|
דוגמה ל"עבדות מודרנית" [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
|
|
העבודה במצרים הפכה לעבדות כאשר המצרים האיצו בעם ישראל לעבוד, לא נתנו לעובדים זמן למנוחה והיכו את מי שלא עבד מספיק מהר. במילים אחרות, העבדות היא תוצר של יחסי עובד-מעביד, ולכן אחד הלקחים הגדולים ביותר שנובעים מההגדה הוא שיש לשמור ולהבטיח לכל עובד את זכויות העבודה הבסיסיות שלו | |
|
|
|
|
ההגדה מספרת על היציאה של עם ישראל מעבדות לחירות, כאשר המסר המרכזי הוא שעלינו לזכור ולדבר על יציאת מצרים. לא משנה כמה אנחנו "חכמים... וכמה אנחנו יודעים את התורה", ההגדה של פסח מזכירה לנו את ההיסטוריה שלנו כעבדים במצרים, כדי שלא ניקלע שוב למצב של עבדות או נאפשר שיתרחש עוול דומה למישהו אחר. כנראה שההידרדרות לעבדות היא מהירה מאוד ובלתי צפויה, ולכן ישנה חשיבות כל כך גדולה לספר את הסיפור של בני ישראל במצרים, "וכל המרבה לספר ביציאת מצרים הרי זה משובח".
ההגדה, שיש לה מרכזיות גדולה בחיים שלנו כיהודים, רלוונטית מאוד גם למציאות שלנו היום, לא רק בגלל שהיא אמורה להגן עלינו מפני צוררים כמו פרעה, אלא בעיקר בגלל שהיא אמורה להיות המצפון המוסרי של עם ישראל. בשנים האחרונות החברה שלנו הפכה לחברה משועבדת ומשעבדת, ולכן אנחנו מחויבים בדיוק כמו בהגדה להוציא את העם שלנו ואת עצמנו מהעבדות החדשה שבה אנחנו נמצאים היום.
עבדות למעביד
השאלות המרכזיות שהעם שלנו צריך לשאול את עצמו בחג הפסח, הן מהי עבדות, ומתי עבודה הופכת לעבדות. כולנו עובדים קשה כדי לחיות, אבל הסכנה היא שלעיתים העבודה תהפוך לעבדות, והעובד יהפוך לעבד חסר-זכויות. מההגדה ניתן להבין שההבדל בין עבודה לעבדות הוא האלמנט של תנאי עבודה, כאשר בנקודה מסוימת תנאי העבודה כל כך קשים שהם גוזלים מהעובד את כל החופש שלו והופכים אותו לעבד.
"ויתנו עלינו עבודה קשה", כמו שנאמר "ויעבידו מצרים את בני ישראל בפרך... וישמע ה' את קולנו ויראה את ענינו ואת עמלנו ואת לחצנו". מהציטוט הזה ומפירושים נוספים מסתבר שהעבודה במצרים הפכה לעבדות כאשר המצרים האיצו בעם ישראל לעבוד, לא נתנו לעובדים זמן למנוחה והיכו את מי שלא עבד מספיק מהר. במילים אחרות, העבדות היא תוצר של יחסי עובד-מעביד, ולכן אחד הלקחים הגדולים ביותר שנובעים מההגדה הוא שיש לשמור ולהבטיח לכל עובד את זכויות העבודה הבסיסיות שלו.
העבדות המודרנית
"העבדות המודרנית" היא לא רק סיסמה של אנשי יחסי ציבור, ועבור רבים מהציבור הישראלי העבדות קיימת גם היום כאשר אנחנו חוגגים את החופש שלנו. העבדות אומנם שינתה במידה מסוימת את הצורה שלה ואין בה אלימות פיזית, אבל "האלימות הכלכלית" שמופעלת בעבדות המודרנית כנגד מיעוטים, אוכלוסיות מוחלשות ואפילו נגד מעמד הביניים, יכולה לפעמים להיות לא פחות פוגענית.
בישראל חיים מאות אלפי מהגרים, מיעוטים ואזרחים שמתקשים להתקיים בכבוד, והמעבידים מנצלים את העובדים האלה ומאלצים אותם לעבוד בתנאים מחרידים כדי להתפרנס. המעבידים שרוצים למקסם את הרווחים שלהם, גוזלים מהעובדים שהם ברובם עובדי כוח-אדם את הזכויות הבסיסיות שלהם כגון מנוחה ותנאי רווחה בסיסיים אחרים, ודורשים מהם מצד שני לעבוד יותר ויותר שעות ולהפיק יותר תפוקה.
ההנהגה והשעבוד
הגדת פסח מלמדת אותנו גם משהו לא פחות חשוב לגבי ההנהגה שלנו, שצריכה להנחות אותנו במאבק ליציאה משעבוד. כדי לצאת מהשעבוד הכלכלי של מעמד הביניים ושל המעמד הנמוך, עלינו לייצר מנהיגות ערכית ורוחנית כמו המנהיגות של משה, שלא רק תיאבק בעבדות, אלא גם תצליח לאחד את העם ולגרום לכולנו לוותר על הנוחות שלנו ולצאת ל"מדבר הפוליטי" שברחובות, על-מנת לייצר מנהיגות טובה יותר עבור הדורות הבאים. המחאה החברתית שהייתה פה בקיץ האחרון הייתה יריית הפתיחה בתהליך הזה, אבל עדיין לא יצרנו את המנהיגות שסוחפת את העם כמו המנהיגות של משה, שהצליחה לסחוף את עם ישראל ל-40 שנה במדבר.
הגדת פסח מזכירה לנו שהעבדות נוגדת את המסורת שלנו, והעובדה שהמדינה לא נאבקת מספיק בתופעה הזאת נוגדת את המסורת של העם היהודי ושל חג החירות שאנחנו חוגגים בימים אלה. ההגנה על עובדים היא חלק מרכזי של חג הפסח, ואסור לנו להתעלם שהיא אחד מהחלקים החשובים ביותר במסורת היהודית. על כן, מנהיג כמו נתניהו, שמשרת את בעלי ההון ולא נלחם על זכויות עובדים, לא יכול להנהיג עם שכל הנרטיב שלו בנוי על יציאה מעבדות לחירות.