|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
פרד טראמפ. חילץ את בנו שוב ושוב דונלד טראמפ. דפוס פעולה עברייני [צילום: סוזן וולש, AP]

תחקיר ענק של ניו-יורק טיימס חושף מסמכים מפלילים

מקור העושר של טראמפ: מתנות מאביו <br>והונאות מס במאות מיליוני דולרים

תדמית ה"מיליארדר בעשר אצבעותיו" הייתה הבסיס למוניטין הציבורי של טראמפ שבסופו של דבר הביא אותו לבית הלבן. תחקיר הטיימס מעלה, כי בפועל הוא הסתמך על אביו מאז שהיה בן שלוש ועד מותו של פרד טראמפ ב-1999. האב העביר לילדיו, ובראשם הנשיא הנוכחי, נכסים במאות מיליוני דולרים תוך התחמקות מתשלומי מס בדרכים מפוקפקות ואף פליליות. עורך דינו של טראמפ מכחיש את הטענות
03/10/2018  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   תגובות

דונלד טראמפ קיבל לפחות 413 מיליון דולר (בערכים ריאליים) מאביו, איל הנדל"ן פרד טראמפ. חלק ניכר מן הכסף הגיע אליו באמצעות תרגילי מס, כולל הונאות ברורות. כך מגלה (יום ד', 3.10.18) ניו-יורק טיימס בתחקיר ענק - אחד הארוכים בתולדות העיתון - על מקורות עושרו של נשיא ארה"ב.

טראמפ מציג את עצמו כמי שהפך למיליארדר בעשר אצבעותיו - תדמית שהיה לה המקום המרכזי בבניית המוניטין והפרסום שלו, עליהם הסתמך בדרכו לבית הלבן. כעת טוען הטיימס - אחד ממבקריו העיקריים של טראמפ בתקשורת האמריקנית - שמדובר בתדמית כוזבת ביודעין, המסתירה מאחוריה שנים רבות של עבירות פליליות בתחום המס.

לדברי העיתון, פרד טראמפ העביר לילדיו למעלה ממיליארד דולר (כל הסכומים הם בערכים נוכחיים), סכום שהיה מחייב אותם בתשלום מס בסך 550 מיליון דולר. אולם בעזרת שורה של תרגילי מס, שילמו הנשיא ואחיו רק 52.2 מיליון דולר. טראמפ התעקש שלא לחשוף את דוחות המס שלו כאשר היה המועמד לנשיאות וגם לאחר בחירתו - הראשון בעידן המודרני המסרב לחשוף מידע זה.

טראמפ סירב להתראיין לטיימס ועורך דינו, צ'רלס הרדר, הכחיש מכל וכל את ממצאי התחקיר. לדבריו, כל נושא המס טופל בידי מומחים ובני משפחה אחרים. הטיימס אומר, כי מומחי מס אשר בחנו את ממצאיו סבורים, כי בני משפחת טראמפ עשו הרבה יותר מאשר ניצול פרצות מס חוקיות, וכי מדובר בדפוס פעולה של הטעיה והסתרה אשר מנעו מרשות המיסים האמריקנית לגבות את המס הראוי על כספם.

200,000 דולר לשנה בגיל שלוש

טראמפ טען לאורך השנים, כי הוא אמן עסקות אשר השתחרר במהירות מחסותו של אביו - שלדבריו היה בעל עסקי נדל"ן קטנים בברוקלין ובקווינס. התחקיר מגלה, כי לאורך כל ימיו היה כספו של טראמפ קשור עמוק בזה של אביו. בגיל שלוש הוא החל לקבל 200,000 דולר לשנה מאימפריית הנדל"ן של פרד טראמפ והפך למיליונר בגיל שמונה. אפילו בשנות ה-40 וה-50 לחייו הוא קיבל למעלה מ-5 מיליון דולר בשנה.

כאשר החל טראמפ לבצע בעצמו עסקות במנהטן ולאחר מכן באטלנטיק סיטי, הוא השתמש בכספים שהלווה לו אביו. גרסתו העקבית של טראמפ היא, שאביו הלווה לו רק מיליון דולר. בפועל, אומר הטיימס, הלווה פרד לבנו 60.7 מיליון דולר בערכים נומינליים, שהם 140 מיליון דולר בערכים ריאליים. המסמכים שמצא העיתון מגלים, כי רוב ההלוואה מעולם לא נפרע.

פרד טראמפ גם העמיד לרשות בנו רשת ביטחון כאשר הלה החל להרחיב את עסקיו בסוף שנות ה-80. דונלד הלך מדחי אל דחי, והיו אלו עסקי המשפחה שחילצו אותו שוב ושוב. בשנים 1992-1989 הקים פרד עבור בנו ארבע נאמנויות בשווי ריאלי של 8.3 מיליון דולר. כאשר נזקק טראמפ לסיוע חרום מהבנקים, הוא השתמש כבטוחה בנתח שקיבל בבתי הדירות שהיו בבעלות אביו.

אסימוני משחק ב-3.5 מיליון דולר

המסמכים שחושף הטיימס מגלים, כי בשנת 1990 - כאשר טראמפ היה בשיאו של משבר פיננסי - משך פרד 50 מיליון דולר מעסקיו שלו. יש סימנים רבים לכך שהכסף הועבר לידי דונלד. כך למשל, בדצמבר 1990 היה על טראמפ לפרוע 18.4 מיליון דולר מאג"ח שהנפיק הקזינו שלו באטלנטיק סיטי. פרד שיגר לעיר את אחד ממנהלי החשבונות שלו ובידיו צ'קים לרכישת אסימוני משחק ב-3.5 מיליון דולר מבלי להמר בהם, מעשה המהווה עבירה על חוקי המס של מדינת ניו ג'רסי.

בשנת 1987 היה טראמפ חייב לאביו לפחות 11 מיליון דולר. מחילה פשוטה על החוב הייתה מחייבת את דונלד בתשלום מס במיליוני דולרים, והשניים מצאו דרך להימנע מתשלום המס. על-פי התחקיר של הטיימס, פרד רכש 7.5% במגדל המגורים "טראמפ פאלאס" שבבעלות בנו באזור היוקרה אפר איסט סייד במנהטן תמורת 15.5 מיליון דולר; לאחר ארבע שנים הוא מכר אותן בחזרה ב-100,000 דולר. על-פי חוקי המס הפדרליים, המכירה החוזרת הייתה מתנה החייבת במס של 13 מיליון דולר - אך דוחות המס של פרד אינם מצביעים על תשלום שכזה; לא ברור כיצד הוא הצליח להתחמק.

תחקיר הטיימס מצא בסך-הכל 295 העברות כספיות של פרד לדונלד לאורך חמישה דורות, בהן העביר האב לבן חלק מהותי מנכסיו. השותפות הזאת, טוען העיתון, נועדה גם ליצור את המיתוס על "מיליונר בעשר אצבעותיו" שכאמור עומד בבסיס עלייתו של טראמפ ובסופו של דבר הגעתו לבית הלבן. כך למשל, פרד סייע לבנות את טראמפ טאואר - הנכס המפורסם ביותר של בנו ששימש כמיקום לסדרה "המתמחה" שהזניקה את טראמפ למעמד לאומי.

כיצד להתחמק ממס ירושה של 55%

בדצמבר 1990 שלח דונלד לפרד מסמך שהותיר את אביו נזעם ומודאג גם יחד, מגלה העיתון: בקשה לשינויים מרחיקי לכת בצוואתו, כולל חיזוק מעמדו של הבן כמבצע היחיד שלה. לנוכח העובדה שבדיוק באותו זמן היה דונלד קבוע בצרות כספיות משמעותיות, חשש פרד שהדבר יסכן את מפעל חייו, שכן בנו עלול להשתמש בנכסיו של האב כדי לחלץ את עצמו מצרותיו.

פרד טראמפ, שכבר היה זקן וחולה, סירב לחתום על השינוי. אולם דונלד חשש שבלא שינוי בצוואה - עלול אביו ללכת לעולמו ולהותיר אחריו ירושה החייבת במס של 55%. וכך, כאשר טראמפ ממלא תפקיד מרכזי, יצרה המשפחה תוכנית שהשתמשה במה שהעיתון מכנה "אסטרטגיות מס בלתי שגרתיות". מומחי מיסוי אמרו לעיתון, כי חלקים ממבנה המס היו לכל הפחות מוטלים בספק מבחינה חוקית, ואחרים היו הונאה ברורה.

הצעד המרכזי הראשון היה הקמת חברת All County Building Supply & Maintenance. באופן רשמי, חברה זו ריכזה את רכישות הטובין עבור האימפריה של פרד. אבל למעשה היא הייתה קיימת על הנייר בלבד ושימשה להעברת כספים מהחברות האמיתיות של פרד, תוך רישום של הוצאות שכבר בוצעו באמצעים אחרים. מדובר במיליונים רבים של דולרים שהיו חייבים במס מתנות, אך הועברו ללא מס לידי דונלד טראמפ, אֶחיו ובן-דודו. מדובר בפעולה חשודה מאוד וכנראה פלילית, אמר לעיתון מומחה מס מוביל. כתוצר לוואי, השתמשו בני משפחת טראמפ בחברה כדי להעלות את הסכומים שגבו משוכרי נכסיהם, כאשר הציגו להם את החשבוניות הפיקטיביות כתימוכין לדרישה להחזרת הכספים שכביכול הוציאו עבורם.

כאשר זרמו המיליונים אל מחוץ לאימפריה של פרד טראמפ, ממשיך העיתון, החלו בני המשפחה להעביר את השליטה בחלק הארי של הנכסים עצמם לידי ילדיו ובראשם דונלד. האמצעי לעשות זאת היה הקמת נאמנויות מסוג מיוחד, המאפשרות להעביר עושר לאורך הדורות מבלי לשלם את מס הירושה בשיעור 55%.

ההעברה לנאמנות חייבה בתשלום מס מתנות על בסיס ערכם של הנכסים באותה עת, אך התחקיר מגלה שבני המשפחה התחמקו מתשלום מס במאות מיליוני דולרים באמצעות הצהרות כוזבות ומוטות כלפי מטה של שווי הנכסים. בשנת 1995 הצהיר פרד, כי השווי של 25 נכסים שהעביר לנאמנות היה 41.4 מיליון דולר; בשנת 2004 העריכו הבנקים המלווים את שוויים ב-900 מיליון דולר - פער שלא ניתן להסבירו בעליית ערך רגילה.

לא נתנו גילוי נאות לרשות המיסים

כאשר מת פרד טראמפ בשנת 1999 בגיל 93, הרוב המכריע של נכסיו לא נכלל בירושתו - עדות להצלחתם של תרגילי המס שביצעה המשפחה לאורך אותו עשור. הנכס המשמעותי היחיד היה חוב של דונלד בסך 10.3 מיליון דולר, ככל הנראה הלוואה שנטל מאביו ערב מותו. מסמכי המס עליהם מתבסס התחקיר מעלים, שהמשפחה שוב השתמשה בעיקר בהערכות כוזבות של שווי הנכסים כדי להתחמק ממס.

דונלד טראמפ, רוברט טראמפ ומריאן טראמפ נשאו באחריות החוקית לדיוק של דוחות המס שהגישו בשמו של עזבון אביהם אותו ניהלו. היה עליהם למסור הערכות נכונות של שווי הנכסים ולחשוף את המתנות שקיבלו מאביהם לאורך חייו. גילוי שכזה לא ניתן - מחדל העלול להוות עבירה פלילית.

בשנת 2003, כאשר היה שקוע שוב בבעיות כספיות, החל דונלד טראמפ למכור את האימפריה של אביו - אשר קיווה שהנכסים יישארו לתמיד בבעלות המשפחה. המכירה הושלמה בשנה שלאחר מכן והכניסה לדונלד 177.3 מיליון דולר בערכים נומינליים (236.2 מיליון דולר בערכים ריאליים). הבנקים העריכו את שווי הנכסים במאות מיליוני דולרים יותר מכפי שנמכרו - ובני המשפחה, ובראשם דונלד, שוב הצליחו להתחמק מתשלום מיסים במאות מיליוני דולרים.


דוח מס הכנסה של פרד טראמפ על מתנות שנתן ב-1969 [צילום: ניו-יורק טיימס]
תאריך:  03/10/2018   |   עודכן:  03/10/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מקור העושר של טראמפ: מתנות מאביו והונאות מס במאות מיליוני דולרים
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ש. שאול
3/10/18 08:26
2
יעקב יעקב
3/10/18 08:34
3
באום
3/10/18 08:50
4
בושה
3/10/18 08:59
 
אלטע קאקער
4/10/18 11:23
5
א.ל. רמת-גן
3/10/18 10:16
6
עוד ועוד
3/10/18 16:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חברות הנדל"ן הגדולות מעמיקות את פעילותן בתחום פינוי-בינוי, על-פי תמ"א 38/2 - הריסת בניין ישן ובניית בניין חדש וגדול יותר על המגרש. הדיירים מקבלים ללא תשלום דירה חדשה וגדולה, ויתר הדירות נמכרות בשוק.
03/10/2018  |   אלעזר לוין  |   חדשות
חברת הנדל"ן בית הזהב נמצאת בהליכים למיזם, שבו תבנה עוד 65 דירות. בבית הדיור המוגן היוקרתי "בית שבעת הכוכבים", בבעלותה, בהרצליה פיתוח. כך הודיעה החברה (יום ג', 2.10.18) במצגת לאנליסטים בשוק ההון. מניות החברה נסחרות בבורסה.
02/10/2018  |  אלעזר לוין  |   חדשות
במטה להב 433 נכנס לתפקידו (יום ג', 2.10.18) תת-ניצב חיים נסים כראש היחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה ובינלאומית. נסים מונה לתפקיד במקומו של ניצב יגאל בן-שלום שכיהן בתפקיד כשנתיים, ומונה לפני כחצי שנה למפקד להב 433.
02/10/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
בניגוד לעבר, בו פדיון דמי הנסיעה בתחבורה הציבורית היו עוברים לידי החברה המפעילה, כיום הולך כל הפדיון למדינה, שמשלמת למפעיל עבור כל נסיעה ונסיעה. השינוי, כך מתברר חוסך לנוסע את ההתלבטות האם עליו לשלם עבור נסיעתו בעת ביצוע הנסיעה הבאה.
02/10/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
דירקטוריון חברת פרוטורום, העוסקת בייצור ושיווק חומרי-גלם לתעשיית הטעם והריח; ותערובות טעם וריח לתעשיות המזון והקוסמטיקה, אישר הענקת בונוס חד-פעמי לנשיא ומנהל העסקים הראשי של החברה, אורי יהודאי, בסך של 20 מיליון דולר.
02/10/2018  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il