|   15:07:40
דלג
  הודיה כריש-חזוני  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

נמר של נייר עמדה

המכונים למחקרי מדיניות, מכוני החשיבה, צוברים תאוצה. אחדים מהם מצליחים להעלות נושאים לסדר היום הציבורי, אחרים עומדים מאחורי חוקים, ויש כאלה שמוכנים להישבע שחברי כנסת קוראים פרסומים שלהם. רובם ככולם מונחים בידי קו אידיאולוגי ברור, אך בדרך כלל מעדיפים להתכחש לכך
27/05/2011  |   הודיה כריש-חזוני   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
כינוס הרצליה [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

ישראל הראל:
"המכון לאסטרטגיה ציונית הוא רק בן שש וחצי, ולא מקבל את תקציביו מהיכן שמקבלים המכונים האחרים, כמו מקורות חוץ. אותם תורמים שאנחנו כן יכולים להגיע אליהם לא מבינים את החשיבות של מכון חשיבה או מחקר. הם מחשיבים בעיקר מפעלים תורניים"

באופן לא לגמרי מפתיע, דווקא בדיון שנגע לנייטרליות התלהטו הרוחות. התלהטות אקדמית מאופקת אמנם, אך תוקפנית למדי.

לאחרונה ערך המכון הישראלי לדמוקרטיה במעונו המרשים בירושלים כינוס בנושא מכוני חשיבה, Think tanks. בכינוס, בהשתתפות אורחים לא מעטים מחו"ל, דנו בתפקידם של מכונים אלה במשטרים דמוקרטיים, ובין היתר גם במתח שבין האידיאולוגיה המריצה כל מכון לבין הצורך לשמור על אובייקטיבית מחקרית.

פרופ' תמר הרמן, עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה, אמרה שם שבעיניה אי-אפשר לעשות מחקר חברתי בלי להחזיק בהשקפה כוללת על מבנה הכוח הרצוי בחברה; בעמדה כלשהי לגבי מצבו הנוכחי של העולם, ובחזון לגבי מצבו הרצוי. "המחקר אינו פתוח לכל אופציה", אמרה הרמן (הדברים מובאים בתרגום חופשי, שכן הדיון נערך באנגלית). "לדוגמה, אם כלכלן יגיד שמבחינה כלכלית העבדות משתלמת, זו אינה דעה שיכולה להיות מקובלת היום במחקר. לדעתי, יש להכריז על הדעות המוקדמות שלך ולומר למשל, 'אני מאמין בממשל דמוקרטי'. לומר שאתה מגיע נקי לשולחן - אני חושבת שזה אינו נכון, מה גם שבמילא לא יאמינו לך. אם תטען למשל שהמכון הישראלי לדמוקרטיה הוא ימני פטריוטי, אנשים לא יקנו את זה כי הם רואים את התוצרים שלו".

השולחן העגול של המכון לא נשאר חייב. הם דווקא כן נייטרלים, טוענים שם. ד"ר עודד ערן, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, אמר שהוא מופתע מההערה של הרמן. "אתה לא צריך להגביל את עצמך ולהכריז מאין באת. לא יכול להיות 'קו' של מכון. אתה צריך להיות פתוח לרעיונות מגוונים, תחת מגבלה אחת: שמירה על רמה גבוהה של מחקר. כי אמינות היא המפתח".

דניאל גיילין ממכון NORC האמריקני טען גם הוא שהם "מאמינים שקיימת עבודה נייטרלית. ישנם מכונים נייטרליים, והממשל מקשיב להם כי עבודה שאינה מזוהה פוליטית מתקבלת יותר".

ופרופ' יעקב בר-סימן-טוב, העומד בראש מכון ירושלים לחקר ישראל, המחיש מהמציאות הישראלית: "מי מחליט למשל מהו האינטרס הלאומי של ישראל? אחד יגיד שזה לעשות הכול כדי להגיע לשלום. אחר יחלוק. עשינו מחקר על שיח'-ג'ראח. אנחנו סבורים לאור המחקר שלהשיב לשם כעת יהודים זו טעות, אף שמדובר בבתים שהם רכוש יהודי. אנחנו הולכים על צידוקים הגיוניים, רציונליים, ולא מוסריים ואז זה בסדר. אחרי כינוס שערכנו על המחקר קיבלנו טלפון מעיריית ירושלים ששאל מי מימן את המחקר, וענינו שאיש לא מימן זאת".

בר-סימן-טוב הסביר, לטובת האורחים מחו"ל, שהוא מדבר על שכונה ערבית שיהודים נכנסו לגור בה. שכנו לשולחן, פרופ' אפרים ענבר העומד בראש מכון בגין-סאדאת באוניברסיטת בר-אילן, מיהר לתקן שמדובר ב"השבת היהודים" למקום שגרו בו בעבר. ענבר, אגב, דווקא מסכים עם הרמן. "אני לא חושב שיש מדעי חברה נטולי ערכים", הוא אומר. "זה נכון שאפשר לבחון מקרים באופן נייטרלי, אבל נאמר פה למשל ששלום הוא ערך. בעיניי ירושלים היא ערך חשוב יותר משלום".

לאחר הדיון העוקצני משהו, שבו הובעה הסכמה כללית שרובם של מדעני החברה נמצאים מהמרכז שמאלה, אמרה לי פרופ' הרמן שככל הנראה "אנשים לא מודים אפילו בפני עצמם שכך או אחרת הם עושים איזו סלקציה אפריורית מה מקובל עליהם ומה לא מקובל עליהם. יש הכחשה. אני מאמינה שצריך להציג את כרטיס הכניסה שלך, ולתת לקורא להבין את נקודת המוצא שלך - ומכאן והלאה לשמור על סטנדרטיים מקצועיים. הרי אפילו נתונים מספריים סטטיסטיים יכולים להתפרש אחרת אצל כל אחד".

פרופ' ענבר אמר לנו אחרי הדיון שאף שהדעה שלו לא תמיד פופולרית הוא מקפיד לומר את אשר על לבו. "אני מאמין שזה חשוב. חשוב שאדם מהרחוב ישמע ויאמר - הפרופסור הזה חושב כמוני".

אתה סבור שאתם מקבלים די חשיפה?

"אני יודע איך העיתונות עובדת. אם הייתי בצד שמאל הייתי זוכה ליותר תקשורת, אין ספק. אבל זו חלק מהמלחמה שלנו".

את האנרגיות שלו, הוא אומר, הוא מעדיף לשמור את זה לכינוס שנערך בהמשך השבוע אצלו, במכון בגין-סאדאת, על זכותן של דמוקרטיות להגנה עצמית. במהלך ארוחת הצהריים הוא ממליץ לאחד האורחים האמריקנים ממכון ששמו 'בית החירות', שתהה על דעותיו, לשוחח עם חברת הפרלמנט האיטלקי הפרו-ישראלית פיאמה נירנשטיין, המגיעה לכינוס בבר-אילן, שכן היא יכולה לתרום לו תובנות משמעותיות על משמעה האמיתי של החירות.

כלי להצדקת עמדה קיימת

ד"ר שרית בן-שמחון-פלג, החוקרת את מכוני החשיבה בישראל: "שום מכון הוא לא לגמרי נייטרלי. עצם בחירת הנושאים שהוא עוסק בהם היא החלטה אידיאולוגית. אף אחד לא מקים מכון חשיבה בלי אידיאולוגיה. אתה מקים אותו כי אתה רוצה לשנות את המציאות הקיימת"

ד"ר שרית בן-שמחון-פלג מאוניברסיטת תל אביב חוקרת את התפתחותם של מכוני חשיבה בישראל ובעולם. על הכינוס היא אומרת שהוא "בעיקר חידד את העובדה שעל הרבה שאלות לגבי מכוני חשיבה, דוגמת הנייטרליות, אין תשובה. המחקר באמת בחיתוליו בתחום הזה".

מי בעצם צריך מכוני חשיבה?

"ד"ר אריק כרמון אמר פעם שכאשר הוא הקים את המכון הישראלי לדמוקרטיה, אף אחד לא ידע מה הצורך בו – ובמקביל להקמת המכון הוא גם יצר את הלקוח. במקרים מסוימים זה עדיין נכון. היום עומדים לרשות מקבלי ההחלטות כל מיני גורמי ייעוץ: מומחים מתחום האקדמיה, לוביסטים, אקטיביסטים. לדעתי החברה צריכה את מכוני החשיבה אפילו יותר מכפי שמקבלי ההחלטות צריכים אותם, כי שם עולים רעיונות חדשים, ניתנות זוויות ראייה מושכלות.

"דיברו בכינוס על השלב שבו מכון החשיבה אפקטיבי ביותר. האם המכון אפקטיבי כאשר הוא מעלה אל סדר היום נושא חדש, או כאשר הוא נותן חלופות, פתרונות לנושאים הקיימים על סדר היום? לא ניתנה על כך תשובה ברורה. היה שם מי שאמר, די בצדק, שמכוני החשיבה קיימים כדי לאשר למקבלי ההחלטות את ההחלטה שהם רצו לקבל ממילא, ושהם זקוקים רק להערת שוליים מחקרית שיוכלו לצטט כדי להצדיק את ההחלטה שלהם".

לגבי סוגיית הנייטרליות, בן-שמחון-פלג מסכימה עם פרופ' הרמן. "שום מכון הוא לא לגמרי נייטרלי. עצם בחירת הנושאים שהוא עוסק בהם היא החלטה אידיאולוגית. גם בארצות הברית וגם פה המכונים הם פוליטיים. אף אחד לא מקים מכון חשיבה בלי אידיאולוגיה. אתה מקים אותו כי אתה רוצה לשנות את המציאות הקיימת".

למה התנפלו עליה?

"אני חושבת שיש חשש מאוד גדול של מכונים שאם העבודה שלהם תיצבע בצבע אידיאולוגי, זה יפגע באמינות שלהם, יסמכו עליהם פחות. זה נכון ולא נכון. מכון 'ברוקינגס' בארצות הברית למשל, או 'מרכז טאוב' פה, זוכים לכבוד והערכה על המקצועיות, ולא הייתי אומרת שהם נייטרליים. מרכז טאוב עוסק בסוגיות חברתיות עם נטייה שמאלה.

"הדבר הנכון בעיני הוא לדעת מה המקום האידיאולוגי שלך ולדעת לאזן אותו, או לחלופין להיות לגמרי אידיאולוגי – כמו 'מרכז אדווה' (המגדיר עצמו 'מכון לקידום רעיון השוויון והצדק החברתי', ונתמך בין היתר בידי הקרן לישראל חדשה – ופרסומיו זוכים לכותרות גדולות בתקשורת. הכ"ח). זהו מרכז עם אידיאולוגיה ברורה שמקפיד על מקצועיות, ומסתמך על מקורות מידע ממלכתיים כמו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. ברור לחלוטין כשקוראים את החומר של אדווה שיש להם עמדה אידיאולוגית לקדם, ואני חושבת שכל עוד שומרים על אינטגריטי מקצועי אין בזה פסול וזה אפילו מבורך. אחרי הכול, אם היו לנו בישראל ארבעים מכונים נייטרליים, מה היינו מקבלים מכך?"

כמה מכונים כאלה יש בארץ?

"כארבעים-חמישים, תלוי אם מחשיבים רק את העצמאיים, כפי שאני סופרת – וכאלה יש 38 – או גם את המכונים האוניברסיטאיים, כפי שסופר פרופ' ג'יימס מקגאן שחוקר מכוני חשיבה ושהתארח בכינוס – ואז יש 53".

כמה מהם בעלי השקפה שמאלית וכמה ימנית?

"לא בדקתי את זה, ולכן אני לא יכולה לענות על כך", היא עונה באופן קורקטי.

יש הבדל במימון המכונים בין ארצות הברית וישראל?

"בארצות הברית התרומות גדולות עשרות מונים".

יש בישראל מכונים המקבלים מימון ממשלתי?

"לא שאני יודעת. זאת בשונה מארצות הברית או גרמניה", היא אומרת ומספרת שבארה"ב יש מכונים שהממשל מזמין מהם מחקרים ספציפיים ומשלם על כך. אחת האורחות בכינוס, ד"ר ברברה לייפרט הגרמנייה, סיפרה כי 90 אחוז ממימון המכון שהיא עובדת מגיעים מהממשלה.

מודעות המחוקק למכוני המחקר עלתה?

"ללא ספק. יש ח"כים שבהחלט קוראים הרבה חומרים".

באמת?

"כן, ויש גם הבנה בקרב המכונים היום, שרק לשלוח את החומרים הכתובים שלהם לח"כים זה לא מספיק".

יש סוגיות ציבוריות שניתן לומר שמכוני החשיבה השפיעו בהם?

"יש. למשל, המהלך שהמכון הישראלי לדמוקרטיה מוביל, להעלות למודעות ציבורית את נושא החוקה, הוא מהלך משמעותי. היום אין כמעט ויכוח האם צריך חוקה או לא, אלא רק איך נעשה את זה. אני חושבת שאי-אפשר לבטל גם את ההשפעה של מכון 'ראות' על ההבנה בצורך באסטרטגיה לטווח ארוך בארץ. מרכז אדווה הכניס לשיח התקציבי את הנושא המגדרי; הראו שכל סעיף בתקציב משפיע באופן שונה על גברים ועל נשים. קשה לשרטט יוזמה שהפכה לחקיקה, כי גם אם מההצעה שלך יצאה חקיקה, זה עדיין לא אומר כלום, זו שאלה של אכיפה. לכן השאלה החשובה לדעתי, שהיא גם השאלה שאני מתעתדת לחקור, היא לא עד כמה המכונים השפיעו על חקיקה, אלא עד כמה הם הצליחו להטמיע דרכי חשיבה".

מעטים מול רבים

אחד מנציגי המכונים שכן הסכים התייחס לחלוקה הפוליטית, אם כי בעילום שם, מעריך שלפחות 90 אחוז ממכוני החשיבה בארץ משתייכים לצד השמאלי של המפה הפוליטית.

מצד ימין, בהגדרה הרחבה של המכונים (ובהגדרה מרחיבה מאוד של המושג ימין), אפשר למנות את מרכז בגין-סאדאת (בס"א) באוניברסיטת בר-אילן, העוסק בעיקר במדיניות חוץ; את מרכז 'שלם' המתעתד בימים אלו להפוך לקולג', מוסד המעניק תארים, ולכן מעדיף שלא להיות מתויג; את המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה בראשות דורי גולד; את מרכז אריאל למחקרי מדיניות, בראשות אריה סתיו; ואת המכון לאסטרטגיה ציונית שבראשו עומד ישראל הראל. זה האחרון מעדיף להגדיר את דרכו כ"השפעה על זהות המדינה כיהודית-ציונית, ולא 'כל אזרחיה'".

"לדעתי אנחנו היחידים שמוכנים לצאת בגלוי בעניין הזה, בלי לעשות חשבון", אומר הראל. הוא סבור שמכוני החשיבה בעלי תפיסת עולם ציונית-יהודית שכזו מועטים כל כך מכיוון ש"זלזלו בנושא הזה במשך שנים. חשבו שעוד ישיבה, עוד אולפנה ועוד אלף איש שיגדילו כמותית את מספר המתיישבים, יביאו אותנו למקום שלא ניתן להתעלם ממנו, ולא נתנו את הדעת על השפעות החלטות בית המשפט העליון וכדומה.

"סדר היום של הגופים הדתיים הוא בתחום הדתי. הם חושבים שמשם תבוא הישועה, ולא לוקחים בחשבון שעד שהישועה תבוא, בינתיים יכולים לקרות דברים שלא יאפשרו קיום של חיים יהודיים במדינה. אני לא מדבר רק על הפלשתינים, אלא גם מבחינת החקיקה: עלול להיווצר מצב שבו לא יתאפשרו חיים יהודיים". הראל מוסיף שברור לו שמבחינה תקציבית הם נמצאים במקום נחות מהאחרים. "המכון לאסטרטגיה ציונית הוא רק בן שש וחצי, ולא מקבל את תקציביו מהיכן שמקבלים המכונים האחרים, כמו מקורות חוץ. אותם תורמים שאנחנו כן יכולים להגיע אליהם לא מבינים את החשיבות של מכון חשיבה או מחקר. הם מחשיבים בעיקר מפעלים תורניים".

עם זאת, ההשפעה שלהם על המציאות בהחלט מרשימה. "אנחנו קמנו ב-2005. המכון הישראלי לדמוקרטיה קם לפני עשרים שנה, וההישג היחיד שלהם הוא ביטול ההצבעה הישירה. חוקה עדיין אין", אומר הראל. בין הדברים שהמכון יכול לזקוף לזכותו אפשר למנות את המסמך שהוציאה המועצה להשכלה גבוהה לראשי האוניברסיטאות נגד הטיה אידיאולוגית בתוכניות לימודים, את הצעת החוק לחיוב עמותות המקבלות מימון זר בשקיפות (לצד תנועת 'אם תרצו'), את העלאת ההטיה הפוסט-ציונית בספרי הלימוד באזרחות בוועדת החינוך של הכנסת, ובעתיד, כך הם מקווים, חקיקת כמה חוקי יסוד ואף חוקה ציונית לישראל, שהמכון ניסח כמשקל נגד לחוקה שמקדם המכון הישראלי לדמוקרטיה.

עדי ארבל, חבר המכון (הכותב גם ב'מקור ראשון'), מסביר כי "אלה הם התפקידים הקלאסיים של מכונים כאלה. נוח לאנשים לומר שאנחנו פוליטיים והם לא, אבל אנחנו עובדים בכלים שלנו. המכון הישראלי לדמוקרטיה מביא את ההיבט הדמוקרטי, אנחנו את ההיבט הציוני – כל אחד בוחר את קבוצת הייחוס שלו".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  27/05/2011   |   עודכן:  27/05/2011
הודיה כריש-חזוני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נמר של נייר עמדה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א מ רול
28/05/11 00:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במקומותינו נפוצה ההנחה כאילו סיפוח יהודה ושומרון יפגע ברוב היהודי בישראל. ואולם, מתברר שסיפוח כזה יוסיף למיעוט הערבי אחוזים בודדים בלבד. כיום מונה המיעוט הערבי 20 אחוזים מהאוכלוסיה בישראל: 1.5 מיליון מתוך אוכלוסיה כוללת של 7.6 מיליון. כפי שיתברר מיד, הסיפוח יוסיף לאחוזים אלה שבעה אחוזים לכל היותר.
27/05/2011  |  יאיר שפירא  |   כתבות
1. אני מתקשה לכתוב את מה שאני רוצה לכתוב על בר רפאלי. כששמה מופיע על המסך, אני מתמלא בעייפות ובלאות. צירוף האותיות ב-ר-ר-פ-א-ל-י גורם לי לחוש ריקבון שלי מעצמי. אני מרגיש שאני דורך על מקום שרבים דרכו לפני ושהמקום הזה כבר עייף מסוליות נעליים, מבקש שיניחו לו להתגבש מחדש.
27/05/2011  |  אלון עידן  |   כתבות
יפשהו בין "ערב אדיר" ו"היכל התרבות" לרשת פוקס האמריקנית, אדיר מילר הפך לבחור הכי שנון בסביבה. אחד כזה שיוצרי סדרות אחרים מביטים בו בהשתאות וחושבים לעצמם "בואנה, הוא אשכרה עשה את זה". והם לא מתכוונים לכך שהצליח למכור סדרה לאמריקנים (הם במילא הרסו אותה ואז ביטלו) או להחיות את הקריירה הגוועת של נירו לוי - הם מתייחסים אך ורק לעובדה שיש לו סיטקום מצליח על המסך הישראלי. קומדיית מצבים ששרדה את רף העונה הראשונה והרוויחה לעצמה לא רק עונה שנייה, אלא גם שלישית. אם לא מחשיבים את החיים זה לא הכל האלמותית (אם כי לא ממש ברור מי בדיוק צופה בה), אפשר להשוות את ההישג הזה לפיצוח הגרעין האטומי.
27/05/2011  |  חגית גינזבורג  |   כתבות
"בלי קעקועים אופנתיים כבר אי-אפשר להיכנס לשפת הים", אמר אזרח צרוב-קעקועים מכף רגל ועד פדחת (הוא תיאר אותם אחד אחד). באותו ראיון רדיו, האיש גם חשף כי רבים מהמקועקעים העבריים שהוא מכיר הוסיפו לצוואתם פסקה המצַווה למסור ליורשים המאושרים את פיסות עורם הנושאות ציורים של עכבישים, נחשי ים, דרקונים וכדומה.
27/05/2011  |  אדוארד אטלר  |   כתבות
1,600 תגובות נזעמות נרשמו השבוע מתחת לאחד האייטמים ב-ynet. מספר שיא חריג אפילו במונחי אתר החדשות הפופולרי של מוזס. לא, לא מדובר היה במופע המהוקצע של נתניהו בבית הנבחרים של ארה"ב, לא בשערורייה של משפחת עופר שגרפה מיליונים מעסקות עם האירנים, ואפילו לא בגביע המדינה שבו זכתה הפועל תל אביב. הסערה התחוללה בעקבות עידכון מנהלי: העלאה משמעותית בשכרם של ששת רבני הערים החדשים והשוואתו למדרגות השכר של בכירים בשירות הציבורי, כפי שמקבלים הרבנים הוותיקים.
27/05/2011  |  יהודה יפרח  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il