במרוצת השנים האחרונות פשטו למעלה מ-30 חברות-תעופה את הרגל ואחרות מתקשות להתאושש משברונן. בין היתר היה זה גורלן של "פאן
אמריקן" - פעם חברת התעופה הגדולה בעולם; של "סוויסאייר" השווייצרית, של "בי.אי.איי" האנגלית, ועדיין אין זה סוף פסוק.
המשבר העולמי בענף התעופה רק מחריף ונותן את אותותיו גם בארץ. אחרי קריסתן האחרונה של ארבע חברות-תעופה מעבר לים, נאלצות גם שלוש החברות הישראליות -"אל על", "ארקיע" ו"ישראייר" - להיאבק על קיומן. כדי לשרוד הן מחפשות אלטרנטיבה הולמת לבריתות התעופה הבינלאומיות שהותירו אותן, בשל מצוקתן, מחוץ לתחומן. לצורך העניין מוכנות החברות הישראליות הפרטיות לבלוע אפילוצפרדע מן העבר, כאשר היו יריבות זו לזו.
אתמול אויבות והיום ידידות. אלה הן פניהן החדשות של "אל על" ו"ארקיע", המנהלות בימים אלה משא-ומתן כדי להתמזג. באותה שעה עושה "ישראייר", בודדה בשטח, שמיניות באוויר כדי להתפרס על כמה שיותר יעדים על הקרקע.
פתרון זמני
ואכן, "מיזוג" הוא שם המשחק. כך נהגו ונוהגות חברות-תעופה מעבר לים כדי להציל את עצמן מכיליון. בדרך זו מוזגו, למשל, "בריטיש אירווייס" הבריטית עם "איבריה" הספרדית; "יו.אס". עם יונייטד" בארה"ב; "אולימפיק" ו"איג'יאן" ביוון, ומעל כולן "לופטהנזה" הגרמנית, שפרסה את כנפיה על "סוויס" השווייצרית ןעל "אוסטריאן איירליינס" האוסטרית. לא סוד הוא ש"לופטהנזה" היא כיום חברת התעופה הרווחית היחידה, שיכולה, עדיין, להרשות לעצמה פריסה שכזו, בלא שתצא מופסדת. ויש, מסתבר, גם חברות שמצאו ביניהן פתרון של ברית משותפת, כמו "אלאיטליה", "אייר פרנס" ו"דלתא איירליינס", שאם לא כן היו נעלמות משמי העולם.
אלא שגם מיזוג וגם ברית הדדית אינן יותר מפתרון זמני. במוקדם או במאוחר עלולות חברות התעופה שבחרו בו לגלות שהן ניצבות בפני שוקת שבורה. הזינוק הגדול במחירי הדלק, הירידה התלולה במספר הנוסעים ופתיחת השמיים לתחרות מלאה ופרועה יהיו, קרוב לוודאי, בעוכריהן. במצב הנוכחי, קריסתן של חברות-תעופה נוספות היא רק שאלה של זמן. גורלן של חברות התעופה הישראליות לוט אף הוא בערפל ולא מן הנמנע שבמשבר הנוכחי עלול גם הוא להיחרץ לשבט.