|   15:07:40
  עמי דור-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

מידע תקשורתי: אמת או עיוות האמת

"הבעלים והמממנים של כלי התקשורת נהנים מכוח עצום להגביל את הנגישות לבמות התקשורתיות שבשליטתם וגם את התכנים המתפרסמים בהן - והם משתמשים בכוח הזה כדי לצנזר, לעוות או להצניע מידע ודעות שאינם לרוחם או שעשויים להזיק להם או לאינטרסים שלהם"
20/08/2011  |   עמי דור-און   |   מאמרים   |   תגובות
נגבי. על חובות העיתונאי [צילום: ערוץ 2]

האם המידע המופיע בתקשורת - המודפסת, המשודרת או הכתובה באינטרנט - הוא אמת עובדתית, או אולי המדובר בעיוות האמת שהקשר שלה למציאות הוא מקרי בהחלט או כמעט ולא קיים? לשאלה זו יש חשיבות יסודית הניתנת להבהרה בדוגמה מתחום המזון. לפני שאנו צורכים מוצר מזון כלשהו אנחנו נוהגים להקפיד ולברר האם הוא טרי, מה מועד התפוגה של המוצר, מאילו חומרים הוא מיוצר, מהם תוספי המזון שבו, מה יכולות להיות השפעותיו השליליות של צריכת המוצר הספציפי על גופנו, ורק אחרי כל הבדיקות האלה אנו מכניסים אותו למערכת העיכול. לא כך אנו נוהגים בצריכת מידע.

כנראה מטעמים היסטוריים נוטה "עם הספר" היהודי להאמין למילה הכתובה והוא מוכן לאחסן בזיכרונו - ללא כל בדיקה ביקורתית - את כל מה שמניחה התקשורת על שולחנו. והמידע הזה - נכון, שקרי, מסולף בזדון או בשוגג, או שהוא תולדה של אינטרסים נסתרים - מאוחסן לנצח נצחים ומשמש בסיס לגיבוש דעה או עמדה פוליטית. דוגמה שכבר הפכה לשם דבר בתחום העיתונות-מטעם הציג בפני העולם עיתון המפלגה הסובייטית "פראבדה" אשר בניגוד למשמעות שמו (אמת) היה למעשה מוצר-כזב תקשורתי ששירת אידיאולוגיה קומוניסטית מבלי לחשוף בפני ציבור קוראיו את העובדות הסותרות את מטרותיה.

כולנו צרכני תקשורת - איש איש לפי נטיית ליבו ודעותיו. אך כדי להיות צרכן נבון עדיף לפעול מתוך הנחת היסוד הספקנית מאוד הקובעת כי מה שכתוב בעיתון, או משודר במדיה האלקטרונית, הוא בסך-הכל מה שכתוב או משודר - ולא יותר מזה.

אחד המכשירים החשובים לצריכה נכונה ובררנית של עולם התקשורת, חוקיו ותקנותיו וכן איזו משמעות יש לייחס למידע שחושפת בפנינו התקשורת - הוא ספר חדש פרי עטו של הפרשן המשפטי הוותיק והמנוסה משה נגבי, שראה אור בימים אלה במסגרת ספרי הלימוד של האוניברסיטה הפתוחה בכותרת: "חופש העיתונאי וחופש העיתונות בישראל". עיון בספר אינו יכול שלא להביא את הקורא בו למסקנה העגומה כי בתחומים רבים העיתונאים אינם מכבדים את החוק ואת תקנות האתיקה של מקצוע העיתונאות, אולי מתעלמים מהם, ואולי סתם אינם מכירים אותם. למשל:

  • חובת העיתונאי לבדוק נכונותה של ידיעה לפני פרסומה במקור המהימן ביותר - לא תמיד מתבצעת;

  • עיתון ועיתונאי יבדילו בפרסום בין ידיעות לבין דעות - העיתונים כיום מלאים בתערובת של שני הדברים;

  • אסור על העיתונאי לפרסם שם או פרטים מזהים של אדם שנפגע או נהרג לפני שהידיעה הובאה לידיעת משפחתו מפי גורם מוסמך, וכבר ראינו חריגות נוראות בתחום הזה;

  • עיתון או עיתונאי חייבים לכבד את העיקרון היסודי שכל אדם הוא חף-מפשע אלא אם כן נמצא אשם בדין;

  • מו"ל של עיתון או בעליו יפרסמו בעיתון אחת לשנה גילוי נאות של האינטרסים העסקיים והכלכליים שיש להם בתחום התקשורת ומחוצה לה - ומי בדיוק המו"ל שעושה זאת?

  • אסור לעיתונאי לעסוק בתשדירי פרסום - והרי אנו שומעים השכם והערב קולות עיתונאיים המוכרים לנו, מקריינים פרסומות מעל גלי האתר;

  • אסור לעיתונאי להשתמש לשם השגת מידע באמצעים פסולים כגון: סחיטה, איום, האזנות סתר וחדירה שלא כדין לתחום הפרט - ודוגמאות לא חסרות.

כאשר בוחנים את הכללים האמורים לחייב את התקשורת מול המציאות היומיומית, קל מאוד לראות כי ספרו של נגבי הינו מעין מראה המוצבת אל מול פניה של התקשורת והתמונה הנשקפת עגומה. לי אישית הזכירה התמונה הזו את הפזמון החוזר בשירו העצוב של שארל אזנבור1 "איך את נראית, איך את נראית". שהרי ברור לכל כי בתקשורת הישראלית כללים לחוד ומציאות לחוד. ואכן, למרבה הצער, כפי שמציין זאת בצדק משה נגבי, אין לאתיקה העיתונאית שיניים וכי היומרה לחייב בכללי האתיקה את כלל הקהילייה התקשורתית היא פשוט נבובה.

עיתונות צהובה

ההינתקות מהעיסוק המקצועי ברמה הראויה של רבים במקצוע העיתונאות, דרדרה את רוב אמצעי התקשורת בישראל בשנים האחרונות לרמת דיווח "צהובה" שמחוז חפצה אינו בהכרח העברת מידע רלוונטי, אמין, מדויק וחשוב. בהקשר זה ניתן לתאר את הבעיה שבפניה ניצב צרכן התקשורת באמצעות שתי דוגמאות.

א) הראשונה - מן ההיסטוריה של יוון העתיקה - מספרת כך:
יום אחד הגיע אל סוקרטס מכר נסער ושאל בהתרגשות-רכילותית: "אתה יודע מה שמעתי על דיוגנס?".
"לפני שאתה מספר לי", הגיב סוקרטס, "אני רוצה לבחון אותך במבחן קטן שאני מכנה 'מבחן המסנן המשולש' כדי שנוכל לסנן את הסיפור שאתה רוצה להביא לידיעתי. במסגרת זו המסנן הראשון הוא "האמת". האם אתה בטוח לחלוטין שמה שאתה עומד לספר לי הוא אמת?"
"לא," השיב האיש "למעשה רק עכשיו שמעתי את הדברים ועדיין לא בדקתי אותם."
"בסדר," אמר סוקרטס, "אם כך אתה לא באמת יודע אם מה שאתה רוצה לספר לי נכון או לא. עכשיו ננסה את המסנן השני, המסנן של "הטוב". האם מה שאתה עומד לספר לי על דיוגנס הוא משהו טוב?"
"לא" הגיב בן השיח. "להפך".
"אם כך", המשיך סוקרטס, "אתה רוצה לספר לי על דיוגנס משהו שעשוי להיות רע, למרות שאתה לא בטוח שהדבר נכון."
המכר הנבוך משך בכתפיו בתמיהה אך לפני שיכול היה להגיב המשיך סוקרטס ואמר: "אתה עדיין יכול לעבור את המבחן, כי עדיין קיים המסנן השלישי, שאני קורא לו מסנן "השימושיות". האם מה שאתה רוצה לספר לי על דיוגנס יהיה שימושי לי?"
"לא, לא באמת" , הגיב האיש.
"ובכן," סיכם סוקרטס, "אם מה שאתה רוצה לספר לי הוא לא נכון ולא טוב ואפילו לא שימושי, למה לך בכלל לספר את זה לי או למישהו אחר?".
עד כאן הסיפור. אם להשליך ממנו על שיטות סינון המידע הנהוגות כיום בתקשורת נראה כי עורכי החדשות וחלק גדול מן העיתונאים לא שמעו על סוקרטס.

ב) הדוגמה השנייה היא פרי עטו השנון והציני של מרק טוויין, אשר הביע את דעתו על העיתונות של ימיו והיא נכונה קל וחומר לתקשורת של ימינו. וכה אמר טוויין, בתרגום חופשי: אם אינך קורא עיתון - אין לך מידע. אם אתה קורא עיתון - אתה ניזון ממידע מוטעה2.

האיום על חופש העיתונות: מצד הבעלים

פרק חשוב וייחודי בספרו של נגבי עוסק, איך לא, ביכולתם של הגורמים השולטים בעיתונים ובתקשורת לקבוע מה יהיו התכנים שבהם תעסוק התקשורת ומה תהייה הטייתם.

כותב נגבי: "אין די בהגנה על חופש העיתונות מפני השלטון ומפני חוקים המצרים את צעדיה... מוקד רב עוצמה של איום על חירות העיתונות אותר בתוך ביתה פנימה, בעיקר בדמות הגורמים השולטים בה, קרי: הבעלים והמממנים של כלי התקשורת. הללו נהנים מכוח עצום להגביל את הנגישות לבמות התקשורתיות שבשליטתם וגם את התכנים המתפרסמים בהן - והם משתמשים בכוח הזה כדי לצנזר, לעוות או להצניע מידע ודעות שאינם לרוחם או שעשויים להזיק להם... ל"צנזורה" שמפעילים הגורמים החולשים על העיתונות ולהתנכלות לחופש העיתונאי יכולים להיות מניעים שונים, אך בכל מקרה השלכותיהן קשות ולעתים אף פטאליות... בעל השליטה יכול לפגוע בחופש העיתונות לא רק באמצעות צנזורה על מידע אלא גם באמצעות צנזורה על דעות העלולות לפגוע באינטרסים של בעלי העיתון."

השפעתם של בעלי ההון על התקשורת אינה דבר חדש. וכבר אמר על הנושא, בעבר הרחוק, דוד בן-גוריון: "מה זה עיתון? מי שיש לו כסף עושה עסק, שוכר פועלים והללו כותבים מה שהוא רוצה". נראה כי האמת המסתתרת מאחורי הדברים האלה נכונה גם לימינו אנו.

בתמצית הדברים - עצה מעשית: ספר חובה לכל מי שמקצועו תקשורת, לכל מי שמבקש לבנות לעצמו קריירה עיתונאית ולכל מי שחושש כי ביום מן הימים גם הוא יהיה קורבן לתחום שאותו ניתן לכנות "פגוע תקשורת".

הערות

1) הגירסה העברית של נעמי שמר, כפי שמבצע אותה הזמר אבי טולידנו

2) If you don't read the newspaper you are uninformed, if you do read the newspaper, you are misinformed

תאריך:  20/08/2011   |   עודכן:  20/08/2011
עמי דור-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מידע תקשורתי: אמת או עיוות האמת
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איש עצוב
20/08/11 11:43
2
הגיון פשוט
20/08/11 12:00
3
ויצמן
20/08/11 17:37
4
קורןנאוה טבריה
20/08/11 18:38
5
sailor
20/08/11 18:41
6
כי הוא בעצמושמאלן
20/08/11 18:53
7
על משה נגבי
20/08/11 20:29
8
הריח המוכר
21/08/11 09:27
9
מב"י
21/08/11 23:12
10
קורןנאוה טבריה
22/08/11 06:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתקפת טרור שבוצעה נגד ישראל ביום חמישי (18.8.11) בה נהרגו שמונה ישראלים, שישה אזרחים ושני אנשי כוחות הביטחון, ניזומה ובוצעה על-ידי ארגון הטרור הפלשתיני "ועדות התנגדות העממית", הפועל כזרוע טרור של חמאס והוא מבטא את המעבר במדיניות חמאס מעמדת תצפית ובקרת נזקים של השלכות ה"אביב הערבי" לחתירה להשפיע על עיצוב המציאות המזרח תיכונית.
20/08/2011  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
אדמו זמר צרפתי ידוע, שהוזמן בשעתו לשאת דברים נגד הממשלה באסיפת פועלים קשי יום בפרברי פריז, אך סירב באומרו: "כשאני מגיע במכונית שעולה שני מיליון פרנק, אני לא יכול להגיד לאנשים שהעולם מחורבן". (ההיפך מריטה, ע"ע).
19/08/2011  |  עמוס גורן  |   מאמרים
רבים מחברי בשמאל מתמלאים פליאה כאשר אני כותב בביקורתיות רבה כל כך, על "קרן פורד" ועל בני טיפוחיה בארץ. חבר יקר שלי הרים גבה ואחר הפטיר: "אז ראית את גב' ביניש בכנס של קרן פורד בארץ, ביג דיל...". זוהי התגובה הכללית, הנובעת מבורות ו/או מבצע כסף. הרי אותם אנשים לא היו מקלים ראש, אילו נושאי משרה ממלכתית, או סתם יהודים מן היישוב, היו נפגשים בכנס של קרן "גבלס", או קרן "מנגלה" או אפילו קרן "הימלר", "איכמן" ו"היטלר" - כולם ידידים קרובים של הנרי פורד, ובעלי השקפה דומה, אפילו שהם פטרו את העולם מנוכחותם כבר לפני עשורים רבים.
19/08/2011  |  אלון דהן  |   מאמרים
ה-16 באוגוסט היה יום השנה למותו של אלביס פרסלי. למרות זאת, חלק מאוהדיו של המלך טוענים כי הוא מעולם לא מת, ושהוא רק מסתתר. האדם הממוצע מזלזל, ובצדק, בתיאוריה זו וחושב אותה למדע בדיוני. אך כיצד ניתן ללעוג למאמינים כי אלביס עדיין חי, ובאותה נשימה להמשיך להאמין בסוציאליזם או בתהליך השלום במזרח התיכון? אותם אקדמאים ישראלים ועיתונאים הטוענים כי ניתן להציל גם את הסוציאליזם וגם את הסכמי אוסלו, רואים את עצמם כפסגת התחכום והרציונליות. והם אכן רציונליים, באותה מידה שאוהדיו ההזויים של אלביס פרסלי הם כאלה.
19/08/2011  |  עמנואל נבון  |   מאמרים
האומנם ישנם מדדים יעילים שניתן להיעזר בהם כדי לדעת מה חושבים הערבים על ישראל?
19/08/2011  |  מנשה שאול  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
פעמיים הודעת בשבת - וכפחדן עלוב בשם "גורם מדיני בכיר" במקום להתייצב מול המצלמות - כי צה"ל יתקוף את רפיח גם אם תהיה עסקה    כמובן, כדי שלא תהיה
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 347/88, איוון דמיאניוק נגד מדינת ישראל. השופטים מאיר שמגר, מנחם אלון, אהרן ברק, אליעזר גולדברג, יעקב מלץ. 29 ביולי 1993
דרור אידר
דרור אידר
חמאס דורש הפסקת אש קבועה ללא אפשרות לחדש את הלחימה לאחר מכן    ישראל דורשת כמובן לחדש את הלחימה לאחר הפסקת האש    אי-אפשר לגשר על העניין אלא באמצעות ההולכה בכחש של המציאות "ללכת עם ו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il