|   15:07:40
  מוטי גולן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

פינחס כמשל, כסמל וכמודל של חיקוי

פינחס היה היחיד מכל עדת ישראל אשר אזר עוז בנפשו, שינס כגבר חלציו, נטל על עצמו סיכון חיים מחושב, ניגש למשה ושאלו: רבנו, מה עושים במקרה דנן?!
13/07/2011  |   מוטי גולן   |   מאמרים   |   תגובות
עניין נתון במחלוקת [צילום: פלאש 90]

כשעולה על פני השטח "שאלת מיליון הדולר" [ביטוי של שאלה מכרעת וחשובה], באופן מכוון או כבדרך אגב, מי הוא פינחס ומדוע דווקא הוא [ולא אחר] זכה ל"ברית שלום" [=כהונת עולם] שאף תורתנו מעידה על כך מפורשות בקובעה חד-משמעית "בשמו" של הקב"ה [במדבר כ"ה, י"ב]: "לכן, אמור: הנני נותן לו את בריתי עולם", התשובה "הנשלפת מן המותן", היא: פינחס הוא אליהו. יש לציין שעניין זה נתון במחלוקת חז"ל עוד מקדמא דנא ואף אחד מגדולי פרשני המקרא, רד"ק [=ר' דוד קמחי, 1160-1235] מציג זאת בפירושו לפסוק [שופטים כ', כ"ח]: "ופינחס בן אלעזר בן אהרון הכוהן עומד לפניו" [=לפני ה', כדי לשרת בקודש]. ואכמ"ל. וגילוי נאות הוא לציין שטענת כותב המאמר היא כאותם הסוברים ש"פינחס אינו אליהו הנביא". וזאת, "משום האירועים השונים ופערי הזמן והמקום" [מדרש גם] וכל מה שרצו חלק מן החכמים שטענו ש"פינחס הוא אליהו" הוא להדגיש את האופי המשותף של שני האישים, הקנאות לה' יתברך.

מכל מקום, בפסוקיה האחרונים של פרשת השבוע הקודמת, פרשת "בלק" התורה מספרת בצער רב על כך שחלק מגברי עם ישראל החל "לזנות אל בנות מואב" ואף אחד מנשיאי "בית אב לשמעוני", זמרי בן סלוא הרשע הגדיל לעשות והעז "לקרב" את כוזבי בת צור המדיינית המרשעת "לעיני משה ולעיני כל עדת ישראל". העם עמד המום ופעור פה כנגד המעשה המיני הנקלה והזדוני שביצעו לעין כל שני הרשעים ונשאר קפוא על מקומו. הם היו ב"שוק טוטלי" מעוצמת חוצפת המעשה הנפשע ותגובתם הייתה פסיבית וכל "אקטיביותם" התבטאה בכך "והמה בוכים פתח אוהל מועד". אף משה רבנו, הגדול והחזק מכולם לא ידע את נפשו מרוב אכזבה, צער וכעס וחז"ל ביטאו זאת יפה בלשונם הציורית והמליצית: "נתעלמה ממנו הלכה". ודו"ק.

פינחס היה היחיד מכל עדת ישראל אשר אזר עוז בנפשו, שינס כגבר חלציו, נטל על עצמו סיכון חיים מחושב, ניגש למשה ושאלו: רבנו, מה עושים במקרה דנן?! הוא ממשיך "ומנער" את משה ההמום בשאלתו: וכי כבוד מו"ר שכח את ההלכה שנלמדה בחברותא בבית המדרש: "שכל הבועל ארמית [=גויה] קנאים פוגעים בו"?!. או אז, משה מגיב ואומר לו: "קריינא דאיגרתא, איהו ליהווי פרנווקתא" [=הכרוז/הקריין של האיגרת, הוא יהא השליח], דהיינו: משה, כביכול, אומר לפינחס: אדרבא! קום והיה הראשון לבצע את אשר "נכתב באיגרת". וגם אומנה, "בגבורת לב וגוף פינחס נכנס לאוהל הזימה והתועבה והורג את שני הרשעים" [על-פי מדרש גם] ו"בו ביום, נעשו לו י"ב ניסים".

על מעשהו הכביר של פינחס שנעשה מתוך מסירות נפש עילאית ושהיווה "מעשה הצלה לכלל עם ישראל" זוכה פינחס לקבל מידי "הוועדה האלוהית לעיטורים ומדליות" את "אות הגבורה", קרי: האות והעיטור הגבוה ביותר "למי שהצטיין במעשה גבורה בשדה הקרב או בתחום אחר" [על-פי המילון החדש]. פינחס מצטרף, בקול תרועה רמה, אל פנתיאון השמות הנצחיים והאלמותיים של העם היהודי לדורותיו. פינחס מקבל עוד בחיי אביו אלעזר את תפקיד הכוהן הגדול וכהונה רמה וחשובה זו תימשך לזרעו ולזרע זרעו לעד. פינחס, לבדו, במערכה על קידוש ה' והצלת העם, נטל על עצמו משימה שיכלה לעלות לו בחייו וכבר חז"ל בדברי קודשם במספר מקומות ציינו את העובדה "שעמדו עליו מבני שבט שמעון לפגוע בו וירד מלאך משמיים ונגף בהם" [על-פי במדבר רבה]. אמנם, המעשה של פינחס, נראה על פניו, כמעשה רצח מיותר ובטוחני, שלדעתם של "פעילי שלום" ו"שוחרי דמוקרטיה" [עכשוויים, כמו גם בעבר הרחוק] המעשה "גרם לפירוד וחוסר שלום בקרב השבטים". לדעתנו, טענה ברוח זו היא טענה מגמתית, שטותית ואיוולת גדולה. אדרבא, איפכא מסתברא!. במעשהו של פינחס היה "מעין חידוש הברית בין העם ואלוהיו ובכך השכין שלום ביניהם" [מדרש גם]. אשר על כן, פינחס ומעשהו ההירואי יכולים ואמורים לשמש כמודל לחיקוי לדורות הבאים ובעיקר במקום "שאין אנשים".

הרשוני לסיים בדבריו הנלבבים של אחד מגדולי ומענקי פרשני המקרא במאה הקודמת, הלוא הוא הגאון ר' שמשון בן ר' רפאל הירש [=רש"ר הירש, 1808-1888]. דברים שהיו נכונים בעבר, כמו גם ואולי, בעיקר "בזמן ולזמן הזה", כדלקמן: "פינחס אימץ ברוחו את עניינו של האחר וראה זאת כאילו זה "שלו"... מעשהו של פינחס לא היה בו משום התלבטות חיצונית גרידא, אלא הוא נבע מעומק ליבו. משום שהבגידה בדבר ה', הייתה בעיניו כבגידה בעניינו הוא. פינחס הפעיל את "זכותו" (הפרטית) ונתן לה תוקף בקרב האומה, ועל-ידי כך הציל את כל האומה מן הרעה שהייתה באה עליהם".

המאמר מוקדש להצלחת דיסק השירים החדש "אקום חצות ליל" מבית היוצר של גדול פייטני, חזני ומשוררי יהדות תימן הלא הוא מכובדנו ויקירנו ר' אהרון עמרם יצ"ו.

תאריך:  13/07/2011   |   עודכן:  13/07/2011
ד"ר מוטי גולן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פינחס כמשל, כסמל וכמודל של חיקוי
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הלל ויס
14/07/11 01:47
 
קורןנאוה טבריה
14/07/11 12:57
 
מאליו
14/07/11 22:25
 
קורןנאוה טבריה
15/07/11 05:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אנחנו מדינה שעדין שרויה במלחמה עם האיסלאם בצורותיו השונות. אנחנו חייבים להגן על עצמנו מאויבים מבחוץ וגם מכאלה שמבית התומכים בו אידיאולוגית ואף יותר מכך...
13/07/2011  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
הסתדרות המורים ידעה תקופות יפות. וועידות הוקדשו לא רק לנושאים מקצועיים, אלא הושם דגש על שלל נושאים תכניים וחינוכיים.
13/07/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
ב-23-19 יוני 2011 התקיים, זו השנה החמישית ברציפות, תרגיל העורף הלאומי. מטרת התרגיל השנתי היא להביא לשיפור מוכנות החזית האזרחית ומרכיביה - מערכות החירום לסוגיהן והתושבים בכלל - לעמוד בפני מצבי חירום ובעיקר בפני האתגרים הביטחוניים על-פי הגדרות תרחיש הייחוס שקבע צה"ל. מנהלי התרגיל יצרו מצבי בוחן מגוונים לצורך ליבון עקרוני והפעלה בשטח של מענים הולמים לתמונת האיום המתעדכנת. זו כללה הפעם, בנוסף לתקיפות רצופות ונמשכות של רקטות וטילים לעבר ריכוזי האוכלוסיה בכול הארץ, גם תסריטים חדשים, המבוססים על הערכת התפתחות האיום. ביניהם: פגיעות נרחבות ביעדים חיוניים של תשתיות לאומיות, אם כתוצאה של שיפור ביכולות הדיוק של הנשק תלול המסלול המצוי בידי האויב, ואם עקב תקיפות כנגד מערכות המחשוב של מתקנים אזרחיים וצבאיים קריטיים.
13/07/2011  |  מאיר אלרן  |   מאמרים
העולם במלחמת עולם שלישית מאז מלחמת ששת הימים. איך אני יודע?! אם נמשיל מלחמת עולם לאירוע קיצוני כמו חדירת וירוס חזק למחשב האישי שלכם המשבש לחלוטין את תפקודו; אז אתם מנסים לשחזר את מערכת ההפעלה לתאריך שבו היא פעלה היטב - כך הערבים מנסים לשחזר את העולם ליום שלפני מלחמת ששת הימים, שבה רצו לעשות שואה נוספת וניגפו. ומה עוד מאפיין מלחמת עולם? ההכחשה. העולם סוחר בנפט עם העולם המוסלמי ומנסה לשחזר את מערכת ההפעלה לתאריך שבו כאילו פעלה. בתוך כך מפקירים עצמם עמים וארצות לחדירת הווירוס הקטלני. אי-אפשר להילחם בדת קיצונית ופראית ולהשלים עם העובדה שהיא כובשת אנשים ושטחים בתוך ארצך.
13/07/2011  |  ירון זכאי  |   מאמרים
כלו כל הקיצין ואין כל ברירה אחרת - דרוש שלום כפוי.
13/07/2011  |  משה לופיאנסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il