|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

ערעורה של המדינה התקבל

שמונה חודשי מאסר בפועל לשלומי לחיאני

בית המשפט המחוזי קובע: לחיאני פגע בצורה חמורה ובוטה באמון הציבור בשלוש עבירות הפרת האמונים שביצע - והמעשים אינם מאפשרים להסתפק בעבודות שירות
27/04/2015  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   פרשת לחיאני   |   תגובות
לחיאני. לכלא [צילום: פלאש 90]

העבירות בהן הודה
לחיאני הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בשלוש עבירות של הפרת אמונים, ונמחקו הסעיפים שייחסו לו קבלת שוחד. לחיאני הודה שקיבל 700,000 שקל מאבנר קריאף ועובד דודחטי, זכייני קפה ג'ו בטיילת בבת ים, הפועל בנכס שבבעלות לחיאני. עוד הודה שקיבל 200,000 מעזרא דוש, מבעלי רשת המרכולים סופר דוש. באישום השלישי הודה לחיאני שביקש וקיבל מעובדים בכירים בעירייה הלוואות של עשרות אלפי שקלים.


על עבירת הפרת האמונים
על עבירת הפרת האמונים אומר המחוזי: "חרף מיקומה השונה על פני רף החומרה העונשי, אין עבירת הפרת האמונים הכללית נופלת בחשיבותה מעבירת השוחד ואינה פחותה ממנה מבחינת ה'אשם המוסרי' שדבק במבצעה. בשתיהן גם יחד ראה המחוקק איום חמור על השירות הציבורי ועל הערכים המוגנים שבבסיסו. איום, שיש למנעו באמצעות איסור פלילי. שתיהן כאחת מהוות אבן יסוד בשמירה על טוהר המידות בשירות הציבורי, שהוא כשלעצמו בסיס הכרחי לאמונו של הציבור בעובדיו ובמשרתיו".


לחיאני יפנה לעליון
לחיאני אמר לאחר הדיון, כי אינו מתחרט על הסדר הטיעון והודיע שבכוונתו להגיש בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון. התובעת, עו"ד שרון כהנא, אמרה, כי פסק דינו של המחוזי מהווה איתות ברור במאבק בשחיתות.

סניגורו של לחיאני, עו"ד ירון קוסטליץ, אמר שמדובר בהתערבות חריגה מצד המחוזי בגזר דינו של השלום, בעונש החורג בצורה ניכרת מאלו המוטלים על ניגוד עניינים פוטנציאלי ובפגיעה במוסד הסדרי הטיעון. גם הוא אמר, שההגנה תבקש לערער לבית המשפט העליון.

בית המשפט המחוזי בתל אביב הטיל (יום ב', 27.4.15) שמונה חודשי מאסר בפועל על של ראש עיריית בת ים לשעבר, שלומי לחיאני. בכך קיבל המחוזי את ערעורה של המדינה על קולת העונש שנגזר בבית משפט השלום - שישה חודשי עבודות שירות. בראש ההרכב עומדת הנשיאה דבורה ברלינר, ולצידה סגן הנשיא ג'ורג' קרא והשופטת אסתר נחליאלי-חיאט. בית המשפט קבע, כי לחיאני יתייצב לריצוי עונשו ב-1.6.15.

במסגרת הסדר הטיעון, ביקשה המדינה לגזור על לחיאני שנת מאסר בפועל, אך סגן נשיא בית משפט השלום בתל אביב, בני שגיא, קיבל את עמדת ההגנה והסתפק כאמור בעבודות שירות. לצד זאת קבע שגיא, כי במעשיו של לחיאני דבק קלון - מה שחייב אותו להתפטר ומונע ממנו להתמודד במשך שבע שנים על משרה ציבורית.


באופן בוטה וחסר מעצורים


המחוזי דוחה תחילה את טענת ההגנה, לפיה המדינה אינה יכולה לערער על פסק דין שניתן בתוך הטווח המוסכם של הסדר טיעון. השופטים מציינים, כי כך גם קובעת פסיקת בית המשפט העליון ומסכמים: "הסדר הטיעון איננו מונע את ביקורתה של ערכאת הערעור... שלילתה של זכות בעלת מעמד כמעט חוקתי – אינה עניין של מה בכך".

על לחיאני אומרים ברלינר, קרא ונחליאלי-חיאט: "ההיגיינה הציבורית מחייבת כי אדם במעמדו של המשיב יתרחק כמפני אש מכל קשר עסקי עם תושבי העיר ומכל סיטואציה שבה הוא עלול להיות בניגוד עניינים. אלא, שהמשיב נהג באופן בוטה וחסר מעצורים בניגוד לנורמת יסוד זו... למקרא העובדות אינך יכול שלא לשאול עצמך הכיצד מלאו לבו של המשיב לנהוג כפי שנהג, הכיצד העז לנצל באופן בוטה ומחפיר כל-כך את מעמדו כראש עיר?... קשה להעלות על הדעת נסיבות קשות יותר של הפרת אמונים מאלה שבאו לידי ביטוי בשלושת האישומים שבכתב האישום הנוכחי. המשיב התעלם מכל היבט של תקינות, מוסר ציבורי ושמירה על טוהר המידות, אפילו למראית עין".

המחוזי ממשיך: "בין היתר טען הסנגור כי המעשים בוצעו בתחילת כהונתו של המשיב כראש עירייה, ללמדך שעדיין לא היה מודע למלוא משמעותו של התפקיד ונורמת ההתנהגות הנגזרת ממנו. ולא היא. מדובר במעשים בוטים. אין צורך בידע או בניסיון כראש עיר כדי להבין את גודל השחיתות הגלומה בהם. לא ייתכן כי מי שאחראי על הנפקת רישיונות בתוקף תפקידו כמשרת הציבור, יקבל הלוואה ממי שתלוי בו לצורך קבלת אותו רישיון. לא ייתכן גם כי מי שתלוי במשיב לצורך קבלת משכורתו ייאלץ לתת לו הלוואה. ההגדרה של מעשי המשיב אכן נמצאת בתחום ניגוד העניינים, אולם מדובר בניגוד עניינים חמור, חריף ומתמשך. ובמילים אחרות – בגדר הפרת אמונים, ברף העליון של עבירה זו".


עבירה קלה מאוד לביצוע


ברלינר, קרא ונחליאלי-חיאט דוחים את מתחם הענישה שקבע שופט השלום בני שגיא וקובעים, כי העונש המינימלי לכל עבירה צריך להיות חמישה חודשי מאסר בפועל, והעונש המירבי - 18 חודשי מאסר. בנוגע למיקומו של לחיאני בתוך המתחם, אומר המחוזי: "ענישה היא למעשה הכלי היחיד שיש בידי בית המשפט במלחמה כנגד תופעות עברייניות - על כל גווניהן. לענייננו, הצורך בהרתעת הרבים, באשר לכל הווריאציות של שחיתות ציבורית, הוא צורך אקוטי, על-רקע תכיפות חשיפתן של פרשיות שחיתות ציבוריות.

"...מדובר בעבירה קלה מאוד לביצוע, בין היתר בשל אותו גורם עליו הצביע בית משפט קמא, קרי - זהות האינטרסים בין השותפים לה. מדובר בעבירה נפוצה, שכפי שצוין לעיל המציאות בישראל מצביעה על שכיחותה בעיקר בשלטון המקומי. בטיעונה לעונש מנתה התביעה שורת פרשיות שחיתות ברשויות המקומיות, ומדובר בנתון קשיח שלא ניתן לחלוק עליו. מדובר בתופעה המחלחלת עמוק עמוק לתוך המערכות השונות, וככל שהיא חודרת עמוק יותר כך קשה יותר המלחמה בה. רק חשיפתה ומתן ענישה הולמת יכולים, אם לא למגר, לפחות לצמצם את ממדי התופעה".

המחוזי גם מקבל את טענת המדינה, לפיה לחיאני לא קיבל אחריות של ממש על מעשיו. השופטים מצטטים מפרוטוקול הדיון בשלום ומסיקים: "הרושם הוא של נטילת אחריות מושכלת, מגמדת, תועלתנית, ללא מאפיינים של חרטה אמתית, וככזו לא היה מקום ליתן לה 'משקל מוגבר' מעבר לזה שהוענק לה בהסדר הטיעון כפי שעשה בית משפט קמא". לצד זאת, שותפים שופטי המחוזי לביקורתו של שגיא על מעצרו המתוקשר של לחיאני ואומרים שיתנו לכך ביטוי במסקנה הסופית.

על עדי האופי אומרים השופטים, כי יביאו בחשבון את פעילותו של לחיאני מחוץ לבת-ים ולא את זו שביצע בעירו. "אנו מקבלים כי המשיב תרם את יכולותיו למען הציבור, בנכונות ללא חשבון ומתוך אהבה ומסירות אמיתית לציבור או יחידיו. דא עקא, נראה שאת היכולות המרשימות ניצל המשיב לא רק למעשי צדקה ולהעלאת העיר בת-ים בכל התחומים שצוינו לעיל, אלא גם לקידום האינטרסים האישיים שלו ללא מעצורים, ותוך דריסה של קווי הגבול הבסיסיים ביותר המבחינים בין עשיה מותרת וחיובית, לשחיתות בוטה ומוקצנת", קובע המחוזי.


התעלמות מוחלטת מערכים


לסיכום אומרים ברלינר, קרא ונחליאלי-חיאט: "אותו נכס חשוב של הרשות השלטונית, קרי אמון הציבור, המבוסס על ההנחה כי: 'משרתיו... עושים את מלאכתם למען הציבור, מתוך יושר ונקיון כפיים', ספג מכה קשה בהתנהלותו של המשיב בכל אחד משלושת האישומים שהורשע בהם. ניגוד העניינים שבו פעל הוא צורם ובוטה, ומעיד על התעלמות מוחלטת מערכים נורמטיביים של שמירה על טוהר המידות וניקיון כפיים בשירות הציבורי.
להפרת אמונים – פנים רבות, וקשת נרחבת של התנהגויות יכולה להתכנס תחת מוטת כנפיה של עבירה זו.

"במקרה הנוכחי, לצערנו אנו נאלצים להסכים עם הגדרת התביעה כי מדובר בהפרת אמונים הגובלת בשוחד, כאשר הגדרה זו נכונה לכל אחד משלושת האישומים. המלחמה בשחיתות מסוג שכזה, אינה יכולה לעצור או להתפשר והיא מחייבת ענישה בעלת מסר חד-משמעי.

"שקללנו, אולי אף שקללנו, ביתר את כל שנאמר לעיל באשר לזכויותיו של המשיב, והן אינן מועטות. ראינו לנגד עינינו את הזהירות שבה מצווה ערכאת הערעור לנהוג כאשר היא מתערבת בענישה. הסדר הטיעון אף הוא מרחף לכל אורך הדרך ואף הוא מורה על הצורך באיפוק יתר כאשר עומדת על הפרק שאלת מיקומו של המשיב במתחם הענישה שנקבע על-ידינו. ולאחר שעשינו כל זאת – אנו שבים ואומרים כי האמירה הנורמטיבית בתיק זה מחייבת מאסר מאחורי סורג ובריח, כאשר כל הנימוקים לקולא יכתיבו את אורך התקופה".

עפ"ג 34767-11-14, מדינת ישראל נ' שלומי לחיאני / פס"ד
קבלת ערעור המדינה: שמונה חודשי מאסר לשלומי לחיאני

תאריך:  27/04/2015   |   עודכן:  27/04/2015
איתמר לוין
+ללחיאני אין סיכוי בערעור
11:21 27/04/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
קלושים עד מאוד הסיכויים שבית המשפט העליון יעניק רשות ערעור בגלגול שלישי  ▪  שימו לב לדבריהם הקשים של השופטים על לחיאני ולדבריהם הנחרצים על עבירת הפרת האמונים  ▪  מדוע השחיתות בשלטון המקומי נמשכת ולמה לשמעון גפסו יש סיבה לדאגה
(אין נסיבות קשות יותר [צילום: פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שמונה חודשי מאסר בפועל לשלומי לחיאני
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסף...
27/04/15 08:00
2
יוסף הצדיק..
27/04/15 09:03
3
שושפרי
27/04/15 11:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת לחיאני
בית המשפט המחוזי בתל אביב יפרסם (יום ב', 27.4.15) את החלטתו בערעורה של המדינה על קולת עונשו של ראש עיריית בת ים לשעבר, שלומי לחיאני - שישה חודשי עבודות שירות. בראש ההרכב עומדת הנשיאה דבורה ברלינר, ולצידה סגן הנשיא ג'ורג' קרא והשופטת אסתר נחליאלי-חיאט.
26/04/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
גזר דינו של השופט בני שגיא בעניינו של ראש עיריית בת-ים לשעבר, שלומי לחיאני, הוא בועת סבון וססמאות בלבד. כך טוענת (יום ד', 11.3.15) התובעת, עו"ד שרון כהנא, בדיון בערעור בבית המשפט המחוזי בתל אביב על העונש - שישה חודשי עבודות שירות על שלושה מקרים של הפרת אמונים.
11/03/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
העיתונאי רביב דרוקר טען (יום ד', 3.12.14) שהשופט יורם דנציגר השמיד באישור המשטרה את הגרסאות הראשוניות של חקירותיו בפרשת לחיאני. אך המסמכים שפורסמו ב-News1 מלמדים, כי אין אמת בטענה זו.
03/12/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
לקראת סופו של משפט לחיאיני עלו לעדות אופי שרת הבריאות יעל גרמן, ושר הרווחה מאיר כהן, ראשי עיריות לשעבר, כמו-כן העיד כרמי גילון, אף הוא ראש רשות מקומית לשעבר, וגם ראש השב"כ לשעבר.
30/11/2014  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) מבקשת לגזור על ראש עיריית בת ים לשעבר, שלומי לחיאני, מאסר בפועל לאחר שהודה והורשע בשלושה מקרים של הפרת אמונים. הפרקליטות הגישה (יום ה', 13.11.14) לבית המשפט המחוזי בעיר ערעור על קולת עונשו של לחיאני - שישה חודשי עבודות שירות.
13/11/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il