|   15:07:40
דלג
  רבקה שפק ליסק  
ד"ר להיסטוריה אמריקנית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

העדתיות היא שלילת הישראליות

הטענה שאותם מזרחיים שהתקדמו בחיים, ויש רבים כאלה, "השתכנזו" היא טענה מופרכת. האם הם החליפו את שמותיהם לרבינוביץ’ ואברמוביץ? האם הם החלו לדבר אידיש ולאכול גפילטע פיש? מה הקשר בין התקדמות והשתלבות בחברה הישראלית ואימוץ הישראליות ל"השתכנזות"?
09/03/2015  |   רבקה שפק ליסק   |   מאמרים   |   תגובות
קהל המצביעים של ש"ס. השד העדתי מככב [צילום: אלון נוריאל]

הישראליות איננה מודל סטטי שהעולים החדשים חייבים להתיישר על פיו. זהו מודל דינמי העובר תהליך בלתי פוסק של שינוי בהשפעת מרכיבי החברה המשתנה. הישראליות של 1948 שונה מהישראליות של 2015.


אין השתכנזות - יש ישראליזציה של המזרחיים

נדהמתי לקרוא על ההערצה הפתאומית מצד אינטלקטואלים מזרחיים ופמיניסטיות מזרחיות של מנהיג ש"ס אריה מחלוף דרעי ומפלגתו. גם אם נתעלם מהיותו עבריין מורשע. ש"ס היא יותר מפלגה חרדית ממזרחית. היא חיקוי של המפלגות החרדיות האשכנזיות. השסניקים מתלבשים כמו החרדים האשכנזים ואימצו את תפישת העולם שלהם לגבי "תורתו אומנותו" ואת אורח חייהם. מערכת החינוך של ש"ס מונעת מתלמידיה להתקדם בחיים בשל תוכנית לימודים שאינה תואמת את צורכי המאה ה-21. ש"ס מנציחה את העוני של אלה הלומדים במערכת החינוך שלה או לומדים בישיבותיה. אריה מחלוף דרעי למד בישיבה אשכנזית ומנהיגי ש"ס מעדיפים שילדיהם ילמדו בישיבות אשכנזיות.

לפתע, במערכת הבחירות הנוכחית דרעי גילה את "השקופים"? ש"ס הייתה חברה בממשלות רבות לאורך השנים ולא עשתה דבר למען ה"שקופים". כל מעייניה היו קבלת כספים לאברכים ולמוסדות השונים של ש"ס. חברי כנסת שלה שלחו ידם לקופה הציבורית ועשו הון על גבם של בוחרים תמימים.

לגבי האינטלקטואלים והפמיניסטיות המונח "השתכנזות" הוא מונח בעל קונוטציה שלילית. החברה הישראלית היא חברה מודרנית ועל-מנת להתקדם בחיים יש לאמץ נורמות מערביות. המזרחיים לא נדרשו מעולם לוותר על מנהגיהם ותרבותם. אבל, על-מנת לחיות בחברה מערבית יש למצוא את האיזון בין התרבויות.

הטענה שאותם מזרחיים שהתקדמו בחיים, ויש רבים כאלה, "התשכנזו" היא טענה מופרכת. האם הם החליפו את שמותיהם לרבינוביץ’ ואברמוביץ? האם הם החלו לדבר אידיש ולאכול גפילטע פיש? מה הקשר בין התקדמות והשתלבות בחברה הישראלית ואימוץ הישראליות ל"השתכנזות"?

מה שמכונה "השתכנזות" אינו אלא אימוץ ה"ישראליות".

התנועה הציונית הכריזה על עיצוב יהודי חדש- ישראלי. האשכנזים עברו לפני המזרחיים תהליך של ישראליזציה. אשכנזים רבים החליפו את שמותיהם לשמות ישראלים. הם דוברים עברית נוסח ספרד ואוכלים יותר חומוס מאשר גפילטע פיש. הם ויתרו על אורח החיים האשכנזי הגלותי והפכו לישראלים. אין כל דמיון בין הישראלים ממוצא אשכנזי ובין סביהם וסבתותיהם ממזרח אירופה. רק החרדים האשכנזים שומרים על "אשכנזיות".

בחברה הישראלית יש אחוז גבוה (כ-50%) של נשואים מעורבים בין ישראלים ממוצא "אשכנזי" לישראלים ממוצא "מזרחי". הילדים שלהם אינם אשכנזים ואינם מזרחיים. הם ישראלים. ומדובר כבר במספר דורות של נשואים מעורבים.

בישראל הגיעו מזרחיים רבים שאימצו את הערכים של הישראליות, שהם שילוב של ערכים מערביים ויהודיים מודרניים, להישגים. היו כבר מספר רמטכ"לים ממוצא מזרחי. חלק ניכר מהקצונה בצה"ל היא ממוצא מזרחי. אנו מוצאים מזרחיים בכל תחומי החיים, בכלכלה, במערכת החינוך ובמערכת המשפטית. ההתקדמות בסולם הסוציו-כלכלי אינו פונקציה של מוצא אלא של כישורים ולכן יש תחומים בהם ההשתלבות איטית יותר.

במערכת הפוליטית יש מזרחיים רבים. מעוררי השד העדתי טוענים שהאשכנזים אינם מאפשרים למזרחיים לשבור את תיקרת הזכוכית לראשות הממשלה. אבל, בניגוד למקצועות בתחום הכלכלי, המשפטי והחינוכי היכן שמעמדו של האדם נקבע ע"י כישוריו, במערכת הפוליטית הכישורים הדרושים להצלחה הם שונים לחלוטין. שם מתנהלים מאבקים אישיים- כוחניים. נתניהו מחסל מתחרים פוטנציאליים. הוא חסם את סילבן שלום לא מפני שהוא מזרחי אלא מפני שהוא ראה בו מתחרה מסוכן בעל סיכויים. נתניהו הביא אנשים רבים לעזוב. לא רק משה כחלון נפלט מהמערכת אלא גם דן מרידור וגדעון סער. קל מאוד להסביר את כישלונו של עמיר פרץבמפלגת העבודה במוצאו. אבל, מה שקרה לפרץ היה תגובה להתנהגותו הכוחנית. הוא הבטיח לשמעון פרס כאשר עבר מההיסתדרות למפלגה לא להתמודד נגדו אבל לא הייתה לו סבלנות והוא הפר את ההבטחה. התנהגותו עוררה כעס בחוגי מצביעי המפלגה. שאול מופז נכשל בפוליטיקה לא מפני שהוא ממוצא מזרחי. מופז הוא בעל כישורים רבים והגיע להישגים לא מבוטלים בחייו, אבל כפי שרבים חושבים הוא אינו "פוליטיקאי" לטוב ולרע.

הישראליות איננה מודל סטטי שהעולים החדשים חייבים להתיישר על-פי המודל שלה. זהו מודל דינמי העובר תהליך בלתי פוסק שבו הישראליות קולטת לתוכה השפעות של מרכיבי החברה ומשתנה. הישראליות של 1948 שונה מהישראליות של 2015 .

המחקר הסוציולוגי בארה"ב על קליטת מהגרים

הסוציולוגים מייחסים חשיבות רבה לתהליכי הסוציאליזציה במשפחות ולהשפעת הסביבה החברתית על עיצוב אישיותו, שאיפותיו והמוטיבציה של הדור הצעיר. סוציולוגים אמריקנים חקרו לעומק את השאלה מדוע קבוצות מהגרים מסוימות הצליחו להתקדם במהירות בסולם הסוציו- כלכלי ועברו תהליך של אמריקניזציה בעוד קבוצות אחרות, שהגיעו באותו זמן ומסביבה נחשלת דומה נשארו במעמד הנמוך והסתגרו בשכונות אתניות והיו זקוקים לתקופה ארוכה יותר כדי לפרוץ קדימה.

היהודים שהגיעו ממזרח אירופה לארה"ב היו פליטי פוגרומים שהגיעו בחוסר כל וללא השכלה אבל הצליחו תוך דור אחד לעלות למעמד הבינוני. הסוציולוגים מייחסים את הניידות החברתית של היהודים ליחסם להשכלה. ההורים עבדו בכל עבודה מזדמנת וחסכו מעצמם על-מנת לאפשר לילדיהם לרכוש השכלה. היחס ללמדנות, נחשב לתכונה יהודית. בחברה היהודית המסורתית היה הסטאטוס של התלמיד החכם בראש סולם הסטאטוסים. ההורים הקנו לילדיהם את השאיפה והמוטיבציה לרכוש השכלה מערבית מאחר שזהו המפתח להצלחה בחברה מערבית. היהודים סבלו בארה"ב עד לאחר מלחה"ע השנייה מאנטישמיות אבל, הצעירים היהודים שברו את המחסומים בכוח הרצון והכישורים שגילו.

בניגוד ליהודים, המצב בקבוצה האיטלקית והפולנית היה שונה. סוציולוגים שבדקו את נורמות ההתנהגות, אורח החיים ותהליכי הסוציאליזציה של הדור הצעיר במשפחה ואת השפעת הסביבה החברתית, הגיעו למסקנה שהעדר ניידות חברתית הוא תוצאה של דפוסי הסוציאליזציה המעודדים אישיות פסיבית, חסרת מוטיבציה ואמביציה להישגיות. טיפוס האישיות הזה הוא תוצאה של החינוך שקיבל הדור הצעיר במסגרת המשפחה והקבוצה. הצעירים לא ספגו מהוריהם יחס חיובי להשכלה ומוטיבציה לחרוג מהמעמד החברתי אליו הם משתייכים.

האיטלקים סבלו מגזענות, אך גם הנורמות שלהם ותהליכי הסוציאליזציה פגעו ביכולתם לפרוץ את המחסומים. רבים פנו בדור הבנים של המהגרים לפשיעה כמסלול מקוצר להצלחה בחיים. תהליך הפריצה קדימה של האיטלקים היה ארוך משל היהודים. הפולנים הגיעו מאותה סביבה שממנה הגיעו היהודים אך כמו האיטלקים הנורמות ותהליכי הסוציאליזציה במשפחה ובחברה הפולנית לא עודדו ניידות.

בישראל קיימת בעיה חברתית שיש לה מרכיבים עדתיים. ממשלות ישראל הזניחו את הפריפריה ומאחר שאחוז המזרחיים הגרים בפריפריה הוא גבוה יחסית, הבעיה החברתית היא בעיה עדתית. ממשלות ישראל חייבות להשקיע יותר במערכת החינוך בפריפריה כדי לקדם את הדור הצעיר. אבל, המשפחה והחברה בעיירות הפיתוח חייבים לעודד ניידות חברתית. ויש לזכור: בעיית העוני אינה ייחודית רק למזרחיים. יש בעיית עוני גם בקרב המבוגרים בעלייה הרוסית וניצולי שואה שהם אשכנזים.

הבעיה החברתית-עדתית אינה רק תוצאה של הזנחה ממשלתית.

אמנון לוי העלה מחדש את השד העדתי

אמנון לוי ראיין צעירים וצעירות מעיירות הפיתוח. צעירים אלה חיים בסביבה בה רוב התושבים בעיירה הם מזרחיים. הם לא הכירו מקרוב אשכנזים, אבל הם היו משוכנעים שהאשכנזים עולים עליהם והם ביטאו תחושת נחיתות. הצעירים הללו למדו במערכת חינוך שבה התלמידים היו רובם ככולם מזרחיים ויש להניח במידת סבירות גבוהה שגם המורים או ליתר דיוק המורות ממוצא מזרחי.

הצעירים הללו לא גילו בשיחה עם אמנון לוי כל שאיפה או מוטיבציה להתקדם בחיים באמצעות השכלה ולעשות ניידות חברתית. אחד מהם, שבניגוד לשאר למד בבי"ס עם תלמידים אשכנזים, אמר שהוא רוצה להיות הנדסאי. כאשר אמנון שאל אותו מדוע לא מהנדס הוא ענה שהוא מסתפק בהנדסאי.

אחד המרואיינים שהצליח להתקדם בחיים התייחס לנורמות המקובלות במשפחות מזרחיות המעכבות ניידות חברתית. בטוחני, שהצעירים והצעירות שראיין אמנון לוי אינם מהווים מידגם מייצג של הצעירים המזרחיים בעיירות הפיתוח. יש רבים אחרים שפרצו קדימה. אמנון לוי עושה עוול לרבים בהציגו תמונה חלקית.

לסיום, איך ניסח זאת בנימין זאב הרצל? "אם תרצו אין זו אגדה". אין דבר העומד בפני הרצון.

תאריך:  09/03/2015   |   עודכן:  09/03/2015
רבקה שפק ליסק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העדתיות היא שלילת הישראליות
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רבקה שפק ליסק
9/03/15 11:09
2
מסעודה משדרות
9/03/15 19:44
 
רבקה שפק ליסק
9/03/15 23:41
 
מסעודה משדרות
10/03/15 05:18
 
רבקה שפק ליסק
10/03/15 13:09
3
שגיאה יסודית
10/03/15 07:35
4
ה.א
10/03/15 08:39
 
רבקה שפק ליסק
10/03/15 19:50
5
י.ש
10/03/15 20:00
 
רבקה שפק ליסק
11/03/15 13:49
 
י.ש
12/03/15 00:57
6
אהוד פרלסמן
11/03/15 00:27
 
רבקה שפק ליסק
13/03/15 08:59
7
רבקה שפק ליסק
19/03/15 18:43
 
רבקה שפק ליסק
20/03/15 09:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מהו מעמדו של מומחה בית משפט והאם ניתן לתבוע אותו בתביעת רשלנות? זהו עניינו של פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב בתיק ע"א 43639-03-14.
בפסק דין שניתן לאחרונה על-ידי בית הדין הרבני בחיפה (תיק 816853/4), על-ידי הדיינים הרב דניאל אדרי, הרב אייל יוסף והרב דוד בר-שלטון, עלתה שאלת איזון המשאבים בין בני זוג נשואים, במסגרת הליכי הגירושין המתנהלים ביניהם.
09/03/2015  |  עו"ד אברהם אלטלף  |   מאמרים
נאומו של ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, בכיכר רבין היה מטלטל. האיש דיבר מהלב, ללא תרגילים מלוכלכים ופוליטיקה זולה, ללא רטוריקה של אשף נאומים. פשוט ולעניין. ניכר היה שלא קל לאיש לעמוד בפני עשרות אלפים שבאו להאזין לו כי נמאס להם לשמוע ייאוש ועוד ייאוש. הם רוצים תקווה, אופק שיש לשאוף אליו. נתניהו מוביל לאסון, אמר דגן, ולהקת המשמיצים הגסים החלה את הקונצרט שלה בניצוחה של מירי רגב.
08/03/2015  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
כל מי שמתימר להנהיג ואינו שם את סוגיות הביטחון והחברה האמיתיות במוקד השיח עם הציבורי ערב בחירות בנסיבות כל כך רגישות, מסכן את קיומנו כאן ואינו ראוי להנהגה. כבודה של תכססנות פוליטית במקומה מונח, אולם 10 ימים לפני בחירות אלה זו כבר "שעה 12" - עת להניח לדיבורי הסרק ולעבור לעסוק בעיקר. תתפלאו אולי, אבל קריאה זו מופנית בעיקר לחשבון הנפש של הציבור.
08/03/2015  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
היום (א', 8.3.15) מצוין ברחבי העולם וכאן בישראל יום האישה הבינלאומי, אך הנתונים מראים כי מצבן של הנשים לא משתפר ברבות השנים.
08/03/2015  |  רועי אורן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il