העקבות של חברות התקשורת הגדולות ניכרות היטב בהחלטות משרד התקשורת, הרעה לצרכנים וטובה להן. בשוק ה-VoIP (טלפוניה על גבי פרוטוקול אינטרנט) סביר להניח שנראה את אותן 5-6 החברות הפועלות בשוק הטלפוניה הבינלאומי (קווי זהב, אינטרנט זהב וכו'), ונוכל לשכוח ממחירים בסדר גודל המקובל בשוק ה-VoIP באירופה ובארה"ב.
לכאורה, מדובר בהתפתחות חיובית: בקרוב יוכלו חברות תקשורת לספק שירותי טלפון אינטרנטיים ידידותיים יותר, עם מוקדי תמיכה בעברית, מספרי טלפון בישראל והתקנה נוחה בבית הלקוח. זה נהדר ללקוחות ונפלא לתחרות.
למעשה, משרד התקשורת (משרד הדואר?) נקט בעמדה סופר שמרנית, כאשר קבע כי חברות ישראליות ובינלאומיות יידרשו לקבל רישיון לצורך הפעלת שירותי VoIP.
מדיניות "היד הארוכה"
בישראל הלכו צעד אחד אחורנית, כאשר חייבו ספקי תקשורת להצטייד ברישיון, גם אם אין הם מחזיקים בשרתים מקומיים. די בכך שהם משווקים את השירות בישראל ומוכרים לישראלים את הציוד. כאן אימץ משרד התקשורת מדיניות מתערבת של "יד ארוכה".
רק כדי להבהיר את האבסורד, הדבר דומה לחיוב של אתר "אמזון" לעמוד בתקנות משרד המסחר והתעשייה בישראל, אם יפעיל גירסה בשפה העברית המיועדת לישראלים.
בארה"ב החליטה ה-FCC (רשות התקשורת האמריקנית) כי שירות כזה הוא שירות IP, וככזה אין להגביל אותו. החלטת אולמרט דומה למצב שבארה"ב היו מחליטים כי רק AT&T ודומיהם יוכלו לספק VOIP, אך במציאות יש כיום מאות חברות לרווחת הצרכן.
בארץ רק נטוויז'ן מספקת שירות ללא הגבלה לארה"ב ואין פלא שמחיריהם גבוהים ב-50-100% מהמחירים המקובלים לשירות דומה בארה"ב - כי אין תחרות!!
לכאורה, חברות VoIP שיבקשו לעקוף את החוק הישראלי עדיין יוכלו לספק שירותים לישראלים, אך הן יהיו מנועות להציע להם מספר טלפון ישראלי, תמיכה בעברית והטבות נוספות שיהפכו את השירות לידידותי יותר.
מיעוט של בתי עסק, תושבים זרים וישראלים להם בני משפחה בחו"ל ימשיכו להשתמש בשירותים האלה בשל מחירם הזול, אך חוסר הנגישות שלהם עבור רוב הציבור תמשיך להוות חסם מפני פריצת ה-VoIP בישראל.
מדיניות משרד התקשורת הפוכה מהמדינות המתקדמות ודומה למקובל בעולם השלישי! האם זוהי ההתקדמות עליה מכריז אולמרט?!?!
_______________________
הכותב מייצג חברות מארה"ב שמעונינות לשווק בארץ "ומוחות על המדיניות המפלה".