|   15:07:40
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

מקום בו בעלי תשובה עומדים

בסוף השבוע האחרון התראיין אלדד יניב למוסף הארץ היה שם משהו שונה, במקצת, בקודי השיח, ממונולוגים דומים של "לידה מחדש" של פרסונות ציבוריות שינוי קטן בצופן הגנטי של השיח הפוליטי התועלתני
21/04/2012  |   ענבל בר-און   |   מאמרים   |   תגובות
יניב. מודה בכשלים ולא מגלגל אחריות

לא התקרבן ולא האשים
אלדד יניב עשה תזוזה קטנטונת בשיח התרבותי. הוא הודה בפה מלא בכשלים שעשה, מבלי להתקרבן, להאשים אחרים או את הקורבנות... אני רוצה מאוד לקוות שה'ואלז'ניזם' שלו יחלחל לתרבות שלנו, בבחינת "במקום בו בעלי תשובה עומדים..."

מטרתה האמיתית של המחאה החברתית
דוד מרחב
אלדד יניב, פוליטיקאי ממולח מאוד, מבין את השגיאה שעשתה ציפי לבני, שלא עלתה לרגל לשדרות רוטשילד כדי להכות על חטא ולהישבע אמונים לסוציאליזם, ולכן הוא מתחיל מעכשיו בהתקרבות אל הגרעין הצעיר והקשיח של המחאה החברתית, מעפיל לקרמלין כדי לקבל הכשר מהפוליטביורו החדש
לרשימה המלאה

אני חייבת לציין, כי מזמן, כתבה בעיתונות לא עוררה בי התרגשות אמיתית כמו כתבתו של גידי וייץ ממוסף סוף השבוע האחרון של 'הארץ', "בעתיד המאד לא רחוק יכניסו אנשים לכלא על דברים שאני עשיתי", כתבה אשר פורשת את המונולוג של עו"ד אלדד יניב, מי שהיה סדרן מרכזי בתעשיית השחיתות ובאוסמוזה המושחתת של ההון-שלטון;

לאורך כל הכתבה, מודה יניב בכשליו הקודמים, כמפרק מרכזי, גם אם לא רשמי, של קשרי ההון-שלטון, מעין נקודת חיבור פעלתנית ואשמה; מהכתבה נדף ניחוח אחר, שהפעם האחרונה שנתקלתי בו היה בספר קלאסי של ויקטור הוגו מן המאה ה-19, שבו אדון בהמשך רשומה זו;

כן, כמו יניב, לא מעט ידוענים יצאו לתקשורת במונולוג של "לידה רוחנית/פוליטית/אחרת" מחדש, אבל זה לא נשמע אמיתי, לא אז. יש משהו במונולוג המתקן של יניב שנשמע אמיתי. הוא מודה בכשלים ולא מגלגל אחריות למקום אחר. הודאתו בכשלים אינה עמומה וכללית, כמו נועדה לרצות ציבור עלום של קוראים אשר ישרתו אינטרס זה או אחר שלו בעתיד - עצם ההתנצלות הקונקרטית, והספציפית, תוך פירוט עוולות שעולל (לדוגמה לג'קי אדרי) - בתקופת היותו חלפן התמורות בין ההון לשלטון, ברמת פירוט מניחה את הדעת, היא המבחינה בין התנצלות מניפולטיבית, מתקרבנת (מהסוג של קוזק נגזל - 'עשו לי, לקחו לי'), שלא נועדה אלא להרוויח נקודות זכות תקשורתיות, שאינה אלא קרדום לחפור בו, לבין התנצלות אמיתית. מה עושה אותה כזו?

"הכל בראש שלהם"

ראשית, פירוט השיטות, ומתן הצצה לקורא בקשרי ההון-שלטון, באופן שהקורא יוכל להבין שקונספירציות אינן רק ב"ראשו", הן קיימות! יניב תיאר קורטוב מהן, בכנות ראויה לציון (עם תקווה להמשך). אחת מהשיטות הפסיכולוגיות הבזויות של עסקני השחיתות היא לסמן את הטוענים כנגד השחיתות כ"משוגעים", "מדמיינים", או "הכל בראש שלהם". ההודאה הקונקרטית בקיומה של השחיתות, עם ירידה לפרטים, הופכת את המונולוג בכתבה לבעל ערך תיקוני.

שנית, יניב מודה באחת העוולות הגדולות שמייצרת השיטה האדברסרית, שבמסגרתה פועלים אלפי עורכי דין בישראל - חזירות אדברסרית והתבהמות כלפי הזולת במכתבי איום נקמניים, קטנוניים ואלימים להחריד, ההופכים את המשפט, שנועד לעשות צדק, לחרב פיפיות ולכלי אלימות הגרוע מאלימותם של בריוני שכונות וגובי חסות בערים מוכות פשע - משרדי עורכי דין רבים, לדוגמה בתחום ההוצאה לפועל, או כאלו המשרתים חברות ביטוח, או אנשי הון ושלטון, עושים שימוש נלוז, מחריד, קטנוני, נקמני, אכזרי - אך עטוף בשפה קרתנית, קרה ונקייה - במכתבי איום משפטיים. מדובר בשיטה שבה משתמשים מאות עורכי דין העובדים בשירות חברות ביטוח או מנגנוני גבייה, או טייקונים למיניהם - כדי להלך אימים על אזרחים קטנים, בין אם בגין "חוב" מנופח לחברת סלולר זו או אחרת, בין אם כדי להשתיק ביקורת על איש ציבור (איום סרק בתביעת דיבה, או הגשת תביעת דיבה בפועל), ובין אם בקעקוע מרושע, אך מעוגן היטב בשפה משפטית אכזרית, של תביעה צודקת לחברת ביטוח.

הדבר הזה שעשה אלדד יניב לג'קי אדרי, והתנצל עליו - שימוש לרעה בהליכי משפט, נעשה באופן יומיומי כשגרת עבודה במסגרת שגרת עבודתם היומית של משרדי עורכי דין בשירות מנגנונים כוחניים, מניפולטיביים וביורוקרטים, אשר מנפיקים ב'סרט נע' מכתבי איום, ונוקטים הליכים כשיטה. טוב יעשה יניב אם יוביל לחשיפה מן השורש של השיטה האדברסרית, במסגרתה השפה המשפטית הופכת לאגרוף ברזל אלים, והפניה לבית המשפט - באופן סדרתי, מצד תאגידים גדולים כנגד אזרחים קטנים - הופכת לבריונות החדשה. העניין הזה עוד חייב, מוכרח, להיחשף עד השורש.

שלישית, יניב הגיב באופן ראוי לשמו להאשמות שהוטחו בו. אני מכירה המון אחרים, בפוליטיקה וגם מסביב, שתגובתם לאישומים מהסוג שהוטחו ביניב כוללים תמהיל מעורר רחמים ופתטי, של התגוננות, צדקנות, והטלת דופי במתלונן. למעשה, לא מזמן הייתי עדה לפרסה כזו. גוף ידוע למען נפגעות תקיפה מינית עולל עוול נוראי לנפגעת אונס, וסירב לקבלה לטיפול נפשי שמיועד לקורבנות אונס, מטעמים שרירותיים ולא ברורים. הנפגעת פנתה לדמויות ידועות בתנועה הפמיניסטית בבקשת עזרה. באופן אבסורדי, אך מוכר היטב מאופן התנהלותם של גופים מקורנפים, טענותיה הצודקות, שנבעו מכאב, כמו גם בקשת העזרה שלה, נתפשו אצל מספר דמויות בכירות בספירה "למען נשים" בישראל, כ"כפיות טובה", כ"אונס" (כך!) של גופי הסיוע לעזור לה ("אינך יכולה לאנוס את מקורבי המרכזים האלו לצאת נגדם") - וכמעשה תובענות שלא ייעשה - ואילו בתגובה של יניב כלפי מי שהטיח בו אישומים חריפים היה משהו מרענן, חדש (אך משהו שהיה צריך להיות מזמן): הוא נתן לגיטימציה למתלונן, הוא לא ניסה לתקוף את המתלוננים נגדו על תלונתם, הוא לא חשב על הנוחות שלו ("להצטייר טוב"), ועל הדימוי שלו, הבין שבסליחה אחת מהשפה לחוץ לא פותרים הכל, ושהתנצלות אמיתית נחוצה.

ושהנפגע לשעבר אינו חייב לקבל את ההתנצלות שלך, שההתנצלות אינה מכר-חליפין שב"תמורה" לה מקבלים מחילה מהקורבן, כי הקורבן אדון לעצמו ואינו חייב למחול. היה משהו ראוי באופן שבו הקשיב יניב למי שהטיחו בו אישומים, בלא שום התגוננות מתקרבנת.

"מבלי להודות באשמה"

לצערי הרב, במקרה שהייתי עדה לו בחודשים האחרונים, ארגון "למען נשים נפגעות אונס" עיוול כלפי צעירה, קורבן לאונס אכזרי בעבר, שביקשה בהווה את הסיוע - שאותו ארגון מקבל מימון ממשלתי כדי לספק לה ולשכמותה, סירב לספק לה מטעם שרירותי, וכאשר היא הביעה את מחאתה, מחאה זו הושתקה כ"חבלה בעבודת הקודש של ארגונים מסוג זה". המקרה הזה הראה לי יותר מכל כי דפוסי פעולה היררכיים וכוחניים אינם ייחודיים דווקא ל"חברה הגברית" או ה"הנשלטת" בידי גברים ושנשים מאמצות אותה בחיבוק דוב חם תוך שהן תוקעות לעצמן גול עצמי ברגל.

המפנה שאלדד יניב עשה כאן היה מפנה שורשי יותר, תרבותי, עמוק, בקודים הכי בסיסיים של השיח.

ראשית, כפי שציינתי לעיל, הודאתו באשמה לא הייתה מתקרבנת. הוא לא גלגל אחריות לאחרים אלא נטל אותה. הודאתו באשמה לוותה בפירוט ראוי לציון של העוולות שביצע (זו פעולה ראויה לציון בדומה לזו של 'שוברים שתיקה', לדוגמה). לא התנצלות מהשפה לחוץ, כמו שגופים רבים מקיימים בעצת יחצ"נים.

שנית, הוא העניק אוזן קשבת למי שעיוול כלפיו בעבר, וזהו מעשה חשוב ומתקן, בבחינת "מקום בו בעלי תשובה עומדים...". התרבות הקפיטליסטית שלנו כרוכה בסגנון שפה והתנהגות שבו לא רואים את הזולת, אלא מעבר לחור של הגרוש התועלתני. בתרבות קפיטליסטית הזולת הוא כלי למימוש מטרות, אובייקט ולא סובייקט. כשמעוללים לו עוול לא טורחים להתנצל, כי מראש הוא היה אמצעי להשגת מטרה. וכשמתנצלים, זה מן השפה לחוץ, לצורך השגת מטרה אחרת. הקשבת המעוול של אתמול לנפגע של היום היא דבר נדיר במחוזותינו, נטע זר תרבותי. כשמוטחת בפני אדם אשמה, הוא ממהר להטיל דופי במאשים, למסך את ההאשמה עם סיסמאות פסיביות אגרסיביות שכמו נלקחו מקמפיין של שרי אריסון מזן של "השלום מתחיל בתוכי" (דוגמה להתנצלות מצוצה מהאצבע כלפי מפוטרי בנק הפועלים, במסגרתה, קמפיין הרוחניות בגרוש היה דרך למסך את הטענות הצודקות של העובדים, שאינם מסוגלים ללכת עם ה"שלום שמתחיל בתוכה של אריסון" למכולת, כי בדיוק הרגע פיטרו אותם מהבנק), או להסתפק בהתנצלות קרתנית ולקונית על "האופן שבו הזולת מרגיש", וזאת "מבלי להודות באשמה".

תנועת 'ולז'ניזם' בישראל
יניב. התנצל באמת

אחת הפעולות המרפאות והמתקנות ביותר - בספירה הציבורית, והמשפטית, ובכלל, היא התנצלות.

אמיתית. לא מהסוג של "אני מתנצל שכך אתה חש אבל אני דוחה מכל וכל את האמור בתלונתך".

לא קקי פאסיבי אגרסיבי כזה, מלל שחורבן מתבנית שטנץ של מכתבים רשמיים של גופים בריוניים וכוחניים כלפי קורבנותיהם. התנצלות אמיתית. כזו שמבינה שהנפגע חש נפגע, זה משום שהמעוול פגע, ולא משום שמדובר ב"תחושות" של הנפגע. כתבתי על זה לא מעט ברשומתי "על חסרונותיה העצומים של השיטה האדברסרית", במסגרתה, כל כתב הגנה בתובענה אזרחית כולל הכחשות גורפות בשפה אלימה בפועל, אך משפטית דה יורה: "מוכחש מכל וכל האמור בסעיף זה וזה".

אלדד יניב עשה תזוזה קטנטונת בשיח התרבותי. הוא הודה בפה מלא בכשלים שעשה, מבלי להתקרבן, להאשים אחרים או את הקורבנות. הודאה מפורטת (אם כי דומני כי רק כתיבת ספר בן שלושה כרכים של מה שאירע במסדרונות המסריחים שבהם תיווך והסתובב יכול לשנות משהו באמת) ומתן הזדמנות לקורבנות להטיח בו האשמות, בלי סיסמאות פאסיביות אגרסיביות שכמו נלקחו מקורס לאסרטיביות בהנחיית מאמן לאומי זה או אחר. אני רוצה מאוד לקוות שה'ואלז'ניזם' שלו יחלחל לתרבות שלנו, בבחינת "במקום בו בעלי תשובה עומדים...".

הייתי מציעה להקים בישראל תנועה של 'ולז'ניזם'. מהו ה'ולז'ניזם'? הוא אותו מקום בו בעלי תשובה עומדים. בראשית רשומתי אזכרתי ספר מן המאה ה-19 של ויקטור הוגו. הספר הוא "עלובי החיים" וגיבורו, ז'אן ולז'ן, מוכה גורל, הופך לראש עיר. המוטיב הקבוע בספר הוא מוטיב ההתנצלות (האמיתית, לא מטעם יועצי תקשורת, בנימה פאסיבית אגרסיבית כמו שמקובל בתרבות שלנו) - ז'אן ולז'ן, אשר למד כי אדם אחר עומד בעיר אחרת לדין פלילי בגין מעשה שהוא - ז'אן ולז'ן עשה - מיהר בשעת לילה מאוחרת להכין את סוסיו ורכב עליהם כל הלילה בקור מקפיא, כדי להגיע בבוקר לבית המשפט - בעיר האחרת, שם נדון למאסר אותו פלוני שנחשב בטעות לז'אן ולז'ן - באותו מעמד הזדהה ז'אן ולז'ן, שכיהן כראש עיר בזהות בדויה, כעצמו - הודה בפשעו מלפני שנים, והכניס עצמו מרצון לכלא, בפועל, אך ורק כדי שחף מפשע לא יעמוד לדין.

כראש עיר, לאחר שנודע לו שבשל פיטוריו את פנטין מן המפעל בבעלותו, היא הידרדרה לזנות ומתה משחפת עקב התעללות נערים בה, הוא נטל אחריות על בתה של פנטין, קוז'ט, אשר סיפור אימוצו אותה - מהווה את אחת הסאגות המרגשות ברומן של סוף המאה ה-19. לאורך כל העלילה, שזורים בחייו של ז'אן ולז'ן התיקון והמחילה: בסופו של יום - קצין המשטרה שרדף את ז'אן ולז'ן - ז'אבר - אשר נוכח בעוול שעשה, קופץ אל מותו אל נהר הסאן משום שלא יכול לשאת את שעשה. בסיפור של אלדד יניב, הוא רדף את משה מזרחי ואת ג'קי אדרי, שני לוחמים נגד השחיתות, ממש (בשינויים קלים, אבל העיקרון...) כמו שז'אבר רדף את ולז'ן.

תרבות של חמלה

ההתנצלות של יניב - התנצלות אמיתית, שמודה באשמה לפרטים, היוותה אקט הדומה במעלתו המוסרית לאותה מעלה של תיקון אמיתי מוסרי שעוברת כחוט השני בספרו המופתי של הוגו. הייתי רוצה להפוך את הולז'ניזם, כלומר את התיקון וההתנצלות האמיתית כדרך חיים, לנורמה, ולקרקע מהיסוד את כל משרדי יחסי הציבור והדוברות האורווליסטית. הייתי רוצה לשנות משהו מהתרבות המשפטית האדברסרית, תרבות הנשענת על אדני תרבות קפיטליסטית הרואה בזולת אמצעי, ולא מטרה בפני עצמה, לטובת תרבות של חמלה, בה הזולת אינו נתפש כמכשיר להשגת מטרות, אלא כסובייקט, ומטרה בפני עצמה.

השינוי אינו קוסמטי (את הקוסמטיקה תשאירו למשרדי היחצנות), אלא מהותי - ברגע שגופים גדולים יחדלו להתייחס לפרטים בציבור כאל מכשיר להשגת מטרות ("אני הלז" - כדבריו של בובר), ויראו בפרטים בציבור סובייקטים, אנשים בפני עצמם (תרבות של "אני אתה" - כדבריו של בובר), שינוי מהותי יתקיים. יניב עשה צעד משמעותי בהפניית הרוח המנשבת למקום ההוא, שכל-כך זר לבני התרבות הקפיטליסטית הרואים בזולת אינסטרומנט.

מי ייתן שתקום יום אחד תנועת "שוברים שתיקה" של פליטי ההון-שלטון...

אלדד יניב מתראיין במוסף סוף השבוע
תאריך:  21/04/2012   |   עודכן:  22/04/2012
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מקום בו בעלי תשובה עומדים
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורןנאוה טבריה
22/04/12 11:25
2
לא מבין
22/04/12 17:43
3
חשדנית
22/04/12 19:38
4
מייק
22/04/12 19:39
5
צנחן
22/04/12 20:20
6
תרכיז רעל ומוות
22/04/12 21:09
7
אהוד פרלסמן
23/04/12 02:22
8
ס
23/04/12 11:06
9
יואל ק
23/04/12 17:37
10
איש עצוב
24/04/12 00:19
11
יריב דה בוטון
25/04/12 00:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השר לעניינים אסטרטגיים בוגי יעלון מבקש ובצדק לפרק את הממשלה ה"ימנית" בראשות נתניהו אם תפונה שכונת האולפנה בבית-אל שהוקמה באופן חוקי לחלוטין. אהוד ברק הנרקסיסט אומר בתגובה: "יעלון לוקה בפייגליניזם קשה". עדיף ללקות בפייגליניזם ולא לקבל פעם אחר פעם את מכות הברק שלך, מר ברוג [שם משפחתו המקורי של אהוד ברק].
21/04/2012  |  עמוס דאי  |   מאמרים
איתרע מזלי - כמו של כל צופי הטלוויזיה בישראל - לצפות במשחק בין ברצלונה לריאל מדריד (מוצ"ש, 21.4.12) בערוץ הספורט. כלומר, הבעיה לא הייתה הצפייה אלא השמיעה, ליתר דיוק - גיבובי השטויות של אלי אוחנה והתגבור שקיבל מדי פעם מיורם ארבל.
21/04/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
מזה מספר עשורים מלווה הזמרת והיוצרת חוה אלברשטיין את פסקול חיינו. היא משלבת בין שירי-עם למוזיקה אתנית עם נגיעות של ג'אז ואידיש.
21/04/2012  |  רועי אורן  |   מאמרים
ההינתקות מערביי עזה הייתה מעשה מבורך - בין ההפרדות הפיזיות האחרונות שאנו יכולים לבצע - מבלי להסתכן סיכונים ביטחוניים חסרי אחריות. נשארנו שטח קרקע המחולק באופן שאף מדינה לא מחולקת. חלק הוא אזור עוין ברובו אשר לתושביו אין זכויות אזרח. עיקרו שטח של אנשים עובדים, משכילים וחרוצים, ויש בו עוד שני איים של נבדלות, האי החרדי והאי הערבי.
21/04/2012  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
לאחר שפרסמתי כאן את המאמר הראשון שלי בנושא הרגלים, קיבלתי אימייל מאישה בשם מירי, שבטוב ליבה נתנה לי את אישורה לפרסם קטע ממנו: "כפי שהמלצת, רשמתי לפניי רשימת ההרגלים שלי. התבוננתי בדף וקמתי מהשולחן כדי לקרוא לבעלי כדי שהוא יקרא. ואז עצרתי את עצמי כי לפתע הבנתי שההרגל הכי מזיק שיש לי זה להסתמך על דעות של אחרים שתמיד יודעים טוב ממני. ככה אני רגילה לחשוב".
20/04/2012  |  טניה שמוקלרמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il