בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
"העין רואה, הלב חומד" <br>
|
פרשת ציצית והאיסור הכלול בה להסתכל על דברים אסורים, מלמדים אותנו מה משפיע על אישיותו ומעשיו של אדם: הבגד שהוא לובש ומה שהוא רואה. בעידן בו הפתיחות הפכה להפקרות, הדברים רלוונטיים יותר מתמיד
|
"ולא תתורו" [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
בסופה של פרשת שלח לך אנו קוראים את פרשת ציצית, הנאמרת מדי יום בתפילה, כחלק מקריאת שמע. התורה מסבירה שמטרתה של מצוה זו היא "וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוות ה'" - על-ידי הציצית אנו נזכרים במצוות ה'. מכאן אנו למדים, כי לבגד יש משמעות רוחנית. הוא איננו רק אמצעי לכיסוי הגוף. הפתילים הלבנים המוקפים בפתיל מיוחד בצבע תכלת מזכירים לנו את השמים ואת כיסא הכבוד, ועל-ידי כך אנו מבינים, כי אוסף המצוות איננו מקרי אלא מכוון מלמעלה. יחד עם ציווי זה של הציצית, המלמד את האדם על החשיבות של הבגד כדבר שמלמד על העולם הרוחני בו הוא חי, התורה מוסיפה ציווי נוסף: "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים אחריהם". דהיינו, התורה אוסרת על האדם להסתכל בדברים אסורים. מדוע? חכמינו ז"ל אמרו: "העין רואה, הלב חומד והגוף עושה את העבירות". יש באמירה זו יסוד פסיכולוגי יסודי וחשוב, המודחק פעמים רבות בחברה המודרנית. אם אדם חשוף לדברים שליליים, הוא בסוף עלול להיות מושפע מהם. מדי יום מתפרסמים בכלי התקשורת דיווחים על מעשים שליליים רבים, חלקם המבוצעים על-ידי אנשים מפורסמים, וכולם מזדעזעים במין התחסדות: "איך זה קורה?". אבל כאשר כלי התקשורת, הסרטים וכל ההוויה התרבותית שלנו אפופים בהתנהגות שאין בה צניעות מינימלית, שאין בה נאמנות בסיסית, שאין בה זוגיות אמת אלא רצון לספק את התאווה המינית, אין להתפלא על כך, שצעירים ובני נוער ואף ילדים מבינים שזוהי מערכת היחסים בין גבר לאישה. כך גם הלגיטימציה: "כל זמן שאתה לא פוגע באחר, מותר לך לפנטז את כל מה שעולה ברוחך". באה התורה ומלמדת אותנו יסוד נפשי בסיסי ביותר: האדם פועל בעקבות מחשבותיו הניזונות ממה שהוא קורא, רואה וחושב. הנושא העולה כאן הוא חברתי. הרי איש איננו רוצה לחיות בחברה שקיימים בה שחיתות, מעשים שליליים, ניצול מיני, חוסר נאמנות בסיסי בין בני זוג, שאין בה ערכי משפחה בסיסיים העומדים על אדני הזוגיות העמוקה והבריאה שבין בני זוג. אבל בשם הפתיחות והרצון לאפשר חופש לכל, אנו יוצרים חברה החיה את המתח המיני בצורה מעוותת, מתח היוצר הפקרות מינית שאיננה מאפשרת בנייה של מערכת זוגית עמוקה ואמיתית. התורה מלמדת אותנו שני דברים המשלימים זה את זה. הבגד מבטא את אישיותו של האדם ומזכיר לו מיהו. לכן גם האדם העומד מולך מושפע מן הדברים, כי מחשבותיו של האדם הם אלה שבסופו של יום גורמים לאדם לפעול ומחשבות אלה ניזונים ממה שיש מסביב. "עין רואה ולב חומד והגוף עושה את העבירות".
|
|
הכותב הוא ראש הגרעין התורני "בית מורשת" מעלה אדומים ומרבני צהר. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר
|
|
תאריך:
|
12/06/2014
|
|
|
עודכן:
|
12/06/2014
|
|
הרב אלי קפלן
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
עיניה
|
12/06/14 16:18
|
|
2
|
|
מורה נבוכים
|
13/06/14 04:04
|
|
חודש ניסן קרב, ואנו קוראים השבת בפרשת החודש, המדברת על מצוות קידוש החודש; מערכת זמן מיוחדת לעם ישראל (התאריך העברי). מה מיוחד כל כך במצווה זו? מדוע עם ישראל סופר בתאריך אחר משאר העולם? מהי המשמעות של התאריך העברי?
|
|
|
בסוף פרשת שמיני, מפרטת התורה את רשימת החיות, העופות והדגה המותרים והאסורים באכילה. מדגישה התורה כי איסורי האכילה נועדים "להבדיל בין הטמא ובין הטהור, ובין החיה הנאכלת ובין החיה אשר לא תיאכל".
|
|
|
לא רק בפסח אנו מוזהרים מאכילת חמץ. בפרשת השבוע אנו למדים, כי גם בקורבנות נאמר: "כל המנחה אשר תקריבו לה' לא תיעשה חמץ". מלבד בקורבן תודה ובחג שבועות, כל הקורבנות אסורים בחמץ אלא מצה. מהו עניינה של המצה? מה היא באה ללמד אותנו על החיים?
|
|
|
את/ה ערב נסיעת עסקים חשובה, עובר/ת על כל רשימת הדברים שצריך לקחת, בסך-הכל יש הרגשה של ביטחון לדעת איפה כל דבר מונח, אבל אז העיניים שלך נעצרות על השורה עליה כתוב: "מתנה למארח". את/ה כבר יודע/ת שזה לא רק "משהו קטן בשביל תשומת לב"... לפעמים, מתנה מותאמת ו"קולעת" עשויה לפתוח את לב המארח ומשם הדרך להצלחת מטרת הנסיעה הופכת להיות קצרה למדי, ולהפך, לפעמים, מתנה לא מותאמת עשויה לבשר את כשלונה של הנסיעה...
|
|
|
פרשת השבוע שלנו היא הזדמנות מצויינת לעסוק באחת הנקודות הרגישות בתחום המוסר והעסקים: שאלת הזכייה במכרזים. בפרשת השבוע נבחרו המבַצעים שיקימו את המשכן: "ראה קראתי בשם בצלאל בן אורי בן חור למטה יהודה. ואמלא אתו רוח אלקים, בחוכמה ובתבונה ובדעת ובכל מלאכה. לחשוב מחשבות לעשות בזהב ובכסף ובנחשת. ובחרושת אבן למלאת ובחרושת עץ לעשות בכל מלאכה. ואני הנה נתתי איתו את אהליאב בן אחיסמך למטה דן, ובלב כל חכם לב נתתי חוכמה, ועשו את כל אשר צויתיך".
|
|
|
|