית לידיה
17/05/2011  |   יוני בן-מנחם   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
הר חומה [צילום: אתר הר חומה]

אירועי "יום הנכבה" מהווים שלב חדש במאבק הפלשתיני בישראל וכמותם עלולים להתרחש לקראת חודש ספטמבר שבו תתכנס העצרת הכללית של האו"ם לאשר הכרה במדינה פלשתינית בקווי 67. הפלשתינים ידחו כל הצעה מדינית חדשה של ממשלת נתניהו אך ישראל חייבת ליטול את היוזמה המדינית לידיה.

אירועי "יום הנכבה" היו תזכורת או קדימון לישראל למוטיבציה של הדור הצעיר הפלשתיני בשטחים ובמדינות ערב לשנות את המצב ולהביא לסיום השלטון הישראלי בשטחים והקמתה של מדינה פלשתינית עצמאית שבירתה היא מזרח ירושלים.

יום ה-15 במאי 2011 יצוין כיום שבו "נפל דבר" ושכתוצאה ממנו נוצר מצב חדש שעלול להסלים לקראת חודש ספטמבר שבו תתכנס העצרת הכללית של האו"ם לדון בהקמת מדינה פלשתינית בקווי 67.

המוטיבציה הזו של הדור הצעיר הפלשתיני בשטחים ובמנות הפליטים במדינות ערב, גברה בחודשים האחרונים בעקבות התהפוכות בעולם הערבי וההצלחה של הדור הצעיר הערבי להפיל משטרים כפי שקרה בתוניסיה ובמצרים באמצעות מה שנקרא "התנגדות בדרכי שלום" או אינתיפאדה לא אלימה.

בעיני הפלשתינים אירועי "יום הנכבה" מהווים שלב חדש במאבק הפלשתיני.מדובר ברצון של הדור הצעיר המאוחד הפעם על פלגיו השונים להתעמת עם מה שמכונה אצלם "כוחות הכיבוש". פרשנים פלשתינים אומרים כי העם הפלשתיני שהמציא את המושג אינתיפאדה החליט נוכח האינתיפאדות במדינות ערב לצאת שוב למאבק בישראל,ליצור שינוי ולקבוע את עתידו במו ידיו.

הסכם הפיוס הפנים פלשתיני בין הפת"ח לחמאס מאפשר לתעל את האנרגיה והמוטיבציה של הדור הצעיר הפלשתיני נגד ישראל.לכן לא מן הנמנע שתרחיש כזה או תרחישים דומים אחרים יקרו באזורנו בחודש ספטמבר הקרוב לאחר הכינוס הצפוי של העצרת הכללית של האו"ם.

חודש ספטמבר השנה אמור מבחינתם של הפלשתינים להיות החודש שבו השיגו ניצחון מדיני גדול על מדינת ישראל. יש בין הפלשתינים האומרים כי חודש זה יהיה "ספטמבר השחור" של מדינת ישראל.

חודש ספטמבר נבנה בתודעה של הפלשתינים כ"חודש ההכרעה". כתאריך היסטורי שיקבע את גורלו של העם הפלשתיני בדרך להגדרה עצמית וכמועד שבו השלימה הרשות הפלשתינית את השלמת המוסדות הדרושים לצורך ההכרה בה כמדינה.

גם הממשל האמריקני ייחס מצידו חשיבות רבה לתאריך הזה ובישראל הכריז שר הביטחון על החודש הזה כחודש של צונאמי מדיני שישטוף את ישראל.

ברחוב הפלשתיני יש ציפייה דרוכה לתאריך הזה,מעטים מבינים כי בפועל לאחר הכרת העצרת הכללית של האו"ם במדינה פלשתינית בגבולות 67 לא יהיה שינוי משמעותי בשטח לאחר ההכרזה על מדינה באו"ם.

הציפיות הגדולות של הפלשתינים עלולות להתנפץ אל סלע המציאות וליצור תסכול שיביא לפרץ של אלימות.

מדוע החליטה ההנהגה הפלשתינית לנהל את המאבק בישראל בזירת האו"ם?

הפלשתינים כבר הכריזו על מדינתם באורח חד-צדדי בכינוס המל"פ באלג'יר ב-1988 ועכשיו הם מבקשים לקבל את הכרת האו"ם והקהילייה הבינלאומית במדינה הזו.

הפלשתינים קיבלו החלטה אסטרטגית ללכת על המהלך של הכרה במדינה פלשתינית בקווי 67 (שהם למעשה קווי 49) בעצרת הכללית של האו"ם כשהם מנצלים בין היתר את גל התהפוכות בעולם הערבי שהביא לנפילת המשטרים בתוניסיה ובמצרים ומאיים להפיל גם משטרים נוספים.

הטקטיקה הפלשתינית לקראת הדיון באו"ם מנסה להציג מצג שווא של אחדות ויציבות בגדה וברצועה שהושג באמצעות הסכם הפיוס הפנים פלשתיני בין הפת"ח לחמאס ואיומים כי אי ההכרה במדינה הפלשתינית יביא לאינתיפאדה שלישית, ייתכן גם בהשתתפותם של ערביי ישראל, וליצירת מוקד חדש של חוסר יציבות במזרח התיכון.ישראל לא תוכל עוד לטעון שהיא "אי של יציבות במזרח התיכון הגועש".

בפועל, למרות הסכם הפיוס הפלשתיני, מחמוד עבאס איננו שולט ברצועת עזה ולרשות הפלשתינית אין שום דריסת רגל ממשית ברצועה. שלטון החמאס שם הוא מוחלט.

הפלשתינים גם משמיעים איומים כי מחמוד עבאס עומד להתפטר מתפקידו וכי הרשות הפלשתינית תפורק אם לא תהיה התקדמות בתהליך המדיני לקראת הקמת מדינתם בעיקר בניסיון להפחיד את הקהילה הבינלאומית כדי שתפעיל לחץ על ישראל.

ההחלטה הפלשתינית לפנות לאו"ם התקבלה בין היתר כתוצאה מאכזבה עמוקה ממדיניות ממשל אובמה ולמרות הידיעה כי ארצות הברית מתנגדת למהלך הזה.

האסטרטגיה של יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס ניצחה לפי שעה ולתנועת החמאס לא נותרה ברירה אלא להצטרף למהלך המדיני שיזם אש"ף ולנסות לרכוב על גל ההצלחה המדינית שצפוי לפלשתינים.

מה רוצים הפלשתינים להשיג?

בכירים באש"ף כמו יאסר עבד רבו ואחרים מאשרים בגלוי כי הפלשתינים פועלים על-פי "מודל קוסובו" שהתנתקה באורח חד-צדדי מסרביה ב-2008 והכריזה על עצמה כמדינה. במקרה של קוסובו, מועצת הביטחון של האו"ם העבירה את הנושא לבוררות בבית הדין הבינלאומי בהאג שקבע בסופו של דבר כי "ההכרזה של קוסובו לא היוותה הפרה של חוקים בינלאומיים".

הנחת היסוד של ההנהגה הפלשתינית היא כי אסטרטגיית המשא-ומתן עם ממשלות ישראל לדורותיהן מיצתה את עצמה. להערכתם ישראל "מושכת זמן" מאז הסכמי אוסלו ועד היום, ואיננה מוכנה לקבל את "הקווים האדומים" הפלשתינים (ת'וואבת-בערבית):דהיינו הקמת מדינה פלשתינית בקווי 67 שבירתה מזרח ירושלים פלוס "זכות השיבה" כבסיס להסכם שלום עתידי.

הפלשתינים רוצים להסתייע בקהילייה הבינלאומית לסיים את מה שהם מכנים "הכיבוש הישראלי" ולהגביר את נידוייה של ישראל ובידודה המדיני.

האסטרטגיה הפלשתינית שואפת להביא ליצירת מעמד משפטי חדש של השטחים הפלשתינים ומזרח ירושלים שנכבשו במהלך מלחמת ששת הימים ממדינת ירדן תוך הפרה של הסכמי אוסלו(ראה סעיף 31 בהסכם אוסלו ב').

אם תעבור ההחלטה בעצרת הכללית של האו"ם תתקבל "פלשתין" כחברה רשמית באו"ם והפלשתינים יקבלו ריבונות על בקעת הירדן, על מאגרי המים התת-קרקעיים בגדה שמספקים את צריכת תושבי מדינת ישראל, על שטחי האימונים של צה"ל, על השכונות החדשות בירושלים: רמות, גילה, הר חומה, הגבעה הצרפתית, רמות אשכול ועל המקומות הקדושים בירושלים: המסגדים בהר הבית, הכותל המערבי והכנסיות הנוצריות בעיר העתיקה.

כל מאות אלפי האזרחים הישראלים החיים בשכונות החדשות בירושלים ובהתנחלויות ביהודה ושומרון וחיילי צה"ל יחשבו כ"פולשים" לשטחה של המדינה הפלשתינית.

השינוי במעמד המשפטי של השטחים ייתן לפלשתינים את הלגיטימציה לחדש את הטרור נגד מדינת ישראל כדי לגרשה מהשטחים שאליהם "פלשה".

בשטח עצמו הצליחה ממשלתו של סלאם פיאד להשלים את הקמתם של המוסדות הפלשתינים הדרושים להקמת מדינה בתחומי הביטחון, הבריאות, החינוך, המשפט, המים והאנרגיה וראש הממשלה הפלשתינית טוען מעל כל במה כי הרשות הפלשתינית יכולה להפוך למדינה בכל רגע.

דוח מיוחד של שליח האו"ם רוברט סרי והבנק העולמי וקרן המטבע העולמית קובעים כי הפלשתינים מוכנים היטב לכינונה של מדינה בכל נקודת זמן בעתיד הקרוב.

הפלשתינים מעודדים מהצלחותיהם המדיניות האחרונות: כמה מדינות באמריקה הלטינית שדרגו באחרונה את משרדי המשלחות הפלשתיניות לדרג של שגרירויות. גם שש מדינות אחרות באירופה העלו לא מזמן את רמת הייצוג של הישות הפלשתינית בבירותיהן כצעד מקדים לקראת חודש ספטמבר הקרוב.

עידוד נוסף הם שואבים מהעמדות הנחרצות של בריטניה וצרפת להכיר במדינה פלשתינית בקווי 67 שבירתה מזרח ירושלים. מה שמדאיג את ההנהגה הפלשתינית הוא דווקא העמדה של מדינות ערב. מדינות ערב שותקות בעוד שעל הנייר כבר ספרו הפלשתינים 112 מדינות שמוכנות להכיר במדינה פלשתינית בקווי 67.

פלשתין היא חברה מלאה בליגה ערבית אך לא כל מדינות ערב מוכנות להכיר במדינה הפלשתינית ולהעלות את דרג הייצוג של המשרדים הפלשתינים ממשרד ייצוג לשגרירות. הדוגמאות הבולטות לכך הן סוריה ולבנון.

מהם האתגרים שבפניהם ניצבת ישראל לקראת ספטמבר הקרוב?

ישראל תאלץ להתמודד עם הישג מדיני, תעמולתי ותדמיתי של הפלשתינים. יו"ר הרשות הפלשתינית יטען לניצחון מדיני על ישראל בזירת האו"ם שהביא להחלשתה ולבידודה.

ההצלחה הזו עלולה להוות "רוח גבית" לפריצתה של אינתיפאדה שלישית אלימה או בסגנון האינתיפאדות במדינות ערב כדי להביא ליישומה של ההחלטה שתתקבל בעצרת הכללית של האו"ם וגירושה של ישראל משטחי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים.

ישראל עלולה להיקלע להתמודדות מדינית קשה בזירת האו"ם ובמוסדות והארגונים הבינלאומיים המלווה בבידוד מדיני, הפעלת לחצים כלכליים, האצת תהליך הדה-לגיטימציה של ישראל בעולם ועם דרישה פלשתינית וערבית מהקהילייה הבינלאומית להטיל סנקציות על ישראל.

צפוי גם כי התלות המדינית של ישראל בממשל אובמה תגבר. תיתכן היווצרות מצב שישראל תהיה זקוקה לעיתים תכופות יותר לארצות הברית כדי שזו תחלץ אותה מהלחצים הבינלאומיים. על התלות הזו ישראל תצטרך לשלם במטבעות מדיניים כדי לרצות את האמריקנים. נראה כי ישראל מנהלת כעת קרב מאסף בניסיון למנוע הצבעה באו"ם על מדינה פלשתינית בקווי 67,ישראל לא תוכל לעשות זאת ללא תמיכה אמריקנית ומכאן חשיבות הפגישה בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא אובמה בעוד כמה ימים.

למרות שארצות הברית בלמה באחרונה כינוס של הקוורטט לדון ביוזמה האירופית לקביעת הפרמטרים למשא-ומתן בין ישראל לפלשתינים צריך לזכור כי הנשיא אובמה מעוניין מאוד בהקמתה של מדינה פלשתינית בקווי 67 בהקדם האפשרי.

מה ניתן לעשות עכשיו?

ישראל נקלעה למצב מדיני מורכב ומסובך. למרות ההתחמקות הפלשתינית מהמשא-ומתן עם ממשלת נתניהו והנחישות הפלשתינית להגיע לכינוס העצרת הכללית של האו"ם בכל מחיר ולזכות בהכרה הבינלאומית במדינה פלשתינית בקווי 67 טעתה ישראל בכך שלא הציגה עד כה יוזמה מדינית לקידום המשא-ומתן המדיני עם הפלשתינים.

בוואקום שנוצר נטלו הפלשתינים הם את היוזמה המדינית כדי לנסות ולכפות על ישראל את הפתרון הרצוי להם באופן חד-צדדי. בפועל נוצר מצב שההנהגה הפלשתינית קיבלה החלטה אסטרטגית לדחות על הסף כל תוכנית מדינית שתציג ממשלת נתניהו.

ממשלת ישראל חייבת לגבש תוכנית מדינית חדשה אולם עליה לעשות זאת בחוכמה ובזהירות. הסיכוי היחידי לקדם תוכנית מדינית ישראלית הוא "למכור" אותה לפלשתינים כרעיונות אמריקנים.

הדבר מחייב הגעה מהירה לתיאום מדיני הדוק והבנות חדשות בין ממשלת ישראל לממשל האמריקני על עתידם של שטחי יהודה ושומרון, בקעת הירדן ומזרח ירושלים והסוגיות האחרות של נושאי הליבה כמו הפליטים,המקומות הקדושים ועוד. מההבנות האלה יש לגזור את התוכנית המדינית החדשה שתוגש לשני הצדדים כהצעה אמריקנית.

הצגתה של תוכנית מדינית ישראלית חדשה כעת באופן פומבי בניסיון להדוף את הלחצים הבינלאומיים מעל ישראל כעת,תתפרש כחולשה על-ידי הפלשתינים והם יידחו אותה על הסף.

הפערים בין עמדות שני הצדדים הם גדולים ולא ניתנים לגישור. ישראל חייבת למצוא את הדרך להעביר את הכדור למגרש הפלשתיני כדי להיחלץ מהמצוקה הבינלאומית ו"לחשוף את הפנים האמיתיות של הפלשתינים" שאינם מוכנים לחדש את המשא-ומתן ומנסים לכפות פתרון על ישראל.

לצערנו, שני הצדדים אינם מסוגלים להגיע כעת להסדר קבע וישראל תצטרך למצוא את הדרך המתאימה להמשיך ולנהל את הסכסוך עם הפלשתינים.

תאריך:  17/05/2011   |   עודכן:  17/05/2011
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אירועי "יום הנכבה" בדרך ל"ספטמבר השחור"
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורןנאוה טבריה
17/05/11 11:06
2
סתם_1
17/05/11 15:10
3
ע. הנביא
18/05/11 10:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אנו מכריזים השכם והערב כי אנו מוכנים לשבת ולדון עם הפלשתינים ללא תנאים מוקדמים ובכל בעיות הליבה. יפה, כך אמור להיות, אך מעשה שטן - הפלשתינים כבר הפנימו כי יקבלו מדינה משלהם בלא שעליהם כלל לטרוח להתדיין עמנו, לוותר לנו, שהרי יהיו חופשיים להמשיך בסכסוך בינינו עד נצחונם הסופי (לטעמם). ומכאן ברי כי יהיו אווילים לגישתם להיענות לדרישת ישראל למפגשים פנים אל פנים ועוד שומו שמיים: לוותר.
17/05/2011  |  אהרון רול  |   מאמרים
אסור לתקוף את נועם ואביבה שליט, מותר רק לחלוק עליהם. לעומת זאת, אפשר בהחלט לתקוף את התקשורת שעשתה מטעמים מהאנטי-סדר שעשתה משפחת שליט מול מעונו של ראש הממשלה. התקשורת העצימה את המסר בנוסח 'איך אתם מעִזים לחוג את הסדר כאשר גלעד בשבי חמאס, וניתן להצילו על-ידי כניעה טוטאלית'.
16/05/2011  |  עמיאל אונגר  |   מאמרים
מישהו צריך להתקין נוסח הבדלה למוצאי יום העצמאות, או לפחות איזה סוג של בשמים לנחם את הנפש לנוכח הפרידה הכל-כך חדה מהכחול-לבן והתרוממות הרוח ואהבת המדינה, ישירות לתוך האפור של מהדורת החדשות ותוכניות הסאטירה ("ספיישל מיוחד ליום העצמאות") ופרשנינו ציידי המומים והחסרונות של המדינה, שנראים להוטים כמו בארוחה שאחרי הצום. אני יודע שתפקידה של העיתונות לבקר ולחשוף ליקויים ולנשוך, אבל גם במדינות דמוקרטיות אחרות, ארה"ב למשל, יש עיתונות חוקרת ונושכת ומבקרת ובכל זאת בשורה התחתונה האזרח לא יוצא מזה בתחושה שהמדינה שלו מתפוררת והכול רקוב ומי יודע אם היא תגיע לשנה הבאה. בגלל זה - ותסלחו לי על הרגשנות - קשה לי להיפרד מיום העצמאות, היום האחד בשנה שבו מותר לחשוף את הסוד הביטחוני השמור שיש לנו מדינה משגשגת ומוצלחת, שיש לה המון הישגים, ושאנחנו אפילו אוהבים אותה.
16/05/2011  |  אורי אליצור  |   מאמרים
למילים יש משמעות. את זאת יודע כל אחד, אבל לא כל אחד מפרש בדרך שווה את פשר המלים. אחרי אירועי פריצת גדר המערכת ברמת הגולן בגבול שבין ישראל לסוריה צריך להיות ברור לכל מי שעיניו בראשו, וגם לכל אלה שמטמינים את ראשם בחול כמעשה היענים, כי סיסמת המפתח המשמעותית ביותר להמשך קיומה של ישראל מורכבת מצמד המילים שאותו חרתו הפלשתינים על דגליהם - "זכות השיבה".
16/05/2011  |  עמי דור-און  |   מאמרים
דמי ההבראה מוענקים לכל העובדים במשק והזכות לקבלם נובעת מכוח ההסכם הקיבוצי הכללי שבין ההסתדרות הכללית ללשכת התיאום של הארגונים הכלכליים.
16/05/2011  |  עו"ד אריק שלו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
אל לקחי השואה יש להוסיף לקח חשוב והוא ולהשקיע מרץ וכל המשאבים לרבות ממון כדי להתמודד עם אותם ערוצי רשע ורעל שמאיימים על קיומנו כחברה חופשית
דן מרגלית
דן מרגלית
אני מציע כי תשעה רופאות ורופאים, בהם גם פסיכולוגים, יתכנסו כצוות אנונימי לבדוק אם בכוחו של נתניהו לשאת בעול הכבד של ראשות הממשלה
נכס של החברה בדרזדן [צילום: ארגו פרופרטיז]
תומר קורנפלד
ארגו פועלת בתחום הנדל"ן למגורים לגרמניה וכבר רכשה כ-4,000 יחידות דיור במודל ייחודי והרבה פוטנציאל השבחה    ארגו נסחרת כיום לפי שווי של כ-1.3 מיליארד שקל - מעט מתחת להון העצמי החשבונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il