|   15:07:40
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

כולם מתחזים לבית היהודי

עדנה לייצוג הציונות הדתית בכנסת: הבית היהודי מציג נבחרת רעננה, ערכית ומגוונת, ושאר המפלגות אינן יוצאות ידי חובה ללא קישוט סרוג בצמרת
05/12/2012  |   מנחם רהט   |   מאמרים   |   בחירות 2013   |   תגובות
הבית היהודי. תפנית חסרת תקדים [צילום: פלאש 90]

מה נשתנתה מערכת הבחירות הנוכחית לכנסת ה-19, מכל 18 מערכות הבחירות שקדמו לה?

בחירות 2013 הן הראשונות מזה 36 שנה, שבהן כולם שוב מכירים בכוחה הערכי והמספרי של הציונות הדתית. כמעט כל הרשימות (טוב, מי כבר סופר את מרצ?) הזדרזו, או לפחות התאמצו, להציב סרוג אחד לפחות בצמרת. עדיף שניים-שלושה. כולם רוצים להיות הבית היהודי. גבירותיי ורבותיי, מהפך.

הכל החל בתפנית חסרת התקדים שעברה על רשימת הבית היהודי. עד לפני חודשים אחדים נתפס חזון תקומתה מעפר דל של המפד"ל כמעט ז"ל, כחלום באספמיה, הילכתא למשיחא. מי היה יכול להאמין, שניתן לנפנף הצידה את בעלי החזקות הכוחניים למיניהם ואת העסקונה צרת האופקים, שהובילו ברוב נכלוליהם, יהירותם ואטימותם, כמעט לידי התרסקות? כולם נאלמו ונעלמו, וטוב שכך.

התאדותם של הגבאים הישנים, שתמיד שמרו לעצמם ולנאמניהם את מיטב הג'ובים והכיבודים; הסתערותו המבריקה של הצוות המנצח בנט-שקד-אורבך לבלימת הקריסה; בחירת רשימת מועמדים רעננה, מגוונת וערכית, בבית היהודי, לצד מועמדיה האטרקטיביים של האחות 'תקומה'; הפריימריז הנקיים בניצוחה של ועדת הבחירות בהנהגת ד"ר דני טרופר – כל אלה הצליחו להצית מחדש במחנה הציונות הדתית את הביטחון העצמי שהידלדל, ולעורר תקוות מרקיעות-שחקים.

כבר עכשיו מנבאים הסקרים כולם פוטנציאל של הכפלה ואולי שילוש של הייצוג הציוני-דתי בכנסת ה-19: כבר לא שתי מפלגות אחיות, האחת מצומקת של שלושה ח"כים והשנייה רק עם שניים, שעד לא מכבר ניבאו לשתיהן שיגרדו מלמטה את אחוז החסימה, אלא מפלגה בינונית פלוס, שיש לה פוטנציאל לחלוף ביעף על פני הרבה מתחרות, כולל מפלגת יאיר לפיד, מפלגת ציפי לבני, שס, יהדות התורה ועוד. אין סקר שמנבא לה פחות מ-10 מנדטים, ויש מרחיקים לכת עד כדי 13 ו-14 מנדטים, בלא עין הרע.

סרוגים בצמרת

אבל דומה שהמהפך שהובילה הבית היהודי בהנהגת נפתלי בנט – שבהופעותיו בתקשורת הישראלית והזרה, מצליח 'לעבור מסך' ולהפגין תיחכום לצד חדות לשון – אינו מסתכם רק בהגדלה ניכרת של פוטנציאל הייצוג של סיעת הציונות הדתית בכנסת ה-19. המהפך שיכנע את מרבית המפלגות, להכיר בפוטנציאל החבוי במחנה הציונות הדתית, עד כדי חיזורים נלהבים אחר מצביעי מחנה זה מצד אחד, ומצד שני שיבוץ סרוגים בצמרת.

ניתנה האמת להיאמר: לא כולם במחנה הציונות הדתית משלימים עם עריקתם של מיטב חברינו לשדות זרים. יש שרואים בהם בוגדים. אבל נראה שרק ברכה טמונה בשיבוצם ברשימות אחרות. שהרי בסוגיות העקרוניות כמו דת-מדינה, הם ימצאו עצמם במחנה אחד עם ח"כי הבית היהודי, מה שיהווה מכפיל כוח מבחינת האידיאולוגיה הציונית-דתית. שאלות כמו הפרדת הדת מהמדינה, דמותם של רבנים ראשיים, רבני ערים ודיינים, שיקום מעמדם הרעוע של בתי הדין הרבניים, שלילת ניסיונות הפגיעה בסדרי המעמד האישי כפי שנקבעו עם קום המדינה ועוד, צפוי שיצביעו עם הבית היהודי.

אף שאין כאן כל כוונה לדבר סרה במועמדים הסרוגים שמקשטים צמרתן של מפלגות אחרות, דבר אחד, לאו-דווקא פוליטיקלי-קורקט, ניתן לומר בעניינם, ללא כל רצון להקניט: ספק אם מי מהם יצליח 'לשלם' את מלוא משקלו האמיתי, מבחינת מספר הקולות הסרוגים שיגיעו לרשימתו. שהרי רבבות קולות נדרשים לכל מועמד (בכנסת היוצאת נדרשו 27,246 קולות). יוצא, אפוא, שהח"כים הסרוגים 'יגיירו' קולות של מצביעים שאינם סרוגים.

הכיסאולוגיה והטרמפיסטים
שטרית. "לוקח את כולם" [פלאש 90]

הנופך הערכי
יאיר לפיד היה הראשון שחיזר במרץ אחר המחנה הסרוג, והעז לשבץ בעשירייה הראשונה שלו שני סרוגים: הרב שי פירון במקום השני המאוד יוקרתי, וד"ר עליזה לביא במקום השביעי הנחשק. לפיד הודה כי הוא לא בטוח ששניהם יביאו לרשימתו את 54,492 הקולות הנדרשים לבחירתם (ונכון לומר שהם כנראה לא יביאו), ואף על-פי כן החליט לשבצם, בשל הנופך הערכי שהם מביאים עימם

במהלך הזה של קישוט הרשימה במועמדים סרוגים, החלו מספר מפלגות עוד לפני שנים. הליכוד היה הראשון שזיהה את הפוטנציאל ותמיד כלל ברשימתו לא מעט סרוגים. ברשימתו לכנסת ה-19 מזוהים ב-20 המקומות הראשונים שלושה סרוגים: זאב אלקין (מקום 9), ציפי חוטובלי (10) ומשה פייגלין (15). גם ברשימה ישראל ביתנו, שסולדת מהחיבור "בין הכנסייה למדינה" (כלשונו של ליברמן), שובץ כבר בפעם הקודמת עו"ד דודו רותם הסרוג, ומן הסתם יהיו כאלה גם הפעם (הדברים נכתבים בטרם הוגשו הרשימות לידי ועדת הבחירות).

התופעה קיימת גם ברשימות החדשות. יאיר לפיד היה הראשון שחיזר במרץ אחר המחנה הסרוג, והעז לשבץ בעשירייה הראשונה שלו שני סרוגים: הרב שי פירון במקום השני המאוד יוקרתי, וד"ר עליזה לביא במקום השביעי הנחשק. לפיד הודה כי הוא לא בטוח ששניהם יביאו לרשימתו את 54,492 הקולות הנדרשים לבחירתם (ונכון לומר שהם כנראה לא יביאו), ואף על-פי כן החליט לשבצם, בשל הנופך הערכי שהם מביאים עימם.

גם במפלגת הכיסאולוגיה והטרמפיסטים בראשות 'מיסיס אנטי קלין' ציפי לבני, הבינו שבלי סרוג אי-אפשר, ומבקשים את ידו של אלוף (במיל.) אלעזר שטרן, או לחלופין של הרב מיכאל מלכיאור, שכבר החליף כמה מסגרות במאמץ לחזור אל כורסאות עור הצבי בכנסת. טוב שבמפלגת הלוזרים הבינו, שלא ייתכן שכל הצמרת תשובץ רק בלוזרים: לבני שפיספסה הזדמנות להרכיב ממשלה בראשותה ב-2009, והשנה ברחה מקדימה לאחר שהובסה בקרב על ההנהגה; עמרם מצנע שהוכנע בפריימריז על ראשות העבודה ב-2011 ונזקק עכשיו לסידור עבודה; שבעה ח"כים פליטי קדימה שנמלטו מספינתם השוקעת לספינה הרעועה של לבני, ויצאו ידי חובת מצא מין את מינה;

ועולֶה על כולם הח"כ החצוף מאיר שטרית, שתקף בפריימריז בבוטות את לבני, ואחר-כך שקל לרוץ לראשות מפלגת הגמלאים, ועכשיו ערק ל'התנועה' של לבני והביא עימו 9 מיליון שקלים, עוד 14 דקות שידור בטלוויזיה ו-24 ברדיו, והכל למען התחייבות לשיבוץ גבוה ברשימה והבטחה למנותו שר בממשלת נתניהו – ולזה הוא קורא פוליטיקה נקייה. מזלו של שטרן, שבו לא דבק דבר מן הנכלוליות שמאפיינת את 'התנועה' החדשה שלו.

האנרכיסטית והמסיתה
מיכאלי. בין גלאון לזועבי [פלאש 90]

המפלגה היחידה שכשלה במאמץ לכלול סרוג במקום ריאלי היא העבודה, שדווקא בעבר היו בה מספר סרוגים: אלי דיין, הרב מיכאל מלכיאור ועוד. ראשת המפלגה שלי יחימוביץ', שדווקא מחזרת אחר הפוטנציאל הסרוג, ומקיימת חוגי בית בקרב הסרוגים, פעלה לבחירתו בפריימריז של הסרוג חילי טרופר, אך הוא נותר מאחור, במקום ה-24, ואילו בעשירייה הראשונה, זו המהווה את 'פני המפלגה' וכרטיס הביקור שלה, התברגו שתי ילדות קונדסות, שמאחוריהן קופה של מעשים מביכים.

סתיו שפיר (מקום 9), למשל, שהייתה פעילה בקומונה אנרכיסטית, ידידתם הטובה ביותר של המסתננים הסודנים, בנתה את הקריירה הפוליטית שלה, על גבם של אידיוטים מועילים, אשר הצטרפו ברוב תמימותם למחאת האוהלים שאירגנה יחד עם דפני ליף.

ואילו מירב מיכאלי (מקום 5) היא מסיתה סדרתית לעריקה משירות צבאי, שקראה בגלי צה"ל לאימהות לא לשלוח ילדיהן לצבא, "כשיש כיבוש שמתמשך למעלה מארבעים שנה והשלטון בישראל לא עושה מאמץ אמיתי לפתור אותו", ואמרה בהזדמנות אחרת: "על האימהות הישראליות והפלשתיניות להיות קודם נאמנות לאִמהוּת שלהן ולא ללאומיות שלהן". עצם נוכחותה של מעודדת הסרבנות בצמרת, ממיטה חרפה על המפלגה שאת צמרתה פיארו דמויות מופת כמו בן-גוריון ואשכול, גולדה, אלון ורבין.

יחימוביץ' אומנם התנגדה למיכאלי, אך לא גילתה מספיק אומץ לחסום את הפרימדונה הממוקמת אידיאולוגית בין זהבה גלאון לחנין זועבי, ולשלוח אותה להתמודד במקומה הטבעי, רשימת בל"ד של ג'מאל זחאלקה. על שמה של הפמיניסטית המוחצנת הזו רשומות לא מעט התנהגויות מביכות: פנייתה לגברים בלשון נקבה רבים (איך היא תישא את נאום הבכורה שלה בכנסת? - "גבירותיי וגבירותיי, חברות וחברות הכנסת היקרות"?), אכילה בידיים, ישיבה על שולחנו של ראש ממשלה, חשיפה בוטה בטלוויזיה של החזייה הפרטית, ועוד. אבל כל אלה הם אין ואפס לעומת תפיסתה האנטי ציונית הקיצונית, של נכדת ד"ר ישראל קסטנר, שהוקע בבית המשפט כמשת"פ של השטן הנאצי, ומחלצו של הפושע הנאצי קורט בכר מעמוד התלייה בנירנברג.

מיקומן הגבוה של נכדתו המסיתה וחברתה האנרכיסטית, פוסל את רשימת העבודה, אפילו מלהיות אופציה כלשהי. אבל הכשל הזה, הוא בסך-הכל היוצא מן הכלל, המעיד על הכלל: לסרוגים הייתה עדנה.

תאריך:  05/12/2012   |   עודכן:  05/12/2012
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אוריאל  קונסטנטין   אלי דיין /  Eli Dayan, ll.b."   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אלעזר שטרן / Elazar Shtern   אמנון יצחק   בן-דוד מרב   בן-חיים מאיר   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka   דניאלה יקירה   דפני ליף   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   זהבה גלאון   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר שטרית   מיכאל מלכיאור   מיקי לוי / Mickey  Levy   ממשלת ישראל / Israel Government   מקסים אוקנין   משה צרפתי   משה זלמן פייגלין   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עליזה לביא / Aliza Lavi   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמרם מצנע   פניה (פאינה) קירשנבאום   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni   ראובן אגסי   שאול מופז   שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כולם מתחזים לבית היהודי
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גם שלי
7/12/12 13:05
2
צופנת פענח
7/12/12 13:18
פורום: בחירות 2013 כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2013
אפשר לקבל כל התארגנות מפלגתית בכבוד גם כשהיא נוגדת השקפות עולם של הצד השני אבל הכל בתנאי אחד: "מדבר שקר תרחק" - כולל "גניבת דעת". שנים רבות התקיימו שתי גישות ברורות ביהדות החרדית - לגבי ההשתתפות בבחירות לפרלמנט הישראלי ואף לרשויות המוניציפאליות, כשאחת מהן מחייבת את ההשתתפות בבחינת "להציל מלוע הארי" והשנייה שוללת את ההשתתפות בהן משום הענקת לגיטימציה ל"מלכות הכפירה" להשתמש בשם "ישראל". והייתה הסכמה נוספת: כל צד ודעותיו עימו אך כפיפותו הייתה ותיוותר לדעת גדולי ישראל.
05/12/2012  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
ניתוח מפתם האישית של שלושת הפוליטיקאים על-מנת שתוכלו ללמוד ולהתרשם לגבי אישיותם ודרך התנהלותם. עובדה שתעזור לכם להחליט ביום הבחירות
05/12/2012  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
כלומר, את השאלה הזאת אפשר, ראוי ורצוי לשאול רק לאחר שקיבלנו תשובה מספקת לשאלה: מי אנחנו בעצם? במושג עצם יש, כמובן, הכי הרבה בשר ולכן הוא הכי ברור במשפט הזה. למעשה, גם סימן השאלה די ברור. כל השאר טמון כסוד בכספת ההיסטוריה שבה נבלע גם ארון הברית.
04/12/2012  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
קורבן שלישי בישראל ביתנו. אחרי השר סטס מיסז'ניקוב וחברת הכנסת אנסטסיה מיכאלי, גם סגן שר החוץ דני איילון נפלט מרשימת ישראל ביתנו. איילון הודיע (יום ג', 4.12.12) על פרישה מרצון, אולם הדעה הרווחת היא כי, בדומה להודעה של שני בכירי המפלגה הקודמים, שהודעת הפרישה נכפתה עליו למעשה על-ידי יו"ר המפלגה, שר החוץ אביגדור ליברמן, לאחר שהבין כי לא יוצב במקום ריאלי ברשימה.
אזרחי ישראל , בעיקר כל אותם שלא התעייפו מלקוות לשינוי מהותי במה שקורה כאן ממש בימים אלה, שואלים את עצמם - מה עוד מצפה לנו עד שראש הממשלה הנוכחית ילך לביתו.
04/12/2012  |  רן שורר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il