|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

השילוש החברתי בישראל

המשולש החברתי איננה תנועה אנתרופוסופית, התנועה מביאה מודל ארגוני שהוא מעל תפיסה רוחנית כזו או אחרת, מעל אג'נדה חינוכית כזו או אחרת, מעל חיבור לדת מסוימת - התנועה מביאה אג'נדה ארגונית-מערכתית ולא אג'נדת תוכן
19/10/2014  |   יובל אלעד   |   מאמרים   |   תגובות
להוציא פוליטיזציה ממע' החינוך [צילום: פלאש 90]

המהפכה הצרפתית, שסיסמתה הייתה "חירות, שוויון ואחווה", הובילה לשינויים קיצוניים בחברה ובפוליטיקה של צרפת ולהקמת רפובליקה שאמורה הייתה להתבסס על זכויות האדם, שותפות ושוויון.

לאחר מלחמת העולם הראשונה פרסם רודולף שטיינר את "עיקרי הבעיה החברתית ופתרונה" וביסס את תפיסת השילוש החברתי כהמשך ישיר למהלך התודעתי של המהפכה הצרפתית ומנהיגיה.

קשה לטעון שכתיבתו של שטיינר והרצאותיו הן פשוטות וקליטות, אך את פיתוח ה"מודל" של שטיינר, ניתן להבין יחסית בקלות אם מבינים את ההקשר של התפיסה לערכי המהפכה הצרפתית.

שטיינר הזדהה עם ערכי המהפכה החברתית - שוויון, חרות ואחווה - ואמר שהם אכן הערכים הנעלים ביותר והמדויקים ביותר לניהול חברה צודקת ושלמה יותר, אך טען שהערכים סותרים זה את זה ברמה הלוגית והתפיסתית: הערכים, שאמורים לפעול כולם במערכת אחת, מייצרים קונפליקטים חברתיים עצומים.

הרעיון ששטיינר הציג, עסק ביצירת שלושה מישורים נפרדים ועצמאיים, שיהוו מרחב פעילות לכל ערך בנפרד. לטענתו, הערכים השונים יכולים להתקיים רק אם נייצר להם בצורה מודעת מערכות ארגוניות נפרדות שמתאימות למאפיינים השונים של כל פעילות. שטיינר ייחס את שלושת הערכים לשלוש מערכות ארגוניות: האחווה לפעילות הכלכלית, השוויון לפעילות הפוליטית וערך החרות לפעילות הרוחנית-תרבותית.

אחד האלמנטים המרכזיים ביותר בתפיסת השילוש החברתי הוא השמירה על עצמאותה של כל מערכת, וזאת כדי לאפשר התאמה בין הערך הגבוה לבין הפעילות המערכתית-ארגונית שלה. כל עוד אנחנו לא מבצעים את ההפרדה הזאת, מתקיימות פעילויות שונות - בו-זמנית - תחת שלושה ערכים סותרים ולכן פועלות בצורה פוגענית והרסנית אחת כלפי השנייה.

המפגש של תנועת המשולש החברתי עם החברה הישראלית הוא בראשיתו. קשה עדיין להעריך את תוצאות המפגש. תנועה חברתית שמביאה מודל שמעולם עוד לא נוסה באופן מקיף ומעמיק בסדר גודל של מדינה או חברה - סביר מאוד שתיתקל בלא מעט הססנות.

כאחד ממייסדי התנועה אני רואה באופן מעודד את העובדה שההססנות לא נובעת מתוך טיעון רעיוני שסותר את התפיסה, אלא היא נובעת מחוסר האמונה שהתפיסה יכולה להיות מיושמת בשטח.

כלומר, הרעיון מובן ואף נראה נכון ורלוונטי למצוקה החברתית שלנו. מה שמפריד אותו מ"המציאות" זה היכולת שלו לקבל ביטוי ממשי בשטח, וזאת לתפיסתי ניתן לעשות על-ידי מחקר מתמיד, הטמעה וצבירת כוח אזרחי ופוליטי.

עד כה מתרכז השיח הפנימי שלנו בתנועה לא מעט בדימוי הבעייתי שהתנועה עלולה לזכות בו לאור הקשר שלה לשלל מושגים ודמויות המחוברים לעולם האנתרופוסופי.

המילים - גרמניה, רודולף שטיינר, אנתרופוסופיה ועוד - "מאיימות" על היכולת שלנו ליצור שיח חברתי פתוח. קשה מאוד לצלוח את השיח החברתי מבלי להתעכב על "פירוק" דעותיהם הקדומות של אנשים כלפי המפגש שלהם עם דימויים אלה, אבל אני מאמין בכל לבי שכאשר נפרוץ את המחסומים הנפשיים האלה נוכל לדבר על צדק חברתי ישראלי.

כלפי פנים עוסקת התנועה במחקר מתמיד, בפיתוח התפיסה והתאמתה לצרכים הקונקרטיים. כלפי חוץ עוסקת התנועה בהטמעת רעיונותיה בשיח החברתי ובהיטמעות אקטיבית במערכות השונות - פוליטיות, כלכליות ואזרחיות.

ככל שאנו מתקדמים, אנו מוצאים יותר ויותר קשר וחיבור בין התפיסה שנולדה באירופה השסועה למבנה הארגוני החדש שהחברה הישראלית צמאה לו.

הפרדת דת ומדינה, הוצאת הפוליטיזציה ממערכת החינוך וממערכת התרבות, הסדרת היחסים בין המערכת העסקית למערכת הפוליטית בצורה מבנית, יחסי חוץ שמבוססים על שלושת הפעילויות המקבילות... כל אלה הם רק דוגמאות לחיבורים וההקשרים שאנחנו מוצאים ומפתחים בשלוש השנים האחרונות.

בניגוד לתחושת האינסטינקט של הציבור, תנועת המשולש החברתי איננה תנועה אנתרופוסופית, התנועה מביאה מודל ארגוני שהוא מעל תפיסה רוחנית כזו או אחרת, מעל אג'נדה חינוכית כזו או אחרת, מעל חיבור לדת מסוימת - התנועה מביאה אג'נדה ארגונית-מערכתית ולא אג'נדת תוכן.

בתפיסת השילוש החברתי קשורה הפעילות הרוחנית-תרבותית לערך החרות, ולכן מחויבת התנועה להיות נאמנה לחופש התרבותי והרוחני של האדם והקהילה.

תאריך:  19/10/2014   |   עודכן:  02/11/2014
יובל אלעד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השילוש החברתי בישראל
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
22/10/14 18:54
2
תעשו מהפכה בברלין
1/11/14 06:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מה לומדים ממשל החפץ חיים על הפוזל? ומה הקשר לפרשה? שיעור בדמגוגיה ובפסיכולוגיית המונים
19/10/2014  |  ציפי לידר  |   מאמרים
ב-16 אוקטובר נשא ג'ון קרי, שר החוץ האמריקני, דברים לרגל חג הקורבן המוסלמי. הדברים כוונו לקהל המוסלמי, ופותח האירוע שהתקיים במשרד החוץ היה זעפר שאריק, היועץ של קרי לנושאי המוסלמים.
19/10/2014  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
כנופיית הטרור האיסלאמי דאעש, שסמל פעילותה הוא שיסוף ראשים של שבויים וחטופים חסרי-ישע, מפחידה את העולם. והעולם, בעיקר ארה"ב בראשות הנשיא חוסיין ברק אובמה, ממתין לגורלו, כמעט באפס מעשה, כאילו המדובר בגזירת טבע שאי-אפשר למנוע אותה. זאת בשעה שארה"ב עצמה, מוזר ככל שהדבר נשמע, היא המאפשרת זרימת מאות מיליוני דולרים מדי שנה לקיומה ולפעילותה הטרוריסטית של חבורת הרוצחים חסרי הרחמים האלה, המהווה איום על שלום העולם, ואשר בשנה החולפת הצליחה לכבוש שטחים רבים המשתרעים על כשליש מעירק וכשליש מסוריה.
19/10/2014  |  עמי דור-און  |   מאמרים
בעבר נהגו לחשוב, כי אדם אשר מתלונן ללא הרף על כאבים ואין לו כל ממצא פתולוגי בגינם, הרי שיש לשלוח אותו לבית משוגעים, שכן לא ייתכן כי יהיו לאדם כאבים כרוניים, זאת מבלי שיידעו מה מקורם.
19/10/2014  |  עו"ד ינון הדאיה  |   מאמרים
בעיתון הארץ התקבצה חבורה של כותבים, שאינה מסתפקת בהבעת דעות קיצוניות נגד יחסה של ישראל לפלשתינים. חופש הביטוי הרגיל אינו מספיק לגדעון לוי וחבר מרעיו, אז הם בודים מליבם שקרים. לא פעם ולא פעמיים, אלא בצורה שיטתית. בן-דרור ימיני מביא שורה של דוגמאות מאלפות בספרו "תעשיית השקרים", ולכמה מהן כבר התייחסתי.
19/10/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
המחשבה שתגובה לפרובוקציה תשנה את ה-דנ"א של אויבנו המוסלמים היא מחשבת סרק    עלינו ליטול את היוזמה לידיים ולתקוף בהתמדה בנקודות הכי כואבות    התגובה והנקמה הן נשק של עניים, ואנו לא כא...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שפת השפיות חייבת להיות שפת ההידברות ויש להוריד מסדר היום שפה בוטה וגסת רוח התובעת מישראל להגיב בנוסח - "בעל הבית השתגע"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il