|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה

חיילים פודים גם יתר על כדי דמיהן

דברי המשנה שלפיהם "אין פודין את השבויים יותר על כדי דמיהן" לא שייכים לדיון סביב העסקה לשחרור גלעד שליט, ונאמרו בהקשר אחר כמעט לגמרי. הוכחה ברורה לכך נמצאת בהמשך דברי אותה משנה שאסרה גם לערוך ניסיונות חילוץ בכוח או בעורמה
03/11/2011  |     |   מאמרים   |   מקור ראשון   |   תגובות
החשבון וההיגיון [צילום: פלאש 90]

החברה הישראלית מהלכת בדרך ארוכה, וכדי להגיע ליעד היא אינה רשאית לוותר אף על אחד מחייליה שכשל, נפצע או נחטף. זה סוד כוחה וסוד החיבור בין כל חלקיה. חיילים ואזרחים לא פעם מקריבים את חייהם למען חיי הכלל, אבל לעולם אינם מוקרבים. זוהי עקדת חיינו

הסיבוך הכבד ומחיר הכניעה לטרור שנטלה מדינת ישראל על עצמה בעסקת השחרור הנוכחית הם קשים, הכרחיים ומוצדקים. זר לא יבין זאת. היגיון צבאי ומדיני מקובל לא יוכל להסכים לכך. חיילים אמריקנים ואזרחים בריטים ואחרים מוחזקים תקופות ארוכות בידי חוטפים וארגוני טרור שונים ולא מתנהל שום מו"מ דומה לשחרורם. עסקה כזו רק "ראש יהודי" יכול להמציא. חייל ישראלי אחד שווה אלף אויבים. זה הגיוני? זה מותר?

הנה לפנינו הלכה ידועה בדיני נפשות (מובאת בברייתא בירושלמי מסכת תרומות פרק ח'): "סיעת בני אדם המהלכים בדרך ופגעו בהם גויים ואמרו להם: תנו לנו אחד מכם ונהרגנו, ואם לאו, נהרוג את כולכם - ייהרגו כולם ואל ימסרו להם נפש אחת מישראל".

איפה כאן ההיגיון? איפה החשבון? ימותו רבים ולא ימות אדם אחד? והתשובה ההלכתית-מוסרית היא: אין היגיון! אין חשבונאות של נפשות מול ערכי-על. מוטב לשלם מחיר כבד של נפשות ולא לחלל ערך-על שהוא גבוה ויקר יותר מן הנפש, וחילולו הוא בבחינת ייהרג ובל יעבור.

משנה זו אינה בדיוק מקרה שליט אך העיקרון זהה. ערכי-על מול סיכון של רבים.

עסקת שליט דומה יותר לדילמה המפורסמת ביותר בתלמוד: "שניים שהיו מהלכים בדרך... דרש בן פתורא: מוטב ישתו שניהם וימותו ואל יראה אחד מהם במיתתו של חברו שנאמר: 'וחי אחיך עמך'. עד שבא רבי עקיבא ולימד: וחי אחיך עמך - חייך קודמים לחיי חברך".

בדעת בן פתורא אין היגיון, אבל יש בה ערך-על: לא יראה אחד במיתתו של חברו גם אם לשם כך הוא חייב להביא את עצמו לידי סכנת מוות.

הלכה כרבי עקיבא בכל אירוע פרטי. ראה אדם את חברו טובע בנהר או לכוד בבית בוער, הרי הוא מחויב להצילו (ואולי אף להעמיד עצמו בסכנה קלה, כגון תרומת כליה): "לא תעמוד על דם רעך". אבל אם ההצלה כרוכה בסכנת מוות - פטור. כך מתנהלת חברה אזרחית וכך הדין בין אדם לחברו במישור הפרטי.

אבל צה"ל כולו, וכל חייל בכל פעולה קרבית, פוסק הלכה כבן פתורא. בכל פעולה צבאית רבים מסתכנים סכנת מוות כדי לחלץ פצוע, כדי לחפות על אחרים, כדי לאפשר שיפור עמדה לפנים או לאחור וכיוצא באלה. חייל שירים את דגל ההלכה של רבי עקיבא ויכריז: חיי קודמים לחיי חברי, ימצא את מקומו מחוץ ליחידה. זה סוד קיומה של מדינת ישראל מאז הקמתה. נמצאנו למדים כי בהלכות מלחמה ובהלכות מדינה אנו פוסקים כבן פתורא. זהו ערך-על קיומי לטווח קצר ולטווח ארוך גם יחד.

כדאי להכיר גם דעות הלכתיות הסוברות שרבי עקיבא דיבר על שני מבוגרים, אבל אם האחד גדול והשני קטן חייב הגדול להציל את הקטן ע"י המים שלו אף על-פי שימות הגדול (מנחת חינוך מצווה רצו).

זוהי לדעתי העמדה ההלכתית השלמה במחלוקת מכוננת זו.

החברה הישראלית מהלכת בדרך ארוכה, וכדי להגיע ליעד היא אינה רשאית לוותר אף על אחד מחייליה שכשל, נפצע או נחטף. זה סוד כוחה וסוד החיבור בין כל חלקיה. חיילים ואזרחים לא פעם מקריבים את חייהם למען חיי הכלל, אבל לעולם אינם מוקרבים. זוהי עקֵדת חיינו.

יש המשך למשנה

שגור על לשונם של כל בר בי רב: "אין פודין את השבויים יותר על כדי דמיהם מפני תיקון העולם" (משנה גטין מ"ה ע"א). ומכאן הפרשנות הפשטנית: אסור לשחרר מחבלים.

למה? כמה? כמה זה 'דמיהם'? כל זה לא לגמרי ברור. אבל כל המצטטים מהמשנה הזאת אינם טורחים לצטט את המשפט הבא באותה משנה, הנאמר באותה נשימה: "ואין מבריחין את השבויים מפני תיקון העולם. רבן שמעון בן גמליאל אומר: מפני תקנת השבויים". פירוש הדברים: אין לעשות פעולות מבצעיות או אחרות כדי לחלץ את השבויים בכוח או בעורמה מפני שמתוך כך יבואו השובים לנהוג באכזריות יתרה עם שבויים עתידיים. רבן שמעון בן גמליאל נוקט טעם אחר: חשש ממותם של השבויים במקרה של כישלון הפעולה, או מנקמה של השובים בשבויים האחרים שנותרו בידם.

מכאן נובע לכאורה שמבצע אנטבה היה פסול וניסיון חילוצו של נחשון וקסמן היה אסור על-פי ההלכה. תוצאותיו אכן הצדיקו את חששו של רבן שמעון בן גמליאל במשנה. האומנם?

לא ולא! המבצע לחילוץ נחשון וקסמן היה מבצע חשוב וחיובי ביותר וכמוהו כל מבצע או פעולה שהם חלק מפעילות צבאית מדינית של ישראל.

מדוע? מפני שהמשנה הזאת לא דיברה כלל בשבוי שנפל בשבי כחלק ממלחמה כוללת, ולא בחייל שנשלח ע"י המדינה ומתוך חובת הגיוס להילחם או לפעול למענה. המשנה הזאת עוסקת בסוחרי נפשות פיראטיים שהתפרנסו מחטיפת אנשים ומכירתם או פדיונם למרבה במחיר. מולם עמדה קהילה ולא מדינה, ולשבויים היה מחיר 'כדי דמיהם' כמו בתחום מתחומי המסחר. בהקשר כזה אסר מהר"ם מרוטנבורג על פדיונו והוא נותר במאסר כאשר תלמידיו יכולים לבקרו, ללמוד תורה מפיהו ולספק לו מזון ובגדים.

לכל זה אין קשר לשבויי מלחמה ולחטיפת חיילים או אזרחים לצורכי מיקוח פוליטי או חבלני-רצחני על-מנת להחליש את מדינת ישראל. במצב כזה, כשם שהסיפא של המשנה ("ואין מבריחין את השבויים") אינה בתוקף, כך גם הרישא שלה ("אין פודין את השבויים יותר על כדי דמיהם") אינה בתוקף.

נושא שליט הוא חלק ממלחמה כוללת של ישראל באויביה, וכל המהלכים צריכים להתבצע על-פי הערכות והבנות בנושא ביטחון ישראל. זה חלק מדיני מלחמה ומהלכות מדינה וצבא. המבקש ראיה הלכתית ימצא שכל הלכות פדיון שבויים לא הובאו ברמב"ם בהלכות מלכים ומלחמותיהם אלא דווקא בהלכות מתנות עניים, בפרק העוסק בדיני צדקה ובסדר הקדימויות להוצאות ממון שנגבה על-ידי הקהילה לצורכי צדקה שונים. שם מקומן של הלכות אלה. אפשר להתנגד נמרצות לכל עסקה מן הטעם הביטחוני ואפשר להיכנע לכל עסקה מאותו טעם ומתוך נימוקים שונים. כך או כך, זה שיקול צבאי או מדיני או ציבורי, אבל למשנת "אין פודין יותר על כדי דמיהם" אין קשר ישיר לנושא. אולי רק קשר רעיוני.

מקרים חריגים

כשם שמותר לסכן חיים של חיילים אחרים, מעטים או רבים, כדי לחלץ שבוי משביו או כדי למנוע את נפילתו בשבי, כך מותר ליטול סיכונים נוספים כלפי האזרחים. מערכת השיקולים הצבאיים והציבוריים מסורה בידינו לכאן או לכאן

גם בהקשר של המשנה כבר קבעו בעלי התוספות ושאר הראשונים שיש מקרים רבים היוצאים מן הכלל של "אין פודין את השבויים יותר על כדי דמיהן":

אם השבוי הוא אדם מיוחד, מופלג בחוכמה או בחשיבות (ולכן המהר"ם נהג מידת חסידות בעצמו); במצב של סכנת נפשות לשבויים (תוס' גיטין נ"ח ד"ה כל ממון); אם השבויה היא אשתו של האדם שהוא חייב בפדיונה ללא הגבלת ממון; וכן הפודה את עצמו; וכן בזמן שפועלים חוקים אחרים.

הרב גורן בספרו 'תורת המדינה' דן בנושא באריכות, בקשר לעסקת ג'יבריל משנת 1985 (עמ' 424 ואילך). לאחר שהוא מביא את כל הנימוקים ההלכתיים והביטחוניים נגד עסקה כזו הוא חותם בדברים הפוכים:

"אולם על-אף כל האמור לעיל ייתכן שבמקרה של שבויי מלחמה של חיילים שנשבו תוך כדי מילוי שליחות של המדינה ששלחה אותם למשימות המלחמה, מוטלת חובה קדושה לעשות הכול לשחרורם...

"ייתכן שעל המדינה מוטלת החובה הבלתי מעורערת לפדותם ולהוציא אותם מסכנה הקלה ביותר ואין עליהם שום מגבלות של פדיון שבויים דעלמא... ואין להתחשב בעת שחרורם בסיכון ביטחוני ששחרורם עלול לגרום לציבור ולמדינה, מפני שאנו אחראים לנפילתם בשבי... אין להפעיל בהם הקריטריון של 'כדי דמיהם' או 'יתר על כדי דמיהם' בגלל האחריות המוטלת על המדינה ועל הצבא לשמור על חייליו בכל מחיר".

והוא מסיים: "זהו מה שנראה בעיניי בסוגיה מסובכת זו". מדוע ביצע הרב גורן מהפך כזה בתשובתו? מצבה של ישראל ומצבו של צה"ל כלפי חייל שבוי דומה מאוד לשני המקרים האחרונים שהובאו לעיל. חייל צה"ל הוא חלק מגופו של צה"ל ואחריות המדינה לחייליה דומה לאחריות איש כלפי אשתו, שחייב בפדיונה ללא כל מגבלה. בנושא זה פועלים חוקים אחרים, לא הלכות צדקה.

עמדה דומה הביע בעבר הרב שאול ישראלי זצ"ל. הרב ישראלי, שנודע כאחד הפוסקים המכוננים של הלכות מדינה וחברה, קבע:

"כיוון שחיילינו יצאו למלחמה בשליחות המדינה ומטעמה להגנת העם היושב בציון, הרי קיימת ועומדת התחייבות בלתי כתובה אבל מובנת מאליה שכל האמצעים שיש בידי המדינה עליה לעשות, בגבולות סבירים שאינם פוגעים בביטחונה הכללי, כדי לפדותם במקרה שייפלו בשבי. וכשם שקיימת התחייבות במקרה של היפגעם ח"ו במלחמה, הן לא נופל מזה החיוב לנקוט כל פעולה שהיא לשם הוצאתם מן השבי - 'דכולהו איתנהו בה' (בשבי קיימות כל סכנות המלחמה)".

בדיני מלחמה לא מפעילים 'חשבון' רגיל לגבי נפגעים. מלחמת לבנון השנייה נפתחה מתוך זעם וחרדה לגורל שני חטופים. בניסיוננו ללמד את חיזבאללה לקח ואולי לפדות את חטופינו נפלו חיילים רבים ונהרגו אזרחים רבים, כ-150 במספר. האם יש להימנע מפעולה צבאית שמחירה פי מאה ממספר החטופים? לא. זה שיקול מדיני וביטחוני לטווח קצר וארוך גם יחד.

כשם שמותר לסכן חיים של חיילים אחרים, מעטים או רבים, כדי לחלץ שבוי משביו או כדי למנוע את נפילתו בשבי, כך מותר ליטול סיכונים נוספים כלפי האזרחים. מערכת השיקולים הצבאיים והציבוריים מסורה בידינו לכאן או לכאן. כולם מסכימים שכניעה לטרור היא דבר פסול. הדברים אמורים אפילו 'בכדי דמיהם'. וכי במחיר 'הגיוני' אנחנו מוכנים לחטיפות ולשחרור? היש כאן מחיר הגיוני?

זהו שיקול בדיני מלחמה ומדינה ולא בדיני צדקה. החלפת שבויים ואחריותנו כלפי חיילי צה"ל היא שאלה ערכית ואסטרטגית הנוגעת לעתיד החברה והמדינה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  03/11/2011   |   עודכן:  03/11/2011
הרב אבי גיסר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חיילים פודים גם יתר על כדי דמיהן
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שאול א.
3/11/11 16:07
2
רב של פעם
3/11/11 23:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נכבדי חברי הנשיאות (באמצעות כתובת המייל של המועצה),
02/11/2011  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
העיסוק בגרעין האירני הוא תרנגולת המטילה ביצי זהב ממש, ואין מי שלא מפיק תועלת מכך. ראשית כמובן העיתונאים והפרשנים לרגע, שמוזמנים לכל פורום או מושב ליצים כדי לחוות דעות מלומדות על הצפוי לנו אם חיל האוויר יפציץ את הכורים האירנים מכיוון השמש או מכיוון הירח. ובכלל, כשפצצה אירנית מתקתקת אין צורך לדאוג לכותרות הראשיות של מחר בבוקר, הלא כן?
02/11/2011  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
לחימום הבית חלק חשוב ומשמעותי בהוצאות הכלכליות שלנו במהלך החורף. מתנורי נפט, רדיאטורים, מפזרי חום, מזגנים ועד למערכות מורכבות יותר כמו סולר וגז- לכל אחת מן השיטות היתרונות והחסרונות שלה ויעילותן תלויה בגורמים שונים כגון מיקום הבית, הגודל שלו ואופי הדיירים בו.
02/11/2011  |  שאול סלם  |   מאמרים
בימים האחרונים, החלו להופיע טענות רציניות, במספר מקומות אודות כוונה ישראלית להתקיף את הכור הגרעיני באירן. אני סבור כי תקיפת מתקני הגרעין האירני לא תחמיר את מצבה של אירן, אלא תיפגע קשות במרכזי אוכלוסיה ובאזרחים של מדינת ישראל. אירן שלה אינטרס להיות מעצמה אזורית ולשלוט על עתודות הנפט במפרץ הפרסי, ולצרף אליה את ממלכת בחריין שבמהלך שנות ה-60 בריטניה העבירה את ההחלטה לגבי עתידה לידי מזכ"ל האו"ם.
02/11/2011  |  בני כשריאל  |   מאמרים
מה שטוב ליוונים אין ספק שטוב ליהודים. אם ראש ממשלת יוון ג'ורג' פפנדריאו החליט לקיים משאל עם בנושא הקריטי לעתידה הכלכלי של יוון, אין כל סיבה שבעולם שלא לחקות את היוונים ולקיים משאל עם דומה בנושא הקריטי לביטחונם של אזרחי ישראל ולשאול בפשטות: "האם להפציץ את אירן?" והתשובה המתבקשת: "כן" או "לא".
02/11/2011  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
מיהו גולן, מה דעותיו - לכל ידוע, לא כן אבי שקד    לפי מודעות הענק שפירסם בעיתונות סוף השבוע, הסוציאליסט הזה כנראה אינו חסר ממון בכיסיו    כגודל המודעות - כך גודל האבסורד הפוליטי
צבי גיל
צבי גיל
בהמשך המלחמה הנגררת בעזה - צה"ל, ומאחוריו הציבור שנותן בו אמון, אנו מאבדים את המצפן    מי שחושב באופן אופטימי שעם חיסול החמאס הבעיה של ישראל תיפתר סופית מרמה את עצמו ואת הציבור
דן מרגלית
דן מרגלית
הפרופסור שקמה ברסלר חזרה הלילה למקומה בראש ההפגנות לאחר ראיון שהעניקה שלשום לטלוויזיה    איננו עקורים בארצנו, אמרה ברסלר שהיא שילוב של מדע ואהבת הארץ, מכון ויצמן ועמק יזרעאל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il