|   15:07:40
  הרצל חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

שירה שהיא נר נשמה נצחי

שירי השואה של משה ליבה נוקבים עד תהום, מנסים לבטא את הנורא מכל, לגעת בגחלים ובאימה. נקרא בשירים ונזכור את העדות לנצח. דברים בטקס השקת ספר שיריו של משה ליבה "אני תובע", באולם המבואה של הספרייה הלאומית בירושלים, במעמד סופרים, שגרירים ואוהבי ספרות. משה ליבה שהיה במשך שנים שגריר של מדינת ישראל במדינות שונות הוא משורר עז ביטוי, שגריר שלא ניצוצות של כבו, שלא יכבו לעולם
22/04/2012  |   הרצל חקק   |   מאמרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
לחן לשירי ליבה ביום השואה הבינ"ל

קורות חיים של משה ליבה:
משה ליבה יליד 1931 – היה חבר קיבוץ, קצין צבא, מרצה, דיפלומט, ייצג את ישראל כשגריר במשך 31 שנים – וכן קונסול ב 15 מדינות שונות. היה מנכ"ל המכון ליחסי תרבות, יועץ לשר החוץ, דוקטור למשפט בינלאומי של אוניברסיטת פריס.

שימש כמרצה וכפרופסור ליחסים בינלאומיים ולספרות אירופית בכמה אוניברסיטאות, חבר אגודת הסופרים העברים, חבר באגודות ציירים ופסלים בישראל ובהולנד, חבר הנהלת האקדמיה לאומנות של ניו-זילנד.

ספרו של משה ליבה "אני תובע" אינו ספר שירה רגיל, מדובר בשירים שהם עדות, עדות מתוך הלהבות, עדות של משורר שאינו יכול לשאת בקרבו את כל הזיכרונות הפורצים כל סכר. שירים על השואה, על התחושות שמלוות את הניצולים, הן קטגוריה נפרדת של יצירה. המשא כבד מנשוא.

שיריו של משה ליבה תובעים תשובה, תובעים את כבוד הנספים, את כבוד הניצולים. התמונות מתוארות בשורות תמציתיות, ועדיין קשה להכיל: השירה מנסה לבטא את הנורא מכול. שירתו של משה ליבה נוגעת באש, נוגעת בגחלים, מבטאת את האימה והסבל.

בערב השקה לספרו "אני תובע" – באתי בשם אגודת הסופרים העברים לומר מלים על הספר ועל היוצר – ורציתי לברך את היוצר על העדות שתישאר לדורות, על העוצמה של שירתו, על השליחות שיש שמעבר ליצירות. חשוב היה לומר מלים על ד"ר משה ליבה ועל פעילותו בשירות האומה לאורך כל שנותיו כשגריר וכקונסול. ערב ההשקה לספרו היה בעיניי מופע של הכרת תודה על מסלול חיים של תרומה לכלל, ונשאתי דברים שיישמעו כקריאת אהבה של אחים
למשורר העדות והתעודה, קריאת התפעלות מלב נרגש, מלבו של עם שלם.

הספר "אני תובע" הוא ספר שמתחבר לספרים קודמים של משה ליבה בנושא השואה – ומי שקורא בשיריו מרגיש כי היצירה הרוטטת הזו מיטיבה להתחבר לתקופה הנוראה, לחוש את הדופק של העם היהודי. שירתו היא נייר לקמוס רגיש לנשמה היהודית, להיסטוריה המיוסרת, והקריאה סוחפת אותנו לנפש היוצר שיודע לתת כבוד לסבל, שידע להדליק נר נשמה נצחי לכל אלה שנספו , אך רוחם נותרה עדה לספר את הסיפור שלא נגמר.

משה ליבה ניצב מול התופת – ואין לו מרגוע:

"יָדיים אֵלה – מְצָא לָהֶן מְנוחָה"
ואין הוא חס על עצמו אלא על ילד קטן:
'יָדַיים קְטַנות
שֶלא הָייתה בָּהן אַשמָה' -
והוא ממשיך בבכי עצור:
'ידיים שאֵין עלֵיהן כַּפָּרָה
יָדיים לבָנוֹת'.

ובתוך כל עמק הבכא הזה של הזיכרון שאינו מרפה, הוא לרגע כורע תחת הנטל –נרגש וחש שהוטלה עליו משימה שמעבר לכוחות אנוש – והוא מתפלל:

'רִבּון הָאלוהִים
המַרבֶּה לסְלוח
אֶת מראֶה
היָדיים הלבָנות
אנא
עזוֹר לִי לשכּוח'.

כחזן על תיבת התפילה, עומד המשורר לפנינו, שליח ציבור לנשמות אילמות: משה ליבה כותב באותו מתח נורא שבין זיכרון לשכחה, חושף בעטו השרוף קווים מתוך התוהו ובוהו, קווים שבירים מאותה תקופה, מבקש לאפיין בדמע ובכאב את אופייה של אותה חשיכה שחורה, אותה רעה חולה שהובילה את העולם, את אירופה - לשנים נוראות, למעשי טבח שקשה לתאר.

הנה שורותיו מתוך הספר החדש 'אני תובע' – שורות שחותכות את המציאות, שמנסות לתאר שחיטה נוראה:

הקצב נשחט

בַּמִּשְׁחָטָה הָעִירוֹנִית
הָיָה מִנְיָן
בְּרָאשׁוּת הָרַב.
בָּאוּ לוֹמַר "קַדִּישׁ"
עַל הַקַּצָּב הַיְהוּדִי
אֲשֶׁר נִשְׁחַט
נִתְלָה, רֹאשׁוֹ לְמַטָּה
בֵּין הַבְּתָרִים
שֶׁל בְּהֵמוֹת שֶׁנִּשְׁחֲטוּ
וְכָךְ מְצָאוּהוּ.


שיר שכולו צעקה, משה ליבה יוצר תמונת אימים שבה מפרפרות המלים בין הבתרים, אבל הפעם אין ברית ואין השגחה אלוהית. ברגעי האימה יש רגעים של שברון אמונה. המראה מתאר גורל יהודי משווע לישועה: יהודים זוכים לגורל של בהמות - ובאוויר מהדהד המוסר של הנאצים – שיצרו דמוניזציה של העם היהודי, שנתנו לעולם רישיון להכות בנו כחסרי צלם אנוש, זו התמונה הקשה מנשוא – משחטה - - וקדיש ויהודי מבותר, כאילו היה בהמה.

השירים של משה ליבה ראו ושמעו הכול, השירים שלו היו שם –
והוא יודע לומר לנו כשליח הנספים מלים נוקבות:

אִם לֹא
ראיתָ
שמעתָ
הרחתָ
הרגשתָ
טעמתָ
כּי אז:
לא היית שָם

מתוך השיר 'לא היית שָם'.

אתה קורא בשיריו של ליבה, אתה נרעד מול המחזה שלו 'הנגן מאושוויץ' - והלב. היהודי קולט את שברי החיבורים – את הקשר להיסטוריה, לעם, לנספים, לניצולים – והמסר בוקע מתוך האופל: החיבור לזיכרונות האלה נרקם בלבבות שלנו פנימה, ריחות ומראות שמופנמות בנו, כמו חיכינו להם, כי הם חלק מחיינו, הם נחוצים לנו כדי שנבין את עצמנו, את עמנו, שנדע כיצד להמשיך לחיות, וכל זאת כשאנו חיים מה היה שם.

משה ליבה בא בשם הנספים, תובע את כבודם ואת זכרם, כך הוא שר:

אֲנִי תּוֹבֵעַ זֵכֶר
אַרְבַּע-מֵאוֹת אֶלֶף,
שְׁמוֹנֶה-מֵאוֹת אֶלֶף,
אִישׁ לֹא סָפַר
וּמִי יֵדַע,
שֶׁהֻשְׁמְדוּ שָׁם,
בַּמָּקוֹם הַהוּא
מֵעֵבֶר לַנָּהָר,
טְרַנְסְנִיסְטְרִיָּה שְׁמוֹ.

משה ליבה כיהן כשגריר רוב ימיו - וגם בשיריו הוא שגריר, שגריר של עולם נשכח, שגריר של עולם שאסור שיישכח. שגריר לחבריו שנשחטו, לחבריו שניצלו ונותרו כבויים ושבורים. מי שמהלך בין שבילי שיריו של ליבה, חש את הפצע השחור, את השכול, את זעקת הקורבנות – ומתוך הצעידה הכואבת נושבת הרוח מאותן שדות מוות, נשמע הקול הקדוש של השירים:
עם ישראל חי. עם ישראל חזר לארץ אבותיו, כי הבין שאין בגולה שום פתרון אמיתי.

כשלחמו הפרטיזנים בנאצים הם שרו:
זה היום נכספנו לו עוד יעל ויבוא
ומצעדנו עוד ירעים- אנחנו פה.
התמונות מחייבות אותנו לזכור כל שורה שכתב משה ליבה, וכיצד אפשר לעמוד מול שיר

כה קשה שמכה בנו בפטישים – כך הוא כותב:

הָיִיתִי רוֹצֶה,
מְאֹד הָיִיתִי רוֹצֶה
לִשְׁכֹּחַ
אֶת הַיּוֹם הַמַּר, הַנִּמְהָר
מִכָּל הַיָּמִים עֲלֵי אֲדָמוֹת
כְּשֶׁבְּמִשְׁמַרְתִּי לְיַד מוֹצָא
תָּאֵי הַגַּז
נָפְלוּ, מֵעֲרֵמַת גּוּפוֹת הַמּוּמָתִים
אָבִי, אִמִּי, מְחֻבָּקִים,
רַעֲיָתִי, שְׁנֵי יְלָדֵינוּ
דְּבוּקִים
בֵּין זְרוֹעוֹתֶיהָ

הקריאה בשורות שיריו מצמררת, ההד חוזר, אלה פסיעות הצללים האבודים במחנות המוות, וזה המשורר שהפנים את נשמותיהם של הנספים בקרבו, זה משה המשורר שנצר הכול בלב.
חש כל רגע שהוא שם – 'חַי בַּבּוֹר הַהוּא/ בקֶבֶר הָאַחִים'

ובשורה אחרת:

'כָּל לַיְלה בָּאִים. נִכנָסִים/ יוֹרִים בּי. כֵּן תולִים אוֹתִי/ קוֹבְרים אוֹתִי'.


בשיר אחר שלו – 'ביני לבין עצמי' הוא כותב: חי בבור ההוא/ בקבר האחרים. הגופה/ מחניקה אותי. כמה קשה/ למות כל לילה!

העדות האישית שלו, שהשואה חי איתו כל יום, חוזרת בחייו כל יום, מקבלת ביטוי קשה בשורות הנוקבות האלה. ובמלים כה שקטות הוא מעיד בתחילת השיר: "השואה שלי' זה דבר מאוד אישי/ רק ביני לבין עצמי".

בשיר קשה שלו הוא מתאר כיצד קוברים יהודים חיים, והוא מסיים את השיר במלים, שקשה לשכוח:

הָאֲדָמָה זָזָה שָׁבוּעַ יָמִים!

זו הפלנטה הקשה, הרוטטת, הצועקת – פלנטה איומה שצפה כל הזמן. הסמלים של השואה מתחברים לזהות, לשורשים, להתחברות הקולקטיבית. הטלאי הצהוב כנובע מן המגן דוד, וכל הסמליות הלאומית שבה לסיפור האישי: "הטלאי הצהוב/ כתם שחור. כוכב/ מגן דוד. יהודי/ זה אני".

השירה היא פתחון פה וכורח להעיד, אך בשיריו הוא נותן לכך ביטוי דו משמעי:

"הנעלים
פתחו את הפה
הן רעבות
יונקות בוץ"

והנעלים מיטיבות לבטא את תחושת החיים במחנות, את הרעב הקשה.
השיר מסתיים בפתחון פה שמתאר גם רעב, גם דיבור בשם הרבים:

"הו נעליים
אל תביטו אליי
פעורות פה,
מה כאן הפלא?
גם אני, גם אני
רעב תמיד
בעצמי".

(השיר 'נעליים קרועות').

כמי שקוראים כל שורה צורבת – אנו מצטרפים לשיירה, חשים כי נשבענו למענם, נשבענו לזכור, לבנות את ביתנו על חורבות עולמם, לזכור למען הגאולה.

שהרי כך אמר הבעל שם טוב:

השִכחָה היא גלות - הזיכרון הוא הגאולה. והשירים הקשים כמו צורבים בנו תחושה, שזו גאולה קשה, גאולה מתוך האֵפר.

(דברים בערב לכבוד משה ליבה - 26 בינואר 12 - ערב יום השואה הבינלאומי).

תאריך:  22/04/2012   |   עודכן:  23/04/2012
הרצל חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שירה שהיא נר נשמה נצחי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
זיוה גל
22/04/12 13:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כולנו רואים את המאורעות המזוויעים המתרחשים בסוריה מזה יותר משנה, ואמצעי התקשורת מדווחים כל הזמן על עימותים בין "כוחות המשטר הסורי" מצד אחד, ובין "המורדים", ה"אופוזיציה" ו"צבא סוריה החופשית" מצד שני. אלא שרבים מאיתנו איננו מודעים לכך ש"כוחות המשטר הסורי" כוללים לא מעט חיילים זרים, לגיון זרים ממש, שהגיעו לסוריה בפקודת הממונים עליהם כדי לסייע לבשאר אסד ולחבר מרעיו להישאר בשלטון בכל מחיר. הזרים שהגיעו לסוריה על-מנת לתגבר את השלטון הם בעיקר לבנונים אנשי חיזבאללה, ועירקים המשרתים ביחידות מיוחדות הבנויות על טהרת השיעים, המשמשות בשגרה כיחידות חיסולים ופיגועים בשליחות האירנים.
22/04/2012  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
בפעם השלישית השנה ציינו השבוע את זכר השואה. הפעם הראשונה הייתה ב-27 בינואר, יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, שבו הגיע הצבא האדום למחנה ההשמדה אושוויץ. האו"ם קבע תאריך זה כיום הזיכרון הרשמי לשואה, ומדינות רבות, וישראל בתוכן, מציינות אותו. לא יצאו ימים מועטים ושוב ציינו את זכרון השואה, הפעם בעשרה בטבת - יום הקדיש הכללי. אנו מציינים אותו כבר 62 שנה, מאז הנהיגה הרבנות הראשית בישראל מנהגי יארצייט לנספים בשואה שיום מותם לא נודע. ביום זה מדליקים נרות נשמה, אומרים קדיש על הנספים, לומדים משניות לזכרם, ולאחר קריאת התורה שבתפילת שחרית, אומרים את תפילת אל מלא רחמים. אגב, החרדים, כדרכם בקודש, אינם מקבלים עליהם תקנות אלו של הרבנות הראשית ונוהגים ביום הקדיש הכללי מנהגי אזכרה מצומצמים הרבה יותר בעניין הנספים בשואה.
22/04/2012  |  עמוס גורן  |   מאמרים
"בושה וחרפה - חוצפנים, איך הם מעזים לעשות שימוש ציני ונבזה באחד הדברים הקדושים בהיסטוריה של העם היהודי? פשוט בושה, אוכלי חינם ופרזיטים" - (טלי)
22/04/2012  |  דמיטרי רייזמן   |   מאמרים
חיי אדם בישראל, מה הם שווים? כמה באמת דואגת המדינה להבהיר לאזרחים שרשלנות וזילות חיי אדם ייגבו מהאשמים מחיר קשה מנשוא? האם באמת מבטיחה לי המדינה שחיי אינם הפקר?
22/04/2012  |  מיכל גרינברג-כהן  |   מאמרים
בשבוע שעבר (15.4.12) בעקבות החלטת ביה"ד העליון של ההתאחדות לכדורגל, כתבתי מאמר שנפתח במשפט: "יום עצוב לאוהדי הספורט החיוביים (והם הרוב) בישראל". בהמשך, כתבתי כי "ההחלטה המקלה של בית הדין העליון של ההתאחדות לכדורגל, היא בבחינת החלטה שתהווה בכייה לדורות. איזה מסר יצא מבית הדין ומדייניו הנכבדים? מה יסיקו מכך, "אוהדי" הכדורגל, האלימים".
22/04/2012  |  שי ברק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il