בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
מגילת אסתר. השראה לאמנים [צילום: פלאש 90]
|
|
|
מגילת אסתר כיצירת-אמנות
|
יותר מכל חג יהודי אחר מתאפיין חג הפורים בגילויי-שיא של אמנות פלסטית. עובדה שהחג הזה העניק השראה עילאית לאמנים דגולים, שתמונות השמן שלהם, המעשירות את סיפורי המגילה, מפארות היכלות-מלכים ומוזיאונים
|
תוכנו הדרמטי העשיר של חג הפורים כחג עממי היווה מקור-השראה עילאית לאמנים בעלי-שם בעולם הרחב. ציורים אמנותיים ממגילת אסתר, למשל, מעטרים במוזיאונים גדולים שמעבר לים - החל בלובר שבפריז וכלה במוזיאון של פירנצה. כל הציורים הם פרי-יצירתם של אמנים ידועים כמו רובנס ורמברנדט, שתמונות השמן שלהם, המעטרות את סיפורי המגילה, מפארות היכלות של מלכים ובתי-נכות ידועים. יותר מכל חג יהודי אחר מתאפיין חג הפורים בגילויי-שיא של אמנות פלסטית. הבולט שבהם הוא מגילת אסתר המצויירת והמקושטת. בהבדל מספר התורה אין המגילה נגללת משני צידיה אלא לצד אחד כאיגרת. בשל כך יצרו לה נרתיק, כשהיא נגללת אל תוכו בעזרת ציר. מרבית הנרתיקים עשויים מכסף או מנחושת, בטכניקה של מיקשה, פיליגרן או פיתוח. ומאחר שהנרתיקים אינם מיוצרים כחפץ המוני, אלא כמשהו שמוזמן מראש - הם זוכים לפיתוח אמנותי של ממש. גם המגילות האמנותיות עצמן מופקות על-פי הזמנה אצל ציירים וחרשי-נחושת שונים. אמנות יתרה מגילות מקושטות בציורים נפוצו במיוחד בתקופת הרנסנס, שהרימה בתוך כך את היהודים מחשכת הגטו ועוררה את ליבם לצורות קלאסיות נאות. מצוי גם מספר לא-מבוטל של מגילות עתיקות מאוד, שמוצאן מספרד ואיטליה, אלא שעד היום הן לא זוהו, גם האמנים שעיטרו אותן, מקומם וזמנם המדויק, אינם ידועים. עם זאת נמצאו פיתוחי-יד אמנותיים על תוכן סיפורי המגילה, מעשי-ידי חרשי-עץ, נחושת ושנהב, שהושקעו בהם כישרון רב ואמנות יתרה. מצויים ביניהם גם קישוטים בנקודות-עט, מתקופה מאוחרת ובאחדים מהם רשום בנקודות אלה אף שם האמן. במרוצת המאות ה-17 וה-18 הופקו בידי אמנים שונים מגילות מעוטרות עם פיתוחי-נחושת. אלה התחבבו במיוחד על-ידי משפחות יהודיות מכובדות, שנתנו לאמן לפתח בתחילת המגילה ובסופה דגם-נחושת אמנותי הנושא את שמו של ראש המשפחה. מגילות אלה קושטו בתמונות מרהיבות. יש מהן המעוטרות במראות-נוף של נחלים, פרחים ועצים, בעוד אחרות מעוטרות במדליונים שונים.
|
תאריך:
|
24/02/2013
|
|
|
עודכן:
|
24/02/2013
|
|
ראובן לייב
|
|
תחפושות עליך ישראל. בתרבויות קדומות וגם מאוחרות יותר, התחפושת נתפסת כמטמורפוזה (שינוי צורה), שוות ערך לשלב הגולם. המתחפש נבלע בזהות שאולה, כמו יונה ופינוקיו בבטנו של הדג. בתוך התחפושת מתה לזמן מה זהותו הקודמת, ומשהו מהזהות השאולה שהוא עוטה נספג באישיותו. לאחר שתוסרנה המסיכות ותושל התחפושת, יגיח אדם אחר מהעבר השני, אחר מזה שנכנס אל התחפושת. מעין רחם של זהות בדויה שמתוכו ייוולד המתחפש כאדם חדש, כמו התולעת המתה בפקעת הגולם וקמה לתחייה כפרפר.
|
|
|
י"ד באדר נחוג בכול שנה חג פורים, אחד החגים העליזים והשמחים בחגי ישראל. את חג פורים ביססו אבותינו על סיפורי מגילת אסתר. כאשר בסיסו של החג הוא הצלת העם היהודי ברחבי האימפריה הפרסית מהרג המוני וקיומו עד למהפך שבו מחשש להרג המוני ביהודי פרס היהודים משמידים והורגים את אויביהם. מהפך זה בעצם מניח את הבסיס לחג הפורים שנחוג מאז אבל מקבל גוונים שונים במשך השנים בניהם התחפושות שאנו נוהגים להתחפש בהם בחג הזה. לא רק תחפושות מאפיינות את החג הזה, אלה שתית יין עד לא יידע. אכילת ממתקים, אוכל מתוק, הרעשת כל הסביבה ברעשנים וקריאת מגילת אסתר תוך כדי רעש אדיר, הרעשת כל האזור ברעשנים שונים ומשונים כאשר מזכירים את של המן הרשע הרעשת הרעשנים מגיע לשיאים של רעש מחריש אוזניים. את מגילת אסתר מחויבות גם נשים לקרא בגלל מעורבותה של אסתר המלכה בהסרת רוע הגזירה של שמד לעם היהודי ברחבי האימפריה הפרסית.
|
|
|
השנה חל פורים ביום א'; אצלנו זה הפך לחג פולקלוריסטי, כיפי כזה, מסכות, רעשנים, שירים וריקודים. אבל האמת היא שזהו חג רציני ביותר, הוא אמור להזכיר לנו שבכל דור ודור הקב"ה עושה עימנו נסים ונפלאות ומציל אותנו מיד חורשי רעתנו הזוממים לכלותנו. וגם כאשר הנסים האלה מסתתרים בתוך לבושי הטבע, שמה שרואים בגלוי זה רק מהלכים פוליטיים שנעשו מאחורי הקלעים, הרי התזמון של המהלכים וגם התוצאות מכוונים מלמעלה והם מהותו של הנס. וכאשר משווים את נס פורים, כולל מה שקדם לו כמובן, קל לראות שלמרות כל השינויים החיצוניים, שיש לנו מדינה עצמאית לכאורה וכולי, הרי שמבחינה מהותית לא השתנה הרבה; עדיין יש מי שזוממים לכלותנו ובהנמקות דומות מאוד לאלה של עמלק ושל המן, צאצאו המפורסם. כמובן, לא תמיד האויב הוא גלוי, אבל כמעט תמיד הוא קיים וחורש רע.
|
|
|
אלפי שנים אנחנו קוראים במגילת אסתר. ליבנו גס בצירוף "אלפי שנים", ובכל זאת כדאי לקלף את מעטה הציניות ולחשוב על הזמן הארוך שבו אומה מתייצבת שנה אחר שנה כדי לקרוא סיפור. אותו סיפור. אותם מהלכים ידועים. כל חברה או קולקטיב שבחרו לספר אותו סיפור שנה אחר שנה במשך זמן כה רב, מעידים כי מדובר בסיפור מכונן שיש צורך לשוב ולספרו. ועוד איזה סיפור: אינטריגות בחצר המלכות של האימפריה הגדולה בעולם, שבהן היהודים משמשים כלי משחק איום עד לפתרון הגואל. מה חדש? שלא כשאר הקאנון היהודי, האלוהים אינו נוכח בסיפור הזה. על כל פנים, לא ברובד הגלוי של העלילה.
|
|
|
משלוח מנות ביום פורים כידוע הוא לא מנהג אלא דין. ערב חג הפורים, קוראת הרבנות הראשית לישראל להקפיד על הפרדה בין מאכלים חלביים לפרווה במשלוחי המנות.
|
|
|
|