|   15:07:40
  איציק וולף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

ההחלטה: תיק כרמיה ייסגר

מזוז: אולמרט קיבל הנחה של <br>30% ברכישת הבית בכרמיה

נותרו תמיהות וסימני שאלה אך לא נמצאו ראיות מספיקות לביסוס החשד נגד אולמרט
20/07/2009  |   איציק וולף   |   חדשות   |   פרשת אולמרט - כרמיה   |   תגובות

יואב יצחק
טובת ההנאה שקיבל אולמרט: 330 אלף דולר בפרויקט כרמיה

   יואב יצחק
חשיפה: התגלו סתירות בעדויות אולמרט ורעייתו - בפרשת כרמיה

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הודיע (יום ב', 20.7.09) על סגירת תיק החקירה בפרשת הבית ברחוב כרמיה נגד ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בטענה שלא הושגו בחקירה ראיות מספיקות להגשת כתב אישום. היועץ קובע, כי אולמרט קיבל הנחה בשיעור של 30% בעת רכישת הבית בכרמיה - שילם 1.2 מיליון דולר, לעומת ערכה אותה עת בשווי 1.68 מיליון דולר.

"אכן, החקירה הותירה כאמור תמיהות וסימני שאלה באשר לעסקה ולהתנהלות המעורבים בפרשה, ואולם המשפט הפלילי, מעצם טיבו, מגביל עצמו לטיפול במעשים פליליים שקיימת תשתית ראייתית מספקת להוכחתם. במקרה דנן, כפי שפורט לעיל, לא היה די בחומר החקירה כדי לבסס את החשדות שנחקרו, והתוצאה היא אפוא סגירת התיק נגד אולמרט, בהעדר ראיות מספיקות", כתב בהחלטתו.

החקירה, שנפתחה בעקבות חשיפת העיתונאי יואב יצחק ב-News1, עסקה בהנחה הכספית המשמעותית שקיבל אולמרט מחברת "אלומות" לצורך רכישת דירה ברחוב כרמיה 8 בירושלים, וזאת בתמורה להפעלת השפעתו על גורמים בעיריית ירושלים לשם מתן אישורי בניה חריגים ולזירוז הליכים בפרויקט במסגרתו אמורה הייתה להיבנות הדירה שרכש.

חומר החקירה נבחן בפרקליטות מחוז ירושלים ולפני כחודש הועברה ליועץ המשפטי לממשלה חוות-דעת הפרקליטות, שמסקנתה הייתה שממצאי החקירה אינם מבססים תשתית ראייתית מספקת להגשת כתב אישום נגד אולמרט בעבירות בהן נחשד. לפיכך המליצה פרקליטות המחוז לסגור את התיק נגד אולמרט , מחוסר ראיות מספיקות.
לדברי היועץ המשפטי לממשלה, מחומרי החקירה עולה כי יש ממש בחשיפה שבני הזוג אולמרט קיבלו הנחה משמעותית.

"אף שהחקירה לא הסירה תמיהות וסימני שאלה באשר לעסקה ולהתנהלות המעורבים בפרשה, לא נמצאו בחקירה ראיות מספיקות לביסוס החשד שנחקר, היינו - כי אולמרט קיבל מחברת "אלומות" הנחה כספית משמעותית ברכישת הדירה ברחוב כרמיה, בתמורה להפעלת השפעתו על גורמים בעיריית ירושלים לשם מתן אישורי בניה חריגים ולזירוז הליכים בפרויקט. מחומר החקירה עלה, כי בני הזוג אולמרט שילמו לחבר אלומות עבור הדירה ברח' כרמיה - שכללה שטח מגורים של 260 מ"ר בשתי קומות, וכן מרתף וגינה צמודה - סכום של 1,2000,000 דולר, במזומן. על-פי חוות דעת שנערכה על-ידי שמאית מטעם משרד מבקר המדינה, שווי השוק של הדירה האמורה עמד באותו מועד על 1,680,000 $, אך לאחר התחשבות בעובדה שהתשלום בוצע במזומן, הועמדה ההערכה השמאית בדבר המחיר של הדירה על 1,530,000 $. עולה אפוא כי בהתאם לחוות הדעת האמורה, קיבלו בני הזוג אולמרט מחב' "אלומות", הנחה, מעבר להנחת מזומן, של 330,000 דולר, כ-20% משווי הדירה", ציין.
מנגד הגישו אולמרט וחברת אלומות חוות דעת של שמאים שבהן נקבע כי בהתחשב בתשלום במזומן ובסיכוני העסקה, המחיר שנקבע הוא מחיר סביר וראוי.

"נוכח ההסברים שניתנו כאמור, שנתמכו גם בחוות-דעת של שמאים מוסמכים, לא ניתן היה לשלול את גרסת אולמרט וחב' אלומות במידה הנדרשת במשפט פלילי באשר לשאלת עצם קיומה של הנחה חריגה בעסקה הנדונה. לעניין זה יש לזכור, כי האפשרות לבסס בהליכים פליליים ממצאי עובדה אמינים ומובהקים דיים על הערכות שווי של שמאים, היא מוגבלת", ציין.:בנוסף, החקירה גם לא העלתה תשתית ראייתית להוכחת התערבות מצידו של אולמרט, או הפעלת השפעה על ידו, או על-ידי מי מטעמו, אצל גורמי העירייה לקידום הפרויקט".

היועץ המשפטי לממשלה הדגיש כי במהלך החקירה נאספו ראיות נגד פקידים בכירים בעיריית ירושלים אשר סייעו לאולמרט באופן חריג ולא שגרתי. בין האנשים שנגדם נאספו ראיות גם אורי שטרית, מהנדס העיר באותה עת שהיה גם ידיד אישי של אולמרט.

לדברי מזוז, עניינם של פקידי עיריית ירושלים יידון בנפרד והחלטה האם להגיש נגדם כתבי אישום תפורסם בעתיד.

אנשי אולמרט: ההדלפות המגמתיות הסתיימו בדממה

בתגובה להודעת מזוז אמרו אנשיו של אולמרט כי מדובר בסיום בדממה דקה של שלוש שנות חקירה והדלפות.

"שלוש שנים של חקירה בלתי נגמרת, של הדלפות מגמתיות ושל שלל הצהרות מתלהמות ופוגעניות כנגד אולמרט מסתיימות היום בקול דממה דקה", אמר יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן.

לדבריו, מדובר בהחלטה שהייתה צריכה להתקבל כבר מזמן ולא אחרי שלוש שנים לאחר שהורידו כבר ראש ממשלה מכהן.

"פרשה זו נוספת לפרשת בנק לאומי שנסגרה אף היא ואין לנו ספק כי בסופו של דבר זה יהיה גורלן גם של יתר הפרשות", העריך.

הודעת היועץ המשפטי לממשלה:

לאחר בחינת ממצאי חקירת המשטרה וחוות-דעת הפרקליטות, החליט היועץ המשפטי לממשלה, על דעת פרקליט המדינה, לסגור את תיק החקירה נגד ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, בפרשת רכישת הבית ברחוב כרמיה, וזאת מחוסר ראיות מספיקות.

ביסוד הפרשה עמד החשד, לפיו אולמרט, בעת שכיהן כמ"מ ראש הממשלה וכשר התמ"ת, קיבל מחברת "אלומות" הנחה כספית משמעותית ברכישת דירה ברחוב כרמיה 8 בירושלים, וזאת בתמורה להפעלת השפעתו על גורמים בעיריית ירושלים לשם מתן אישורי בניה חריגים ולזירוז הליכים בפרויקט במסגרתו אמורה הייתה להיבנות הדירה שרכש.

בעקבות תלונה שהוגשה בעניין זה על-ידי העיתונאי יואב יצחק, נבדק הנושא תחילה במשרד מבקר המדינה, אשר העביר ליועץ המשפטי לממשלה את ממצאיו. לאחר בחינת ממצאים אלה ולאחר עריכת בדיקות משלימות, הורה היועץ המשפטי לממשלה על חקירת הפרשה.

במסגרת החקירה, שנערכה על-ידי יאח"ה, בוצעו פעולות חקירה שונות, לרבות תפיסת מסמכים וגביית עדויותיהם של כל המעורבים, ביניהם בני הזוג אולמרט, אנשי חברת "אלומות", גורמים שונים בעיריית ירושלים ואחרים. במרץ 2009 העביר צוות החקירה המשטרתי את חומר הראיות שנאסף בחקירה לפרקליטות מחוז ירושלים, בליווי מסמך סיכום חקירה, לפיו החקירה לא הניחה תשתית ראייתית מספקת להוכחת העבירות בהם נחשד מר אולמרט (תיווך בשוחד, מרמה והפרת אמונים ואי-דיווח על קבלת מתנה).

חומר החקירה נבחן בפרקליטות מחוז ירושלים ולפני כחודש הועברה ליועץ המשפטי לממשלה חוות-דעת הפרקליטות, שמסקנתה הייתה שממצאי החקירה אינם מבססים תשתית ראייתית מספקת להגשת כתב אישום נגד א' אולמרט בעבירות בהן נחשד. לפיכך המליצה פרקליטות המחוז לסגור את התיק נגד אולמרט , מחוסר ראיות מספיקות [עניינם של עובדי עיריית ירושלים שהיו מעורבים בפרשה עדיין נבחן בפרקליטות].

היועץ המשפטי לממשלה קיים בשבוע שעבר דיון בנושא בהשתתפות פרקליט המדינה, המשנה לפרקליט המדינה, פרקליט מחוז ירושלים ופרקליטים נוספים מפרקליטות מחוז ירושלים ומהמחלקה לאכיפת דיני מקרקעין, שעסקו בפרשה. בדיון נבחנו ממצאי החקירה וחוות-דעת הפרקליטות, ובסיכומו הוחלט כאמור, על דעת כלל המשתתפים, כי יש לסגור את התיק נגד אולמרט מחוסר ראיות מספיקות.

ביסוד ההחלטה עמדו הממצאים והשיקולים, שעיקרם כדלקמן:

  • אף שהחקירה לא הסירה תמיהות וסימני שאלה באשר לעסקה ולהתנהלות המעורבים בפרשה, לא נמצאו בחקירה ראיות מספיקות לביסוס החשד שנחקר, היינו - כי אולמרט קיבל מחברת "אלומות" הנחה כספית משמעותית ברכישת הדירה ברחוב כרמיה, בתמורה להפעלת השפעתו על גורמים בעיריית ירושלים לשם מתן אישורי בניה חריגים ולזירוז הליכים בפרויקט.

  • מחומר החקירה עלה, כי בני הזוג אולמרט שילמו לחבר אלומות עבור הדירה ברח' כרמיה - שכללה שטח מגורים של 260 מ"ר בשתי קומות, וכן מרתף וגינה צמודה - סכום של 1,2000,000 דולר, במזומן. חלק מהסכום הועבר לחברה עוד לפני חתימת הסכם הרכישה (כהלוואה), ורובו שולם עם חתימת הסכם הרכישה. המדובר במבנה טמפלרי, שהזכויות בו הוחזקו ע"י מספר גורמים, כאשר הבניה המיועדת חייבה פירוק והרכבה של המבנה וקבלת אישורים שונים, וזאת בהתחשב, בין היתר, בכך שמדובר במבנה המיועד לשימור.

  • על-פי חוות דעת שנערכה על-ידי שמאית מטעם משרד מבקר המדינה, שווי השוק של הדירה האמורה עמד באותו מועד על 1,680,000 $, אך לאחר התחשבות בעובדה שהתשלום בוצע במזומן, הועמדה ההערכה השמאית בדבר המחיר של הדירה על 1,530,000 $. עולה אפוא כי בהתאם לחוות הדעת האמורה, קיבלו בני הזוג אולמרט מחב' "אלומות", הנחה, מעבר להנחת מזומן, של 330,000 דולר, כ-20% משווי הדירה.

  • הבעלים של חברת "אלומות", טען בעדותו כי הסיבה למחיר הנמוך יחסית שנקבע נעוצה בשיקולים מימוניים ובשיטת העבודה של החברה בשיווק הפרויקטים שיזמה. לטענתו, הוא העדיף שלא להסתמך על מימון באמצעות בנקים, אלא לשווק את הנכס עוד לפני השלמת רכישת הזכויות בו, ובאמצעות התשלום מהקונה הראשון לממן את המשך רכישת הזכויות בנכס, וכך הלאה עד להשלמת רכישת מלוא הזכויות.

  • לטענת אולמרט, ההצדקה למחיר הנמוך משווי השוק נבעה משני נימוקים עיקריים: ראשית, הסיכונים שהיו קיימים מבחינתו בעת חתימת ההסכם עם אלומות, שכן באותה עת אלומות טרם רכשה את מלוא הזכויות בנכס וטרם הוצאו היתרי הבניה, ולפיכך בשלב זה של העסקה שררה אי-ודאות ביחס לסיכויי השלמתה. שנית, הוא שילם את כל סכום הרכישה במזומן, מראש, ועל-פי חוות דעת שמאיות מטעמו, תשלום במזומן מראש אמור להקנות לקונה הנחה של עד כ-10% ממחיר הנכס.

  • חב' אלומות ואולמרט גם הגישו חוות-דעת שמאיות נגדיות מטעמם, בהן נקבע כי בהתחשב בתשלום במזומן ובסיכוני העסקה, המחיר שנקבע הוא מחיר סביר וראוי.

  • נוכח ההסברים שניתנו כאמור, שנתמכו גם בחוות-דעת של שמאים מוסמכים, לא ניתן היה לשלול את גרסת אולמרט וחב' אלומות במידה הנדרשת במשפט פלילי באשר לשאלת עצם קיומה של הנחה חריגה בעסקה הנדונה. לעניין זה יש לזכור, כי האפשרות לבסס בהליכים פליליים ממצאי עובדה אמינים ומובהקים דיים על הערכות שווי של שמאים, היא מוגבלת.

  • בנוסף, החקירה גם לא העלתה תשתית ראייתית להוכחת התערבות מצידו של אולמרט, או הפעלת השפעה על ידו, או על-ידי מי מטעמו, אצל גורמי העירייה לקידום הפרויקט.

  • אולמרט עצמו הכחיש כל קשר לפעולות חריגות שנעשו בעירייה בעניין הליכי אישור הפרויקט. לדבריו, לא פנה לאף גורם בעירייה כדי שיבדוק, יסייע, או יזרז את ההליכים, ואף לא ביקש מגורם כלשהו שיפנה מטעמו.

  • חומר החקירה כולל ממצאים, לרבות עדויות שונות של פקידי עירייה, מהם עולה כי טיפול גורמי העירייה בכל הנוגע לפרויקט הנדון ברחוב כרמיה, היה חריג ולא שגרתי, וכי העובדה שהיה ידוע כי מדובר בפרויקט שנרכשה בו דירה על-ידי אולמרט, ראש העירייה לשעבר, השפיעה על התנהלותם של גורמים שונים בעירייה. ברם, לא נמצאו ראיות מספיקות לכך שפעילות זו נבעה מהתערבותו של אולמרט.

אמנם קיימות עדויות לפיהם אורי שטרית, מהנדס העיר באותה עת, שהיה בקשרי ידידות עם אולמרט, הפעיל השפעתו על גורמים שונים לקידום הטיפול בבקשות הקשורות לפרויקט כרמיה. ואולם, אורי שטרית הכחיש טענות אלה, והעדויות בעניין מעורבותו של אולמרט במהלכי הרישוי והטיפול בעירייה הן עדויות שמיעה וסברא, אשר החקירה לא מצאה להן תימוכין נוספים.

התוצאה היא, שלא נמצאו ראיות מספיקות לביסוס החשד כי הטיפול החריג לכאורה לו זכה הפרויקט בעיריית ירושלים נבע מהתערבותו של אולמרט (או של מי מטעמו, בידיעתו), להבדיל מיוזמתם של גורמים בעירייה, שביקשו להיטיב עימו כראש העירייה בעבר, כפי שנטען.

  • סיכומם של דברים: בנסיבות אלה, כאשר קיימים חילוקי דעות שמאיים באשר לעצם קיומה של הנחה חריגה ממחיר השוק של הדירה, ונוכח ההסברים שהועלו בחוות-הדעת השמאיות מטעם אולמרט ואלומות באשר למחיר הרכישה, אין במחיר הרכישה, כשלעצמו, כדי ללמד על "עסקה" בין הצדדים למתן הנחה במחיר הדירה תמורת הפעלת השפעתו של אולמרט על עובדי עירייה. בחומר החקירה לא נמצאו גם ראיות אחרות שהיה בהן כדי להוכיח קיומה של "עסקה" מעין זו. כמו-כן, לא נמצאו כאמור ראיות מספיקות גם באשר להתערבותו של אולמרט והפעלת השפעתו בעירייה לקידום הבקשות בעירייה. משכך, לא הונחה תשתית מספקת להוכחת החשדות שנחקרו.
אכן, החקירה הותירה כאמור תמיהות וסימני שאלה באשר לעסקה ולהתנהלות המעורבים בפרשה, ואולם המשפט הפלילי, מעצם טיבו, מגביל עצמו לטיפול במעשים פליליים שקיימת תשתית ראייתית מספקת להוכחתם.

במקרה דנן, כפי שפורט לעיל, לא היה די בחומר החקירה כדי לבסס את החשדות שנחקרו, והתוצאה היא אפוא סגירת התיק נגד אולמרט, בהעדר ראיות מספיקות. כאמור, עניינם של הגורמים בעירייה יידון בנפרד על-ידי פרקליטות המחוז.

תאריך:  20/07/2009   |   עודכן:  20/07/2009
איציק וולף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מזוז: אולמרט קיבל הנחה של 30% ברכישת הבית בכרמיה
תגובות  [ 29 ] מוצגות   [ 29 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צארינה
20/07/09 12:08
2
אולמרט יפול לגמרי
20/07/09 12:09
 
האח הגדול
20/07/09 13:19
3
רמי.ב.
20/07/09 12:11
4
יש בעיה...
20/07/09 12:23
5
חיים י.
20/07/09 12:29
6
א מ רול
20/07/09 13:18
7
ינאי המלך
20/07/09 13:55
8
ידעונית
20/07/09 14:13
 
קורא ותיק
20/07/09 14:24
9
יואב- תפנה לבג"צ?
20/07/09 14:23
10
יוסי מזרחי
20/07/09 14:32
11
הוא שואל
20/07/09 14:39
12
שמעון מזרחי
20/07/09 14:40
 
שושפרי
20/07/09 23:22
13
תומר1234
20/07/09 14:41
14
אחד שעקב
20/07/09 15:59
 
פטריוט ישראלי
20/07/09 20:34
15
עוד סתם אזרח
20/07/09 16:09
 
שפתי
21/07/09 01:53
16
מזוז ועיוות הדין
20/07/09 16:48
17
יואב וביבי אחים.
21/07/09 01:44
18
לנסקי
21/07/09 06:23
19
שוחד חוקי
22/07/09 04:12
20
מר י. יצחק
22/07/09 22:48
21
Netanella
23/07/09 18:53
22
Ariela
24/07/09 09:27
23
הגמדים
26/07/09 15:08
24
אליפז העיראקי
27/07/09 01:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סיגמא קרנות נאמנות, שבבעלות פרופ' דן גלאי ואורי גלאי, הודיעה (יום ב', 20.7.09) על צירופו של גולן ספיר להנהלת החברה בתפקיד משנה למנכ"ל.
20/07/2009  |  סיון בראימן  |   חדשות
מנכ"ל רשות השידור, מרדכי שקלאר, מנסה בימים אלה להוביל למינוי מחודש של היועצת המשפטית של הרשות, עו"ד חנה מצקביץ', לתפקידה. זאת על-אף שהיא מכהנת בתפקידה כבר 12 שנים ושחוות דעת מקצועיות שהוגשו לכנסת הקודמת קבעו כי יש לקצוב את כהונתם של יועצים משפטיים המכהנים במוסדות ממשלתיים וציבוריים.
20/07/2009  |  איציק וולף  |   חדשות
יתרת סך החוב של הסקטור העסקי - ללא חוב הבנקים וחברות הביטוח - לכל המלווים ירדה בחודש מאי בכ-9.5 מיליארד ש"ח לרמה של 725 מיליארד ש"ח. זאת, לאחר גידול של כ-7 מיליארד ש"ח בחוב בארבעת החודשים הראשונים של השנה. כך עולה (יום ב', 20.7.09) מנתוני החטיבה למידע ולסטטיסטיקה בבנק ישראל.
20/07/2009  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בית המשפט העליון ביטל (יום ב', 20.7.09) באורח תקדימי את זיכויו של העבריין יחיא טורק מרצח ילד כבן 3, אביב אילוז. מדובר באירוע מלפני כעשר שנים במהלכו נהרג הילד בעת שנסע במכונית אביו, העבריין אשר אילוז.
20/07/2009  |  רותי אברהם  |   חדשות
גישה חדשה שפותחה על-ידי חוקרים מהאוניברסיטה העברית בירושלים, עשויה להוביל לפיתוח תרופה אשר תסייע לעצור את ההתפשטות המהירה של מחלת האלצהיימר.
20/07/2009  |  גלית יצחק  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il