|
מחיר מסובסד לעגבניות [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
נכון, היהודים נחשבים לממולחים שבאומות במיוחד בתחום המסחר, אולם יש לזכור שכול נושא הרשתות הקמעונאות, אינו "מקצוע" עם וותק רהב שנים בישראל.
הורדת מחיר מספר מוצרים מתחת לעלותם האמיתית, אכן מהווה מקור משיכה חזק, אשר גורם לזרם הלקוחות להטות את כיוון זרימתו ולהגיע לחנות זו או אחרת, אך מנגד "בעל הבית" הרי חייב גם לייצר רווחים ולכן הורדת מחיר זו גורמת לסבסוד של מוצרים אחרים.
בואו וניקח לדוגמה את מחלקת הירקות והפירות בסופר. נכון לסוף שבוע שעבר עלות ק"ג עגבניות לרשת היה 5 שקלים ללא מע"מ, קרי 6שקלים לצרכן ללא רווח. היכן נמכר בישראל קילוגרם עגבניות במחיר שכזה?
מחיר העגבנייה בסוף השבוע האחרון, עמד לצרכן בין 1.99-4.99 לק"ג, כלומר הרשת סבסדה את מחיר הצרכן במוצר זה וכנראה גם במלפפון, בצל, ואולי גם בחסה ובכרוב הלבן, ומנגד ייקרה באופן חד את מחיר שאר הסלט, כולל סלט הפירות.
הרשת רואה לנגד עיניה את הרווח הכולל של כול מחלקת הירקות והפירות ולא את הרווח ממוצר בודד. דבר זה גורם לעיוותים לא קטנים בביקושים ופועל יוצא מזה להקצאה לא נכונה של שטחי הגידול והתמורה למגדלים. נוהג זה קורה לא רק בתחום הירקות והפירות, אלא בגדול בכול מחלקה בסופר. מוצר מוביל מורידים ומייקרים את המוצרים האחרים אשר התפלגות הביקוש אליהם קטנה, בדומה לפעמון גאוס המפורסם.
חידה לצרכן
ועכשיו נשנה נושא ונחוד לכם חידה קטנה, אשר באה להמחיש את התנהגות הצרכן והרשתות. כמה מחירי מוצרי חלב (מוצרי המקרר), אתם זוכרים?
(קחו דף ורשמו בבקשה), לכמה הגעתם? - 6 מוצרים זה הרבה, 10 זה המון!. כמה פריטים יש במקרר?, תשובה - מאות רבות!. את התשובה קיבלתם ומי שחושב על זה עוד דקה או שתיים, יכול גם לוותר על הקורס ניהול רשתות שיווק של ישראל 2011 - ותחשבו על זה!