בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
התורה מצווה לקלל נמרצות ובפרהסיה את מי שנראים כלפי חוץ כצדיקים אך בסתר הם עושים עבירות קשות במיוחד ● מנגד, מי שגם בסתר נוהג בצדיקות - זוכה לברכה של כלל ישראל
בפרשתנו מצווה משה את עם ישראל לקיים את מעמד הברכות והקללות בהר גריזים ובהר עיבל, ומפרט מי משהשבטים יעמוד בהר הברכה (הר גריזים) ומי מהשבטים יעמוד בהר הקללה (הר עיבל). לאחר מכן, מפרטת התורה מהם הדברים שהעושה אותם מבורך הוא, והעובר עליהם ארור הוא: עושה פסל ומסכה, מקלה אביו ואמו, מסיג גבול רעהו, משגה עיוור בדרך, מטה משפט גר יתום ואלמנה, שוכב עם אשת אביו, שוכב עם בהמה, שוכב עם אחותו, שוכב עם חותנתו, מכה רעהו בסתר, לוקח שוחד ומי שלא יקים את דברי התורה. רש"י מביא את דברי חכמים המסבירים, כי קודם כל בירכו את הנוהגים כראוי, ולאחר מכן קיללו את מי שלא ינהג כך: "ברוך האיש אשר לא יעשה פסל מסכה... ואלו ואלו עונים אמן... חזרו והפכו פניהם כלפי הר עיבל ופתחו בקללה". יש מן הפרשנים שעסקו בשאלה, מה מיוחד באיסורים אלו מכל יתר האיסורים שבתורה. על כך ענו, כי המייחד את האיסורים הללו היא העובדה שהם נעשים בסתר: אותם אנשים הנראים כלפי חוץ כצדיקים אולם באמת הם מושחתים - הם המסוכנים ביותר לטהרתה של החברה ומהם יש להתגונן במיוחד, כי אין אנו יודעים על מעשיהם הרעים וממילא אין יכולת להענישם. לכן הם צריכים "טיפול מיוחד" (ספורנו). אך יש עוד להוסיף ולשאול: מדוע התורה מציינת רק את הארורים ואינה מזכירה את המבורכים? האין זה ראוי ויפה יותר לציין בתורה את המבורכים ומהם נלמד על דרך השלילה מהם הארורים? ועוד, מה גדולה יש באדם שאינו עובד עבודה זרה בסתר המזכה אותו בברכה מיוחדת, כך גם במי שאינו מסיג גבול או במי שאינו מכה רעהו בסתר וכן הלאה? הרי אלו דברים בסיסיים של התנהגות אנושית; היש צורך לברך במיוחד את מי שאינו רשע? כולנו מכירים את החולשה האנושית ואת המשיכה לעשיית דברים רבים על-ידי יצר הרע. אותו יצר הרע מצליח במיוחד כאשר אין רואים את המעשה הרע. הרי על-אף שמעטים הם הגנבים הגלויים, יודעים אנו כי ישנם רבים יותר המרשים לעצמם לגנוב בצורה "נקייה". כך גם באיסורי עריות, בדיני המשפטים ובכל תחומי החיים. ראשית, באה התורה ואומרת שיש לברך ולשבח באופן מיוחד את אותם אנשים השלמים שתוכם כברם. שאין פער בין התנהגותם כלפי חוץ להתנהגותם בתוך ד' אמותם. שהרי אין הדבר מובן מאליו. אולם, אין התורה מסתפקת במסר זה, אלא מוסיפה ומבהירה בצורה חד-משמעית את ה"ארורים", כי אם הייתה התורה מדגישה רק את הצד החיובי - לא היינו מבינים מספיק עד כמה הפן השלילי הוא חמור, שהרי האדם מרשה לעצמו להקל ולעשות דברים חמורים כשאף אחד לא רואה אותו. דברים אלו נכונים במיוחד בימי התשובה שבהם אנו ניצבים. אין די לדבר רק על הכיוונים החיוביים. כדי להתקדם ולחזור בתשובה, יש צורך גם לומר אמירות חריפות וברורות כלפי הדברים השליליים, בפרט כלפי מה שאפשר לעשות בסתר, כי שם האדם נכשל יותר. מה שקורה בתוך הבית כשאף אחד לא רואה, הוא הקשה ביותר מחד-גיסא, אולם הוא גם מה שבונה את האדם מבחינה חיובית, לכן הוא זוכה לברכה מיוחדת של כלל ישראל.
|
|
ראש הגרעין התורני "בית מורשת" מעלה אדומים ומרבני צהר. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר
|
|
תאריך:
|
11/09/2014
|
|
|
עודכן:
|
11/09/2014
|
|
הרב אלי קפלן
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
רשעים בני רשעים
|
11/09/14 12:26
|
|
בפרשה לומדים אנו דין שמיטת כספים, שבו החובות נשמטים ומתבטלים בסיומה של שנת השמיטה: מהו הרעיון של שמיטת כספים? מדוע שהחובות יתבטלו?
|
|
|
עם שובנו לארץ ישראל, לאחר אלפיים שנות גלות, עומדים אנו בפני שאלות רוחניות רבות: מדוע זכה דורנו למה שלא זכו הדורות הקודמים? מנין נובעת יכולתנו המופלאה להצליח במבצע חסר התקדים של שיבת ציון ויישוב הארץ? מה מקומה של השתדלותנו בתהליך הנוכחי? האם רשאים אנו לבטוח בכך שהקשר המחודש שלנו עם הארץ הוא נצחי? על שאלות אלו, העוסקות בעבר ובהווה, מתווספות שאלות הפונות אל העתיד: האם נצליח לממש את כל החזון כולו, הנוכל לכל המעכבים? שאלות אלו מנסרות בחלל עולמנו ומטרידות את מנוחתנו.
|
|
|
בפרשת ואתחנן חוזר משה על עשרת הדברות. למרבה הפלא, אין כאן חזרה מדויקת אלא ישנם מספר שינויים בולטים בין עשרת הדברות כפי שמופיעים בפרשת יתרו (שמות כ') לעשרת הדברות כפי שמופיעים אצלנו.
|
|
|
ספר דברים נפתח באמירה מפתיעה: "אלה הדברים אשר דיבר משה אל כל ישראל". פתיחה זו מלמדת על העתיד להתרחש בספר זה, ספר שהוא בעיקרו מספר נאומים של משה בגוף ראשון, שבהם הוא חוזר, מרענן ומסכם את כל מה שנעשה ונאמר לבני ישראל מאז יציאת מצרים. מדוע יש צורך לחזור על כל האירועים שעברו על ישראל, ועל ציווי מצוות שכבר נאמרו?
|
|
|
הפסוקים האחרונים של ספר במדבר מספרים סיפור הבא לתקן עיוות שקדם לו. בפרשת פנחס מסופר, כי בנותיו של צלפחד התלוננו על הפסיקה שרק גברים יורשים נחלה. הן מצאו את עצמן במציאות בלתי נסבלת מבחינתן - אביהן מת במדבר, ובשל העובדה שלא היו לו בנים כי אם בנות, הן יהיו מנושלות מכל נחלה, וייגרע חלקן בתוך עם ישראל.
|
|
|
|
|
|
דרור אידר
למרות הקשיים ומורכבות המצב חובה לראות את התמונה הרחבה ולהודות על נס התקומה המדינית ועל היכולת להגן על עצמנו על שמחה בזמנים קשים ועל ה"אף-על-פי-כן" המפורסם של ברנר. טובה הארץ מאוד...
|
|
|
אורי מילשטיין
תפקודה הלקוי של צרפת בכלל ושל הצבא הצרפתי בפרט בתחילת מלחמת העולם השנייה; לאנשי צבא בכירים אין כישורים לפתח קונספציות ולקרוא את הכתובות על הקיר; דמיון בין התפתחויות ומגמות ב-1940, ...
|
|
|
הרצל ובלפור חקק
על המשוררת טניה הדר, מחווה לזכרה בשיריה של טניה הדר אנו נסחפים כבמטה קסם אחר המסע הפנימי, הולכים לאן שהולכת הנפש
|
|
|
איתן קלינסקי
לצערי הרב, יאיר גולן גילה בימים אלו יהירות משיחית בוטה, גסת רוח ומבהילה בדרישתו, שבנימין נתניהו היה חייב כבר שבוע אחרי 7 באוקטובר 2023 להיכנס לחזית דמים נוספת על קו רכס בדרום לבנון...
|
|
|
עמנואל בן-סבו
ארץ ישראל ומדינת ישראל נקנו בייסורים, נקנו בדמעות, במאבקים, במלחמות, בהתמודדויות בלתי פוסקות, בשברים, בנשיכת שפתיים בידיים קפוצות, בלב שותת וברוח גדולה, באמונה בצדקת הדרך, באתה בחר...
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|