|   15:07:40
  יאשיהו יוסף פינטו  
ראש מוסדות "שובה ישראל"
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
הצעה שאי אפשר לסרב לה: כך לתכנן הצעת נישואין מקורית
קבוצת ירדן
ההיבטים המשפטיים של חוזה שכירות
עלינו לבכות באמת את חורבן הבית [צילום: פלאש 90]

אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני

צריכים אנו היום להיכנס לצום תשעה באב בכאב גדול ביותר ולהבין ולדעת ש"דור שלא נבנה בית המקדש בימיו כדור שנחרב בו בית המקדש"
08/08/2011  |   יאשיהו יוסף פינטו   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות

כדי להבין מעט את מהות היום אשר אנו נכנסים אליו היום, ליל תשעה באב, נביא את דברי המגיד מדובנא אשר משל יום זה לזוג אשר שנים רבות לא זכו לפרי בטן, התפללו, הצטערו, צמו, נתנו צדקות, הלכו לכל הצדיקים, ביקרו אצל כל הרופאים המומחים ולא מצאו תקנה, עד אשר ריחם עליהם הקב"ה ונפקדו. כל חודשי ההריון עברו על בני הזוג בתפילה, בתקווה ובתחינה שייוולד להם זרע קודש, ירא ה', בריא ושלם וכולי.

והנה מגיעה הלידה, הבעל לקח את אשתו לבית החולים ובשמחה גדולה מחכה ומצפה לראות את שאהבה נפשו, הבן אשר חננו ה'. והנה יוצא הרופא בפנים חמורות ואומר לבעל: הלידה הסתבכה מאוד ונהייתה סכנה גדולה, אפשר להציל או את האישה שהיא תחיה והבן ימות, או את הבן, שהבן יחיה והאישה תמות. ביקש הבעל מן הרופא להיכנס רגע לאשתו ובאימה וחרדה וצער סיפר לאשתו את דברי הרופא, בדמעות ענתה ואמרה האישה, שכל חייה ביקשה לזכות בבן זכר והנה ה' זיכה אותה ומבקשת לתת את חייה והעיקר שבנה יחיה. וכך עשו, נפטרה האישה ובן נולד למשפחה, האבא גידלו במסירות גדולה מאוד, וכל חייו פטירת אמו הייתה לנגד עינו, יום השנה של אמו הוא יום הולדתו וכך 13 שנים.

ביום הבר מצווה עמד האבא וביקש מבנו: הנה אמך נתנה את חייה עליך, כעת יש זמן שאתה יכול להחזיר לה את כל אשר עשתה למענך, תעמוד ותאמר עליה קדיש לעילוי נשמתה. עמד הבן ובקרירות גדולה קרא את הקדיש מן הסידור. הצטער האב צער גדול מאוד, האימא שנתנה את חייה על הבן כך אומרים קדיש לעילוי נשמתה?! בלי מסירות, בלי דבקות?! עמד האב ואמר לבנו: בני, אתה יודע מה אימך עשתה למענך, מדוע כך אתה מתנהג? ענה הבן ואמר: מה אני אעשה, אני אפילו לא מכיר את אמי, איך אני אבכה ואיך אני אצטער על דבר אשר אני לא מכיר ולא הכרתי.

המגיד מדובנא משל זאת אלינו. הקב"ה רצה להכחיד את עם ישראל מרוב עוונותיהם אשר רבו, אך ברחמים על עם ישראל הקב"ה הקריב את ביתו, את בית המקדש וריחם עלינו שלא ניכחד. מגיע יום השנה, יום החורבן, כאותה אימא שבנה ביום הבר מצווה שלו ביקשו ממנו לומר קדיש, כך אנו בקרירות מתענים, מצטערים, וזה חורבן גדול ביותר, זה מראה על מידות לא הגונות ולא טובות. עם ישראל צריך לדעת שהחורבן הציל את חיינו ועצם קיומנו כעם וכאשר מגיעים הימים האלו ואנו מקיימים את מחויבותנו בקרירות, בלי דבקות, בלי צער עמוק מהלב, דבר זה חמור וקשה ביותר.

צריכים להיכנס ליום תשעה באב בכאב גדול ביותר ולהבין ולדעת ש"דור שלא נבנה בית המקדש בימיו כדור שנחרב בו בית המקדש". המדרשים אומרים שהקב"ה ביקש מן המלאכים שלא ינחמו אותו ויתנו לו להתאבל ולהצטער על חורבן בית המקדש. הקב"ה מתאבל, הקב"ה בוכה על החורבן ואנו הגענו לקרירות כזו, שאיבדנו את הרגש של הצער על חורבן בית המקדש.

זוכרים אנו בהיותנו בבית סבותינו הקדושים לבית פינטו ואבוחצירא, איך היה תשעה באב, הבית חשוך, כל מילה הייתה נמדדת, העצבות הייתה מורגשת באוויר, אפילו הדיבור היה בלחש וכל עניין היה אסור לדבר עליו, רק להתבונן ולהצטער על חורבן הבית ועל הגלות המרה הנמשכת. באחת השנים, זוכרים אנו, קנינו סט של משניות חדשות והבאנו אותן לבית של מו"ר זקננו רבנו מאיר זצוק"ל. הסבא הקדוש הרים קולו ואמר: אל תפתח את הספרים, תצניע אותם עד מחר, אל תיגע בהם. כל שמחה אסורה, רק ההתבוננות והצער על אורך הגלות, על הימים אשר עוברים. ההרגל אשר התרגלנו לגלות והגלות נהייתה כהרגל, וזה האסון הגדול אשר קרה לעם ישראל, אסון בתוך אסון, אסון הגלות ואסון ההרגל לגלות.

"אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני", כך אומרים בכל עת וזמן של שמחה, אך דברים אלו צריכים להיות עמוק בליבנו ולא בפה בלבד, אלא לחיות את זה בכל עת וזמן. על החתם סופר מסופר, שאחד מן התלמידים החשובים שלו, רבי משה המבורגר זצוק"ל, הסתכל בערב תשעה באב בחור המנעול של החתם סופר ומצא שהחתם סופר מחזיק כוס בידו ובוכה בכי תמרורים על חורבן בית המקדש, עד אשר ממלא כוס שלם של דמעות וכשסיים למלא את הכוס, בסעודה מפסקת היה שותה את הכוס של הדמעות. אחרי שנים, גם רבי משה המבורגר זצוק"ל, בליל תשעה באב, ניסה למלא כוס כרבו בדמעות, הצליח חצי כוס למלא ולשתות. כך צריך להיות הכאב על חורבן הבית.

רבי יהושע בן לוי אמר: מיום שחרב בית המקדש וחרבה ירושלים אין שמחה לפני הקב"ה עד שיבנה הבית. הנה אצל מלכנו אין שמחה ואנו איבדנו הכל. ואף בימים המסוימים האלו ודאי שנתעמק ונבין את עומקם ואת הקטרוג, אשר יכול חס ושלום לצמוח מחוסר התנהגות נכונה ביום הזה. ומשתדלים אנו בכל יום, בכל ימות השנה, ובעיקר בזמנים שיש בהם כעין שמחה, לחזור על דברי הגמרא במסכת ברכות ג': אמר רבי יוסי, פעם אחת הייתי מהלך בדרך ונכנסתי לחורבה אחת מחורבות ירושלים להתפלל בה, אליהו הנביא זכור לטוב שמר לי על הפתח עד שסיימתי תפילתי, לאחר שסיימתי תפילתי אמר לי: שלום עליך רבי ומורי, ואמר לי: מה קול שמעת בחורבה זו? אמרתי לו: שמעתי בת קול שמנאמת כיונה ואומרת אוי לבנים שבעוונותיהם החרבתי את ביתי ושרפתי את היכלי והגליתם לבין אומות העולם, אמר לי: חייך וחיי ראשך לא שעה זו בלבד אומרת כך אלא בכל יום ויום שלוש פעמים אומרת כך.

והנה גמרא זו תמוהה, מה ההדגשה שרבי יוסי נכנס לחורבה ורק שם שמע? וכי בתפילה במקום אחר בביתו או בבית מדרש לא שמע גם את הבת קול הזאת? ועוד מה ההדגשה על חורבה? אלא אפשר לבאר ולומר: להרגיש ולהבין צער עמוק אי-אפשר במקום עושר ונחת להרגיש, כשרוצים להרגיש כאב צריך לרדת למקום אמיתי כדי להרגיש, לשבת בארמון ובארמון לשמוע בת קול זה קשה מאוד, לכן שלמה המלך אומר: "טוב ללכת לבית האבל מללכת לבית המשתה", כי בבית האבל יורדים למציאות ולאמת. ולכן רבי יוסי שמע את הבת קול רק בחורבה, ואף אנו, להבין את הצער ואת הכאב, צריכים לבנות את האווירה של הכאב והחורבן, לא לאכול בשר בימים אלו, לא לשמוע שירה, לא להסתפר וכן כל ההלכות הנוגעות לזמן ט' באב, ואז נבנה חורבה ובתוך החורבה הזאת, רק אז אפשר לשמוע ולהבין העומק של הצער של חורבן בית המקדש.

ואפשר להבין את מה שהמדרש מספר ואומר: לאחר החורבן אמר הקב"ה למלאכים: בואו ונלך אני ואתם לביתי ונראה מה עשו האויבים בו. הלכו הקב"ה והמלאכים וירמיה הנביא, כשהגיעו לבית המקדש הכל היה חרב, אמר הקב"ה: בוודאי זה ביתי וזהו מנוחתי שבאו אויבים ועשו בו כרצונם. באותה שעה היה הקב"ה בוכה ואומר: אויה לי על ביתי, בני היכן אתם אהובי, היכן אתם, מה אעשה לכם, התריתי בכם ולא חזרתם בתשובה. אמר הקב"ה לירמיהו הנביא, אני דומה היום לאדם שהיה לו בן יחיד ועשה לו חופה ומת בתוך החופה ואין לך כאב לא עלי ולא על בני? לך קרא לאברהם יצחק ויעקב ומשה מקברותיהם שהם יודעים לבכות.

הכאב בשנה זאת צריך להיות גדול מאוד. ההידרדרות גדולה מאוד וכל מי שמבין, יודע שעם ישראל והעולם עומד בפני מדרון גדול מאוד ועמוק ותהום גדולה פעורה תחת רגלי העולם כולו. כל אחד באופן פרטי, והכלל באופן כללי, חייבים להכניס בליבנו הרהורי תשובה ולהשתדל לשנות את דרכינו את מעשינו, מה שהיה לא יהיה יותר. העולם אשר הכרנו משתנה מיום ליום ומרגע לרגע ומי שלא יהיה ערני להבין זאת, ימצא עצמו בחורבן איום ונורא. אנו בזמן שהקב"ה יביא דבר אחרי דבר, בעיה אחרי בעיה, עד אשר נתעורר ונשיב ליבנו לאבינו שבשמיים. לפעמים יהיה דבר ברעש גדול, לפעמים בקול קטן, אך עם צריבה וכאב בלב.

מחויבים אנו להיכנס לחורבה של כל אחד ואחד ולשמוע את הצעקה של הקב"ה על חורבן ביתו ושמימות היכלו, ולהשתדל לבנות את ירושלים על-ידי מעשים טובים בגדר בונה ירושלים. כל מצווה ומעשה טוב שמים אנו אבן בירושלים, אבן בבית מקדשנו. ולעורר ליבנו לאבינו שבשמיים. נשתדל לקבל את האבל של תשעה באב כמו שהקב"ה מצפה מבניו, ונשתדל ביום זה כל יהודי לחזק את חברו שיצום ולהסביר את עומק וחומרת הצום והאבל של ט' באב, ועל-ידי זה נקרב את הגאולה ונמתק את הדינים והרחמים יבואו וירדו על הכלל ועל הפרט בקרוב ממש.

תאריך:  08/08/2011   |   עודכן:  08/08/2011
הרב יאשיהו יוסף פינטו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השבוע, בפעם הראשונה בהיסטוריה של אמריקה, סוכנות סטנדרד אנד פור'ס הורידה את דירוג האשראי של ארה"ב ברמה אחת מ-איאיאי ל-איאי+, ביקרה קשות את התהליך המדיני של האומה האמריקנית ואת המחוקקים על שנכשלו בקיצוץ בהוצאות בכדי להפחית את הגירעון התקציבי.
08/08/2011  |  נורית גרינגר  |   מאמרים
הידעתם? איזה ערוץ תקשורת מהיר מהאינטרנט ויעיל יותר מהפייסבוק?
08/08/2011  |  יובל לובנשטיין  |   מאמרים
"תגיד לי דבר אחד טוב, אחד קטן שעשה ביבי נתניהו למען מעמד הביניים אחד, ואני אתן לך מה שאתה רוצה".
08/08/2011  |  יוסי ריבלין  |   מאמרים
תוצאות ערעורו של הנשיא לשעבר משה קצב בבית המשפט העליון מעוררות כמובן סקרנות רבה. השאלה העיקרית, מטבע הדברים, היא אם בתום הערעור פלוס כמה ימי התארגנות קצב הולך לבית הסוהר - בין לתקופה המקורית של שבע שנים שנקבעה במחוזי ו בין לתקופה קצרה יותר - אם העליון יפחית משהו מעונשו (בהקשר זה, אין להוציא מכלל אפשרות שגם אם הרשעת קצב תישאר בעינה ויהיה עליו ללכת לכלא, הוא ינצל את האפשרות לדחות שוב את הקץ בכך שיגיש בקשה לדיון נוסף ובצמוד לה בקשה לדחות את מאסרו עד לאחר הדיון הנוסף).
08/08/2011  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
למרבה הצער, בעשורים האחרונים הצליח הממסד בסיוע נדיב של התקשורת להוציא מהשיח הציבורי מלים הנגועות כאילו במחלה ממארת, כמו - "סוציאליזם", "סולידאריות חברתית", "הפרטה היא אסון" .
08/08/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יצחק בריק
יצחק בריק
מדובר בתרבות שקר של זריית חול בעיני הבריות - הכל כדי לרומם את תדמית הצבא גם במקומות שהוא כשל. גנבת דעת זו חומרתה היא חרב פיפיות משום שהיא גם מטעה את אזרחי ישראל וגם הצבא מתחיל להאמ...
אורי שהם. לא מונה מחליף מאז פרישתו [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
איציק וולף
הנהלת בתי המשפט טוענת כי הצעת החוק המבקשת להעביר את מינוי נציב התלונות על השופטים מהוועדה לבחירת שופטים אל הכנסת מעוררת חשש לפגיעה משטרית עמוקה    "עלולה להוביל למינוי אדם שאינו כשי...
אלי אלון
אלי אלון
באירוע יום ההולדת המרגש שוחח-ראיין נועם סמל, את עמוס חורב שנולד לפני 100 שנה, איש צלול וחד שסיפר על פרקי חייו השזורים בתולדות תקומת המדינה
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
א"א מזהה בני אדם מורמים מעם, אנשים אחרים    א"א מאתר אנשים שקוראים לסרבנות וקובע שהם פטריוטים, א"א מזהה אנשים שתוקפים שוטרים וקובע בנחרצות כי השוטרים אלימים
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
במפלגה הדמוקרטית סורקים את השורות בנסיון לאתר מועמד חלופי לביידן, אשר כשל    פרשנים אמריקנים אינם מצליחים להצביע על מועמד חלופי אחד שיהיה כשיר להתמודד מול טראמפ במהדורה השנייה של הע...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il