מבוך הוא חידת סיור בצורה של מעבר מסתעף ומורכב, שבו הפותר חייב למצוא דרך. בשפת היום היום, מבוך וסבך הם סידרה מורכבת ומבלבלת של מסלולים. עם זאת, מבחינה טכנית הסבך שונה מהמבוך, כי לסבך יש דרך מסלול אחת, עם פיתולים וסיבובים אך ללא סניפים, ולא נועד להיות קשה לנווט הו כמו שבמבוך.
את מסדרונות העולם הפוליטי ניתן להשוות אותם למבוך. למרות שרוב מה שנאמר על הסדר העולמי החדש, על לומינרים, על שאיפה של קבוצות שונות ליצור תוהו ובוהו עולמי על-מנת לבסס שלטון מרכזי חדש, אכן קיים ונכון, אך רוב המידע הוא ניסתר לא גלוי, ומטבען, קבוצות אלו מעדיפות להישאר נסתרות.
יש גם להתחשב בשאלה, מי צודק, ומהי האמת?
חקר קצר מוביל למידע לא נעים בכלל, מידע שמערער אפילו את עצם הקמת מדינה ישראל, בארץ ישראל, שזו הייתה מזימה.
מוטב לא ליפול לשמועות, מזימות וקונספירציות. עדיף לייצר תהליך דמוקרטי הוגן, שקוף, בעל מעורבות מירבית של כל העם, ומשילה מינימלית של הפוליטיקאים, כי הפוליטיקה היא יצר הרוע והשחיתות, ולכן אליה נמשכים נציגי כתות נסתרות אלה.
ניתן גם לקחת פתרון טוב יותר מהעבר, שמתאים מאוד לימינו. בספר התורה שופטים, המוטיב החוזר ונישנה היה שהעם בישראל כפר באלוהיו, ובתמורה סבל מגזרות של עריץ אכזר; העם זעק לאלוהיו, אלוהים שלח את שליחו-נביאו ששיחרר את הישראלים-יהודים מעריצות, ונהיה להם לשופט-שולט ותשקוט הארץ...
שופטים ג', 7-11: ז וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת-הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה וַיִּשְׁכְּחוּ אֶת-יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם וַיַּעַבְדוּ אֶת-הַבְּעָלִים וְאֶת-הָאֲשֵׁרוֹת. ח וַיִּחַר-אַף יְהוָה בְּיִשְׂרָאֵל וַיִּמְכְּרֵם בְּיַד כּוּשַׁן רִשְׁעָתַיִם מֶלֶךְ אֲרַם נַהֲרָיִם וַיַּעַבְדוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת-כּוּשַׁן רִשְׁעָתַיִם שְׁמֹנֶה שָׁנִים. ט וַיִּזְעֲקוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶל-יְהוָה וַיָּקֶם יְהוָה מוֹשִׁיעַ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּשִׁיעֵם אֵת עָתְנִיאֵל בֶּן-קְנַז אֲחִי כָלֵב הַקָּטֹן מִמֶּנּוּ. י וַתְּהִי עָלָיו רוּחַ-יְהוָה וַיִּשְׁפֹּט אֶת-יִשְׂרָאֵל וַיֵּצֵא לַמִּלְחָמָה וַיִּתֵּן יְהוָה בְּיָדוֹ אֶת-כּוּשַׁן רִשְׁעָתַיִם מֶלֶךְ אֲרָם וַתָּעָז יָדוֹ עַל כּוּשַׁן רִשְׁעָתָיִם. יא וַתִּשְׁקֹט הָאָרֶץ אַרְבָּעִים שָׁנָה וַיָּמָת עָתְנִיאֵל בֶּן-קְנַז.
אם העולם יקח דוגמה מהיהודים, מסתבר שהשילטון שאותו היהודים מכבדים ושומעים לו, ולפיו מתפקדים הכי טוב, הוא של דיקטטור חסיד, מנהיג יחידי וייחודי, טהור לב ומידות, שמוכן להכות, ללא רחמים, בעושי עוול וגזילה.
מה יעשו היהודים שבסך-הכל רוצים לחיות את חייהם בשקט ובשלום?
- העם מוכרח להבין שאת חייו הוא לא ייחיה בשקט ובשלום עד שלא יקום ויתמוך באילו שמוכנים לפעול למען כל העם.
- העם מוכרח להבין שהוא צריך לחנך את ילדיו לפעול תמיד למען העם, ולקדש את ערכי המשפחה והקהילה. לא מה שהמדינה תעשה עבור אזרחיה, אלה מה שאזרחיה יעשו עבורה.
- העם חייב להיות סובלני; גם הלא מוכר והשונה הוא אדם, וכל אדם זכאי ליחס הוגן. תמיד לשים את עצמך בנעליו של העומד ממולך.
- זכרו את התורה ואם רק אם את האימרה, "ואהבת לרעך כמוך".
לשמחתנו, ליקום של אלוקים יש חוש צדק בסיסי, ובסוף הטובים תמיד ינצחו; לכן, צריך להיות טובים וללא פשרות, ואז הכל יהיה טוב יותר.
והכי חשוב, דברו רק דיברי אמת. השקר הוא החטא הראשון, בדרך להדרדרות מוסרית כללית. דיברי אמת שלפוליטקאים אין!