|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
לימודי רפואה סינית 2024
קבוצת ירדן
איך לשמור על תפקוד מיני וזוגיות בריאה אחרי גיל 50

דיני נפשות

בחזית המריבה של המציאות הישראלית העכורה נמצא מצד אחד כיסו הריק של הסנגור הציבורי הראשי ומצד אחר הצורך להגן על זכויותיהם הדיוניות של נאשמים קשי יום
26/02/2002  |     |   מאמרים   |   תגובות

הסנגוריה הציבורית מטפלת בכ-30 אלף תיקים בשנה, הכוללים הליכים של הארכת מעצר, הליכים של מעצר עד תום ההליכים ותיקים פליליים, הן של בגירים והן של קטינים. הייצוג ניתן בשנה האחרונה באמצעות כ-700 עורכי דין בחמשת מחוזותיה של הסנגוריה הציבורית.

במחצית השניה של שנת 2001 עברה הסנגוריה הציבורית שינויים חשובים. מאחר שבתקציב שאושר לה בראשית שנת 2001 לא היה די כדי לממן את הוצאות ייצוגם של כל הנאשמים והעצורים הזכאים לכך על-פי חוק, פעלנו, בשיתוף עם משרד המשפטים ועם לשכת עורכי הדין, להגדיל את התקציב. המהלך נשא פרי, ואפשר את המשך פעילותה של הסנגוריה הציבורית, בלי לקצץ בהיקף הזכאות לייצוג.

מגבלות התקציב מחייבות אותנו לנקוט צעדי התייעלות באופן מתמיד. במסגרת זו פעלה הסנגוריה הציבורית לאחרונה להרחבת צוות עורכי הדין העובדים במשרדיה ברחבי הארץ, ולצמצום מספר עורכי הדין החיצוניים הפועלים מטעמה, וריכזה מספר תיקים גדול יותר בידיהם. במקביל, קוצץ תעריף שכר הטרחה המשולם בהתאם לפעולות הננקטות בכל תיק. תהליכים אלה אינם נטולי סיכון, שהרי העמסת יתר של תיקים על כתפי עורכי הדין תגרור אחריה פגיעה באיכות הייצוג.

כדי למנוע רעה זו משקיעים הסנגורים הציבוריים המחוזיים וצוותיהם עבודה רבה בפיקוח על התיקים, ובמתן גיבוי לעורכי הדין הפועלים מטעמה של הסנגוריה הציבורית.

לאחרונה נשאלה השאלה אם יש הצדקה לשיעור המינויים הגבוה של סנגורים ציבוריים על-ידי שופטים. מינויים אלה נעשים, כידוע, בהסתמך על חוק הסנגוריה הציבורית, המעניק שיקול דעת לבית המשפט למנות סנגור כל אימת ששופט סבור כי אינו יכול לנהל את המשפט כשהנאשם אינו מיוצג.

מאז נפתח מחוזה הראשון של הסנגוריה הציבורית, חלה עליה הדרגתית ועקבית בשיעור מינוים של סנגורים ציבוריים על-ידי שופטים. כשליש מהתיקים שהסנגוריה הציבורית טיפלה בהם בשנה האחרונה מקורם במינויים אלה.

יש להדגיש כי הצורך להשתמש בסמכות זו נובע מכך שנאשמים המואשמים בעבירות שהעונש המרבי עליהן הוא ארבע שנות מאסר או פחות, אינם זכאים לייצוג מטעם הסנגוריה הציבורית ללא החלטת שיפוטית המצווה על כך. כך גם נאשמים המואשמים בעבירות שהעונש המרבי עליהן הוא ארבע עד תשע שנות מאסר, והכנסתם עולה על 4,600 שקל לחודש.

המבחן למיניו של סנגור לאדם שאינו מיוצג נקבע בע"פ 134/89 אברג'יל נגד מדינת ישראל. שם אמר בית המשפט שיש להביא בחשבון מכלול של גורמים, כגון: סוג העבירה שבה הואשם שנאשם, העונש הצפוי לו על-פי חוק אם יורשע בדין, ומידת יכולתו של הנאשם לנהל את הגנתו לבדו, בהתחשב, בין היתר, בהיקפו של כתב האישום ובשאלות העובדתיות והמשפטיות העשויות, על-פני הדברים, להתעורר מכתב האישום.

הדגיש שם השופט אליעזר גולדברג: "...ומסכים אני לדבריו של חברי השופט ד' לוין, כי "המדיניות הנכונה צריכה להיות נוטה למינוי סנגור"?

הלכה זו שבה ואושררה בשנים האחרונות, כאשר קבע השופט ומצא בבג"צ 6095/98 לוקסנבורג נגד כבוד השופטת א' גת ואחרים כי:
"על חובת בית המשפט לדון בבקשה למינוי סנגור בדרך המקובלת, ומתוך הכרה בחשיבות הייצוג על-ידי סנגור, עמד בית המשפט עוד לפני חקיקת חוק הסנגוריה הציבורית..." (ע"פ 134/89 אברג'יל נ' מדינת ישראל).

לאור הלכות אלה, ולאחר שהוקמה הסנגוריה הציבורית, אשר מספקת ייצוג שאינו נופל ברמתו מרמת הייצוג המקובלת בשוק הפרטי, אך טבעי הוא שתחול עליה בהיקף מינוים של סנגורים ציבוריים לנאשמים שאינם מיוצגים.

למרות הרחבת מעגל המיוצגים, המעקב אחר השימוש של השופטים בסמכותם למנות סנגורים ציבוריים מגלה מדיניות שמותירה אלפי נאשמים לא מיוצגים, לרבות נאשמים אשר נשלחים למאסר בפועל.

בתוצאותיו של מחקר שעשתה הסנגוריה הציבורית בזמן באחרון מתברר, כי על כ-58 אחוז מהנאשמים הלא מיוצגים מוטלים מאסרים בפועל במהלך שנת המשפט.

בחלוקה לפי בתי משפט השלום, אשר נבדק במחקר, נמצא למשל, כי בתל אביב עמד שיעור המיוצגים על 47.6 אחוז המיוצגים לשיעור של 23.4 אחוז לא מיוצגים. בצפת, לשם ההשוואה, הגיע אחוז המיוצגים לשיעור של 23.4 אחוז מול שיעור של 76.6 אחוז לא מיוצגים. בסך הכל, כעולה מן המחקר, אחוז הלא מיוצגים נאמד ב-57.7 אחוז.

מנתוני המחקר הופקו אף הממצאים הבאים: 38 אחוז מכלל הנאשמים, אשר ניהלו הוכחות עד תום משפטם והורשעו על-סמך הראיות שהוצגו נגדם, לא היו מיוצגים כלל. 22 אחוז מכלל הנאשמים, אשר הורשעו והתביעה ביקשה להטיל עליהם מאסר בפועל, לא היו מיוצגים אף הם.

18 אחוז מכלל הנאשמים, אשר הורשעו והוטל עליהם מאסר בפעל, לא היו מיוצגים; כלומר, נאשם אחד מכל חמישה נאשמים שהוטל עליהם מאסר בפועל, לא היה מיוצג במשפטו. אומדן, הנובע מהמחקר, מגלה כי מתוך 42 אלף נאשמים שהגיעו לשלב בזר הדין בתקופת המחקר, שנמשך שנה, הוטל מאסר בפועל על יותר מ-1,000 נאשמים לא מיוצגים. בנוגע לנאשמים לא מיוצגים, בכ-16 אחוז בלבד מהמקרים יש רישום בפרוטוקול בית המשפט, המתעד את התייחסות השופטים לעצם העדרו של ייצוג. בכ-84 אחוז מהמקרים לא היה כל רישום הפרוטוקול בית המשפט המתעד כי השופטים נדרשו לסוגיה זו.

בחינת נתונים אלה, בשילוב עם העיקרון שלפיו הייצוג הוא זכות יסוד בהליך המשפטי, מעלים כי יש צורך להרחיב את מעגל הנאשמים הנהנים מייצוג של סנגור ציבורי, ומניה וביה כי רצוי, שהשופטים ירחיבו את היקף המקרים שבהם ממנים הם סנגורים ציבוריים.

כאשר מביעים משאלה שהשופטים ירחיבו את השימוש בסמכותם למנות סנגורים ציבוריים, נשאלת השאלה מה מקומם של שיקולים תקציביים בהחלטותיהם של השופטים אם למנות סנגור ציבורי לנאשם, שהינו נזקק כלכלית ושאינו מיוצג במשפטו הפלילי.

עובדה היא כי הסנגוריה הציבורית לא תוקצבה במידה שתאפשר מיונים של סנגורים ציבוריים, בהיקף דומה לזה שהחלטות השופטים הביאו אליו. האם מצב זה צריך להביא את השופטים לשנות את גישתם ולהימנע מלמנות סנגורים ציבוריים מכאן ואילך, במקרים שבעבר החליטו כי יש צורך למנות בהם סנגור ציבורי?

גישה משפטית ראויה היא, כי כל עוד ניתנות החלטות המינוי לאחר שהשופטים שקלו את יכולתם של הנאשמים לשלם מכיסם את עלות הייצוג (בלי שייקבע רף נוקשה לעניין זה, כפי שיש היום במסגרת סעיפים אחרים של חוק הסנגוריה הציבורית), הרי שגובה תקציבה השנתי של הסנגוריה הציבורית אינו שיקול רלוונטי במסגרת ההחלטה אם למנות סנגור ציבורי.

לאחר שנבחן מצבו כלכלי של הנאשם, מן הראוי שהשופטים יתחשבו אך ורק בנחיצותו של הייצוג, לשם קיומו של הליך הוגן ולשם שמירה על זכויותיו הדיוניות של הנאשם. על-פי עמדה עקרונית זו, תקציב הסיוע המשפטי לא יכול להיות נתון רלוונטי בהחלטה אם הייצוג נחוץ לשם קיומו של הליך משפטי תקין.

באשר לגירעון הנוצר בכלל היקף המינויים, ראוי לדעת, שמדינת ישראל מקצה לנושא הסיוע המשפטי הפלילי תקציב שאינו גדול כל עיקר. נתונים השוואתיים בדבר ההוצאה לנפש בתחום זה במדינות אחרות, שופכים אור על הפערים הקיימים. אמנם אין בהכרח לצפות כי מדינת ישראל תממן סיוע משפטי בהיקף המקובל במדינות אחרות, אך יש לראות בנתונים ההשוואתיים קנה מידה רלוונטי, לפחות כאשר מבקשים להעריך את סבירותו של התקציב המיועד. כך, למשל, באנגלי הועמד תקציב הסיוע המשפטי הפלילי על 16.5 דולר לנפש, בוויסקונסין (ארצות הברית) על 16.3 דולר, באונטריו (קנדה) על 9.3 דולרים, ובישראל על 2.1 דולרים בלבד.

______________________
מקור: הפרקליטים, מגזין לשכת עורכי הדין מחוז תל אביב;
גיליון מס' 6, פברואר 2002

תאריך:  26/02/2002   |   עודכן:  26/02/2002
קנת מן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הירי שהתבצע על מכוניתו של יו"ר המועצה המחוקקת הפלשתינית אבו-עלא על-ידי חיילי צה"ל במחסום מצפון לירושלים, הוא רק סימפטום ליד הקלה על ההדק במחסומי צה"ל בימים האחרונים.
בטרם אגש לעניין שלשמו נכתבה רשימה זו, הערה מקדמית. כשהתקשר אליי עורך העיתון, רונאל פישר, וביקש, כלשונו, שאתרום מן הידע והניסיון שלי למען עורכי דין אחרים במסגרת פרסום בעיתון 'הפרקליטים', נעניתי ברצון.
24/02/2002  |  עו"ד חנן מלצר  |   מאמרים
השנה-וחצי של האינתיפאדה הנוכחית, הוכיחו שצה"ל נלחם לא את המלחמה הנוכחית אלא עדיין את מלחמת ששת הימים. יש לו אנשי הנדסה קרבית מצוינים לפרק שדה מוקשים לדוגמא, אך לא לשמור במחסומים.
23/02/2002  |  ד"ר אורי מילשטיין  |   מאמרים
בבג"צ ניר גלילי, הביע בית המשפט את דעתו כנגד הצדדים בהליך תלוי ועומד, המשתמשים בתקשורת להשגת התוצאה הרצויה להם.
22/02/2002  |  עו"ד אלי זהר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
נעזוב לרגע את אי-תפקוד המנהיגות האזרחית והצבאית כאחת בחוסר הכוננות המינימלית הנדרשת ומאי-תפקודן בזמן הטבח עצמו; חוסר המנהיגות וחוסר ההיגיון בתפקוד נמשך עד עצם היום הזה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מלחמת "חרבות ברזל" הוכיחה קיומו של תהליך ריקבון מטריד בחברה הישראלית המקיף את רוב תחומי הקיום הלאומיים שלנו, למן רמת הביטחון הלאומי ועד לאופיו ואיכותו של המשק, השירות הציבורי ומערכ...
דן מרגלית
דן מרגלית
הלוואי שתקום מפלגת ימין עם אביגדור ליברמן ונפתלי בנט וגדעון סער ויוסי כהן וד"ר יפעת שאשא-ביטון; ושיאיר גולן יראה ברכה באיחוד השמאל הציוני
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il