|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מחפשים כיצד לייעל את בית העסק? בחנו את מערך האריזה שלכם
כתיבת המומחים
שירותי אחסנה: זה הזמן לפנות מקום בבית למה שחשוב באמת

פרשת ויצא

יצא לשוח

מה היה הנשק הסודי של יעקב? כן, ניחשתם, התפילה וקדושת הארץ מה מסמל סולם יעקב וגם: מה מקור השם יהודי? על כל אלה ועוד בפרשה שלפנינו
08/11/2013  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
יעקב אבינו והמלאך [צילום: אן לפבר]

הנשק הסודי

פרשת תולדות הסתיימה בדרישתה של רבקה אמנו להינתקות מוחלטת של דרכי יעקב מעשיו אחיו, לא רק בגלל הסכנה הפיסית שארבה לו, אלא לא פחות בגלל הסכנה הרוחנית הטמונה במעשיו הרעים של עשיו. זאת לאחר שבחושיה הנבואיים המחודדים עמדה על אופיו השלילי של עשיו, המייצג את אֱדוֹם ואשר הניח את היסודות לאנטישמיות המערבית, והתעקשה אפוא בתבונה ובנחישות למסירת הברכות ליעקב, כאביו מולידו של עם ישראל. ללידתה של האנטישמיות היינו עדים כבר בסתימת בארות יצחק על-ידי הפלשתים ללא כל מטרה, אלא מתוך שנאה תהומית בלבד. מכאן שם הבאר 'שִׂטְנָה'.

פרשת ויצא פותחת בציוּן מפת הדרכים של יעקב: "ויצא יעקב מבאר שבע וילך חרנה". רש"י, שנדרש לסוגיית הכפילות בפסוק, הצביע על כך, שיציאת צדיק מן המקום עושה רושם ומותירה חלל רוחני גדול בקרב יושביו. נראה לי כי סיבה אפשרית אחרת היא לציין את החלל שמותיר בליבו של יעקב עצם העזיבה של ארץ ישראל והיציאה ממנה. מצד שני הוא הצטייד בקדושת הארץ כנשק סודי במלחמתו הרוחנית בשתי החזיתות: נגד עשיו, שממנו נמלט, ונגד לבן הרשע שעימו חי במשך 22 שנה בחרן. יציאתו מן הארץ, שהייתה לצורך שידוך, עמדה בדרישות ההלכה.

ייתכן כי ההליכה מרמזת גם על קפיצת הדרך שהייתה ליעקב, כפי שמצביעים חז"ל, מבאר שבע להר המורייה. יעקב זכה לא רק לקיצור דרך אלא גם לקיצור זמן, כאשר השמש הקדימה לשקוע, כדי שיוכל להתפלל ערבית. אבותינו הם אשר קבעו את דפוסי שְׁלוֹש התפילות. בעוד אברהם השכים בבוקר לתפילת שחרית, לפני ניסיון העקידה, יצחק קבע את תפילת מנחה, כאשר הלך לשוח בשדה. לא, אין מדובר בטיול רגיל של אחר-הצהריים כדי לתפוס אוויר. המילים נבחרו בקפידה. 'לשוח' מצביע על שיח התפילה בין האדם לקונו, ו'בשדה' דומני על מקום המקדש, כפי שמופיע במקומות אחרים במקרא. ואחרון אחרון יעקב, אשר כלשון הכתוב 'פגע במקום' - לשונות המצביעות אף הן על תפילה ומקום השכינה - טבע את תפילת ערבית. כדרכם הם התאפיינו בזריזות, כדי להקדים מתוך התלהבות למצווה.

סולם יעקב

לאחר 14(!) שנה נטולי שינה, שבהן למד תורה בבית מדרשם של שֵׁם וָעֵבֶר, יעקב שוכב לראשונה לישון בהיכל ה'. לילותיו, כמו ימיו, רצופי קדושה ומשמעות לאומית. בחלומו הדרמטי, הטעון סמליות רבה, הוא רואה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע לשמיים. יעקב הוא מודל ליהדות, המשלבת ארציוּת הנטועה היטב באדמה, עִם שורשי אבות איתנים, ומונחית על-ידי הבורא. הסולם נתמך על ידי מלאכים, אשר בניגוד לסדר ההגיוני, עולים ויורדים בו. המלאכים העולים, מפרשים רבותינו, הם הסנגורים הנולדים ממעשיו הטובים של האדם. יתרה מכך, מסומלים כאן העליות והמורדות הרוחניים בחייו. המודל היהודי ישמש מסכֶת הגנה פיסית ורוחנית ליעקב בעת שהותו בבית לבן הרשע.

הרב קוק, המשווה בין חלום פרעה לחלום יעקב, מצביע על כך כי החלום משקף את רמתו הרוחנית של החולם. פרעה, החי ברמה חומרית, רואה בחלומו פָּרות, וּמגלם בדמותו את הפסוק: "וּמוֹתַר האדם מן הבהמה - אַיִן". לעומת זאת, יעקב אבינו החי בקדושה, ברמתו הרוחנית הגבוהה דומה למלאכים שראה בחלום. בעקבות החלום יעקב משכים בבוקר ומקריב קורבן לה' ונודר נדר, המציג השקפת עולם הפוכה לזו של עשיו אחיו.

עשיו, שמכר את הבכורה ליעקב בעבור נזיד עדשים, וביקש "הלעיטני נא מן האדום האדום הזה", הצהרה הֶדוניסטית הנוטפת תאווה, גילם בדמותו את התפיסה החילונית "אָכוֹל וְשָׁתה כי מחר נמות". לעומתו יעקב, מסתפק בצרכים קיומיים מינימליסטיים בלבד "לחם לאכול ובגד ללבוש", וגם הם כאמצעי לעבודת ה'. אך עיקר מעייניו נתונים לדאגה בלתי מתפשרת לחייו הרוחניים, לשוב אל בית אביו שלם מן החטא ומבְּלי שיהיה פסול בזרעו.

בעקבות התגלות ה' אליו בחלום, יעקב נעשה קל רגליים בדרכו לבית לבן לפגוש את רחל אמנו, אשתו לעתיד. אך בעקבות הבשורה הטובה לא רק רגליו היו קלות, אלא גם ידיו, שיָכלו להיכנס לשיאי גינס, הצטיינו בקלילות יתירה ובכושר ריכוז מדהים. למראה רחל הוא גולל לבדו את האבן הכבדה מעל הבאר, בשעה שלהקת רועים הייתה נרתמת למשימה כבדת משקל זו. אחד מרבני המוסר הצביע כי הדבר מלמד על העוצמות הרוחניות הגבוהות שאדם מסוגל להגיע אליהן בזכות התורה, אשר לעומתן כל הפונקציות הפיזיות נעשות חסרות משמעות.

תואר כבוד: יהודי

הידעתם מדוע זכה עמֵנו לתואר הנכסף יהודים? ניחשתם נכון, בזכות השבט יהודה. התואר הנצחי נולד בפרשתנו - הכל בגלל הכרת טובה.

בחישוב בסיסי שעשתה לאה אמנו, לאור הנבואה על הקמת שנים עשר שבטי ישראל - ארבע אימהות האומה (לא המיתולוגיות של לבנון) האמורות להביא לעולם תריסר צאצאים - הרי נפלו בחלקה שלושה בנים בלבד. אולם לשמחת ליבה היא זכתה לבן נוסף, ועל המתנה החיה הנפלאה שהעניק לה הבורא הייתה אסירת תודה. בנה הרביעי יהודה נקרא אפוא על שם ההודייה לה'.

הדבר בא ללמדנו על החשיבות המהותית של הכרת טובה, שהיא יסוד האמונה היהודית. במבט שני אין ספק שמידה אצילה זו מקפלת בתוכה עוד מידות טובות: ענווה, ביטחון בה' והסתפקות במועט, המקנה לאדם אושר. כפי שמצביעה המשנה באבות 'איזהו מאושר? - השמח בחלקו. האדם המשוחרר מהמרוץ הבלתי פוסק אחרי החיים הגשמיים, ומלחמוד את רכוש חברו, יכול להקדיש את חייו למצוות ולמעשים טובים.

אולי בהכרת טובה זו של לאה היה משום תיקון לחטא הקדמון של האנושות - בדמות אדם וחווה שאכלו מעץ הדעת - כפיות טובה, שהמיטה אסון על העולם וגזרה גזר דין מוות על המין האנושי.
בפרשה הבאה, פרשת וישלח, נולד השם הלאומי הנוסף - עם ישראל, שיסודו ביכולת התמודדות עם היצר ובשררה אלוקית.

שבת שלום!

תאריך:  08/11/2013   |   עודכן:  08/11/2013
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יְצִיאָה חֲפוּזָה
08/11/2013  |  אברהם הללי  |   מאמרים
המוקדם והמאוחר בסיפורי האבות כרוכים זה בזה. כך הם באים והולכים במרחב שנות חייהם הם, וכך הם דואים מעל הזמן ממקומם אל מקומנו ואנו פוגשים בהם והם פוגשים בנו וחייהם אינם תמים ושלנו זוכרים מה שקדם להם. בצאתו של יעקב מבאר שבע בואך חרנה אומר הכתוב "וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם.." (בראשית כ"ח,י"א).לא בְּמקום בשווא, כל מקום אלא בַּמקום, במקום מיודע, מוכר ועל-פי פרשנים מדרשיים ופרשני המקרא אחריהם, מקום המקדש עליו אמרה התורה "...בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ..." (דברים י"ד,כ',ג'), בית המקדש. במקום בו עתיד להיבנות פגע מוקדם, דורות הרבה לפני שנבנה מאוחר. דון יצחק אברבנאל רואה ביעקב את האיש ש "...היה הראשון שהתחיל להגביל בית המקדש לפי שהוא הגביל המקום ההוא ויחדו לגבוה...במקום שהיה עתיד להיות בית עולמים" (אברבנאל, שם). אדם בנוסו מארצו ומולדתו לארץ אחרת להציל בה חייו, פוגע, כמו באקראי, באורח לא מתוכנן, במקום בלתי ידוע באותה שעה, אבל המודגש כבר כמקום ידוע, מפני שבכל עבר כבר חי העתיד שיבוא גם אם אין האדם יכול להעלות אותו על דעתו. התמול הורה את המחר גם אם אין אדם בארץ אשר ידע מה ילד יום. "ויִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם" (שם) . הכתוב מתעתע. מן האבנים שהיו באותה שעה, באותו מקום, או כבר מן האבנים שתהיינה לעתיד לבוא,"...בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ..." (דברים י"ד,כ"ג) . "וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא", במקום בו פגע באותה מנוסה, או כבר "בַּמָּקוֹם הַהוּא", עוד בטרם ייבנה המקום ההוא.
08/11/2013  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - הגנה פעילה, גועל, רקב ואכזבה
08/11/2013  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
ד”ר מיקלוש נמט אינה דמות מוכרת לישראלים וליהודים ברחבי העולם. אלו המתעניינים במיוחד ביחסים בינלאומיים או אלו שעקבו אחרי נפילת הקומוניזם והגוש המזרחי מכירים אולי קצת יותר את האיש. הוא מוכר , בעיקר, למי שחקרו את סוד נפילת המשטר הקומוניסטי במזרח גרמניה ואת הרקע לנפילת חומת ברלין.
08/11/2013  |  יורם דורי  |   מאמרים
ערב סבב השיחות השני בז'נבה בין אירן לבין מדינות ה-P5+1 (ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה), המערב משדר אופטימיות באשר לסיכויים לפתרון דיפלומטי לתוכנית הגרעין האירנית. כל מי ששואף לפתור את המשבר בדרכי שלום מקווה שהאופטימיות מוצדקת, אולם אסור שאופטימיות תהפוך לשאננות. הנשיא אובמה הצהיר לאחרונה שארצות הברית מגיעה לשיחות עם אירן ב"מבט מפוכח". כחלק מגישה זו, על המערב לבחון את ההשפעה האמיתית של הסנקציות ואת מאזן השיקולים ולוח הזמנים האירני. בחינה קפדנית של גורמים אלו מצביעה על האפשרות שאירן מנהלת אסטרטגיה מתוחכמת, שתבטיח, כי היא תהפוך בפועל ל"מדינת סף", המסוגלת לייצר נשק גרעיני מבלי שהמערב יוכל לעצור בעדה.
08/11/2013  |  אבנר גולוב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
לנוכח קולות הייאוש הנשמעים בקרבנו, כדאי לחזור על הראשונות ולהבין על מה אנו נלחמים ומה שורש עמידתנו מול העולם    ומילה על אירופה וגם על עמלק בישראל של היום (לא ייאמן)    לעזרתנו באה פ...
בעז שפירא
בעז שפירא
בנימין נתניהו הוא עתיר ניסיון, אדם נבון ביותר, משכיל, בעל-רקע צבאי ובעל השקפה כלכלית אותה יישם כאן באופן שהפך את ישראל למדינה בעלת כלכלה חזקה ומשגשגת כפי שלא הייתה מעולם
דן מרגלית
דן מרגלית
כדי למנוע בעתיד טענות שווא כ"לא ידענו" ו"לא איימתם" אני מציע להפוך את אזהרתו של לפיד ל"קאסוס באלי"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il