ליקויי למידה פירושם מגוון הפרעות בתחומים כמו קריאה, כתיבה, חשבון, האזנה, דיבור ולעיתים אף קשיים בתפישה חברתית. הגורמים ללקות למידה אינם קשורים בסביבה, אלא נגרמים למעשה עקב פעילות בלתי תקינה באזורים מסוימים של המוח. היום גם יש עדויות לאזורים הספציפיים שנפגעו.
יחד עם זאת, הסביבה מאוד יכולה להקל או להעצים את הלקויות. הנטייה כיום היא לאפיין כל אחת מלקויות הלמידה באופן ספציפי.
לקות בקריאה - פירושה התפתחות לא תקינה בקריאת מילים ובכתיב. הבסיס לה הם קשיים בשפה הדבורה, קשיים בהבחנה בין צלילים וקשיים ביכולת לשלוף ולאחסן מלים בצורה נכונה.
קשיים בכתיבה יכולים להיות חלק מבעיות הקריאה או שנובעים גם מכיוון של התפתחות מוטורית לא תקינה, הילד לא מפתח את היכולת ליצור את האותיות במערכת כתב היד.
בחשבון אנו מדברים על קשיים בשליפה של נתונים וחישובים שמשפיעה אחר-כך על שליפה אוטומטית של פעולות החשבון הבסיסיות. בבסיס זה יש גם בעיות בשליפה ובאחסון, גם לכיוון של שפה וגם לכיוון של תפישה מרחבית או חזותית יותר.
סביב המעגל הזה של ליקויי הלמידה בקריאה, כתיבה וחשבון, קיים מערך שלם של הפרעות המסביר אותם: הפרעות בקשב, הפרעות בתפיסה, בזיכרון וכו'. היום הספרות מדברת גם על קשים נלווים בתקשורת חברתית, כלומר ילדים שלא מצליחים לנתח נכן מצבים חברתיים והתגובות שלהם במצבים האלה אינן אפקטיביות.