|   15:07:40
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

עת לכל דבר - ועת לעונשי מינימום

הזילות בחיי אדם, בעבירות של פגע וברח, אלימות פיזית, שוד קשישים וחסרי ישע, אלימות מינית, אלימות בתוך המשפחה, הגיעו לדרגות שאין אפשרות לבלום אותם - אלא בענישה כבדה ומרתיעה. בתי המשפט למרבה הצער, נכשלו בשנים האחרונות בכל הנוגע לענישה בתחומים שהפכו למכת המדינה והגיע העת - לשנות זאת
27/08/2012  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   הקטל בדרכים   |   תגובות
הפגנה מחוץ לכנסת נגד עסקת הטיעון עם דורס שחר גרינשפן [צילום: פלאש 90]

"מי שאינו מביא את עושה הרעה על עונשו מעודדו לחדש רעתו". (ליאונרדו דה וינצ'י)

"אנשים אינם נתלים על גניבת סוסים, אלא כדי שסוסים לא יגנבו". (לורד האליפכס)

הקטל בדרכים משתולל, הענישה מגוחכת, ההרתעה לא קיימת, מספר ההרוגים והפצועים מתאונות עולה על קרבנות המלחמות ואין תזוזה בנושא.

יש מה לעשות, אפשר לעשות - אך אין הענות, אין חשיבה יצירתית וחיפוש אחר פתרונות יצירתיים. הביורוקרטיה אוכלת וזוחלת וכל ניסיון לפרוץ המעגל נתקל בקיר אטום.

שיהיה ברור, לא הכל תקציבים ולא הכל תשתיות, למרות שהם חשובים ונחוצים להצלחה. לידם יש לשלב חינוך, הרתעה על ענישה משפטית ואדמיניסטרטיבית, מעקב אחר ביצוע ועקביות בביצוע התהליך.

העת לשינוי על-ידי המחוקק

כאשר מערכת המשפט מאכזבת ושיקול דעתם של השופטים, אינה עומדת במבחן הגיון החיים, מגיעה עת השינוי על-ידי המחוקק.

עונשי מינימום הם תשובה, למצב בו מערכת אכיפת החוק לא עומדת בציפיות הציבור, לא עומדת בלחץ - העבירות וההרתעה המקובלת אינה עובדת. כאשר על עבירות כמו תאונות פגע וברח, בריונות לשמה, תקיפות חבלניות, תקיפות מיניות, סחר בנשים, שוד קשישים וחסרי ישע, יתבטאו בעונשי מאסר משמעותיים שאין לרדת מהם אלא רק לעלות לחומרא, יהיה בכך גורם הרתעה משמעותי, לעומת המציאות של עסקות טיעון מקלות, עבודות שירות ועונשים על תנאי.

ובכן, יש מה לעשות, חייבים לעשות וניתן לעשות. בנוסף לדברים הבסיסיים עליהם חוזרים מדי פעם שדנים בנושא, כמו תשתיות, תקציבים, שוטרים בכמויות גדולות יותר בכבישים, במיוחד "הכבישים האדומים", אכיפה אגרסיבית, הן של בתי המשפט והן של הפרקליטות, בדרישה לעונשים ובערעורים על קלות העונשים.

על הפרקליטות והמשטרה, לעמוד על כך, שבמקרים המתאימים, בתאונות הקשות עם נפגעים, בהם הרשלנות של הנהגים היא גבוהה, גם אם מתבטאות בעצימת עיניים, או אדישות לתוצאות - להעלות את רף האשמה לדרגת הריגה ולפעמים אף רצח.

כשמדברים על רצח בכבישים - לא צריך להשאיר זאת כאות מתה או צורת ביטוי - יש מקום גם לפעול בכיוון זה.

כאשר נהג המסיע שוהים בלתי חוקים, כפי שקרה בתאונה הקטלנית בצומת פלוגות, נכנס במהירות לצומת באור אדום. מדובר ברשלנות בדרגה של הריגה או רצח. וכאשר מתברר, שהנהג הוא מאזור חברון, ללא רישיון ישראלי תקף, וגם מסיע אנשים ללא אישורי כניסה ושהייה לישראל (שזה גם חמור מבחינה הביטחונית), העבירות והעונש צריכים להיות בהתאם.

אמנם ברצח - יש להוכיח כוונה תחילה של רצון לקטילה, אבל גם עצימת עיניים, ואדישות לתוצאה - הם אלמנטים נפשיים, המספיקים להרשעה בהריגה ולפעמים אף יותר מכך.

המקרים, בהם השתמשו בסעיפים אלה בתאונות קטלניות הוא מזערי וכמובן שיש גם סעיפים חמורים נוספים, בקודקס הפלילי שלא מופעלים במקרים החמורים.

אבל לצד כל אלה יש גם אפשרויות נוספות למלחמה המתמשכת הזו, אחת מהן טובה יעילה ולא דורשת תקציב גבוה, היא ההצעה לנסות ולמיין את הנהגים המסוכנים - לפני שהם מבצעים תאונות. שהרי, אחרי הביצוע, הם עוברים לפאזה אחרת של חקירה משפט ועונש - וכפי שציינתי לעיל לא תמיד בצורה מהירה ויעילה.

אי לכך - הצעתי לנסות למנוע את התאונה העתידית ע"י מציאת הנהג המסוכן, באמצעות הרשעתיו הקודמות, כמופיע במחשבים של המשטרה, משרד התחבורה ובתי המשפט.

ההצעה פשוטה וביצועיה לא דורשת השקעה תקציבית גדולה אלא רצון טוב ובעיקר הוראה מעשית על ביצועה. עד עכשיו, משך 10 השנים האחרונות, אני מתכתב עם כל הרשויות המתאימות, מקבל תשובות מנומסות תוך הפנייה לגופים אחרים, כשכל אחד מוריד מעצמו את הטיפול ומעביר אותו בכבוד רב לאחר וכמובן, ששום דבר לא נעשה. בנוסף לכך, הופעתי והרצאתי לא פעם בפני ועדות ממשלתיות שהוקמו בנושא, כדי להתגבר על קטל בדרכים, אבל התקדמות מעשית בתחום עדיין לא נראית באופק.

להלן עיקרי ההצעה:

אני מציע למנות מפקחי "בטיחות תנועה" במספר של בין 5-10 איש, בשלב ראשון, בעלות כספית נמוכה יחסית, ניתן גם להשתמש בגמלאים של המשטרה, בתי משפט לתעבורה, בוחנים ואחרים - שעיקר מטרתם לאתר נהגים עם פוטנציאל מסוכן, מועדים לעבירות תעבורה קשות, לפני שהם מבצעים תאונות, וכל זאת ע"י בדיקת רישומי ההרשעות שלהם. תפקידי "מפקחי הבטיחות" יהיה לסרוק במחשב את כל נהגי ישראל בסדר יורד, החל מנהגי משאיות, אוטובוסים, מובילים למיניהם, רכב כבד, טיוליות, נהגי מוניות וכדו'...

לפי הנחיות של משטרת התנועה ומשרד התחבורה ומי שעברו בשנתיים האחרונות לבדיקה, עבירות תנועה קשות ומסוכנות, כגון: מהירות מופרזת, הרשעות קודמות, תאונות, ניקוד, חציית פס לבן, אי ציות לרמזורים ובמיוחד אדום, אי תקינות הרכב ועבירות שיש בהן סכנה לבטיחות הנהיגה, יורדו מהכביש ע"י סמכויות מנהליות שינתנו ל"מפקחים" כולל, הוראה למבחנים חוזרים, קורסים לנהיגה מונעת וסמכות להוריד או להשעות רישיונות נהיגה ודירוגם עד לבירור או השתלמות וכדו'...

ואם הדבר דורש תיקון חוק ותקנות - כך יעשה - שהרי אין תחליף לא בעונש ולא בכסף לחיי אדם או פציעתו.
ולסיום מספר הערות ונתונים:

  • לפי דיווחים רשמיים, נמצא כי משאיות היו מעורבות פי 2.5 יותר מכלי רכב אחרים בתאונות. הנתון אינו מפתיע שהרי הם נמצאים, עקב עיסוקם ופרנסתם, יותר בכבישים מאשר אחרים. וכאשר מוסיפים את העובדה שהם רוצים לעשות מה שיותר "נגלות" כדי להרוויח יותר, הם יותר עייפים, לא מקפידים על תחזוקה טכנית נאותה ולא על חוקי התנועה והמנוחה.

  • בעלי חברות של ציוד כבד, משאיות הובלה, חברות אוטובוסים, מסיעי ילדים וכד'... המעסיקים נהגים שכירים, במשכורות מינימום, ודורשים מהם שעות נהיגה מעבר למותר - לא מבוקרים ולא נשפטים על פגיעה בחוקי העבודה, העסקת עובדים, על שעות נהיגה ומנוחה, והתוצאה - נהיגה לא בטוחה שבסופה תאונות.

בתאונה קטלנית שהייתה עם משאית, טען הנהג שישן באותו יום רק שעתיים, ולחובתו 16 הרשעות בשנה האחרונה ולא בסעיפים טכניים, וכך גם ביתר המקרים.

  • אומנם המשטרה עושה מאמצים לאכיפה, תפיסה וענישה, אך לא מספיק. יותר שוטרים בכבישים, כוחות עזר, משמר אזרחי, מתנדבים, הסברה, חינוך לנהיגה נכונה בבתי ספר, בקיצור יש מה לעשות בנושא.

  • לזכור - רישיון לרכב, הוא כמו רישיון לאקדח, ויש לטפל בכך בהתאם.

לסיכום:

אנו רגילים לדבר הרבה ולעשות מעט. אחרי כל אירוע שמזעזע את המדינה, אם זאת תאונה, תקיפה, לינץ, שריפת מכוניות, תקיפה מינית, קמה מהומה, דרישה ליד תקיפה ושינויים בענישה. אחרי שהמהוה שוקעת, חוזרים לשגרה.

הגיע העת - להתנער ולעשות, כי כבר מאוחר מדי.

תאריך:  27/08/2012   |   עודכן:  27/08/2012
אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פגע וברח   צליפת שוט 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עת לכל דבר - ועת לעונשי מינימום
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בבבוריס
27/08/12 13:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשבת קראנו את פרשת שופטים, פרשה המדברת על הצורך ליטול אחריות ולכונן חברה ראויה. אורח החיים של הנהגה פוליטית כיום , שמשכן מנהיגיה נודד ממגדלי אקירוב בתל אביב למגדל אחר ברחוב אבן גבירול, מתמקם לו מעדנות גם בקיסריה ובשכיות החמדה אינו מתיישב עם ציווי פרשת שופטים. בספר דברים י"ז 14-20 מחייבת הפרשה לאמץ אורח חיים של צניעות מרבית כאות ומופת לחברה המעצבת את דפוסי חייה.
27/08/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
דגל המרד ברחוב צלאח-א-דין ממשיך להתנופף ברמה. בניגוד לעמדת וועדת השרים לענייני התיישבות (הנהנית מסמכות ממשלתית מלאה) כופפו אנשי היועץ המשפטי את ראש הממשלה, ובתיווכו של השר בני בגין, ה"פודל" הקבוע של 'שלטון החוק', הגישו לבג"ץ נייר מטעם נתניהו וברק המאמץ את עמדתם, לפיה גם תושבי מגרון שרכשו את הקרקע מבעליה הערבים - יגורשו. כך דוקר ראש הממשלה בגבה את הוועדה שהוא בעצמו הקים.
27/08/2012  |  אליקים העצני  |   מאמרים
שירו של אבא קובנר (1918-1987), "קולות מהגבעה", הוא בעיני אחד השירים היותר יפים בשירה העברית החדשה. השיר נדפס בתוך הפואמה השניה שקובנר פרסם, "פרידה מהדרום", שיצאה לאור לראשונה בתום מלחמת השחרור ב-1949. לימים שב ונדפס בכל המהדורות של הפואמה. אני רואה את עצמי בין אלה הסבורים שהפואמה הזו היא משיאי יצירתו השירית של אבא קובנר. ואני משתייך לאלה הסבורים שהשיר "קולות מהגבעה" הוא השיא של הפואמה כולה.
27/08/2012  |  אלישע פורת  |   מאמרים
בשנה האחרונה גוברים המתחים בין אירן ואזרבייג'ן - סגירות זמניות של מעברי גבול, ניסיונות פיגוע מצד האירנים בשטח אזרבייג'ן, החזרת שגרירים לצרכי התייעצויות, מעצרים ללא סיבה משכנעת של אזרחי המדינה השנייה ונוכחות צבאית מוגברת אירנית בים הכספי - אלו הם רק חלק מהסממנים למתיחות זו. את המתיחות הגואה צריך לנתח בהסתכלות ארוכת שנים אך גם במבט על הטווח המיידי. מצד אחד, מאז קבלת העצמאות של אזרבייג'ן ב-1991 היחסים בין שתי מדינות אלו רוויים מתח, ולכן אין להתפלא על המתיחות הנוכחית. מצד שני, המתח בעת הנוכחי הוא חריג בהשוואה לתקופות קודמות. ניתן להסביר עליית מתח זו בהתגברות הסנקציות הבינלאומיות על אירן, כמו גם איום התקיפה עליה, אשר מביאים את אירן למדיניות יותר תקיפה כלפי שכנתה מצפון, ומביאים את אזרבייג'ן לצעדי מנע הנתפסים בטהרן כתוקפניים.
פתאום נהיה 'שקט' בנושא האירני? תהיו בטוחים שהמפטפטים לא מרצונם שותקים, והשונאים את נתניהו וברק לא חדלו משנאתם. מי שקילקלו את החגיגה, היו ההצהרות האחרונות של עלי חמינאי, של אנשי ועדת סאאב (על הייאוש מחקירת הגרעין באירן) וההוכחות המובהקות על הקצב הרצחני של אירן להשגת נשק גרעיני.
27/08/2012  |  אילנה אדם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il