המיליארדר אֵלון מאסק, בעל השליטה בחברת טסלה המייצרת מכונית אוטונומית, ידוע כמי שאוהב לקחת סיכונים והימורים (במובן החיובי של המילה). כעת הוא מעלה את הסכום: החברה הודיעה (23.3.18), כי מאסק לא יקבל ממנה תיגמול כלשהו בעשר השנים הקרובות, אם שוויה לא יוכפל.
לפני שאתם ממהרים להריע למאסק – מציע פורצ'ן – כדאי לזכור שהוא מעולם לא קיבל שכר מהחברה, בה הוא משמש כיו"ר מאז 2004 ומנכ"ל מאז 2008. והוא יכול להרשות זאת לעצמו: מאסק כבר שווה 21.5 מיליארד דולר, כמובן בזכות מניותיו – בעיקר ב-טסלה עצמה. התוכנית הנוכחית, הכוללת 12 דרגות של תיגמול, יכולה להפוך אותו להרבה יותר עשיר.
אם שווי החברה, העומד כיום על 59 מיליארד דולר, יעלה ל-100 מיליארד דולר ואם הכנסותיה לפני ריבית ומיסים (EBITDA) יעלו ב-70%, יקבל מאסק אופציות בשווי מיליארד דולר. ואם בשנת 2028 יגיע שווי החברה ל-650 מיליארד דולר והרווחים יעלו פי 21-15, דהיינו החברה תעמוד בכל תריסר השלבים, הוא יקבל אופציות ב-55.8 מיליארד דולר.
זה עוד לא הכל. מאסק הוא בעל המניות הגדול ביותר ב-טלסה, עם 28.3% ממניותיה. חשבון פשוט מלמד, שכיום מניותיו שוות 17 מיליארד דולר; עלייה ל-100 מיליארד דולר תביא אותו ל-28.3 מיליארד; ושווי אגדי של 650 מיליארד יתן לו מניות ב-184 מיליארד דולר – 70% יותר מאשר ג'ף בזוס, האדם העשיר ביותר בעולם כיום.
כסף הוא מניע בעל עוצמה, כותב פורצ'ן, אך לא ברור עד כמה התיגמול הוא הדחף העיקרי של מאסק כאשר עסקינן ב-טסלה. הוא עדיין לא מימש את האופציות שקיבל על-פי ההסכם הקודם, משנת 2012, בו עמדה החברה בתשע מתוך עשר אבני הדרך; ואת רוב מניותיו הוא רכש עוד לפני ההנפקה ב-2010.
התוכנית החדשה מציבה בפני מאסק יעדים שונים מאשר בעבר, ויש החוששים שעמידה בהם תביא לפגיעה בבעלי המניות מן הציבור. היעדים של התוכנית הקודמת כללו לא רק את שווי השוק של טסלה (שכולם הושגו), אלא גם אבני דרך אופרטיביות, כגון ייצור דגמים מתקדמים יותר של המכונית. לעומת זאת, התוכנית הנוכחית תדחוף את מאסק להתמקד במכירות, ברווחים ובשער המניה, בלא שהוא יהיה אחראי לעמידה במכסות הייצור. היא גם פטרה אותו מהצורה לעמוד ביעד היחיד שלא השיג בתוכנית הקודמת: שמירה על רווח גולמי של לפחות 30% במשך ארבעה רבעונים רצופים; הפעם האחרונה בה טסלה עמדה בכך היה הרבעון הראשון של 2012.
מאסק הוכיח אין ספור פעמים שהספקנים טועים, והוא הביא את שער מניית טסלה לדהירה בל-תאמן של 1,030% בחמש השנים האחרונות; מאסק אפילו ישן במפעל כדי להבטיח שיעדי הייצור יוגשמו. אם יעמוד ביעדים החדשים, הוא ירוויח ביושר את מקומו לצידם של וורן באפט,
ביל גייטס ויתר המיליארדרים העשירים ביותר בהיסטוריה.