בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
פרשת "כי תשא" שבמרכזה חטא העגל מפסיקה בין הפרשות המצוות על הקמת המשכן לבין הפרשות המתארות את הקמתו - כדי ללמדנו, שהעיקר בעשייה הוא הכוונה ושאין קבלת עול מלכות שמיים ללא קבלת עול מצוות
|
מדוע שבר משה את הלוחות? [תחריט: גוסטב דורה]
|
|
|
|
|
|
|
|
משה רבינו עושה מעשה נועז ולכאורה לא מובן. הוא שובר את לוחות הברית כשהוא רואה שעם ישראל חוגג ליד עגל הזהב. לשבור את לוחות הברית אחרי שהוא קיבל אותם מבורא העולם? משה מבין, כי לנתינת התורה אין משמעות אם אין בצידה קבלת עול מלכות שמיים. התורה לא מבקשת עשייה טכנית של המצוות ללא כוונה ונשמה מאחורי המעשים | |
|
|
|
|
ארבע פרשיות הקדישה התורה לעשייה המורכבת והמיוחדת של המשכן. שתי פרשיות מוקדשות לציווי ושתי פרשיות מוקדשות לעשייה. לכן, כל כך תמוהה ההפסקה בין הפרשיות בפרשת השבוע שלנו, פרשת "כי תשא", שבמרכזה חטא העגל. מדוע הפרידו בין שתי הפרשיות העוסקות בציווי הקמת המשכן לשתי הפרשיות העוסקות במימוש? יש בהפסקה הזאת לימוד חשוב ביותר. כנגד המחשבה שכל עשייה מזכה את העושה ב"ניקוד" חיובי ולא משנה מה הם מניעיו של העושה, באה התורה ללמדנו שהמניע והעולם הפנימי העומד מאחורי המעשה הוא הקובע את היחס למעשה. עולם העשייה הוא עולם טכני וחיצוני. לעולם החיצוני אין משמעות מצד עצמו. אם אחד מלטף את השני, אין אנו יודעים מה המשמעות עד אשר ייחשפו המניע ומטרתו של המלטף. האם הוא מלטף מחיבה, או מרצון להרגיז ואולי מטרתו לכייס את המלוטף? חכמים מלמדים מדוע קדמה פרשת "שמע ישראל" ל"והיה אם שמוע": "קודם יקבל עליו עול מלכות שמיים ואחר כך עול מצוות". מי ש"מדלג" על האמונה, על העולם הפנימי, ומסתפק במעשים הפרקטיים בלבד, מתעלם מהעיקר. משה רבינו עושה מעשה נועז ולכאורה לא מובן. הוא שובר את לוחות הברית כשהוא רואה שעם ישראל חוגג ליד עגל הזהב. לשבור את לוחות הברית אחרי שהוא קיבל אותם מבורא העולם? משה מבין, כי לנתינת התורה אין משמעות אם אין בצידה קבלת עול מלכות שמיים. התורה לא מבקשת עשייה טכנית של המצוות ללא כוונה ונשמה מאחורי המעשים. פרשת "כי תשא" מלמדת, כי אין מקום לרוץ ולהקים את המשכן אם לא ברורה המטרה ואם הלב אינו טהור ונקי. חטא העגל מפסיק בין הציווי לבין הקמת המשכן. הורגלנו להתרשם ממראה עינינו ומעולם העשייה, ושכחנו כי הנשמה העומדת מאחורי העולם המעשי היא העיקר. עם ישראל היה שקוע בפרויקט המשכן. שהחשש היה שישכחו לשם מה. קיים חשש שיהפכו את העשייה למטרה וישכחו לשם מה כל זה נעשה. כל כך קל להתבלבל ולשקוע בעולם המעשי בלי לחשוב על המטרה ובלי להכניס נשמה בעשייה. במיוחד בשעה שהעולם מחצין את העשייה. כל כך קל לשקוע בעבודה ולשכוח לשם מה. כך כותב הראי"ה קוק: "רואים אנו, שהנטייה להפוך את החומריות לחזות הכל, היא מביאה את האדם להילכד ברשת העצב החשוך. וכל כך למה? מפני שהחומרנות סותמת את האורות, את הכוחות החיים העמוקים של החיים, ומחניקה את הנשמה על-ידי אווירה המגושם".
|
|
המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
|
|
|
הכותב הוא רב בארגון רבני צהר.
|
|
תאריך:
|
12/02/2014
|
|
|
עודכן:
|
12/02/2014
|
|
הרב זאב קרוב
|
|
מבנה המשכן המשורטט בפרשת השבוע - פרשת תרומה - הוא למעשה שרטוט מהותה של תורת ישראל. ניתן היה לצפות, כי במוקד המשכן יעמוד מזבח, שעליו עובדים את ריבונו של עולם תוך הבאת התשוקה לקב"ה באמצעות קורבנות המבטאים רגשי לב. לו היו הדברים כך, הרי שמזבח העולה לא היה עומד בחצר החיצונה של המשכן, אלא במקום הרבה יותר פנימי ומרכזי.
|
|
|
"רוחניות" היא מרכיב חשוב בתרבות בת-זמננו. כך למשל הפכה הודו לחלק בלתי נפרד מהרזומה של הצעיר והצעירה הישראלים. יש משהו משובב נפש בחיפוש אחר רוחניות אצל צעירים ישראלים, שבמקום להיכנס הישר אל חיקה החמים והנוח של הבורגנות, הם הולכים דווקא הכי רחוק שאפשר. זה לא מובן מאליו. במיוחד לא אחרי שנות שירות ארוכות בצה"ל.
|
|
|
זוהי חוויה שלא אשכח לעולם. הייתי כבן שש או שבע, ומכיוון שכבר עמדתי על דעתי, התמונה זכורה לי בבהירות כאילו התרחשה זה עתה. סבא שלי, ר' יעקב משה דיקמן ע"ה, לקח אותי לראשונה לבית כנסת. היה זה מניין קטן של שכן בקומה השנייה של בניין בי"ס "בית יעקב" ברח' מיכאל שבחיפה.
|
|
|
"ויהי בשלח פרעה את העם, ולא נחם אלוקים דרך ארץ פלשתים כי קרוב הוא, כי אמר אלוקים: פן יינחם העם ראותם מלחמה ושבו מצרימה. ויסב אלוקים את העם דרך ים סוף".
|
|
|
"האוכל כאן איננו כשר", אמר לי רב נודע בחתונה בה השתתפתי. "וכי למה?" שאלתי, "יש להם הרי תעודת כשרות?". "משום", הוא ענה לי, "ששאלתי את המלצרית שמגישה אוכל לשולחננו, כמה היא מרוויחה לשעה, והיא ענתה: 13.5 שקלים בלבד".
|
|
|
|
|
|
דן מרגלית
היא רצתה להיות בתו של משה דיין, שהיה אישיות מקרינה ושנויה במחלוקת ובעייתית, ובעיקר מיוחדת במינה, כה מקורית
|
|
|
רון בריימן
תשובה ציונית הולמת ומתבקשת מול "בית הדין" האנטישמי בהאג היא הצטרפות של כל הכוחות הציוניים לממשלת חירום, מיאיר לפיד ועד איתמר בן-גביר לשם כך על כולם לגזור על עצמם איפוק ואחריות
|
|
|
אלון קוחלני
ביה"ד הארצי לעבודה דן בסוגיה שהייתה במשך עשרות שנים נטושה במחלוקת פרשנית וקרא למשרד הפנים לעשות סדר (ע"ע (ארצי) 58770-11-23 ריוא חטיב נ' עמותת עורכי דין למינהל תקין
|
|
|
עדי ירדן
לפני 19 שנים מדינת ישראל החליטה לעזוב את רצועת עזה, תוך גירוש היהודים מחבל ארץ זה במהלך 26 השנים שמאז כיבוש רצועת עזה ועד הסכמי אוסלו, שילמנו מחיר של שלושה הרוגים בשנה
|
|
|
איל השקס
הנשיא האמריקני פתח קרב כלכלי נוסף נגד סין במאבק המתמשך בין שתי מעצמות העל איך הגענו למלחמה כלכלית בין שתי הענקיות ומהם הקרבות העיקריים שהיו בה עד היום
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|